Amerikkalainen hiphop-tuottaja plagioi suomalaista..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arttu1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En huomannut tästä juttua täällä, mutta jos sellainen on, niin lukkoa tälle.

Eli tällainen tuli vastaan kun uutisia selailin: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id51183.html

Mitä itse noita biisejä kuuntelin ja vertasin, niin omasta mielestäni täysin selvää plagiointia. Sample on juuri samanlainen, enkä kyllä usko että tämä Timbaland olisi itse tuota tehnyt.

Mitä te Pakkislaiset olette mieltä tästä? Keskustelkaa ja ottakaa kantaa..

Tuo ei voi olla vahinko, ei mitenkään.

Mikä on oikeasti mahdollisuus että biisi on yksi yhteen ihan vaan randomilla? Sämpläys ideana on ok, mutta koko biisin nussiminen on vähän turhan härskiä, ainakin ilman lupaa.

Busted. Taitaa olla aika paha kolaus miehen uralle :D Siitäs sait. Ois kiva tietää mitä biisin tekijä on ajatellut kuullessaan sen. "Kuulostaapa tutulta..missähän mä olen kuullut tän ennenkin?"

Joskus kyllä joku melodia voi jäädä päähän soimaan ja alitajuisesti kopioida toista kun säveltää, mutta tuo kyllä oli jo aika härskiä. Harvoin noin tarkkaan alitajuisesti toista kopioi ;).

Törkee plagiaatti. Rojalteja pitäis alkaa tippumaan tekijälle. Epäilen, että hoitavat asian vippaamaalla "muutaman" dollarin. Tuolla oli jotain puhetta, että levy on myynyt 2.5 miljoona kpl jo. Eli ei mistään pikku summasta ole kysymys.

Törkee plagiaatti. Rojalteja pitäis alkaa tippumaan tekijälle. Epäilen, että hoitavat asian vippaamaalla "muutaman" dollarin. Tuolla oli jotain puhetta, että levy on myynyt 2.5 miljoona kpl jo. Eli ei mistään pikku summasta ole kysymys.

Itsekkin samaa epäilen, että ei tämä oikeuteen mene vaan sopivat asian oikeuden ulkopuolella. Tulee vain väistämättä ajatelluksi että kuinkahan paljon tällaista tuolla suuressa musiikkimaailmassa tapahtuu..

Ps. Aika ironista että Nelly Furtadon sukunimi tarkoittaa suomeksi varastettua :D (ainakin näin luin tuolta foorumilta)

hehe
"Nigga stole my samples" :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
timbaland000gr5.jpg

timbaland_c64.jpg

tempestland.jpg

Yhdenkuuloisuus huomattava, voiko mitenkään olla sattumaa? Ei.

Kyllähän tuosta kivat korvaukset voisi saada...

Tietysti toi alitajunta-juttukin voisi olla mahdollinen, kerran luulin keksineeni erään hienon melodian, joka tuli päähäni kuin tyhjästä. Voi sitä ihmetystä kun se sama melodia tulikin yksi päivä vastaan radiossa. Mutta en kyllä silloinkaan muistanut kuulleni kyseistä biisiä, vaikka niin varmasti olikin käynyt.

Ei ole uusi äänitys samasta melodiasta - käyttää samoja C-64:n ääniä kun sen norjalaisen versio alkuperäisestä ja samat nuotit puuttuvat kuusnepan rajoitusten takia.

Joo, siis en minä tuota omaa tapaustani suorana vertauksena tarkoittanutkaan.:)

Ei maha suomalainen saada mitään, ku pitäs lähtee juueseihin tekemään oikeutta...

Mahtaako Tempest olla Teoston kanssa missään tekemisissä? Heillehän tuo kuuluisi, mutta eipä mahda olla jäsen. Kyllä sitä kirotaan teoston/gramexin tekemisiä aina ja joka paikassa, mutta nyt nähdään mitä on elämä ilman tekijänoikeusjärjestöjä. Ähäkutti!

C64audio.com sanoi:
the track is not registered at ASCAP

Onkos tämä juttu jo ratkennut? Olisi hauska tietää miten tässä kiistassa loppujenlopuksi kävi, vai kävikö mitenkään.

Suositut

Back
Ylös Bottom