Alv?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taha
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
12.2.2003
Viestejä
1 450
Mulla on tällanen tilanne: Yritykseni myy pienimuotoisesti tavaraa ympäri Eurooppaa ja maailmaa. Nyt jälleenmyyjät haluaa mukaan ja olen luvannut, että EU:ssa jälleenmyjän siivu on 20% tuotteen listahinnasta.

Löytyykö täältä sellaista talousasiantuntijaa, joka pysytyisi selvittämään minulle, kuinka paljon minun täytyy laskuttaa jälleenmyyjää jos paikallinen ALV on esim 19% ja tuotteen listahinta on 1000€? Olisi myös kiva tietää laskentamallin perustelut niin, että pystyn soveltamaan sitä eri ALVeille eri maissa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tuo ei ole yrittäjänä hanskassa, niin nyt kannattaa äkkiä harjoitella ennenkuin joku ehtii vastauksen näpyttelemään. Mä jätän vielä vähän miettimistä... :)
 
Jos tuo ei ole yrittäjänä hanskassa, niin nyt kannattaa äkkiä harjoitella ennenkuin joku ehtii vastauksen näpyttelemään. Mä jätän vielä vähän miettimistä... :)

Tähän asti myyntiin on riittänyt supliikki ja istumalihakset, mutta nyt on jälleenmyyjäkandidaatit jonossa.

Myyn suomalaista käsityötuotetta ja markkinat ovat pienet. Myös jälleenmyyjät ovat mukana lähinnä asian harrastuksesta.

Firmalla on tietysti kirjanpitäjä jolta saan laskukaavan, mutta ajattelin, että jos joku täällä viitsisi selvittää, niin pääsen jo tänään tekemään hinnastoja.
 
Lähinnä ihan puolestasi pelottaa, koska vaikka kuinka olisi istumalihakset ja käsityötaito riittäneet, niin pitäähän nyt kate osata laskea? Eikä siihen käytetä kirjanpitäjää. Osaatko laskea Suomessa alvittoman hinnan?

Mutta ethän siis tarvitse tuohon kuin prosentti ja vähennyslaskua.
Jos olet luvannut että jämy saa suositushinnasta(siis alvillisesta vai alvittomasta hinnasta?) aina 20%, niin lasket paljonko se 20% on(tämä on helppoa jos osaat Suomen Alvinkin laskea) ja vähennät sen kyseisen maan verottomasta hinnasta. Alviahan ne ei sulle maksa? Riippuu tietysti myyntimääristä, mutta tuo varmaan on selvillä.
 
Minulla on sellainen käsitys, että laskeminen ei ole ihan noin helppoa. Jos siis maassa on ALV 20% ja myyjän osuus on 20% alvillisesta hinnasta, tuon kaavan mukaan laskussa olisi ovh -40% ja ALV0%.

Onko se oikeasti noin suoraviivaista?
 
Minulla on sellainen käsitys, että laskeminen ei ole ihan noin helppoa. Jos siis maassa on ALV 20% ja myyjän osuus on 20% alvillisesta hinnasta, tuon kaavan mukaan laskussa olisi ovh -40% ja ALV0%.

Onko se oikeasti noin suoraviivaista?

Niin siis jos olet luvannut että jämyn kate on 20% alvillisesta hinnasta, niin em. esimerkin mukaan lasket vain SVH -hinnasta tosiaan pois alvin ja jämyn alen. Ehkä vähän monimutkainen tapa laskea hinta jämylle, mutta onnistuu.

Yksinkertaisempaa voisi olla vaikka antaa vain aleprosentti jämylle. Jos ei halua antaa jämyjen kärsiä erikokoisista alveista, niin vaikka ale % alvittomasta hinnasta. Tuo % on helppo laskea tuon ym. luvatun katteen perusteella, mutta ei tietysti pääse samanlaiseen tasa %:iin.
 
No sittenhän tämä oli ihan kuten olin ajatellutkin.

Eikä tarvitse pelätä; minulla on juristi tekemässä sopimukset ja kirjanpitäjä laskemassa katteet, mutta aika käsikopelolla joutuu menemään, koska on niin erikoisesta tuotteesta kyse. Eri maiden yrityskulttuureihin törmääminen on vielä haastavampaa kuin prosenttilasku, mutta siitäkin on vaan selvittävä.
 
Edittiä edelliseen, ei päässyt enää viestiä muokkaamaan.

Väsymys alkaa painaa, mutta jos lopulta ymmärsin oikein että miksei laskeminen voisi olla niin yksinkertaista, niin et voi laskea prosentteja etukäteen yhteen. Lasket alvittoman hinnan ja vähennät siitä täydestä hinnasta lasketun katteen.

Eli jos tuote on 1000€, niin siitä jämyn kate 20% on 200€.
1000€ - Alv 20% = 833,33€
833,33€-200€=633,33€

vrt

1000€ - 40% = 600€
 
Enivei, aika tricky tapa laskea jämylle hinta. Toivottavasti ei tule hankaluuksia selittää sitä jollekin jonka kanssa on pieni kielimuuri.
 
Pointti taitaa olla tuo alvien muuttuminen maiden välillä. Myyt jonnekin perseeseen, niin yhtäkkiä ei olekaan alvia. Myyt sähköistä palvelua, niin ei olekaan alvia, mutta jos myyt fyysistä tavaraa samaan maahan, niin on yhtäkkiä käännetty verovelvollisuus. Jippikaijee mothafucka, siinä on pikku yrittäjä solmussa. Jossain kohdissa nuo on niin jumalattoman erikoisesti määritelty, ettei mitään.
 
Tyhmä kysymys alvista; jos on joku kurssi mikä maksaa vaikka 1000e plus alv 22%, niin itsehän joutuisin maksaan siitä 1220e. Jos ehdotan työnantajalle, että ne maksaa kurssin ja teen tarvittavan määrän tunteja sisään sen edestä niin onko työnantajalla mitään intressiä suostua tähän? Itsehän "voitan" 220e, mutta hyötyykö työnantaja?
 
ALV-velvollinen työnantaja hyötyy joo, eli voi omista mahdollisesti tilitettävistä alveista sen 220e vähentää. Mu...u työnantaja yrittäis saada sut tekemään ton 1220e:n edestä töitä.. heh. Voi olla myös niin, että jos kurssi liittyy sun työhön jollain tavalla niin sä säästät tuon 220e:n lisäksi tuloverot eli työnantajan kustantama kurssi on verovapaa.
 
Kiitti vastauksista. Eli jos kurssi maksaa yritykselle loppupeleissä 1000e ja mun palkka ois vaikka 10e/h ja sosiaalikulut 50%, niin pitäiskö mun sit tehdä 1000/15=67h duunia niin että kaikki ois tyytyväisiä? Firma maksaa tonnin koulutuksesta ja mää teen sille töitä tonnin edestä. Toinen juttu on kehtaako tämmöstä esittää:)
 
Oikaiskaa joku, mutta äkkipäätä kuvittelisin että joko:

a) koulutus liittyy sun työhön ja sillon kiltti työnantaja maksaa sen ilman, että sun tarvii tehdä sen eteen töitä (en keksi miten se sumplittaisiin niin, että työhön liittyvä koulutus maksetaan, sulle verovapaana, työnantajalle vähennyskelpoisena niin, että sä vielä teet sen eteen tunteja joista et saa palkkaa)

b) koulutus ei liity sun työhön, jolloin sen maksaminen vastaa 100%sti 1000€:n palkkaa, josta menee väkisin sivukulut ja sulta verot

Käsittääkö tosta mitä ajan takaa?

edit: lisätään vielä se, että tuo noin niinkuin laillisten tapojen osalta. Tietysti joku epävirallinen järjestely, jossa kurssi maksetaan muka-työhön-liittyvänä riippumatta siitä onko se vai ei ja sitten sä teet pimeästi ilman palkkaa noi tunnit jossain sovitussa suhteessa hyvitykseksi on mahdollinen, mutta varmaan harvempi palkanlaskija/yrittäjä suhtautuu suopeasti kun "komplikaatioriskejä" on.. paitsi tietysti rakennusalalla :D
 
Mulla on tällanen tilanne: Yritykseni myy pienimuotoisesti tavaraa ympäri Eurooppaa ja maailmaa. Nyt jälleenmyyjät haluaa mukaan ja olen luvannut, että EU:ssa jälleenmyjän siivu on 20% tuotteen listahinnasta.

Löytyykö täältä sellaista talousasiantuntijaa, joka pysytyisi selvittämään minulle, kuinka paljon minun täytyy laskuttaa jälleenmyyjää jos paikallinen ALV on esim 19% ja tuotteen listahinta on 1000€? Olisi myös kiva tietää laskentamallin perustelut niin, että pystyn soveltamaan sitä eri ALVeille eri maissa.

ALV:n takana on idea, että se tulee aina kuluttajan maksettavaksi, eli kahdekertainen verotus eliminoidaan yritysten välillä.
Kun kaksi yritystä toimii EU:n alueella ja kumpikin on ALV-velvollinen, tapahtuu myynti ALVittomana.
Muistat vaan tilittää nk. yhteisömyynnit muistaakseni erillisellä lomakkeella 4 kertaa vuodessa. (tästä en ihan varma ole)
 
Back
Ylös Bottom