Aloittelijan kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Moran
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis;

Alotin saleilun tuossa joulukuussa. Kävin alkuun lähinnä spinnigissä yms muissa jumpissa. Varsinaista lihaskuntoa olen treenannut varmaan tammikuusta asti. Kaipaisin hieman vinkkejä treenaamiseen. Tarkoituksena ei ole saada itsestään mitään fitnesslihakimppua, vaan ihan paikat parempaan kuntoon ja myös kiintemmäksi.

Kannaattaako treenaaminen jaksottaa päiville? Esimerksiki yhtenä päivänä treenaa jalkoja ja toisena taas vatsaa/selkää? Ja kuinka paljon ?

Ihan alkuun lämmittelen crosstrainerilla 20min

Eli reisien treenauksesta:
Käyn kaikilla laitteilla kahdesti ja teen silloin 3x 15-20 toistoja.

* Treenaan molemilla ojentajilla
* Sivu ja sisäreidet reisiprässillä? En tiedä oikeita nimityksiä näille
* Laitteella, jolla työnnettään itseään pois päin jalat suorana eteen päin
* ^ vastaava, mutta jalat ovat viistosti alaspäin

Painot vaihtelee 45-70kg

Vatsat:

* Paineilmalaite
* Ihan van normaalilla penkillä, säätäen nojaa sen verran alas, että tekeminen tuntuu

Kädet:

* Joku sellainen soutulaitteen tapainen, jossa painoja vedetään itseäkohden istuessa
* Laite jossa istuudutaan rinta vasten tukea ja painoja itseen päin
* Ojentaja

Olen 161cm pitkä ja painan n.60kg. Peili näyttää mielestäni hirvittävän paljon enemmän.
rasvaprosenttini on 26! :S Haluaisin muutenkin laihtua sen 5kg, mutta paino ei vaan putoa.

Kaiken lisäksi olen "kasvissyöjä". Kala ja maitotuotteet menee, muttei muuta. Olen kyllä karsinut jo leivän syöntiä todella paljon. Nykyisin syön vain aamupalaksi leivän. Todella hankalaa karsia siitä "pääruasta" lisukepastat pois jos syö esimerkiksi jotain soijaa, se maistuu vaan niin puulta sen jälkeen. Pastaa syön myös kohtuudella, korkeentaan 1,5dl aterialla. Muutenkin syön tosi kevyesti. "Herkkuja" syön vaan kerran viikossa.

Mun mielestä sulla on koko homma sen verran aluillaan, että suosittelisin, että ottaisit itsellesi kuntosaliohjauksen.

On melko hankala lähteä sanallisesti selittämään, mitä eri liikkeet ovat ja miten niitä tehdään oikein.

Onko sulla mahdollista saada kuntosaliohjaus sieltä sun salilta?

Mun mielestä sulla on koko homma sen verran aluillaan, että suosittelisin, että ottaisit itsellesi kuntosaliohjauksen.

On melko hankala lähteä sanallisesti selittämään, mitä eri liikkeet ovat ja miten niitä tehdään oikein.

Onko sulla mahdollista saada kuntosaliohjaus sieltä sun salilta?

Kuntosaliohjausta suosittelen minäkin. Painon pudottamisessa ruokavalio on ratkaisevassa roolissa. Suosittelen sinua laittamaan joko tähän ketjuun tai tuohon "Mitä söit eilen ja tänään" -ketjuun esimerkin päivän ruokailuistasi (mihin aikaan, mitä ja miten paljon ), niin saat neuvoja siihen puoleen.

Mä en myöskään syö lihaa, mutta kala ja maitotuotteet menee, ja olen aika hyvin onnistunut koostamaan järkevän ruokavalion, joten se ei ole este.

Kaiken lisäksi olen "kasvissyöjä". Kala ja maitotuotteet menee, muttei muuta. Olen kyllä karsinut jo leivän syöntiä todella paljon. Nykyisin syön vain aamupalaksi leivän. Todella hankalaa karsia siitä "pääruasta" lisukepastat pois jos syö esimerkiksi jotain soijaa, se maistuu vaan niin puulta sen jälkeen. Pastaa syön myös kohtuudella, korkeentaan 1,5dl aterialla. Muutenkin syön tosi kevyesti. "Herkkuja" syön vaan kerran viikossa.

mulla otti silmään ekana tuo "Vain leipä aamiaisella". Miksi?

Syötkö sitten päivän energiansaannit kerralla iltapäivällä yhdellä/kahdella ruoalla? Tai mikä yleensä on vuorokauden energiansaanti?

Suositusten mukaan aamupala on 20% päivän tarpeesta ja lounas (ennen puoltapäivää) 40% eli näistä jo tulee 60 % vuorokauden energiasta että jaksaa päivän ja ehtii kuluttaa. Välipala 7%. Päivällinen on vain 26 % eikä sitäkään kovin myöhään passaa syödä :) Iltapala on vain 7% joka voi sisältää esim rahkaa lisukkeineen eikä oikeastaan muuta kun jo pomppii yli. :) Välipala voi olla se palkkari treenin jälkeen. Itsellä ainakin toimii kun näiden mukaan syö, ei turvotusta ja hoikka olo vaikken kaihdakaan mitään ruoka-aineita :)

Mä en olis niin huolissani noista pastoista jos ne on lisukkeena eikä pääruokana. Linssit on hyviä ja sisältävät todella paljon proteiinia. Couscous on kasvisten kanssa erinomainen lisuke ja samoin rasvattomat nuudelitkin vaihtelun vuoksi. Tuoreita vihanneksia, laatikkoruokia, täysjyvätuotteita ja öljyjä :) Suosittelen kiloklubi.fi:tä ainakin alkuun jonne voi näppärästi syöttää päivän syömiset ja hoksaa missä menee vikaan. On ilmainen :)

Eihän tuo sanonut syövänsä VAIN LEIPÄÄ aamupalalla, vaan kaikenkaikkiaan päivän mittaan leipää vain aamiaisen yhteydessä. Oletan siihen kuuluvan jotain muutakin. Kokeile vaikka maitotuotteita, kuten (luonnon)jogurttia tai rahkaa sekä jotain marjoja tai hedelmiä. Itse syön usein myös maustamatonta jogurttia ja myslejä, herkkua!

Lisukkeena vois kokeilla myös kvinoaa, hirssiä, tattaria, speltinjyviä ja amaranttia. Pavut ovat myös hyvää ruokaa. Oletko kokeillut tehdä seitania? (Vehnägluteenia; protskua on tosi hyvin.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom