Olen parikymppinen nainen ja etsinyt tietoa aloittelijan treeniohjelmasta. Aikatauluuni käy parhaiten kaksi kertaa viikossa suoritettava ohjelma ja haluaisinkin tietää miten liikkeet pitäisi jakaa kahdelle päivälle. Olen etsinyt tietoa netistä ja löytänyt sellaisen ohjeen jossa jaettiin liikkeet:
1. jalat, alaselkä, hauis ja vatsa
2. rinta, olkapäät, yläselkä ja ojentajat
Olen tämän tiedon pohjalta valinnut liikkeitä hermeliinin liikekuvastosta:
Ti:kyykky
askelkyykky
maastaveto suorin jaloin
hyvää huomenta-liike
pohjenousu
hauiskääntö tanko
keskitetty hauiskääntö
linkkuveitsi
alavatsarutistus
kylkirutistus lattialla
To:Penkkipunnerus
vipunostot maaten tasapenkki
pystypunnerrus tangolla
pystysoutu tangolla
vipunostot etunojassa
kulmasoutu tangolla
olankohautukset
kapea penkki
kick-back
Treenaan kotona ja käytössä on tasapenkki ja käsipainot. Olen kahdesti vienyt tämän ohjelman läpi kevyemmillä painoilla ja hakenut tuntumaa liikkeisiin. Tuleeko tässä ohjelmassa esim. selälle liian vähän liikkeitä? Taljaa minulla ei ole käytössä, joten mitkä olisivat parhaita selkälihasliikkeitä käsipainoilla tai tangolla?
Olen myös lukenut liikkeiden jakamisesta vetäviin ja työntäviin liikkeisiin eri päiville, onko se tehokkaampi tapa harjoitella?
jos pyrkii tekemään noin 12 toistoa, olisiko sarjamäärän hyvä olla 2 vai 3? Entäs sitten liikkeiden järjestys? kannattaako tehdä esim. kaikki jalkaliikkeet peräkkäin vai vuorotella jotenkin (esim. jalka-hauis-jalka-hauis).
Siinä tuli hirveä litania kysymyksiä ja olisin kiitollinen jos joka jaksaisi vastata
1. jalat, alaselkä, hauis ja vatsa
2. rinta, olkapäät, yläselkä ja ojentajat
Olen tämän tiedon pohjalta valinnut liikkeitä hermeliinin liikekuvastosta:
Ti:kyykky
askelkyykky
maastaveto suorin jaloin
hyvää huomenta-liike
pohjenousu
hauiskääntö tanko
keskitetty hauiskääntö
linkkuveitsi
alavatsarutistus
kylkirutistus lattialla
To:Penkkipunnerus
vipunostot maaten tasapenkki
pystypunnerrus tangolla
pystysoutu tangolla
vipunostot etunojassa
kulmasoutu tangolla
olankohautukset
kapea penkki
kick-back
Treenaan kotona ja käytössä on tasapenkki ja käsipainot. Olen kahdesti vienyt tämän ohjelman läpi kevyemmillä painoilla ja hakenut tuntumaa liikkeisiin. Tuleeko tässä ohjelmassa esim. selälle liian vähän liikkeitä? Taljaa minulla ei ole käytössä, joten mitkä olisivat parhaita selkälihasliikkeitä käsipainoilla tai tangolla?
Olen myös lukenut liikkeiden jakamisesta vetäviin ja työntäviin liikkeisiin eri päiville, onko se tehokkaampi tapa harjoitella?
jos pyrkii tekemään noin 12 toistoa, olisiko sarjamäärän hyvä olla 2 vai 3? Entäs sitten liikkeiden järjestys? kannattaako tehdä esim. kaikki jalkaliikkeet peräkkäin vai vuorotella jotenkin (esim. jalka-hauis-jalka-hauis).
Siinä tuli hirveä litania kysymyksiä ja olisin kiitollinen jos joka jaksaisi vastata