Aloittelijalle neuvoa?

Jouduin loukkaantumisen takia lopettamaan edellisen harrastuksen ja nyt kiinnostaisi voimamies-kilpailu. Toki matka on pitkä ja kivinen ja siksi kysynkin neuvoa täältä kokeneemmilta.
Millaisella treenillä kannattaa aloittaa? Oma urheilutaustani on nyrkkeilyssä ja jenkkifutiksessa eli treenaaminen sinänsä ei ole vierasta. Kiire ei sinänsä ole kun ikää on vasta 26v.
Pituutta on 192cm ja painoa rapiat 130kg.
Eli kysymykset jonoon...
1. Millainen treeniohjelma sopisi vauhdikkaaseen alkuun.
2. Onko painolla juurikaan väliä eli tarvitseeko muuttaa syömistä tms?
3. Onko yksi proteiinilisä riittävä normaalin kotiruoan päälle vai kannattaako vetää muutakin ravintolisää?
4. Onko lajiharjoituksille ns. avointa paikkaa missä olisi vehkeitä ja tilaa? Tietysti maksua vastaan!
5. Mitkä kilpailut ovat sopivat aloittelijalle? Kannattaako ensin kokeilla esim. maastavetokisoja tms vai onko olemassa jotain "alemman tason" kisoja?
6. Onko muuta mitä olisi hyvä tietää näin aluksi?

Jos näihin saisi vastauksen, olisin äärionnellinen!

Jouduin loukkaantumisen takia lopettamaan edellisen harrastuksen ja nyt kiinnostaisi voimamies-kilpailu. Toki matka on pitkä ja kivinen ja siksi kysynkin neuvoa täältä kokeneemmilta.
Millaisella treenillä kannattaa aloittaa? Oma urheilutaustani on nyrkkeilyssä ja jenkkifutiksessa eli treenaaminen sinänsä ei ole vierasta. Kiire ei sinänsä ole kun ikää on vasta 26v.
Pituutta on 192cm ja painoa rapiat 130kg.
Eli kysymykset jonoon...
1. Millainen treeniohjelma sopisi vauhdikkaaseen alkuun.
2. Onko painolla juurikaan väliä eli tarvitseeko muuttaa syömistä tms?
3. Onko yksi proteiinilisä riittävä normaalin kotiruoan päälle vai kannattaako vetää muutakin ravintolisää?
4. Onko lajiharjoituksille ns. avointa paikkaa missä olisi vehkeitä ja tilaa? Tietysti maksua vastaan!
5. Mitkä kilpailut ovat sopivat aloittelijalle? Kannattaako ensin kokeilla esim. maastavetokisoja tms vai onko olemassa jotain "alemman tason" kisoja?
6. Onko muuta mitä olisi hyvä tietää näin aluksi?

Jos näihin saisi vastauksen, olisin äärionnellinen!

Tässä yksi mielipide noihin sun kysymyksiin;

1. Jos käyt vaan salilla niin pystypunnerrus, maastaveto, kyykky tärkeimmät liikkeet ja noille apuliikkeitä.
2. Jos et havittele alle 105 kilosiin niin saahan tolla pituudella olla painoa vaikka lisääkin. Monesti siitä on hyötyä.
3. Riippuu, paljonko saat proteiinia ruuasta ja mikä on sun proteiinin tarve.
4. Riippuu missä päin vaikutat. Onhan noita saleja muutamia.
5. Aloittelijoille suunnattuja kisoja on ollut useita tänäkin kesänä, ks. vaikka tästä osioista vanhempia ketjuja. Jos haluat kilpailla voimamieskisassa, kannattaa kokeilla voimamieskisaa.
6. Lajiharjoittelulla lajit paranee ja bodaamalla lihakset kasvaa.

Asun ite Järvenpäässä et onko tässä lähellä mitään?
Mikä on ns "ihanteellinen" pituus/paino suhde?
Mistä mä sen tiedän mikä on mun proteiinin tarve? Mun käsityksen mukaan jos treenaa kovaa, tarvii enemmän proteiinia?
Ja joo en usko et alle 105kg on realistinen kun alin ottelupaino nyrkkeillessä oli 111kg...
Onhan se selvä että jos voimamieskisa kiinnostaa, kannattaa kokeilla voimamieskisaa mut meinasin just että onko mestaa missä käydä kokeilemassa mitä kilpailutilanteessa kropasta irtoo (esim. alottelijakisat tai maastaveto tms) ja onhan noita ilmeisesti:) Näillä neuvoilla mennään kuuhun asti!

Asun ite Järvenpäässä et onko tässä lähellä mitään?
Mikä on ns "ihanteellinen" pituus/paino suhde?
Mistä mä sen tiedän mikä on mun proteiinin tarve? Mun käsityksen mukaan jos treenaa kovaa, tarvii enemmän proteiinia?
Ja joo en usko et alle 105kg on realistinen kun alin ottelupaino nyrkkeillessä oli 111kg...
Onhan se selvä että jos voimamieskisa kiinnostaa, kannattaa kokeilla voimamieskisaa mut meinasin just että onko mestaa missä käydä kokeilemassa mitä kilpailutilanteessa kropasta irtoo (esim. alottelijakisat tai maastaveto tms) ja onhan noita ilmeisesti:) Näillä neuvoilla mennään kuuhun asti!

En tiedä muuta, kun olen kuullut luotettavalta taholta, että Tikkurilan Finnbodylla on voimamiesvälineitä kaikenlaisia. Se on vissiin sua lähin.

Sun pituiset maailman vahvimmat ammattilaiset painaa varmaan siinä 150-180kg... Mutta ei varmaankaan kannata ottaa mallia ammattilaisista ainakaan alkuun. Sanotaan näin, että laihtua ei ainakaan tarvii :D Kyllä kisoissa tuntuu pärjäävän lyhyet ja pitkät. Itseasiassa 4xmaailman vahvin mies Zydrunas Savickas on about sun pituinen, painaa tosin joku 175kg...

Mä oon ottanu n. 200g proteiinia päivässä. Painan about 125kg. Toi määrä on mulle ihan riittävä, ainakin omasta mielestäni. Jotkut lähteet väittää että pitäis saada 2-2,5g proteiinia / paino kg, mutta en mä ainakaan jaksa niin paljon vetää :D

Tämän kesän kisat taitaa olla pitkälti käyty, muutama taitaa olla jäljellä, mutta en tiedä mahtuuko niihin vielä. Vihdissä on 13.09 aloittelijoille suunnatut kisat, jossa ilmoittautumislista on tosin täynnä, mutta jos kiinnostaa vaikka tulla kattomaan: https://www.facebook.com/events/700861419957284/?fref=ts

Kiitti tosi paljon! Hyviä vastauksia. En mä usko et nyt on viel ihan siinä kondiksessa että kannattaa kisata. Ens kesänä sit. Sinne mä oon asettanu ekat vähänkään pidemmän tähtäimen tavotteet muutenkin.
Täs menee nyt viel voimailuliikkeitä ja tekniikkaa opetellessa (kyykkäys ja maastaveto esim.) jonkun aikaa et uskaltaa alkaa nostaa kunnolla painoja. Särkee vaan ittensä jos rupee ns. kylmiltään riehumaan...
Jos sitä talvella kävis siellä finnbodylla kokeilemassa.

Toi painoasia siis on ihan ok. Treenaan välillä toisella salilla yhen kokeneemman kaverin kanssa ja se oli sitä mieltä et ois tossa kohtapuoliin painonveto ja voimakausi mut taidan jättää sen painonvedon pois kun siitä kerran on lähinnä haittaa:)
Jos pyrkis pitämään painon siinä 130-140kg ja muuttais vaan rasvaa lihakseks. Voimapainotteisesti kuitenkin salitreeni tullee menemään kun tietää mihin on tähtäimen asettanut.

Kiitti tosi paljon! Hyviä vastauksia. En mä usko et nyt on viel ihan siinä kondiksessa että kannattaa kisata. Ens kesänä sit. Sinne mä oon asettanu ekat vähänkään pidemmän tähtäimen tavotteet muutenkin.
Täs menee nyt viel voimailuliikkeitä ja tekniikkaa opetellessa (kyykkäys ja maastaveto esim.) jonkun aikaa et uskaltaa alkaa nostaa kunnolla painoja. Särkee vaan ittensä jos rupee ns. kylmiltään riehumaan...
Jos sitä talvella kävis siellä finnbodylla kokeilemassa.

Toi painoasia siis on ihan ok. Treenaan välillä toisella salilla yhen kokeneemman kaverin kanssa ja se oli sitä mieltä et ois tossa kohtapuoliin painonveto ja voimakausi mut taidan jättää sen painonvedon pois kun siitä kerran on lähinnä haittaa:)
Jos pyrkis pitämään painon siinä 130-140kg ja muuttais vaan rasvaa lihakseks. Voimapainotteisesti kuitenkin salitreeni tullee menemään kun tietää mihin on tähtäimen asettanut.

Siellä Finnbodylla taitaa olla ne vehkeet pihalla, eli kannattaa käydä jo ennen lumien tuloa.

Ei mitään järkee lähtee vetää painoa. Reenaat vaan ja syöt paljon ja annat sen painon olla mitä on.

En viitsinyt uutta ketjua aloittaa kun on yksi kysymys itsellänikin, eli siis onko tietoa onko Mikkelin lähellä voimamies harjoitteluun painottuneita/välineitä omaavia saleja muita kuin Pieksämäen nobody? Ei jaksaisi aina ajella sinne asti kun mieli tekisi syksyllä aloittaa voimamieslajien harjoittelu voimatreenin lisäksi yhtenä kertana viikossa. Mm. Tukki,Atlas,merimieskävely ja farmarikävelyt kiinnostas. Pieksämäellä muuten hyvä mutta atlaskivet taitaa kaikki olla 175kg (korjatkaa joku jos olen väärässä) ja siellä kai jossakin pitäisi olla tilat farmarikävelylle ja merimies kävelylle mutta en ole niihin ainakaan itse vielä törmännyt.

En viitsinyt uutta ketjua aloittaa kun on yksi kysymys itsellänikin, eli siis onko tietoa onko Mikkelin lähellä voimamies harjoitteluun painottuneita/välineitä omaavia saleja muita kuin Pieksämäen nobody? Ei jaksaisi aina ajella sinne asti kun mieli tekisi syksyllä aloittaa voimamieslajien harjoittelu voimatreenin lisäksi yhtenä kertana viikossa. Mm. Tukki,Atlas,merimieskävely ja farmarikävelyt kiinnostas. Pieksämäellä muuten hyvä mutta atlaskivet taitaa kaikki olla 175kg (korjatkaa joku jos olen väärässä) ja siellä kai jossakin pitäisi olla tilat farmarikävelylle ja merimies kävelylle mutta en ole niihin ainakaan itse vielä törmännyt.
Savonlinnan athletics clubilla on ihan hyvän oloiset vermeet mutta se ei eteisyyden puolesta kyllä auta.

Back
Ylös Bottom