GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Aloittelijalla ongelmia, kaikki kommentit tervetulleita.

Tästä tulee varmaan pitkä ja sekava vuodatus, mutta yritän muistaa kaiken..

Imetän 8kk vanhaa tyttöstäni, joka on erittäin allerginen. Imetysdiettini vuoksi EN syö:
-maitoa
-munia
-nautaa
-kalaa
-äyriäisiä
-sitrushedelmiä
-viinirypäleitä
-kauraa
-vehnää
-ohraa
-ruista
-maissia
-yleisesti allergisoivia (esim. mansikka, pähkinät, paprika, tomaatti...)
-mitään erikoisia, mitä en ole aiemminkaan syönyt (mm. pavut)

Tästä listasta saatoin helposti unohtaakin jotain, on todellisuudessa helpompi kuin näytöllä. Käytännössä syön siis maustamatonta possua ja kanaa, perunaa ja bataattia, banaaneja, päärynöitä, marjoja, riisiä, tattaria, vihreää salaattia, kurkkua yms. "mitään sanomatonta" mietoa ruokaa.

En oikeastaan tässä imetysaikana ole liikkunut juurikaan ollenkaan, mutta (yllättäen..) olen laihtunut muutamia kiloja. Painan nyt n.55kg, pituutta 167cm. Töihin pitäisi tämän kuun lopussa mennä isäkuukauden ajaksi, siellä sitä taas tulee onneksi liikuttuakin.. Varastohommia teen, eli päivittäistavaroita tulee heiteltyä sellanen 500-1000kg/tunti.

Liikkumaan tekisi muutenkin kovasti mieleni, mutta huolettaa jaksaminen ja painon pysyminen. Olen nyt omasta mielestäni liian köykäinen, eikä paino saisi pudota yhtään. Lihakset eivät painoa tietenkään pudotakaan, päinvastoin, mutta mitenköhän rasvaprosentin vaikutus imetykseen..? Maidontuotanto EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa loppua tässä vaiheessa. En halua, enkä tiedä onnistuisikokaan vauvan siirtäminen apteekin korvikkeille. Aion jatkaa imettämistä niin kauan, kun lapsi saa tarvitsemiaan ravintoaineita maidosta.

Kansalaisopiston Pilates-kurssille uskaltauduin ilmoittautumaan, se varmasti on ihan sopivaa liikuntaa, mutta mitähän muuta sitä uskaltaisi? BodyPump ja Spinning ovat molemmat "tahdon kokeilla -listalla", mutta onko liian energiaa vievää? Millähän prkl-konstilla saisin riittävästi ravintoa, että jaksaisin? Pelkällä banaanilla ei maratonia juosta, eikä taida riisikään kovasti auttaa.. Tuntuu, että muutenkin kaikki raha menee ruokaan, kun syön vaan erikoisia ja kalliita eväitä (riisijauhotkin maksaa 2€/400g).

Ja niin, tässähän tämä minun tilanne nyt sitten melkein kokonaisuudessaan olikin, ihan mitä tahansa saa sanoa ja kommentoida. Laiska kotivätyshän minä oikeasti olen, auttakaa jookos alkuun.

Kiitos.:)

Kiva nikki. :D

Kommentoin vain nopsaan.. Jos haluat varmistaa maidontuotannon jatkumisen, muista syödä ja juoda paljon! Vaikka varmasti maistuu ruoka puulta, kun noin kivat rajoitukset on päällä. Mistä saat rasvaa, saatko syödä rypsi- tai oliiviöljyä? Siinä on hyvä keino saada kaloreita, lisää öljyä vähän kaikkeen.

Sinuna kokeilisin kaikkia rajuja liikuntalajeja varovasti, että ehdit nähdä vaikutuksen maidontuotantoon. Toisilla kova treeni vähentää sitä, itselläni tosin ei vaikuta vähimmässäkään määrin.

Lisäys... 8-kuinen kun ottaa kaiken maitonsa rinnasta, niin se kuluttaa äidiltä aika mojovasti kaloreita vuorokaudessa. Siihen päälle jos lisäät vaikka spinnitunnin, niin saat aika urakalla vetää sitä possua ja bataattia jos et halua laihtua. :(

Itselläkin on melko paljo ongelmaruoka-aineita ja sen takia ajattelin kirjoitella vähän apuja. Onko maito pannassa proteiinin vai laktoosin takia? Entä kananmunat valkuaisen vai keltuaisen ansiosta? Jos ei ole tiedossa niin sitten ei tietysti uskalla alkaa testailemaan vauvelin kustannuksella. Ruokavaliota vain toki helpottaisi, jos laktoosittomat tuotteet ja/tai valkuaiset sopisivat. Mutta jos ei niin kyllä noillakin pärjää. Mikäs on soijapapujen ja etenkin soijaproteiinin laita, sopiiko..? Käsittääkseni imetys kuluttaa n. 500kcal/pv extraa eli senkin takia kaloreita kandeisi nostaa aika reippaasti ja etenkin kun kulutus pian lisääntyy töiden alkaessa sekä liikunnan myötä.

Kehottaisin syömään kanaa/ possua 4-6 krt pv:ssä ja lisukkeena täysjyväriisiä/ perunaa. Ruokiin kannattaa lisäillä esim. rypsiöljyä kokkauksen jälkeen, että saat sitä energiaa lisättyä (1g rasvaa= 9kcal). Melko vapaasti voit lotrailla, että saat esim. tuon 500kcal extraa ja uskoisin, että avustaa myös imetyksen jatkumista. Välipaloina ja urheilusuoritusten jälkeen voi sit vedellä vaikka niitä banaaneja ja päärynöitä. Gluteenittomana kuitulisänä toimii esim. pellavansiemenrouheet tai -rakeet ja tietty ne vihannekset mitä pystyy käyttämään. Itse oon mieltyny mm. kukkakaaliin sekä vihreisiin salaatteihin, mutta ne on kalliita tähän vuoden aikaan. Kanasta ja kalkkunasta saa melko kätevästi myös kivoja salaattiannoksia. Lisäilee taas vaan sitä öljyä ja maustaa vaikka yrttisuolalla tms., jos mikään salaattikastike ei sovi. Nykyään on saatavilla myös täysjyväriisipastaa, mitä voi lisäillä esim. tuollaiseen salaattiannokseen tai syödä lihan lisukkeena, mutta tietty sekin on kalliimpaa kuin vehnäpasta. Tattarihiutalepuurokin on ihan hyvää, kun laittaa vaikka pakastemarjoja päälle. Yleinen veden juontisuositus on 2 litraa per pv, mutta imettäessä kandeisi varmaankin pyrkiä kolmeen litraan..?

Mutta joo, mielestäni ei ole tarvetta karsia liikuntoja painontippumispelon mukaan vaan tekee sitä mistä tykkää ja lisää niitä kaloreita sit siltä pohjalta. Tosin en omaa omakohtaista kokemusta imetyksestä tms. eli kroppaa kuunnellen ja eka varovasti. Muut voivat varmaankin jatkaa tästä, itsellä ei noita naperoita ole eli en aio mitään ehdottomia totuuksia huudella. Tsemppiä jatkoon :)!

Hei ja tsemppiä imetykseen ja olemiseen noilla rajoituksilla!

Itselläni oli sama tilanne. Lapsi oli todella allerginen, mutta vuoden imetyksen jälkeen ( eli siis ei tippaakaan muuta kuin omaa maitoani) allergiat katosivat tyystin! Imetysdiettaus siis kannatti todella.

Tattari oli tosiaan pelastus. Minulle se kävi ja lapselle myös. Hän sai siis puurona sitä ja minä myös.

Lisäksi söin niitä maidottomia "jogurtteja", mitähän ne oli nimeltään... Jotain marjamössöjä kuitenkin, tosin niissä taisi olla kauraa. Ruuanlaitossa käytin GoGreen KevytRuoka -kasvirasvasekoitetta.

Linssejä (vihreitä ja punaisia) kului myös paljon.

Paino minulla putosi todella alas, noin 50 kiloon (lähtöpaino 57), mutta maidon tuloon se ei vaikuttanut millään tavalla. Sitä riitti kyllä sen, mitä pitikin.

BlackWhiteRoselle sen verran, että maito on pannassa proteiinikoostumuksensa vuoksi. Siksi sitä ei siis voi käyttää yhtään, eikä missään muodossa. Lehmän maidon proteiinikoostumus kun on aivan toinen kuin ihmisen maidon. Laktoosiahan äidinmaidossa on paljon.

Kiitos vastauksista, lisää saa toki laittaa. Kaikki mahdolliset vinkit ja kokemukset kiinnostaa..

Ajattelin nyt aloittaa niin, että jumppailen kotona, teen vatsoja ja saatan jopa viettää hetken tai pari crossarin seurassa. Isäkuukauden aikana tulee varmaan ihan riittävä reeni ihan töissäkin, kun en tosiaan ole alkuraskauden jälkeen tehnyt yhtikä mittään :eek: Käyn ammattikorkeakoulua aikuisten linjalla, joten voipi olla, ettei aikakaan riittäisi duunin ohessa kuntoilemiseen, varsinkaan kun itku pääsee jo ajatuksesta, että joudun olemaan likasta erossa monta tuntia päivässä :(

Tässä väliajalla käyn kysymässä tarjoukset ja tyrkyt näiltä meidän tuppukylän kuntosaleilta ja yritän saada syömisiini jotain tolkkua. Siihenkin itse asiassa se duunijakso on hyvä, että vähän saa tuntumaa, kuinka paljon ruokaa tarvitsee.. Öljyjä siis tosiaan voin syödä, maito on kokonaan pois. Kananmunia en uskalla paljoa, mutta ihanihan pienissä määrissä ei ole paha. Onneksi tyttö reagoi suurimmaksi osaksi iholla, joten pahikset huomaa helposti. Linssit ja muutkin palkokasvit sekä soija pitäisi ottaa kokeiluun. Kokeiltavia vaan on niin hurjan paljon ja yhden ruoka-aineen kokeiluun menee aina monta päivää.

Ja sitten kun isäkuukausi loppuu, mun peruskunto on kohonnut normaaliin ja mulla on aikaa panostaa myös urheilemiseen, joten voin hyvillä mielin liittyä jäseneksi salille ja sitoutua käymään siellä ainakin seuraavan vuoden :hyvä:

Vielä yhden vinkin kirjoittelen... Eli jos soija kokeilun jälkeen sopii ruokavalioon niin suosittelen ostamaan erikseen soijaproteiinijauhetta ja alkamaan tehdä siitä välipala- (ja palautus)juomia esim. banaanin ja pakastemarjojen kanssa. Noita kun juo riittävän perusruoan lisäksi niin en usko, että ei toivottu painonlasku tulee olemaan ongelma. Parasta merkkiä jauheissa en valitett. osaa sanoa, itselle kun soijaprode ei käy. Tuollainen juoma sopisi hyvin myös aamulla puuron lisäksi juotavaksi niin ei tarvitsisi aamiaisellakin syödä lihaa. Soijatuotteitahan on markkinoilla runsaasti eli se jo laajentaisi ruokavaliota paljonkin. (Mutu-tuntuma: Jos soijaproteiini sopii niin hyvin tod.näk. myös muut palkokasvit käyvät, koska useimmiten juuri tuo soija on herkimmin allergisoiva.) Anyway, mukavaa liikunnan aloittelua :)!

Pikkuihminen: Kiitos tietoiskusta. Proteiinia vähän epäilinkin, mutta aina oppii jotain uutta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom