Aloitteleva laihduttaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lehans
  • Aloitettu Aloitettu
Elieli ylipainoa tältä tytöltä löytyy n. 15-20 kg, painoindeksi on 30.
Olen nyt noin kuukausi sitten aloittanut liikkumaan, teen väh. 4 kertaa viikossa n. 45 minuutin ripeän kävelylenkin, silloin tällöin korvaan kävelyn saman mittaisella pyörälenkillä.
Ruokavaliosta sen verran, että syön aamupalan (joko hedelmä tai 2 ruisleipää), kouluruoan (mitä se sitten onkaan - jos on pahaa, otan leivän) ja kotona normaalin kotiruoan (pastaa/riisiä/perunaa + lihaa/kanaa). Iltapalan syön erittäin harvoin. En käytä ollenkaan alkoholia. Olen rekisteröitynyt Kiloklubiin ja sieltä nään helposti, että päivässä tulee syötyä yleensä n. 1200 kcal. Kerran viikossa olevalla cheat päivänä n. 2000-2600 kcal.
Parin ensimmäisen viikon aikana painoni laski 2 kiloa, mutta nyt tippuminen on stopannut tykkänään, tällä viikolla tuli jopa kilo lisää.
Voitteko kertoa jotain vinkkejä, miten saisin laihtumisen nopeutumaan ja teenkö mahdollisesti jotain väärin? :)
Alkaa mennä motivaatio, kun yrittää laihduttaa ja silti tulee painoa lisää tai vaihtoehtoisesti ei tipu ollenkaan. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todennäköisesti olet syönyt liian vähän kulutukseen nähden. Itse tekisin niin, että nostaisin kalorit 1500kcal:iin / päivä ja cheat-päiviä harvemmin. Esim. 1-2 kertaa kuussa.

Toinen vaihtoehto on se, että cheat-päivinä tulee liikaa kaloreita. Onko tuossa 2000-2600kcal arvio varmasti oikea?

Ruoka-aineesi ovat väärät. Et voi laihtua tuollaisella hiilarimäärällä, koska elimistö pääsee rasvan kimppuun vasta yöllä.

1. Älä aloita aamua leivällä ja hedelmillä, vaan rasvalla ja proteiinilla.
2. Pasta ja riisi pois, hiilihydraatit ennen harjoituksia.
3. Cheattipäivät pois, et tarvitse tuossa vaiheessa.

Kalori ei ole vain kalori, siksi on tärkeää tarkistaa dieetillä makroravinnejakaumaa ja eri makrojen ajoittamista. Kun säätää makrot oikein voi ihan hyvin dieetata 1200kcal vrk.

mutta eikös esim. painonvartijoiden pistedieetti perustu just siihen että voit syödä mitä haluut, kunhan pysyt pisteissä? eli siinä dieetissä ei periaatteessa tartte miettiä makrojen jakaumaa tai mitä syö aamulla, mitä illalla. sinänsä se on mun mielestä ehkä yks parhaista laihdutuskeinoista, koska se opettaa syömään oikein, ja ns. "arvottamaan" ruokia, ts. mitä enemmän pisteitä jossain ruuassa on, sitä epäterveellisempää se on. Siinä voi sitten miettiä että käyttääkö melkein puolet päivän pisteistä yhteen lihapiirakkaan (muistaakseni 8 pistettä) vai syökö samoilla pisteillä kunnon aterian. Pointtini siis on, että laihtuakseen ei välttämättä kannata kikkailaa liika yksityiskohdilla, siinä voi helposti mennä motivaatio jos homma käy liian työlääksi. Toki hiilarit pois jättämällä paino tippuu suht nopeesti, ainakin aluski.
suosittelen, että Lehans kokeilisit esim. koulussakin syödä jotain muuta kuin pelkän leivän, sillä syömättä jättämisellä ei ainakaan laihdu. Ja toki voit vähentää hiilareita, jos haluut saada painon taas liikkeelle. Uskon, että kokeilemalla löytyy paras vaihtoehto :) :thumbs:

1. Älä aloita aamua leivällä ja hedelmillä, vaan rasvalla ja proteiinilla.
Njääh. Pitkäketjuista hiilaria aamulla, ja päivän loput hiilarit treenin ympärillä. Turha aamulta ottaa hiilaria pois, jos ei mistään törkeistä määristä puhuta. Rasvan voisi aamulta siirtää iltapalalle. Protskua pitkin päivää.

Mitkäs threadinaloittajan mitat ovat? Näyttäis siltä, että syöt viikolla liian vähän ja cheattipäivänä taas liikaa. Tosiaan, kuten aikaisemmin joku sanoi, kannattaa sitä hiilaria leikata veke.

mutta eikös esim. painonvartijoiden pistedieetti perustu just siihen että voit syödä mitä haluut, kunhan pysyt pisteissä? eli siinä dieetissä ei periaatteessa tartte miettiä makrojen jakaumaa tai mitä syö aamulla, mitä illalla. sinänsä se on mun mielestä ehkä yks parhaista laihdutuskeinoista, koska se opettaa syömään oikein, ja ns. "arvottamaan" ruokia, ts. mitä enemmän pisteitä jossain ruuassa on, sitä epäterveellisempää se on. Siinä voi sitten miettiä että käyttääkö melkein puolet päivän pisteistä yhteen lihapiirakkaan (muistaakseni 8 pistettä) vai syökö samoilla pisteillä kunnon aterian. Pointtini siis on, että laihtuakseen ei välttämättä kannata kikkailaa liika yksityiskohdilla, siinä voi helposti mennä motivaatio jos homma käy liian työlääksi. Toki hiilarit pois jättämällä paino tippuu suht nopeesti, ainakin aluski.
suosittelen, että Lehans kokeilisit esim. koulussakin syödä jotain muuta kuin pelkän leivän, sillä syömättä jättämisellä ei ainakaan laihdu. Ja toki voit vähentää hiilareita, jos haluut saada painon taas liikkeelle. Uskon, että kokeilemalla löytyy paras vaihtoehto :) :thumbs:

Eiks Paikkareilla esim. perunassa ole tosi vähän pisteitä? En mä nyt tiedä onko se kovin terveellistä vetää ihan sairaasti perunaa vaan koska siitä ei kulu pisteitä... Tollasessa hötössähän on yleensä vähiten kaloreita, joten ajattelisin että myös vähiten pisteitä (en ole varma, en ole pahemmin tutustunut Paikkareihin). Niin ja entäs sitten hyvät rasvat?

Kyllähän jollain Paikkarisysteemillä varmaan laihtuu, mutta kyllä mä ainakin mieluummin laihduttaisin niin että mulla on hyvä olo ja vältän parhaani mukaan laihaläskiyden. VHH:ssa on se hyvä puoli että siinäkin oppii automaattisesti syömään terveellisesti (omalla kohdalla ainakin kropasta on tullut tosi herkkä ja kertoo heti mitä tarvitsen, esim. jos en ole syönyt tarpeeksi kasviksia tai juonut vettä) ja kilot karisee ilman suurta tuskailua. Niillä makroilla ON merkitystä, ei pelkkiä kaloreita tai pisteitä kannata tuijottaa.

Njääh. Pitkäketjuista hiilaria aamulla, ja päivän loput hiilarit treenin ympärillä. Turha aamulta ottaa hiilaria pois, jos ei mistään törkeistä määristä puhuta. Rasvan voisi aamulta siirtää iltapalalle. Protskua pitkin päivää.

Mitkäs threadinaloittajan mitat ovat? Näyttäis siltä, että syöt viikolla liian vähän ja cheattipäivänä taas liikaa. Tosiaan, kuten aikaisemmin joku sanoi, kannattaa sitä hiilaria leikata veke.

Järkevää katkaista se yöllä alkanut rasvanpoltto heti aamulla... Insuliinin anaboliset vaikutukset pystytään varmaan kumoamaan kun kyseessä on aamupala... päivän tärkein ateria...jne...:jahas:

Pistedieetit... ja painonvartijat huoh... Noh, tämä on kuitenkin kehonrakennus- ja voimailufoorumi. I tried. :rolleyes:
Itse syön massakaudella kiviä ja dieetillä syön Porin Ässien tehopisteitä, koska niitä on yleensä aika vähän.

Ihan oikeasti, jos joku ihminen kysyy täällä neuvoja, niin en tiedä onko suomi24-referensseillä heitetyt neuvot niitä parhaita...

Järkevää katkaista se yöllä alkanut rasvanpoltto heti aamulla... Insuliinin anaboliset vaikutukset pystytään varmaan kumoamaan kun kyseessä on aamupala... päivän tärkein ateria...jne...:jahas:
Itse olen ainakin tajuttoman jumissa päivällä, jos hiilarit jäävät aamupalalta pois, kun/jos kroppa ei ole ketoosissa eikä sitä yritetä sinne asettaa. Jos treenaan illalla ja otan päivän hiilarit vasta silloin, on kroppa n. 12 tuntia melko zombi, kun ei olla ketoosissa (vasta matkalla sinne), mutta low-carbiksi taas liian vähän hiilaria. Myös yksilökohtaista. Kokeilkaa.

Itse olen ainakin tajuttoman jumissa päivällä, jos hiilarit jäävät aamupalalta pois, kun/jos kroppa ei ole ketoosissa eikä sitä yritetä sinne asettaa. Jos treenaan illalla ja otan päivän hiilarit vasta silloin, on kroppa n. 12 tuntia melko zombi, kun ei olla ketoosissa (vasta matkalla sinne), mutta low-carbiksi taas liian vähän hiilaria. Myös yksilökohtaista. Kokeilkaa.

Ei siinä ketoosiin tipu, koska kyseessä on kuitenkin hiilihydraattia sisältävä ruokavalio. Oot kyllä ihan oikeassa ton zombi-olon suhteen. Se liittynee juuri aivojen energiansaantiin, koska sokeria ei ole mässättäväksi samalla tavalla kuin ennen ja hermosto sekä lihaksetkin haluavat omansa. Kroppa kuitenkin tottuu siihenkin kun entsyymit soluissa on säädetty kohdalleen ja näin aivoille ja hermostolle riittää glukoosia, aivoille myös jossain määrin rasvasta purettuja ketoneja (vaikka ei ollakaan ketoosissa). Mitä haen takaa on se, että jos tuota totuttautumista ei jossain vaiheessa tehdä, seurauksena on insuliini->hypoglykemia->gotta have food->lisää insuliinia. Harva ihminen pystyy kuitenkaan vastustelemaan siinä vaiheessa ranskiksen kutsua, en mä ainakaan :kuola:.

Eiks Paikkareilla esim. perunassa ole tosi vähän pisteitä? En mä nyt tiedä onko se kovin terveellistä vetää ihan sairaasti perunaa vaan koska siitä ei kulu pisteitä... Tollasessa hötössähän on yleensä vähiten kaloreita, joten ajattelisin että myös vähiten pisteitä (en ole varma, en ole pahemmin tutustunut Paikkareihin). Niin ja entäs sitten hyvät rasvat?

Kyllähän jollain Paikkarisysteemillä varmaan laihtuu, mutta kyllä mä ainakin mieluummin laihduttaisin niin että mulla on hyvä olo ja vältän parhaani mukaan laihaläskiyden. VHH:ssa on se hyvä puoli että siinäkin oppii automaattisesti syömään terveellisesti (omalla kohdalla ainakin kropasta on tullut tosi herkkä ja kertoo heti mitä tarvitsen, esim. jos en ole syönyt tarpeeksi kasviksia tai juonut vettä) ja kilot karisee ilman suurta tuskailua. Niillä makroilla ON merkitystä, ei pelkkiä kaloreita tai pisteitä kannata tuijottaa.

siis totta kai siinä paikkareidenkin dieetissä pitää olla järki mukana, itse sitä joskus kokeilleena ainakin pyrin syömään niin terveellisesti ku mahdollista, ts. söin tosi paljon kasviksia, jotka on 0 pistettä. Lähinnä siksi tästä vaan mainitsin, koska ymmärsin ensimmäisestä viestistä, ettei threadin aloittaja ollut aikeissa kokonaan luopua tietyistä ruoka-aineista, esim. hiilareista. Annoin siis vain yhden keinon laihtua lisää. Ja totta kai makroilla on merkitystä siinä mielessä, ettei nyt vedä 70% päivän energiasta rasvoista, mutta en usko että kukaan niin tekisikään. Mutta kuten sanottu, jokaiselle löytyy se paras keino pudottaa painoa vaan kokeilemalla eri vaihtoehtoja.

Ja totta kai makroilla on merkitystä siinä mielessä, ettei nyt vedä 70% päivän energiasta rasvoista, mutta en usko että kukaan niin tekisikään. Mutta kuten sanottu, jokaiselle löytyy se paras keino pudottaa painoa vaan kokeilemalla eri vaihtoehtoja.

Luulen että nämä ketoosi-tyypit just voi vetääkin ton määrän rasvoista.
Mä uskon että ihminen kyllä laihtuu jos on tarpeeksi päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä. Dietiksi voi sitten valita itseään miellyttävän vaihtoehdon, tietysti on tärkeää uskoa siihen valittuun vaihtoehtoon. Paremman puoliskon kanssa tiputettiin painoa kaloreita laskemalla. Syöminen ohjautui luonnollisesti oikeisiin ruokiin, harva viittii vetää päivän kalorit 400 gramman karkkipussista. Nyt pidän nykyistä painoani yllä ja syön hiilihydraattitietoisesti hiilihydraatteja pelkäämättä.

Ja Ekan viesti laittajalle: Kuten jo edellä sanottu nosta kalorit n.1500 kilokaloriin ja jätä cheattipäivä veke. Eikö tunnu hölmöltä kituutta 6 päivää olemattomilla kaloreilla ja sitten vetää yhtenä päivänä kaikkea roskaa ähkyyn asti (en tosin tiedä mitä vedät tuona päivänä, mutta tosi usein nuo cheatit koostuu pizzoista, sipseistä ja suklaasta).

sellainen vinkki että kun muutat jotain (syömisiä, liikunnan määrää, mitälie) niin ekat 2 viikkoa keho tappelee muutosta vastaan ja sen ajan tuloksia ei saa katsoa missään nimessä ollenkaan. 2. Viikon jälkeen tulevat muutokset taas sit johtuvat juurikin senhetkisistä syömisistä ja liikkumisista.

eli kuullostaisi tosiaan siltä että oot syönyt liian vähän ja kroppa mennyt säästöliekille cheateista huolimatta. Jos olisin sinä, katsoisin kiloklubista kulutusarvion ja yrittäisin syödä suunnilleen sen verran. Tahtia on miljardi kertaa helpompi pikkuhiljaa kiristää kuin vetästä heti aluks överiksi ja korjailla niitä virheitä sit kuukausikaupalla....

Pidä mielessä että ei kannata kauheasti stressata noista hiilarit vs rasva & prode - väännöistä. Kroppasi käyttää mitä tahansa. Itsellä ainakin läskiä lähtenyt bout samaa tahtia sekä vhh - ruoalla että perinteisellä kotiruoalla (tosi prodea enemmän koska tulee liikuttua. Peruskulutus miinus parisataa kotiruoasta, liikunnan lisäkulutus bout kokonaan proteiineista). Kotiruoka on mukavampaa jos veivaa aerobista paljon. Kokeilet tasapuolisesti about kaikkea ja sit se mikä tuntuu parhaalta kannattaa ottaa käyttöön.

Yllättävän hyvin itse asiassa toiminut kotiruoalla painonpudotus. -9kg tammikuun nestepöhöistä viime viikon punnitukseen. Tahti kiihtynyt loppua kohden tosi paljon. Eli pitää vaan olla kanttia pysyä sovitussa systeemissä jos paino tasaisesti tippuu. Alkuun tuntuu aina että ei tuu yhtään mitään...

Elieli, Läskiä lootiinaaa.
Pakko saada läskiä pois ja kuntoa koholle, näin armeijaa silmälläpitäen.

Joka viikko 2x 2h jalkapalloa, noin 20km pyöräilyä. 1x Soutamista noin 1-2km.
Aamupalaks ruisleipää, juustoa kahvia.

Päiväsapuskana perus koulusapuska.

noin klo 18. perus kotiruoka.

nyt 3 viikkoa harrastettu, eikä vielä mitään tuloksia. 2kg nestettä pois, mitä ilmeisemmin.
Viikonloppuna tulee otettua (niinkuin normaalit ihmiset) kepsteriä. Vahingos joku kebabbiki sujahtanut joukkoon. Jonkunverran enemmin palaa tavaraa omien laskujen mukaan, mitä saa vrk sapuskasta.

Tuntuu kyl pirun paljon paremmalta mitä aikaisemmin, kun ei todellakaan näin aktiivisesti liikkunut.

Penikat on vaan niin pirun kipiät et meinaa haitata juoksemista.

Vielä jotain hyviä neuvoja?

3vko eikä mitään tuloksia? kuulostaa oudolta. No dokaat vloppusin ja syöt kebabbia. hyvä dietti.

Jos osaa päässälaskun niin viikonloppuna on oikeastaan 2 päivää. Yhtenä päivänä viikonlopusta juon olutta, ehkä viinaakiin raakana. Olen syönyt 2 kertaa kebabia 3 viikon aikana. Eli noin karkeasti 3500kcal tulee näistä yhteensä. Tuolla urheilumäärällä olen polttanut monesti nuo pois.

Mutta absolutistit sen tietävät. Jos juo, on läski ja huonokuntoinen? Näinhän yleensä ajatellaan kovimpien "urheilu"miesten keskuudessa! :)

Phehah :D

2kg kolmeen viikkoon? Kuin paljon sitten olis pitäny pudota, että olisit tyytyväinen? 0,5-1kg viikossa on sopiva tahti, joten turha vielä tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Alussa sitä nestettäkin voi tosin lähteä vähän rivakammin, mutta tuskin noilla sun ruokailutottumuksilla...:rolleyes: Joka viikko ei missään nimessä kannata ottaa sitä keppanaa ja kepappia. Vähemmälläkin pärjää jos oikeasti haluaa siitä dieetistäkin jotain saada aikaiseksi. Absolutisti ei tartte olla mutta joku roti sentään. Ja onhan nuo sun arkipäivien ruokailutki nyt aika hanurista jos suoraan sanotaan.

Kun nyt puhutaan että syötävä olisi hyvä usein, niin eikö kukaan voisi sitten aloittelevalle pojulle ihan tehdä ohjelma? Että pääsis edes vautiin :D ?

Jospa treadin aloittaja vaan kurkkais vähän osviittaa syömisiin tuolta punttimimmien "mitä söit tänään/eilen" -ketjusta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom