- Liittynyt
- 21.10.2005
- Viestejä
- 10 950
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2007/03/30/Alman+on+suljettava+Etuovi/20077893/99
30.3. 06:00 Patentti- ja rekisterihallitus on myöntänyt Etuovi-nimen keksijälle Jori-Pekka Träskbäckille yksinoikeuden Etuovi-tavaramerkkiin. Träskbäck vaatii Alma Mediaa sulkemaan välittömästi Etuovi-verkkopalvelunsa.
Jori-Pekka Träskbäck tulkitsee patentti- ja rekisterihallituksen päätöstä siten, että viisi vuotta jatkunut oikeustaistelu Almaa vastaan Etuovi-nimen käytöstä on ratkennut lopullisesti hänen hyväkseen.
Alma Medialla on Etuovi-niminen verkkopalvelu ja se julkaisee asuntokauppaan keskittyviä Etuovi-lehtiä.
– Tavaramerkkipäätöksen jälkeen jokainen minuutti, jota Alma julkaisee Etuovi-palvelua, on laiton. Harkitsen haasteiden laajentamista printtimediaan, Träskbäck suunnittelee.
Träskbäck jätti kaksi vuotta sitten Helsingin käräjäoikeuteen haastehakemuksen Almaa vastaan. Hän vaatii Almaa maksamaan miljoona euroa vahingonkorvausta Etuovi-verkkopalvelusta.
Patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen jälkeen Träskbäck harkitsee vaatimuksen esittämistä kansainvälisiä nettiosoitetta hallinnoivalle Wipo-järjestölle. Etuovi.com-osoite tulisi siirtää Almalta tavaramerkin haltijalle.
Alma Median markkinapaikoista vastaava johtaja Raimo Mäkilä sanoo, ettei patentti- ja rekisterihallituksen päätös muuta Etuovi.comin toimintaa millään tavalla.
– Ei meillä mitään hätää ole. Meidän molempien toiminta-alueet ovat sen verran erilaiset. Olemme olleet koko ajan sitä mieltä, että meillä on vakiintunut asema asuntomarkkinoilla.
Etuovi.com on Almalle tärkeä ja tuottoisa markkinapaikka. Tuoreiden tutkimusten mukaan 70 prosenttia Suomen asuntokaupoista käydään Etuoven palveluissa.
Sekava tapahtumavyyhti lähti liikkeelle vuonna 2000, jolloin tamperelainen mediayrittäjä Träskbäck perusti omat Etuovi-sivunsa. Hän myy Etuovi.fi ja Etuovi.net-osoitteissa viihdepalveluita ja nettipalveluita.
Träskbäck kertoo, että Alma yritti ostaa häneltä Etuovi-nimeä. Kun kauppoja ei syntynyt, Alma Media perusti omat Etuovi.com -sivunsa.
Träskbäck ei alussa rekisteröinyt tavaramerkkiä, vaan luotti yleiseen käytäntöön. Jos verkkopalvelu on vakiintunut palvelu eikä samannimistä ole kenelläkään muulla, voi toimia ilman tavaramerkkiä.
Alma Median julkaistua Etuovi.comin Träskbäck aloitti taistelun tuotemerkistä.
Etuovi.comin johtaja Petri Pekki muistelee verkkosivujen synnystä, että Alma valitsi nimen kolmesta vaihtoehdosta. Alman tiedossa oli, että verkossa toimi Etuovi.net. Se oli ravintolaopas eikä Alman mielestä edustanut vakiintunutta verkkopalvelua. Etuovi.com kilpaili lisäksi eri toimialalla.
– Sen jälkeen kun olimme perustaneet Etuovi.comin syntyi kiusallinen tilanne nimestä.
Alma laittoi Träskbäckin tavoin patentti- ja rekisterihallitukseen vireille hakemuksen Etuovi-tavaramerkkiin.
Patentti- ja rekisterihallitus päätti vuosi sitten, ettei Almalla ole oikeutta tavaramerkkiin, sillä Etuovella oli jo haltija. Alma valitti patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Se ratkaisi maaliskuun alussa kiistan Träskbäckin hyväksi.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä ratkaisevaa oli se, että molemmat kiistakumppanit tarjoavat Etuovessa internetpalveluita.
– Jos Alma Media tarjoaisi Etuovi.comissa vaikka parturi-kampaamon palveluita, minulla ei olisi asiaan mitään sanottavaa. Tavaraluokat ratkaisevat, Träskback tulkitsee tuotemerkkiä.
Tänään ilmestyvän Tavaramerkkilehden mukaan Patentti- ja rekisterihallitus myönsi Träskbäckille oikeudet käyttää Etuoven tuotemerkkiä erilaisissa palveluissa, kuten mainonnassa, liikkeenjohdossa, viestinnässä, internetpalveluissa, teknologisissa palveluissa. Painotuotteisiin Träskbäck sai Etuovi-tuotemerkin kolme vuotta sitten.
Herra saisi varmasti hyvät rahat jos myisi etuovi-tavaramerkin, mutta haluaa näköjään tapella. Saa nähdä joutuuko Alma Media luopumaan tuosta ja mikä mahtaa uusi nimi olla jos näin käy.
30.3. 06:00 Patentti- ja rekisterihallitus on myöntänyt Etuovi-nimen keksijälle Jori-Pekka Träskbäckille yksinoikeuden Etuovi-tavaramerkkiin. Träskbäck vaatii Alma Mediaa sulkemaan välittömästi Etuovi-verkkopalvelunsa.
Jori-Pekka Träskbäck tulkitsee patentti- ja rekisterihallituksen päätöstä siten, että viisi vuotta jatkunut oikeustaistelu Almaa vastaan Etuovi-nimen käytöstä on ratkennut lopullisesti hänen hyväkseen.
Alma Medialla on Etuovi-niminen verkkopalvelu ja se julkaisee asuntokauppaan keskittyviä Etuovi-lehtiä.
– Tavaramerkkipäätöksen jälkeen jokainen minuutti, jota Alma julkaisee Etuovi-palvelua, on laiton. Harkitsen haasteiden laajentamista printtimediaan, Träskbäck suunnittelee.
Träskbäck jätti kaksi vuotta sitten Helsingin käräjäoikeuteen haastehakemuksen Almaa vastaan. Hän vaatii Almaa maksamaan miljoona euroa vahingonkorvausta Etuovi-verkkopalvelusta.
Patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen jälkeen Träskbäck harkitsee vaatimuksen esittämistä kansainvälisiä nettiosoitetta hallinnoivalle Wipo-järjestölle. Etuovi.com-osoite tulisi siirtää Almalta tavaramerkin haltijalle.
Alma Median markkinapaikoista vastaava johtaja Raimo Mäkilä sanoo, ettei patentti- ja rekisterihallituksen päätös muuta Etuovi.comin toimintaa millään tavalla.
– Ei meillä mitään hätää ole. Meidän molempien toiminta-alueet ovat sen verran erilaiset. Olemme olleet koko ajan sitä mieltä, että meillä on vakiintunut asema asuntomarkkinoilla.
Etuovi.com on Almalle tärkeä ja tuottoisa markkinapaikka. Tuoreiden tutkimusten mukaan 70 prosenttia Suomen asuntokaupoista käydään Etuoven palveluissa.
Sekava tapahtumavyyhti lähti liikkeelle vuonna 2000, jolloin tamperelainen mediayrittäjä Träskbäck perusti omat Etuovi-sivunsa. Hän myy Etuovi.fi ja Etuovi.net-osoitteissa viihdepalveluita ja nettipalveluita.
Träskbäck kertoo, että Alma yritti ostaa häneltä Etuovi-nimeä. Kun kauppoja ei syntynyt, Alma Media perusti omat Etuovi.com -sivunsa.
Träskbäck ei alussa rekisteröinyt tavaramerkkiä, vaan luotti yleiseen käytäntöön. Jos verkkopalvelu on vakiintunut palvelu eikä samannimistä ole kenelläkään muulla, voi toimia ilman tavaramerkkiä.
Alma Median julkaistua Etuovi.comin Träskbäck aloitti taistelun tuotemerkistä.
Etuovi.comin johtaja Petri Pekki muistelee verkkosivujen synnystä, että Alma valitsi nimen kolmesta vaihtoehdosta. Alman tiedossa oli, että verkossa toimi Etuovi.net. Se oli ravintolaopas eikä Alman mielestä edustanut vakiintunutta verkkopalvelua. Etuovi.com kilpaili lisäksi eri toimialalla.
– Sen jälkeen kun olimme perustaneet Etuovi.comin syntyi kiusallinen tilanne nimestä.
Alma laittoi Träskbäckin tavoin patentti- ja rekisterihallitukseen vireille hakemuksen Etuovi-tavaramerkkiin.
Patentti- ja rekisterihallitus päätti vuosi sitten, ettei Almalla ole oikeutta tavaramerkkiin, sillä Etuovella oli jo haltija. Alma valitti patentti- ja rekisterihallituksen päätöksen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Se ratkaisi maaliskuun alussa kiistan Träskbäckin hyväksi.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä ratkaisevaa oli se, että molemmat kiistakumppanit tarjoavat Etuovessa internetpalveluita.
– Jos Alma Media tarjoaisi Etuovi.comissa vaikka parturi-kampaamon palveluita, minulla ei olisi asiaan mitään sanottavaa. Tavaraluokat ratkaisevat, Träskback tulkitsee tuotemerkkiä.
Tänään ilmestyvän Tavaramerkkilehden mukaan Patentti- ja rekisterihallitus myönsi Träskbäckille oikeudet käyttää Etuoven tuotemerkkiä erilaisissa palveluissa, kuten mainonnassa, liikkeenjohdossa, viestinnässä, internetpalveluissa, teknologisissa palveluissa. Painotuotteisiin Träskbäck sai Etuovi-tuotemerkin kolme vuotta sitten.
Herra saisi varmasti hyvät rahat jos myisi etuovi-tavaramerkin, mutta haluaa näköjään tapella. Saa nähdä joutuuko Alma Media luopumaan tuosta ja mikä mahtaa uusi nimi olla jos näin käy.