Alkuun pääsemisen vaikeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panaani
  • Aloitettu Aloitettu
Heippa!
Olen tässä jo vuoden verran ollut aloittamassa säännöllistä punttitreeniä ja pistämässä myös ruokavaliota kuntoon, mutta en koskaan tunnu pääsevän alkua pidemmälle! Innostukseni kestää aina korkeintaan 2 viikkoa, jonka jälkeen seuraa 1-2 viikon herkutteluputki, enkä tietenkään saa sillon oikein treenattuakaan. Olen entinen joukkueurheilija ja siis tottunut treenaamaan kovaa ja paljon, mutta en ymmärrä, miksen pääse yksin säännölliseen ja kestävään treenirytmiin puhumattakaan ruokavalion korjaamisesta. Millä ihmeen keinolla te saitte pysyvän muutoksen aikaan? Löytyisikö ketään, joka kamppailisi samanlaisten ongelmien parissa?

Kyllä löytyy. Treeniä jaksan vääntää kuin hullu, mutta kovimmat kamppailut olen taistellut päästäkseni suklaasta sun muista herkuista eroon. Vuosia pidin yllä tapaa, että päiväruokailun jälkeen sitä vain tuli syötyä se väh. puoli levyä suklaata tai jäätelöä, kunnes päätin, etten halua jatkaa niin. Repsahdin tässä n. kuukaudeksi jatkamaan samaa tapaa, ja sehän näkyi heti ulkomuodossa. Nyt taas päivä kerrallaan joka aamu herättyäni joudun toteamaan: "Tänään syön terveellisesti, huomisesta en vielä tiedä."

Kadehdin niitä, jotka pystyvät pitämään sen yhden päivän viikossa "saa syödä mitä haluaa" päivän. Mun kohdalla asia kun tuuppaa menemään niin, että se yksi päivä sitten venyy ja venyy, ja lopputulos on pahimmillaan kuukausia, ellei vuosia. Parhaiten kuitenkin olen saanut makeanhimoa karistettua marja-hedelmä-rasvaton maito-pirtelöllä tai kunnon lenkillä. Suklaahimon kunnollista taltuttajaa en ole vielä löytänyt, mutta se kieltämättä lievenee, kun alkaa huomata tuloksia treenaamisesta.

Tulipas tästä pitkä, mutta ainakin pääset lukemaan ihan kokemuskohtaisia fiiliksiä. :)

Itse jaksoin aina mennä spinningiin just sillä motivaattorilla et saa sit hyvällä omatunnolla mättää suklaata :) En taida olla malliesimerkki.
Mut kannattaa muistaa maltti noiden muutosten kanssa, jos sali on uus juttu ja herkkujen jättäminen myös, niin tuskin se pidemmän päälle onnistuu et reenaa kuin hullu ja ei yhtään anna itelleen armoa salin ulkopuolellakaan. Joillekin toi tapa tietty sopii, että kerralla tavat uusiks, mutta tuntuis että sulle ei, kerta vuos jo mennyt tossa alottamisessa. Jos kohtuudella syö niitä herkkuja, niin ei niihin kuole. Pikkuhiljaa sit ku ruokailut alkaa muutenkin menemään terveellisempään suuntaan, niin saattaa alkaa jäämään ne herkutkin aikalailla kokonaan pois. En nyt tarkoita et aterioita pitäis korvata, mutta vaikka pätkis silloin tällöin ei tee pahaa.

Tuo on ihan totta, että kun pistää ruokavalion kunnolla terveelliseksi niin ei edes tee mieli enää herkkuja. Itse saatoin pari vuotta sitten syödä parikin Heseateriaa päivässä, mutta nykyisin ei tee yhtään mieli ja on huomannut, että nälkäisenä tekee ennemmin mieli puuroa kuin pullaa jne. Yhdistettynä treeniin tulee niin kokonaisvaltaisesti hyvä olo keholle että ylläpitää sitä ihan huomaamattaan eikä pidä mässäilypäiviä yms. Plus kun syö tasaisesti hyvälaatuista ruokaa päivän mittaan niin ei verensokeri laskekaan niin alas, että keho alkaisi kaivata helppoa lähdettä sen kohottamiseen.

Tuon saavuttaminen on tietty tuskien takana jos ei ole mitään sopivaa tilannetta mistä aloittaa. Sokerista vieroittumiseen yks hyvä keino ainakin mulla oli kaikkien viisaudenhampaiden repiminen kerralla pois :D Viikon keittokuurin jälkeen oli niin vieroittunut sokerista jo ettei sitä enää tehnyt mieli eikä tullut sitten ostettuakaan karkkia yms.

Äsken tuli ihmeellinen tunne kun kävin työpaikan kahvipöydässä hakemassa pullaa. Makeaa täytepullaa jota on mennyt aina ennen santsipalakin. Tuli suorastaan ällöttävä olo! mitä ihmettä, olenko vihdoin pääsemässä irti sokerikoukusta? :hyvä: :wtf:

Minulle ei ainakaan toimi herkkujen jättäminen kokonaan, varsinkin suklaaseen sorrun kuitenkin jossain kohtaa. Kohtuudella. :) Helpommin sanottu kuin tehty, mutta perusterveellinen ja säännöllinen ruokavalio näyttää vähentäneen suklaan napsimista aika paljonkin.

Minulle ei ainakaan toimi herkkujen jättäminen kokonaan, varsinkin suklaaseen sorrun kuitenkin jossain kohtaa. Kohtuudella. :) Helpommin sanottu kuin tehty, mutta perusterveellinen ja säännöllinen ruokavalio näyttää vähentäneen suklaan napsimista aika paljonkin.

Joo kai siinä herkkujen jättämisessä helpointa on et pysyttelee kaupoilta ja kioskeilta pois, kun nälättää ja syö itsensä kylläseks sit sillä kunnon ruualla. En mäkään oikein tota totaalikieltäytymistä kannata, tai ei mulle toimi. Muutenkin tuntuu olevan niin nopea aineenvaihdunta, että ei noita kiloja juuri kerry, niin en koe et yks hassu pätkis (toisinaan suklaalevy... :rolleyes:) niin turmiollinen olisi.

Sit taas kun oon herkkulakossa, niin mätän kunnon ruokaa jonkun 3000 kalorin edestä per päivä, niin se ei OIKEIN toimi kun peruskulutus on jotain 1600 luokkaa :D

Mulla pysyisi makeanhimo parhaiten kurissa syömällä ihan vähän jotain makeaa päivittäin(esim. pala tummaa suklaata)...mutta siinä on se vaara, että kun syö päivittäin jotain haluaa toisinaan vielä jotain extraa ja sitten namien määrä kasvaa kokonaisuudessaan aika suurekis tai kun pitää suklaalevyä kaapissa saattaa mennä huonolla hetkellä turhan monta palaa:rolleyes:...koitan siis pitää päiviä, jolloin ei syödä mitään makeaa. sokeria en ikinä lisää mihinkään...sekin on jo jotain.
onko muuten popcornit kovinkin pahasta? maissihan nyt on aika ravintoköyhää, mutta sellainen pieni annos rypsäriä on ihan ok, vaikka kaloreita siitä tuleekin(?)

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Itellä ainakin toimii. Eli suunnittelet maltillisen kunto-ohjelman ja tavoitteet esim puoleksi vuodeksi eteenpäin. Se ei tarkoita että päiväkohtaisesti suunnittelet pilkulleen kaiken vaan teet viikottaisen rungon. Puolen vuoden aikana liikuntaa lisätään pikkuhiljaa ja saliohjelmaa muokataan tavoitteellisemmaksi. Tavoitteet tulee olla kohtuullisia ja saavutettavissa. Mitään kesäksi sikspäkki kuntoon - tavoitteita ei kannata ottaa jos siihen kuntoon on liikaa matkaa.

Ruokavalio kannattaa suunnitella myös. Teet paperille päivittäisen perusrungon, johon merkitset ainakin ruokailuajat ja mahdollisesti vaihtoehtoiset syömiset. Esim. Lounas: kana 150g+riisi 80g+salaatti / Uunilohi+keitetyt vihannekset+salaatti jne.

Mielitekojen varalta kannattaa laittaa ylös myös kevyet herkutteluvaihtoehdot ja katsella niistä sopiva kun makeannälkä iskee.

Nämä on itsellä ja kavereilla toiminu hyvin. Hieman pitää nähä suunnitteluun vaivaa, mutta toteutus on huomattavasti helpompaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom