Alkoholin imeytymisestä

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
No niin, sarjassamme "typeriä ongelmia" :rolleyes:

En ole noin puoleen vuoteen juonut muutamaa annosta enempää alkoholia (siis koko 6 kk aikana yhteensä ehkä 3-4 lasillista viiniä). Aiemmin olen ollut kyllä varsin kova tissuttelemaan, pahimmillaan saattanut mennä jopa 4-5 siideriä illassa... joka päivä. :eek: Jonkinasteinen alkoholiongelma mulla on, se myönnetään, mutta olen saanut sen nyt kuriin kuten muutkin huonot elämäntavat. Turnauskestävyys on ollut aiemmin varsin hyvä, mutta nykyään taitaisin humaltua huomattavasti helpommin kuin ennen.

Itse "ongelmaan": mulla on tiedossa isot ja hauskat juhlat hauskojen (ei absolutisti-)kavereiden kanssa. Ja haluaisin pitkästä aikaa ottaa itsekin muutaman lasillisen, siis sellaisen iloisen nousuhiprakan. Vaan hirvittää, että pamahdankin yhtäkkiä "tottumattomuuttani" (:D) kamalaan jurriin jo pienestä määrästä alkoholia.

Juu, toki voisin jättää kokonaan juomatta tai mennä autolla ja juoda vain yhden oluen jne. Mutta kun nyt en halua! Joten - löytyisikö vinkkejä siihen, miten kannattaisi etenkin syömiset hoitaa, että alkoholi imeytyisi hitaammin?

Tietty nämä perusjutut; juo vähän ja hitaasti, juo mietoja juomia ja paljon vettä välissä, lopeta ajoissa... Mutta mites ruokailun kanssa, kannattaisiko syödä esim. runsaammin jotain tiettyä ennen "kännäystä" jne.? Hirveetä hiilaripaukkua en voi vetää samana päivänä, jotta mahdun juhlakolttuun ;) Mutta muutoin, löytyisikö vinkkejä näinkin päivänpolttavaan probleemaan?

Itse olin joskus kaksi vuotta kokonaan ilman alkoholia, ja sitten kun yhtenä pääsiäisenä otin pienen punkkulasillisen lampaan painikkeeksi, niin enpäs siittä tuolilta olis viittinyt enää noustakaan. sen verran äkkiä humahti! :D

kieltämättä tää sun ongelma on vähän kummallinen, koska kuitenkin sä itse kontrolloit sitä mitä tapahtuu ja mitä sun suusta alas menee. Tietysti tyhjään vatsaan jos juo, niin tuntuu äkimmin. Itselläni on illan istujaisissa toiminut hyvin se, että ostan pienen pullon kirkasta ja suuren pullon pepsimaksia! koko illan on juotavaa kädessä ja liian kosteaksi ei ole illat menneet :kippis1:

joten täydellä kuvulla matkaan ja järki mukana niin eiköhän se siitä :)

Emppuseni, tämä taitaa olla punttimimmien puoli! Jokin tuossa tekstissä herätti minut tarkastamaan sukupuolesi profiilista, vaikka nimerkki voisi hyvin olla naisen:D

Mutta asiaan: ilman hiilareita ei kannata alkaa juomaan. Ei se silti mitään hiilariövereitä tarkoita;) Ja kun mahassa on tavaraa, ei sinne yksinkertaisesti "mahdu" mietoja (ja röyhtäyttäviä) juomia kovin kiivaaseen tahtiin. Iltaa ei kannata aloittaa liian aikaisin jos tarkoitus on jaksaa baariin asti ja viipyä pitkään. TAI jos on olemassa riski että tulee kaikista ennakkosuunnitelmista piittaamatta jäätyä pilkkuun asti, ellei peräti jatkoille:D Jos kuitenkin tulee oltua pilkkuun asti, niin sen "viimeisen" voi hyvin jättää ottamatta, muistuttaa vaan itselleen ettei edelliset kulauksetkaan ole vielä imeytyneet vereen, rahaa kuluu ihan hukkaan ollakseen vaan entistä humalammassa taksissa:urjo:/taksijonossa:urjo:/matkalla millä hyvänsä..:urjo: Puhumattakaan seuraavasta aamusta:urjo::urjo::urjo:

Emppu hyvä, tarkoitus olisi nimenomaan olla kaatuilematta promilleissa ympäriinsä. En yleensäkään ole harrastanut kaatuilua kännissä, enkä muutakaan holtitonta urpoilua.
:kippis1:

Kiitos vastauksista; joo ideana onkin ottaa vaan se muutama, ja nimenomaan siellä juhlissa (eli ei kotona / etkoilla / jatkoilla). Mutta kuten Sohveli tuossa totesi, riskinä voipi olla se että pienikin määrä humahtaa ennen näkemättömällä tavalla päähän...

Pitää sitten varmaan huolehtia hiilaritankkauksesta, ja yrittää mahtua mekkoon silti :D

Jos siellä kekkereissä on mitään tarjolla, syö sielläkin. Itsellä ainakin menee takuulla överiksi, jos en puolivälissä tankkaa lisää, vaikka en pitempiä taukoja juomisesta ole koskaan pitänytkään.

Mä pidin muutamiavuosia sitten kunnon neljän kuukauden pääsiäispaaston tipatta, lihatta ja sokeritta. Pääsiäispäivänä oli sitten urheiluseuran kevätpippalot, jotka tuppaavat olemaan hiukkasen kosteamman puoleisia. Vedin siinä ensin napaani kunnon kanapastat santsin kera ja istuin juomapelipöytään. Täytyy sanoa, että olisi ehkä pitänyt jaloitella välissä, sillä kun oli pari tuntia istunut paikoillaan ja ihan vahingossa juonut koko ajan, oli ylös nouseminen yllättävän hankalaa. Filmi meni siitä illasta puolenyön aikaan poikki, vaikka kotona kuulemma olin vasta kuuden aikaan aamulla. Eikä olekaan meikäläisen pää nähnyt moista tuisketta sen koommin, vaikka olen määrällisesti enemmän juonutkin. Että se siitä hiilaritankkauksesta:D

Mun neuvo on: jaloittele. Pieni happihyppely parvekkeella tai muussa juhlien ulkopuolisessa tilassa yleensä aina näyttää humalan aidon tilan. Tai jos on baarissa, niin vessassa käydessä sitä yleensä huomaa, miten lujaa mennään;). Pahinta on istua samassa paikassa pitkiä aikoja, siinä ei huomaa miten asiat edistyvät:D Sitten kun alkaa tuntumaan, että on laivalla vaikkei olekaan, siiry veteen.

Mulla itselläni on erittäin huono viinapää, mistä syystä esimerkiksi kirkkaisiin en koske ollenkaan. Pidän myös huolen, että kun olen illalla lähdössä pippaloimaan, pyrin syömään hyvin koko päivän, muuten iskee huono olo. Lisäksi runsas vedenjuonti koko illan auttaa ainakin minua, eli alkoholi ei kihahda päähän yllättäen. Eli mulla toimii siideri/olutlinja ja paljon paljon vettä.

Mikään ei ole kamalampaa kuin jurri, jossa lähtee muisti pois ja aamulla meinaa pää räjähtää, noitakin kun on joskus sattunut:jahas:

Hips! Tunnustaudun myös sellaiseksi, jolla on huono viinapää... mutta kuitenkaan en ole ikinä muistia pois juonut.

En voi juoda siideriä/ kaljaa, en tykkää ollenkaan. Mutta paukut menee. Niitä ei tarvi kuin pari niin johan tuntuu että alkaa tunnelma nousta... Parin paukun jälkeen kun tankkaa pari vettä niin sitten aina mietin että uskaltaisikohan ottaa lisää. Mulla turnauskestävyys on aina ollut plääh, enkä ole ikinä juonut edes paljon iltamissa.

Kerran muistan juoneeni itseni siihen kuntoon, että olin kylmässä suihkussa baarista tulon jälkeen ja oksentelin välissä vessanpönttöön... sen jälkeen söin ja menin nukkumaan. Ja uu jea mikä kankkunen sitten olikaan.

Jep, täälläkin yksi heikkopäinen ilmottautuu. Mä tiedän itselläni melko tarkkaan sen, montako annosta mun kestää juoda että aamulla olisi vielä melko hyvä olo. Eli jos haluan olla seuraavana aamuna ja päivänä hyvissä voimissa pitää mun lopettaa juomingit tietyn annosmäärän jälkeen ja tämän jälkeen nauttia vain vettä tai limsaa. Muutenkin veden juominen on hyväksi alkomahooliannosten välissä, useimmiten juuri nestevaje aiheuttaa päänsärkyä ja heikotusta.

Lisäksi senkin olen huomannut (kuten monet muutkin), että jos lähden juhlimaan kutsuilta, joissa olen syönyt ihan hyvin, ei paha olo ole seuraavana läheskään sellaista luokkaa kuin syömättömyyden jälkeen. Eikä mulla seuraavan päivän koomaan auta hirveästi baarin jälkeinen syöpöttely, vaan nimenomaan se edeltävä :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mun perushyvä "alkupala" ennen nesteitä on kaurapuuro. Ruisleipä ajanee saman. Pääasia, että maha on täynnä ja jostain syystä oon keksinyt, että kuituja olla pitää. Ruualla kannattaa ehkä valita mielummin olutta/ siideriä kuin (puna)viiniä, punkku pamahtaa usein humauksella päähän.

Sen verta voin tähän lisätä, että on yks asia jota ei kannata tehdä ennen pippaloiltaa. Nimittäin käydä hieronnassa! Tässä edellisviikonloppuna menin töistä suoraan salille, sieltä hierontaan ja suihkun kautta pippaloihin. Kerkesin juoda pari olutta ja pari pientä lasia viiniä, sitten tulikin jo värikäs haukotus ja melkein sammuin kaverin lattialle! Normaalisti nyt pää kestää ainakin sen pienen leijonapullon. Otanpa opiksi :D

edit: taksikuskilla oli hauskaa kun arvoin oikeaa kotiosoitetta...

Mä ainakin ku syön tuhdisti tunti kaks ennenku lähen ottamaan häppää ni saa juua kyl huomattavasti ronskimmin, ku jos ei söis lainkaan. Suosittelen myös syömistä samalla, ku juo, auttaa kummasti. :D
Jos et hirveesti hiilaripitost ruokaa viiti syyä ni syö vaikka rahkaa pari purkkia ja siihen päälle puurot. :)

Mä olen kaveripiirissäni tunnettu juuri tuosta, että kun ollaan juhlimassa, niin tämä tyttö haluaa aina syödä jotain samalla, jos ei muuta löydy niin ainakin protskupatukkaa kaivan laukusta:rolleyes: ja yöllä on pakko päästä kotimatkalla grillille :D

Oukei, puuroa kehiin siis! :)

Juhlat ovat tosiaan kyseessä, eli syömistä on tarjolla koko illan. Suolaista, rasvaista ja sokerista, mutta syömistä kuitenkin.

Mä olen onneksi aina ollut ihan tolkuton vedenlipittäjä, eikä alkoholi vähennä sitä halua. Baareissa on vaan älyttömän hankala juoda vettä jatkuvasti, kun ainakin mun kokemuksen mukaan henkilökunta suhtautuu erittäin nyrpeästi vedenjuojiin - vaikka se vesi olisikin maksullista.:jahas: Limuista en tykkää enkä alkoholittomista drinkeistä varsinkaan, yök.

Mutta tosiaan nuo juhlat ovat privaattitiloissa, joten mä selvitän ihan ekana vesihanan sijainnin sinne mennessäni. :D

Juu, ei ole alkoholinsietokyky mullakaan kauheen korkealla tasolla. Enää. Sillon joskus hurjina vuosina tuli kyllä juotua, eikä todellakaan mitään mietoja juomia vaa ihan kirkkaita... Nykyään en uskalla juurikaan edes drinkkeihin koskea, vaan on pakko pysyä siiderilinjalla jos meinaa pitää homman hallussa. Tuntuu, et nykyään saavutan 5 siiperillä saman tilan mihin ennen tarvittiin 10 valkovenäläistä. :D
Nykyään en vois kuvitellakaan juovani tyhjään mahaan, ennen se oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja krapulat sitte? No, ennen en niistä juurikaa kärsiny, nykyää ne on ihan überkamalia.... Tätä tää vanheneminen on.:rolleyes:

Joo, vettä kannattaa lipitellä, joka kerta kun ottaa uutta drinsua niin kannattaa lipittää myös lasillinen vettä! Kun tosiaan ne nestehukka pahentaa myös sitä krapulaa, jos sellainen on tullakseen :)

Mulle on onneksi iän (?) myötä tullut jonkinlainen kontrolli, nuorempana sitä ei niin kovin hyvin ollut :rolleyes:, nykyään silloin harvoin kun baarissa tulee käytyä niin onnistuu kohtuu hyvin, eikä pahempia krapuloita ole ollut moneen vuoteen, jee ;)

Mulla ei ole mitään logiikkaa tuossa alkoholin vaikutuksessa. Muinoin mulla oli hyvä viinapää, otin miesten kanssa olutta ihan saman verran kuin ne. Sitten yhtäkkiä alkoi taas mennä jotenkin sekoiluksi. Olen taas pitänyt pitkiä taukoja noiden sekavien humaltumisten vuoksi ja arvellut, että en viitsi juoda kun se menee semmoseksi. Nyt sitten kun olen pari kertaa ottanut taas, niin en olekaan yhtäkkiä ollut hirveessä kännissä. Häh!

Pläräilin juuri jotain vanhaa (?) Fitness-lehteä aikaa tappaessani jossain kahveella. Siinä oli juttua alkoholin imeytymisestä, kännissä treenaamisesta ja sen sellaisesta. Naisillahan esimerkiksi kuukautiset vaikuttavat humaltumisen nopeuteen. Perkele kun en muista kummin päin. Hidastavasti? Samoin e-pillerit ovat viinasten kanssa: huono yhdistelmä. Ainakin itselläni ja tutuillani.

Niin, asiaan. Itse tapaan silloin, kun tahdon välttää liian nopeaa humaltumista, juoda paljon jotain muuta kuin alkoholia siinä juopottelun mittaan. Etenkin siinä vaiheessa, kun eksähdän baariin, saatan tilata joka toisella tilaamiskerralla tuopillisen vettä. Toki tuo juopotellessa syöpöttely toimii myös oikein hyvin ns. hidasteena.

Ei tommosia kannata liikaa stressata. Jos alkaa tuntua siltä, että humaltuu (liikaa), voi pitää ihan kunnon tauon siinä juomisessa, siis ihan siinä illan mittaan. Ja jos taas haluaa tulla kunnon känniin pitkästä aikaa, niin sitten juo kunnolla. Kyllä siinä juodessakin yleensä pystyy jonkinlaista itsereflektiota suorittamaan, jos ihan oikeasti haluaa olla olematta känniääliö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom