SUPERCARB 1kg -40%

Alavatsa tiukaksi (siirretty vanhalta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu

PMLats

Mode/Punttimimmit
Mode
Ikä
47
Ramona:
Minulla pömppövatsa(sukuvika), ylävatsalihakset kyllä tuntuvat ja hiukan näkyvätkin, mutta miten saan alavatsan littanaksi?Mitä ovat parhaat liikkeet?Teen lisäpaino niskassa vinopenkillä ym ym mahdollista.Olisi kiva jos seuraavana päivänä olisi hiukan edes vatsalihakset kippeenä.Jalkojen nostotkaan eivät ole kovin tepsineet.

PMLats:

Tsekkaapa treenaus ja ravinto -osiolta threadi "parhaat vatsaliikkeet" tms. Siellä ainakin on selostettu monia eri liikkeitä, joita voit kokeilla. Omat suosikkini rutistukset ylätaljassa ja hurjassa maineessa oleva voimapyörä. Pömppövatsaisuuteen en tiedä parannusta, jotkut puhuvat siitä poikittaisesta vatsalihaksesta, mutta en osaa neuvoa. Itse olen ollut lättämaha koko aikuisikäni (lapsena aika pallo kyllä).

Tiukkis:

Se poikittainen vatsalihas on todellakin avainsana. Nykyisin siitä löytyy jo monista paikoista infoa, itse luin siitä ensimmäistä kertaa viime keväänä fitness-lehdestä. Olen aina ollut pömppövatsainen hoikasta olemuksestani huolimatta ja tuo artikkeli avasi silmäni asian suhteen. Vatsalihaksia olin treenannut jo kauan ja kovaa, mutta nyt vasta olen saanut ns. koko pakan käyttöön ja vatsani on kuin onkin litistynyt.

Perusidea on se, että vatsa vedetään sisään kuin yrittäisi laittaa tiukkoja farkkuja jalkaan. Parempi tapa minulle löytää lihas oli puhaltaa voimakkaasti ilmaa ulos sanomalla sähäkästi vaikkapa "tsahh". Samantapaista neuvoa tämän lihaksen löytämiseksi käytettiin jokin aika sitten aloittamassani astangajoogassa (joka on muuten ihan mainio laji tällaiselle jäykkikselle )

Tuota vatsan vetämistä sisään voidaan sitten käyttää kaikissa vatsalihasliikeissä: vedät vain vatsan sisään ennen varsinaista liikettä niin, että vatsa myös pysyy litteänä koko liikkeen ajan eikä esim. istumaan noustessa nouse esiin pitkittäiset vatsalihakset ns. "harjaksena" (minulla vielä vuosi sitten nousi väkisin esiin kun tein liikkeitä, oli siis selkeästi dominoiva lihas vatsassani). Vaatii harjoittelua, aikaa ja vaivaa, mutta toimii!

Hyviä vatsalihasliikkeitä oli tuolla Latsin mainitsemassa viestiketjussa jo kerrottukin. En muista kertoiko siellä kukaan tekevänsä taljassa "kumarteluita" köydellä niin, että polvet ovat maassa ja kumarrellaan siihen painopakkaan päin; tuo on minun suosikkiliikkeeni.

Myös staattisia liikkeitä kannattaa kokeilla. Asetu punnerrusasentoon niin, että kyynärpääsi ovat lattiassa ja koko kroppa suorana niin, että pehva ei nouse eikä selkä ole notkolla. Vatsa sisään ja pysyttele tässä asennossa niin kauan kuin jaksat. Kun hyydyt, pidä taukoa ja ota uudestaan. Pitäisi jossain vaiheessa alkaa täristämään ja tuntumaan myös vatsassa Vatsaa kannattaa vetää sisään em. ohjeen mukaan myös kaikessa muussa treenissä ja erityisesti niissä, joissa keskivartalon tuki on tärkeää (kyykky, maastaveto ja myös lenkkeily yms.) ja voihan sitä vetää sisään myös vaikka koneen ääressä istuessa.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Alavatsasta

Alavatsan tiukkuus on kai aika paljon kiinni rakenteestakin. Lisäks lonkankoukistajien tiukkuus voi kuulemma saada alavatsaa pömpöttään, vaikkei varsinaista rasvaa liikaa oiskaan.

Mä huomaan vatsalihastreenin puutteen just siinä et maha alkaa löystyyn. Ympärysmitta ei välttämättä kasva mutta lihakset alla surkastuu ja näinollen ruudut muuttuu epämääräsiks...Mutta asia on nopee korjata kun vaan heti tarttuu härkää sarvista :)

Naisen on kai loppujen lopuks aika vaikee saada ihan littanaa alavatsaa ilman että kuukautiset on vaarassa jäädä pois. Itelläni ainaki menee menkat heti ihan täysin sekasin jos alkaa maha olla liian kiree...Osteoporoosiakaan en halua...
Mutta eipä meikäläisen maha silti samassa kunnossa oo kun esim. Oxygen-lehden fitnesstypyillä...

Itselläni Pilates-jumppa on auttanut alavatsan "tiukistamiseen" -- käyn ns. mattotunneilla (= monta osaanottajaa) ja yksityistunneilla. Näyttää helpolta, mutta on hemmetin rankkaa... Poikittaisen vatsalihaksen treenaamista on vaikeuttanut se, että suora vatsalihakseni on niin vahva, että se yrittää aina ottaa kaiken rasituksen kantaakseen. Nyt en olekaan kuukauteen tehnyt erikseen suoraa ja poikittaisia vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä (ne saavat kyllä tarpeeksi treeniä kyykyssä, askelkyykyssä ja maastavedossa). Toisaalta poikittaisen vatsalihaksen tiedostaminen just esim. kyykyssä on helpottanut kyykkäämistä.

Ko. lihaksen löytää tosiaan puhaltamalla voimakkaasti ulos (lihas tuntuu "sisimpänä" ja vetämällä samalla napaa sisään ja ylöspäin. Lihasta voi kevyttreenata pitämällä lihaksen tiukkana sisäänhengittäessään alas kylkiin ja selkään. Vähän vaikeasti selitetty, mutta kokeilkaa, niin etteköhän tajua mitä tarkoitan. :)

Kutri

Tuolla treeni ja ravinto-osiossa oli vielä asiasta puhetta otsikon "Six-packki esiin(ei ainoastaan jääkaapista))" takana (18-04-2002 19:59), jos ette huomanneet niin käykääpä lukemassa. On totta, että ainakin hyvin monen naisen on lähes mahdotonta saada täysin littana vatsa ilman, että rasvat ovat epäterveellisen alhaalla. Minulla on ainakin pömppö kuitenkin tasoittunut lähinnä niin, että sitä poikittaista vatsalihasta tulee jo huomaamatta supistettua lähes aina, eikä tuo supistaminen todellakaan ole mikään ponnistus vaan enemmänkin "refleksi". Kuulostaa varmaan hassulta, mutta näin se tuntuu olevan. En siis kulje ympäriinsä vetämällä vatsaa sisään ja pidättämällä hengitystä, vaan reaktio on ihan luonnollien.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom