Alaselkäongelmia

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen jo pidempään kärsinyt alaselkä kivuista jotka ilmenevet esimerkiksi autossa pitkään istuessa tai pitkään seisoskellessa, urheillessa(salilla kipua tulee aina silloin tällöin). Kipu on vasemmallapuolella ja ollessaan pahimmillaan säteilee pakaraan ja reiteen.

Nyt viimeaikana on ongelma siirtynyt myös lapaluiden väliin selkärangan viereen, taas vasemmalle puoleelle. Pistävää kipua vetäessä keuhkot täyteen ilmaa ja muutenkin ylävartaloa liikuttaessa. Tätä on on nyt kestänyt kahteen otteeseen noin viikonverran, sirdaludilla ja buranalla olen lääkinnyt. Kipuilun alkaessa nousee vasen olkapää ylemmäksi kuin oikea peilin edessä tarkastellessa, eli selkäranka kenties vetään jotenkin kieroon.

Voikohan näillä kahdella selkäkivulla olla jotain yhteyttä toisiinsa? Onko jollakin ollut vastaavia kokemuksia?

Selkä on kuvattu röntgenissäm, otettu reumakokeet, ja viimeviikolla olin magneetti kuvauksissa mutta mitään merkittävää ei löytynyt(kai)?

"Selässä oli jonkun verran degeneroitumista ja alin väli oli pikkusen kasaan painunut.." oli kutakuinkin magneettikuvan tutkineen radiologin kommentti.

Kävin myös osteopaatilla naksauttamassa fasettilukkoja auki, mutta ei selkä siitäkään juuri kummemmaksi tullut:(

Vaikuttaisi siltä, että ovat yhteydessä toisiinsa.
Minua on siunattu heikolla selkärangalla ja kärsin kuvailemistasi kivuista viikottain.
Joudun aina välillä käymään kiropraktikolla naksauttamassa selkärankani suoraksi.
Minulla varsinkin kyykky ja muut selkärankaa painavat liikkeet yksinkertaisesti panavat selkärankaa kasaan. Tai siltä se tuntuu.

Noihin kipuihin minulla auttaa tangossa roikkuminen, venyttely, nikamien naksautus ja säännöllinen treenaaminen.

Yläselän nikamat minulla painuvat jotenkin kasaan ja napsautan nämä itse painamalla kädet tuonne selkärangan molemmille puolille ja hyppäämällä. Kuulostaa ehkä hurjalta,
mutta auttaa kummasti. Myös vaimoni laittaa yläselkäni nikamat kuntoon aina välillä.

Alaselkää pystyy itse venyttämään näin: Mene makuulleen, levittää kädet ja katso sivulle.
Laita sen puolen (jonne katsot) jalka koukkuun ja taivuta se toisen suorana olevan jalan yli. Venytys tuntuu heti alaselässä.
Myös pakaroiden ja takareisien venyttely auttaa minulla selkäkipuihin.

Olen kärsinyt selkäkivuista n. 10 vuotta. Noiden itsehoitojen avulla pystyn kuitenkin treenaamaan ja elämään ihan normaalisti. Nuorempana, kun en tajunnut tarpeeksi, lopetin liikkumisen silloin, kun selkäkipuni kävivät pahoiksi. Tämä johti siihen, että en lopulta pystynyt enää seisomaan tai istumaan muutamaa minuuttia kauempaa.

Eli liikettä niihin nikamiin, verenkierto paranee, kuona-aineet poistuu ja homma alkaa etenemään.

Syvien vatsa- ja selkälihasten vahvistusta?

Melkeis selälle treeniä + pakarat. ja kaikki vatsalihakset eli suorat vinot ja poikittaiset. (vinot kierto suora kropan eteen taivutus ja lantion nosto poikittaiset kropan taivutus sivusuunnassa)

Kullostais että lihakset krampissa istumisesta ja aineen vaihdunta heikentynyt. Kannattaa men hierojalle ...

Kiitoksia vinkeistä.
Kovin kuullostaa samalta kun saarnamiehellä. Salilla käyminen ja koripallon pelaaminen onnistuu yleensä kivuitta, mutta yöt ja etenkin aamut on tuskaisia.

Selkälihat on lääkärin ja fysioterapeutin mukaan hyvässä kunnossa, mutta syviä vatsalihaksia on tässä yritetty jo jonkin aikaa vahvistaa. Hierontaakin on ohjelmassa perjantaina joten eikähän tämä tästä näillä eväillä kulje parempaan suuntaa.:dance:

Niin ja viel jos pakaras ja reides kipu niin venyttele piriformis. Itel o toi pakaralihaksen löhtökohta ja piriformis todella jumis ja itellä tuntuu usein kipuna alaselässä tavallaan voimaton ja vähän polttava kipu joka lähtee pakaroita venyttelemällä. Ite istun aika paljo töissä ja piriformis rasittuu paljon istuttaessa. Sitten se kipu tuntuu myös paljon seistessä kun se on jännittynyt.

http://www.aksis.fi/albumi/venyttelyjalihas-huolto/36873?back=history
Kannattaa tota tehdä ehdottomasti.

Partahauen kiputila on tutun kuuloinen. Toivottavasti syy ei sama kuin minulla. Itselläni on selkärankareuma. Vasen puoli selästä menee aina aikaajoin tukkoon jota, käyn sitten fysiossa/kirolla availemassa. tulehdustilan ollessa päällä aamuöiset heräämiset kivun johdosta ovat tod. rassaavia.

Reumat ovat siitä vittumaisia, ettei niiden diagnosointi usein onnistu arvauskeskuksessa. reumaliiton sivuilta löytyy hyvin infoa. Reumakokeissa ei välttämättä näy mitään. Ei minulla ainakaan, röntgenissä näkyy vasta pitkälle edennyt reuma. Minulla magneetti kuvaus ei vielä ensimmäöisellä kerralla paljastanut mitään (noin vuosi sitten) nyt pitäisi mennä huhtikuussa uudestaan.

lääkityksellä (arcoxia, sirdalud, voltaren) olen saanut tulehdustilan aktiivisessa vaiheessa käytyä salilla. Sirdaludia käytettäessä kannattaa muistaa, että se on väliaikainen ratkaisu, pitemmällä aikavälillä käytettynä "syö" jumissa olevaa lihasta. fysiossa tutkittiin selän/jalkojen voima ja balanssi viturallaan:(
Nykyään treenaankin sitten jalan kerrallaan ja olen saanut hieman korjattua tuota voimabalanssia. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan(selän sen salliessa) reiden ojennukset/koukistukset jalka kerrallaan, sillä voimatasapainon heittäessä on keskivartalon tukilihastan toiminta tod.näköisesti epäsymmetristä, jolloin selkäkivut varmasti jatkuvat.(asentovirheet, askelvirheet etc.)

Tsemppiä selkäoireiden kanssa kärsiville.

Miten sinulla "roolileikki" selkärankareuma todettiin, jos sitä ei missään kuvissa ja verikokeissa näkynyt?

Minulla on isällä selkärankareuma ja tästä syystä on tätä on tutkittukkin ja kokoajan elänyt pelko persiissä reumasta koska on ilmeisesti periytyvää sorttia, mutta tosiaan mitään ei kuvien mukaan ollut?

Alkaa tosiaan olla temput vähissä koska käyty on lääkärissä, röntgenissä, megneettikuvissa, fysioterapeutilla, osteopaatilla ja hierojalla ilman mitään suurempaa hyötyä.

Tuo selän/jalkojen voima ja balanssi alkoi kiinnostaa, esim. eilen kyykkyä tehdessä kiinnitin siihen huomiota että kyykystä ylös tullessa tulee olo että enemmän tulee noustua oikeanjalan voimalla kuin vasemman.

Jalkojen erimittaisuuttakin on tutkittu, mutta vika ei pitäisi olla ilmeisesti siinäkään.

Itsellä on sukurasituksena reuma, sekä äidiltä(selkärankareuma), että isältä(lihasreuma). Diagnoosiin päädyttiin parin vuoden kärsimisen jälkeen. Itse aloin jo kyllästymään lääkäreillä juoksemiseen, varsinkin kun alkoi tulla jo "hieman" päänaukomista lääkärien toimesta. Reumalääkäri halusi oireiden täsmätessä selkärankareumaan(ei siis vielä näkynyt kuvissa) odottaa muutaman kuukauden ja tutkia sitten selän uudelleen.
CRP:n ja hemoglobiinin "avulla" se sitten lopulta diagnosoitiin. CRP ei vielä kerro reumaa(eikä ole positiivinen kaikilla selkärankareumaa kärsivillä) mutta muiden oireiden

[TULEHDUKSELLISEN SELKÄKIVUN OIREITA

* Selkäkipu on kestänyt yli 3 kk
* Oire on alkanut alle 40-vuotiaana
* Oire on alkanut vähitellen
* Selkäkipu helpottuu liikkuessa
* Selkä on aamuisin jäykkä
(http://www.reumanhoito.info/)]

täsmätessä diagnoosi pystyttiin tekemään.

Nyt sitten on kaapissa oltava aina reumalääkkeet. liikkuvuusharjoitteiden tärkeys korostuu selkärankareumaa kärsivillä. Selkähän pyrkii kääntymään sairaudessa. Mulla selkä on suoristumassa laudaksi. Joten keskikropan lihasten, myös syvien treeni on tullut pakollisiksi päivittäisiksi harjoitteiksi. Tuosta voimabalanssista vielä senverran, että lihasten avulla voi pyrkiä ohjaamaan selän jäykistymistä suoraksi(Mannerheim teki tämän ratsastamalla).

Tsemppiä "partahauelle"! Tiedän liian hyvin kuinka miestä voi syödä kun ei "saa" diagnoosia.

ps. tulehdustila taas päällä, joten aamuöiset heräämiset tuttuja. Itselläni autta pienen kävelyn jälkeen puolisistuvaan asentoon hakeutuminen(pystyy jatkamaan unia)

Back
Ylös Bottom