Alaselkäongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheEmu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Njoo, eli mulla on ollut alaselkä, vissiin ristiselkä mikälienee, ollut semmosen 2kk sen verran paskassa kunnossa, että kyykkyä ei ole ollut mahollista tehdä ollenkaan, eikä kunnolla jalkaprässiäkään. Jopa penkkipunnertaessa tulee välillä kipeeks kaaren takia.
Ongelma syntyi, kun päätin yhtenä päivänä ihan vaihtelun vuoks vetää kyykyn sijasta jalkaprässiä, ja siinä sitten tokan sarjan jälkeen meni paskaks. Lähin sitten himaan ja seuraavana aamuna tuntu, että selkä oli parantunut. Amiksessa sitten tuli pelattua säbää liikkatunnilla ja sitten tuli jotain kontaktia otettua, jonka johdosta alaselkä meni taas paskaks, ja tällä kertaa teki oikeasti kipeätä; kävely, saatika juokseminen, oli aivan yhtä tuskaa. Noh kipu lieveni, mutta nykyisin tekee kipeätä, jos menee alaselkä kaarelle. Missä mahtais olla vika? Entä miten tämä korjaantuisi? Vai pitääkö tässä nyt loppuelämä vetää pelkkää hauista ja penkkiä?:david:

200px-CaptainobviousChooseOption.jpg

Lääkäriin.

Joo ilman muuta sitä pitäs lääkäriin mennä. Mulla on joku ongelma, että ei sinne lääkäriin viitteis mennä ellei oo kuoleman vaara. :face: "Kyllä se tästä paranee jonkun ajan kuluttua" vaikka ei paranekkaan.
Mä nyt hain tällä ketjulla myös sitä, että onko jollakulla muulla tullu tällaista ongelmaa joskus eteen, miten kävi ja mitä lääkäri määräsi jne.;)

Yleisenä ohjeena tarjoan lihashuoltoa. Venyttelyä ja putkirullailua. Hyvät lämmittelyt ennen lihasharjoitteita.

Mutta jos olet sieltä selästä jotain hajoittanut niin ei se lepäämällä parane, vaan saattaa uusiutua aina pahempana. Lääkäri/fyssari osaa kertoa, miten selkää pitäisi lähteä kuntouttamaan.

Ei sun ole mitään järkeä kuunnella muiden selkäoireita ja niiden hoitoja, jos niiden syy ei ole sama kuin sinun tapauksessasi.

No jos kivut alkavat olla todella sietämättömät niin lääkärin puheille ja vaadit magneettikuvauksen sieltä selviää onko esim välilevytyrää tai muuta pahempaa vauriota. Itsehän kävin 3 vuotta noin 2-3 kertaa vuodessa valittamassa selkäkipuja ja aina sanoivat lihasvenähdykseksi "mobilat korjaa". No intistä lääkäri määräsi takaisin siviilii ja tutkimuksiin --> 2 välilevyä täysin paskana ja noiden vuosien huopaamisen takia välilevyjen pullistumat olivat aiheuttaa pysyvää vahinko hermostolle jonka vuoksi joutuu kärsimään kivuista loppuun asti. Tein tuona aikana fyysistä työtä mikä ei ainankaan ole parantanut niitä. Eli jos kivut alkavat toistua niin kiirenpikaa lääkäriin! Olisi itsekkin pitänyt heti aluksi ottaa asiaksi mutta ajattelin "kyllä näitä pikkuvaivoja riittää"

Edit. Itsellänikin oli vaikeuksia juuri prässin ja kyykyn kanssa, eritoten maastavedossa vaikka yritin kuinka pitää tekniikan koossa nii oli sen täkeminen kyllä pannassa.

Itsellä samanmoisia ongelmia, vaikka laji on eri (vaparia, lukkopainia jne). Joskus kun käyn salilla niin ottaa alaselkään ja lääkärille ei ole vielä menty ja on vaivannut vajaa kaksi vuotta. Kävin valmentajani neuvosta kiropraktikolla joka tutki selässä olevat "jumit" jollain hienon upealla laitteella enkä tulosten jälkeen enää ihmetellyt miksi sattui niin helkutin paljon. Alaselän ja niskan seuduilla vakavia jumituksia tms ja kävin kiropraktikolla Turussa kolme neljä kertaa ja auttoi oikein helvetin paljon. Sitten aloin käymään hierojalla joka hieroi vuorotellen selän ja jalat ml. alaselän ja pakarat ja tuntui aukeavan ja nykyään kun on vahvistanut alaselkää ja pakaroita niin pystyy treenaamaan sekä puntilla että omalla salilla kohtalaisen hyvin. Tietyt jutut sattuu, mutta omaa tyhmyyttäni olen jättänyt lääkärille menon väliin erittäin huonojen kokemuksien vuoksi. En usko, että oma terveyskeskuksen lääkäri (yleislääketieteen ylilääkäri omassa terveyskeskuksessani ~230-vuotias kuuro mahdollisesti valelääkäri) osaisi neuvoa minua millään järkevällä tavalla vaan käännyin valmentajani ja internetin puoleen ja on toiminut kohtuullisen hvyvin.

Onko muilla tuo ristiselkä/alaselästä vähän ylöspäin kohta reistaillu? Mulla ainakin vatsalihaksia ja esim. jalkoja nostelee niin vihloo ja tuntuu että ensimmäisenä tuo alaselkä pettää kun vatsalihakset? Venyteltyä tulee ja hierojallakin joskus käytyä mutta luulenpa että heikkoutta ja löysyyttä rupee olemaan.. Jumiin menee tosi helposti. Hyviä treenejä alaselälle tai kokemuksia miten saanu alaselän kuntoon? Mavet, alaselkä liikkee ja rakentavat kuten jalkakyykky nyt on ihan hyviä.

Back
Ylös Bottom