Alaselkä vaivaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bondzo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen parikypäne mies jolla on selän kanssa ollut pitempään jo ongelmia! Ongelmana on alaselän särky levossa, urheillessa kipu häviää. Armeijassa kävin kuvauttamassa selän ja todettiin lievä skolioosi ja vähän kulumaa, mutta nämä ei selitä vaivaa selässäni(ei löytynyt reumaan viittaavaa). Selkävaivan huomaa hyvin myös venytellessä, koska en pysty istuma-asennosta venyttämään eteenpäin sillä kipu tuntuu alaselässä ennen kuin takareisissä tuntuu mitään. Treenaan tällä hetkellä 6-11 krt vko kamppailulajeja+ 2*vko punttia. Netistä tietoa kaivaessa tuntuu, että jos joka paikan läpi käy mistä kukin sanoo apua saaneen, tarvisi aika paljon olla paalua taskussa ennenkuin vika löytyisi jos löytyisi. Kävin hiljattain työpaikkalääkärillä valittamassa selkää, kun napsahti kesken treenien selässä, enkä päässy kävelemään kuin kyyryssä.(joku noidannuoli kai, ku parani viikossa) Ainoa kysymys oli, että lähteekö jalat alta ja sitten lykättiinki jo kipulääkettä käteen ja käskettiin olla kk harrastamatta mitää :rock:

Vähä epätoivoseksi tää homma menee, ku tuntuu ettei oikee mitää järkevää syytä löydy miksi selkää särkee vaikkei mitään lihasepätasapainoa pitäisi olla. Töissäkin saa kuulla disautusta vähän väliä, kun nousee koneesta ja pitää jonku aikaa kävellä ennenkuin selkä alkaa taas ``pelaamaan``. Usein kommenttina on ``lopeta ne lajis, ku et kunnol kävelekkää`` pakko vaa todeta takas, et treenit on ainoo paikka mis kävelen normaalisti heh. Tosiaan reuman oireet passaa aika hyvin tähän vaivaa, mutta noin vuosi takaperin selkä kuvattiin eikä mitään löytynyt, joten ei varmaan syytä mennä uudestaan kuvattavaksi? Toisaalta täytyskö käydä yksityisellä niin ei lottopallot pyöris niin paljo ku niitä kuvia katellaa, mut sit pitäs kyl pyöriä lauantaina mun kupongin mukaa jos yksityisel meinaa. Saaha täst toisaalt hyvä motivaatio treenata, ku oha se mukava olla välil ilma mitää kipui!! Noh nää selkävaivat on kummiki aika yleisiä, joten joku saattais tietää mistä kolisee?!

- Bondzo

Mulla on selkärankarappeuma, skolioosi ja kulumia. Em. syistä on myös tullut muutamia pullistumia.

Tohon rappeumaan kuuluu sellanen et jos oot ollu liikkumatta jonkin aikaa niin siittä liikkeelle lähtö vaikeaa (istuminen ja makaaminen). Sitten kun on vauhtiin päässy niin tekis vaikka mitä. Rappeuma voi toisilla alkaa jo varhain, mulla rippikouluiässä ja asiaa ei helpota että oon 190 cm pitkä.

Mulla on auttanut venyttely ja voimaharjoittelu. Hyviä rasvoja pitää muistaa syödä. Liian pitkät yhtämittaan suoritetut yöunet saa mun ruodon jumiin. Onneks oon vuorotöissä, niin oon oppinu paikkaamaan univajetta päiväunilla. Mun työhön kuuluu paljon istumista (valvomotyö) ja oon nyt vasta oppinut nousemaan tuolista riittävän usein tekemään liikkuvuusharjoitteita tai kevyttä venyttelyä/verryttelyä. Keppijumppa on hyvä.

Eli kuukleta selkärankarappeuma ja tsekkaa jos se ois se sun tauti.

T: Masa

Kokeile fysioterapeuttia. Mulla ei lääkärit osannu sanoa mitään, mutta fysioterapeutti löysi ryhtivirheen ja vielä lihaksen, joka ei aktivoitunut liikkeessä oikein.

Mulla oli selkä jumissa puol vuotta ja lekurit heitteli vaikka mitä vikoja. Ei mitään apua Fysiatrian sekä ortopedian erikoislääkäreistä ollu, kun magneetissa ei ollu löydöksiä. Kävin osteopaatilla niin sano heti mulle, että mikä on vikana :)
pyöräilin paljon lukkopolkimilla enkä venytelly tarpeeks ja siihen yhdistettynä punttireeni niin lonkankoukistajat oli niin kireet, että veti SI-nivelen pois paikoiltaan. Lisäks penkkipunnerrus oli vetäny sahalihakset jumiin ja ryhti oli etukumara, jolloin alaselkään kohdistuu enempi kuormitusta. No se sano heti, että kestää kauan kuntoutua ja kotona paljon jumppaamista. No vuoden verran jumppaillu ja tehny ohjeitten mukaan venyttelyt sun muut ja käyny laitattamassa nikamia paikoilleen, kun eivät meinanneet pysyä (oli kauan jumissa) niin nyt pystyy jo isoja painoja heilutteleen taas. Eli suosittelen osteopaattia!

Samaa mieltä mctoijonesen kanssa. Itsellä samaa alaselkäkipua yli kymmenen vuotta ennen kun löysin avun. Magneetit ja muut hienot tutkimukset on usein turhia. Yleislääkäreitä ei edes kiinnosta. Asiansa osaava osaa tehdä päätelmä ryhdistä, lihastasapainoista ja erilaisilla testeillä. Todennäköisesti sulla on jotain pientä vikaa (kuten SI-nivel virheasennossa tai lihasepätasapainoja). Ne saa kaikki helposti paikalleen ja sen jälkeen vaan oikeanlaista lihastreeniä (usein: syvät vatsat kuntoon, lonkankoukistajat ja takareidet venyvämmäksi) ja selkä voi hyvinkin parantua kivuttomaksi. Niin kävi itselläni. Pillerit ja särkylääkkeet oli turhia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom