Alaselkä - prolapsia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jam
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Jam

Ikä
49
Kirjoittelen vähän vertaustukea saadakseni, kun suoraan sanoen itku ei ole taas ollut kaukana kivun takia. Reisu oli edessä ja viimeistä laukkua pakatessa "selkä laukes". Jalat meni alta ja pystyyn noustessa jalat ei kantaneet joten konttarin /ryömin hissiin ja eteiseen. Kaapissa oli burana 800:sta, temestaa ja rivatrilliä, joiden kombo on aiemmin antanut pientä helpotusta. Tämä on nyt 4. kerta ja edellisen kerran osalta lääkäri/fysioterapeutti, molemmat totesivat, että pahasti kävi. Useita viikkoja menikin sisällä ja kipujen kanssa useampi kuukausi. Silloin oli puhetta leikkaushoidosta, mutta tuttavalla aiemmin tehty vastaava leikkaus johti 1,5vuoden kuntoutuksiin ja vasta sen jälkeen työelämään paluu pikkuhiljaa onnistui joten haluan katsoa kaikki muut vaihtoehdot ennen sitä.

Hoidoksi olen kävellyt helvetisti ja käynyt salilla kevyellä ohjelmalla keskivartalon lihaksiin keskittyen (toki penkkiäkin on mieli tehnyt punnertaa :) ) Uuden elämäntilanteen, sairastelun ja työn vuoksi urheilu jäi valitettavasti vähäisemmäksi. Painoa otettu pois n.5 kiloa. Enemmän pitäisi saada. Otin uutena lajina luistelun hyvän talven johdosta ja ala selkä alkoi tuntuilla. Luulin normaaliksi treenin alkuun osuvaksi lihaskivuksi, mutta siitä ei nyt sitten ollutkaan kyse. Onko luistelu väärä laji (luistellut vain kenttää ympäri tasaista tahtia)? Mitä lajeja suosittelette? Pyöräily on ollut suosikki, mutta se tuli ainakin akuuttiin vaiheeseen kieltolistalle. Onnistuisko salilla toimivilta personal treinereiltä sopivan ohjelman teko vai onko se vaan käytävä fysioterapian kautta?

Jam: -Eiköhän se treeniohjelma olisi parempi suunnitella vastaavanlaisten ongelmien kanssa työskentelevän fysioterapeutin kanssa mielummin kuin perus kuntosalisaliohjaajan.

"Onnistuisko salilla toimivilta personal treinereiltä sopivan ohjelman teko vai onko se vaan käytävä fysioterapian kautta?"

Varmasti se on hyvä aloittaa fysioterapiasta. Täytyy soitella huomenna edelliseen hoitopaikkaan, että onko mun lähete fysioterapiaan vielä voimassa. Multa jäi kipuilujen jatkuessa työnantajan maksamat fysioterapiat käyttämättä. Sen jälkeen sitten pikkuhiljaa salille. Sinändä jännää, että ainut paikka mitä varten on haettava lääkärin todistus on motivus. Edellisestä kortistakin jäi kertoja käyttämättä, kun kokoajalle ei lääkärintodistusta viitsinyt pelkästään motivuksen takia hakea...

Jep .itellä hieman sama homma tässä menossa .piikillä kävin eilen, kun ei meinaa päästä liikkeelle selkäkipujen takia.edellisestä kerrasta parisen vuotta aikaa.jalata lähtee alta kun kunnolla tuikkaa.meinaa hieman kyrsiä ,kun hommat seisoo ja puntti hommat nyt pysähdyksissä sitten jonkin aikaa.särkylääkkeitä ja lihaksen renttouttajia nassuun..

Googletapa SI- nivelen manipulointi. Lääkärit eivät tätä yleensä tiedosta. Asiaan perehtynyt fysiatri Markku Turunen kertoo valtaosan alaselkäkivuista johtuvan si-nivelen virheasennosta. Monet ovat saaneet apua tällä hoidolla, mutta liian moni on leikattu turhaan ja liian moni on kärsinyt turhan takia. En tarkkaan tiedä taustojasi, mutta tuo olisi hyvä sulkea pois.

Moi, Posedown puhuu asiaa. Si-nivelet yleinen vika selkävioissa. Mutta jos kuitenkin kyseessä selvä prolapsi eli pullistuma, niin ainakaan mun oma fysioterapeutti ja ortopedi ei suositellut manipulointia. Tilanne voi pahentua jos yliohjataan välilevyä joka on jo korkannut. Itsellä kaksi pullistumaa (prolapsia) ja yksi protruusio (pian pullistuma) ja Jam:in tyyppiset oireet tuttuja myös itselle.

Itse kokeilin kerran luistelua tänä talvena ja sai jäädä siihen. Tuli selkä vaan kipeemmäks; en suosittele selkävikaiselle ennenkuin syvät lihakset "korsetti" on kunnossa ja aktivoituu. Kävelylenkit hyviä olleet itselle ja niitä vois tehostaa vielä kävelysauvoilla. Itse en ole uskaltanut sauvojen kaa kävellä, kun tuo syke tuppaa nousemaan ilmankin. Painonpudotuksessa maltti on valttia. Puol kiloo viikossa maksimi ettei lähe lihakset mukana. Vesijuoksua ja uintia vois kokeilla, mut aluks varovasti jos saattuukin pahentamaan tilannetta. Itsellä rintauinti tekee "painetta" ruotoon ja saattaa olla pari päivää kipeä.

Sen verran olen tästä lääkärimaailmasta oppinut, ettei asiat ole niin yksinkertaisia kuin voisi kuvitella.

Sori ku tää teksti pomppii. Se on suoraan netistä leikattu...

Tässä otteita elävästä elämästä...
Olemme vuosia kroonisista selkäkivuista ja useista muistakin vaivoista kärsineitä ihmisiä. Kerromme nyt lyhyesti kokemuksistamme. Oireinamme on ollut mm. alaselän jähmeyttä
sekä kipua, iskiasta, lannerangan nikamansiirtymiä, jalan puutumista tai voimattomuutta, jalkapöydän ja/tai kantapään kipua, jalkaterän pronaatiovirheitä, polvikipuja, lonkan kipuja ja
vaivoja, nivusvaivoja, niska/hartiat jumissa ja lapojen välissä lihaksen kiristelyä. Myös päänsärkyä, hengitysongelmia, sydämen toimintahäiriöitä sekä käsien puutumista on osalla
ollut. Joillekin on annettu mm. TOS (thoracic outlet syndrome) tai jopa fibromyalgia-diagnoosi näiden oireiden perusteella. Useimmille on myös todettu (osalle jo lapsena) skolioosia,
ryhtipoikkeamia ja jaloissa pituuseroa (silmämääräisesti) johon suositeltu korotuspalaa lyhyemmän jalan alle tutkimatta lainkaan, että mikä pituuseron aiheuttaa. Osalla on
kuvaamalla pituusero todettu, mutta siltikään korotuspalasta ei ole ollut kuin hyvin vähäistä hyötyä.
Olemme vuosien kuluessa hakeneet apua useita kertoja erilaisilta lääketieteen ammattilaisilta. Useat lääkärit, ortopedit ja fysiatrit ovat käskeneet meitä tekemään
kaikenlaisia taivutuksia ja tutkineet selkärankaamme. Diagnooseiksi on saatu selänlihasspasmeja, lihaskramppeja, lihaskireyttä sekä lihaksen sitä ja tätä. Joillekin kipujen syyksi
on todettu nikamavälin madaltuma tai sitten välilevyn pullistuma, rappeutuma, kuluma tai muu vastaava diagnoosi. Hoitona kipulääkeresepti kouraan, relaksanttia taskuun ja
kotiin kärsimään.

Meille on annettu liikunta-, jumppa- ja venyttelyohjeita fysioterapeuttien ja lääkäreiden taholta, jotka sitten taas joskus on saman tai toisen lääkärin tai fysioterapeutin taholta
myöhemmin kielletty. Olemme viikon parin välein saaneet ravata useilla eri lääkäreillä: todetaan että kipu jatkuu, uusi lääkeresepti kouraan, sairaslomalle ja sitten vain odotellaan ja
kärsitään. Välillä on parempi ja välillä taas huonompi. Osalle on vihjailtu kipujen olevan vain korvien välissä ja ehdoteltu psykiatria. Joillekin on sanottu, että kivut pitää vain
hyväksyä ja pitää oppia elämään niiden kanssa. Useilta on otettu röntgen- ja magneettikuvia selästä, joita ortopedit ovat katselleet ja naureskelleet kuinka meillä (nuorilla ihmisillä)
on välilevyt ihan kuivat ja kuluneet
. Tuota olemme ihmetelleet, koska olemme kuitenkin liikkuneet ja urheilleet koko ikämme? Sitähän joka taholta jatkuvasti
toitotetaan: liikkukaa – liikkukaa! Monilla on myös radiologien lausunto: SI-nivelet ”vapaat” tai ”avoimet”. Mitä lie radiologit tarkoittivat, mutta siellä se vika juuri oli!

Ongelmien aiheuttaja löytyi lopulta Vuosien kärsimysten jälkeen olemme saaneet lopulta apua fysiatrian erikoislääkäriltä, joka vaikuttaa olevan Suomessa yksi erittäin harvoista lääkäreistä, jotka osaa meitä selkävaivaisia auttaa ilman kalliita lääkkeitä ja turhia leikkauksia. Hänen diagnoosinaan on useimmiten ollut: dislocation sacroiliacale l. sin. Hoitona olemme saaneet tuon fysiatrin
kirjoittamana seuraavaa: ”Suoritetaan S-i-nivelen manipulaatio. Toimenpiteen jälkeen seisten ja istuen crista iliaca –taso vaakatasossa ja selän etutaivutuksessa S-i-nivelten liike
symmetristä.”

Markku Turunen-> SUOSITTELEN

Moni on saanut apua!!!

Siinä ajattelemisen aihetta...

Minä neuvoisin jättämään tämän herra Turusen aivan omaan arvoonsa. Minä kävin Turusen luona kun selkäkivut olivat sitä luokkaa että oli valmis uskomaan mihin tahansa hoitoon, ensitöikseen Turunen haukkui fysioterapeutit, kiropraktikot, naprapaatit ja ortopedit, Suomessa on Turusen mukaan vain 1 henkilö hänen lisäkseen kuka selästä mitään ymmärtää joku Turusen oppipoika Helsingissä. Haukkumisten jälkeen päästiin tutkimuksiin; etutaivutusta ja Turunen tunnusteli selkää, yllätys yllätys SI-nivel pois paikoiltaan. Tämän Turunen olevinaan manipuloi paikoilleen ja kassan kautta ulos...rahat hävisi kivut jäi, hoidosta ei ollut mitään apua. Loppujen lopuksi selästä löytyi välilevyn pullistuma ja repeämä...

nonnii .nyt sitten tuli käytyä jäsenkorjaajalla, se oli ainakin sitä mieltä selästäni että si-nivel on pois paikoiltaan.lantio oli kierossa ja koko mies.tunnin käsittelyn ja hieronnan jälkeen tuntuu jo paremmalta.kuljen suorassa nyt.täytyy olla nyt varovainen muutaman päivää koska se voi mennä uudestaan paikoiltaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SI- nivel tarvitsee mennäkseen pois paikoiltaan kaatumisen tai muun voimakkaan iskun. On äärimmäisen harvinaista, että se menisi arkisissa askareissa tai treenin takia pl. virheelliset liikeradat..

Omat kokemuksen Markku Turusen ammattitaidosta ovat ainoa luotetettava lähde, joten kerron niistä. Tiedän monia henkilöitä, jotka ovat pitkään taisteltuaan vihdoin saaneet tuon SI-nivel virheasennossa diagnoosin.

Mulla toinen olkapää ollun noin 2 senttiä toista alempana jo useita vuosia. Alaselkäkipuja, iskiaksen tyyppistä takareisiin kohdistuvaa kipua. Niskan ja yläselän lihasten totaalista jumittumista, lihastarentouttavaa piikillä ja nappeina. Aina kivut uusiutuneet. Kuulin Markku Turusesta ja varasin ajan. Nopeasti selän tutkittuaan Turunen painoi lantioluun kivuttomasti paikalleen. Tunsin sen itsekin siirtyvän. Uusi seläntarkastus ja toteamus. Selkärankasi on nyt suorassa, olkapäät samalla korkeudella. Mietin, että uskoa vaiko eikö.. Kun lähdin kävelemän tuntui se jokseenkin oudolta. Toinen jalkanihan oli monta vuotta ikäänkuin ollut toista pidempi, joka aiheutti "pidempään" jalkaa takareiden kireyttä ja polven kolotusta. Kävely tuntui hienolta. Menin kotiin ja totesin ihmetyksekseni. Ryhti on kunnossa ja olkapäät samalla korkeudella. Tämä oli todella iloinen asia. Minulle on mm. jouduttu puku räätälöimään lisätoppauksin kun olen ollut sen verran vinossa koko mies.

Ennenkuin otatte ensimmäistäkään piikkiä tai lääkereseptiä terveyskeskuksen lääkäriltä, niin menkää peilin eteen ja laittakaa sormet lantioluiden yläpinnoille. Verratkaa peilistä onko sormet samalla korkeudella, jollei niin Turuselle mars!!! Muistutan, et mullakin eroa lantiossa oli vain juuri ja juuri sen verran että itse sen huomasin. Tää on mun vinkki elävästä elämästä..

Kirjoittelen vähän vertaustukea saadakseni, kun suoraan sanoen itku ei ole taas ollut kaukana kivun takia. Reisu oli edessä ja viimeistä laukkua pakatessa "selkä laukes". Jalat meni alta ja pystyyn noustessa jalat ei kantaneet joten konttarin /ryömin hissiin ja eteiseen. Kaapissa oli burana 800:sta, temestaa ja rivatrilliä, joiden kombo on aiemmin antanut pientä helpotusta. Tämä on nyt 4. kerta ja edellisen kerran osalta lääkäri/fysioterapeutti, molemmat totesivat, että pahasti kävi. Useita viikkoja menikin sisällä ja kipujen kanssa useampi kuukausi. Silloin oli puhetta leikkaushoidosta, mutta tuttavalla aiemmin tehty vastaava leikkaus johti 1,5vuoden kuntoutuksiin ja vasta sen jälkeen työelämään paluu pikkuhiljaa onnistui joten haluan katsoa kaikki muut vaihtoehdot ennen sitä.

Hoidoksi olen kävellyt helvetisti ja käynyt salilla kevyellä ohjelmalla keskivartalon lihaksiin keskittyen (toki penkkiäkin on mieli tehnyt punnertaa :) ) Uuden elämäntilanteen, sairastelun ja työn vuoksi urheilu jäi valitettavasti vähäisemmäksi. Painoa otettu pois n.5 kiloa. Enemmän pitäisi saada. Otin uutena lajina luistelun hyvän talven johdosta ja ala selkä alkoi tuntuilla. Luulin normaaliksi treenin alkuun osuvaksi lihaskivuksi, mutta siitä ei nyt sitten ollutkaan kyse. Onko luistelu väärä laji (luistellut vain kenttää ympäri tasaista tahtia)? Mitä lajeja suosittelette? Pyöräily on ollut suosikki, mutta se tuli ainakin akuuttiin vaiheeseen kieltolistalle. Onnistuisko salilla toimivilta personal treinereiltä sopivan ohjelman teko vai onko se vaan käytävä fysioterapian kautta?

Minulle eräs muhoslainen hieroja, joka kulkee myös hiihtomaajoukkueen mukana, kertoi, että luisteluhiihto tekee hallaa alaselälle. Hän perusteli sen mulle niin, että porukalla on taipumus käyttää toista puolta vahvemmin työssä, jolloin ranka/lantio lähtee kiertymään vahvemman puolen suuntaan ja näin ollen aiheuttaa lihasjumit ja rangan kiertymän. Voisin kuvitella, että tuossa kentän ympäri luistelussa tapahtuu juuri samanlainen ilmiö eli kun kierrät kenttää samaan suuntaan käytät toisen puolen lihaksia enemmän jolloin aiheutat lihajumin kautta rangan/lantion kiertymistä toispuoleiseksi. Samainen hieroja sanoi, että luisteluhiihto/luistelu pitäisi kieltää kokonaan, koska se aiheuttaa vain alaselkäkipuja niitä harrastaville. Pertsaa on kuitenkin vaikeampi harrastaa luistimet jalassa.

Itse olen taistellut myös pitkään selkävaivojen kanssa ja odottelen pääsyä kuvauksiin. Tällä hetkellä selkä on kuitenkin parempi kun jätin salilla jalkojen reenaamisen vähemmälle/kevyeämmäksi ja olen keskittynyt säännöllisempään venyttelyyn. Itse olin myös yhteen aikaan varma tuosta että vaivani lähtee SI-nivelestä mutta en ole löytänyt täältä Oulun seudulta sellasta, joka olisi saanut sen kuntoon. Moni on kyllä vakuutellut osaavansa ja olen syytänyt rahaa niiden suuntaa ihan tarpeeksi. Jospa kuvista löytyisi selitys selän ongelmille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom