Alaselkä meni muuttohommissa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Nyt sitten pääsi käymään näin. Ja ennen kun kukaan valittaa että pitäis käyttää söörtsiä, niin olen kyllä etsinyt jo, mutta ei mitään vastaavia tapauksia ole silmiini sattunut.

Eli reilu pari viikkoa sitten (ei toissa- vaan sitä edellisen viikon tiistaina) olin tekemässä muuttohommia, eli kannoin pirusti painavia laatikoita. No siinähän luonnollisesti selkä kipeytyi aika kunnolla, ja tyhmänä ihmisen vielä samana iltana tein salilla kyykkyä (tosin suht kevyttä, pari sarjaa 80 kg:llä joka vastaa jotain 65% 1RM:stä ehkä) ja selkä otti ennestään lisää hittiä. Totaalinen idiootti kun olen menin vielä torstaina salille tekemään maastavetoa, ja vaikka jo lämppäsarjat tuntu pahalta selässä päätin silti että tänään on hyvä päivä ottaa maksimi. 130 kilossa sattu jo niin jumalattomasti selkään että oli pakko lopettaa. Seuraavana päivänä oli sitten kivaa, paskallakäynti teki tuskaa ja kävelykin oli vähän vaikeaa. Lauantaina olikin sitten jo parempi, pystyi normaaleja asioita tekemään ihan ongelmitta, mutta selän pyöristys ja kumartuminen teki alaselässä kipeää.

Siinä sitten pidin taukoa kyykyistä ja maveista ja joskus viikko tuon jälkeen kokeilin mavea 50 kilolla. Tulos: uudestaan alaselkä kipeenä. Taas melkein viikko lepoa ja kyykkykokeilu 40 kilolla => pientä kipua ala-asennossa. Jälleen muutama taukopäivä ja uudestaan 40 kilolla kyykyä (jotkut ei vaan ikinä opi) ja sama kun viimeksi. Eli nyt ollaan tässä yli kaks viikkoa kärsitty eikä tilanne näytä paljoa paremmalta. Eli normaali eläminen sujuu täysin ongelmitta. Voin hyppiä, juosta, väännellä ja käännellä torsoa ja tuntuu täysin normaalilta, mutta jos kumarrun oikein reilusti tai pyöristän selkää tulee alaselkään kipua. Olenkin päättänyt että ei varmaan pariin viikkoon kannata edes KOKEILLA mitään mave/kyykkysettejä.

Olen nyt tässä googlaillut ja lukenut foorumeita ja teoriassa varmaan pahin mitä voisi olla kyseessä on joku välilevypullistuma, mutta mitä nyt niistä luin niin kuulemma säteilevät yleensä jalkoihin eikä mulla mitään sellasta ole. Siis tosiaan ihan täysin 100% normaalilta tuntuu kaikki istuminen ja kävely yms., mutta kyykkäilyt ei toimi yhtään. Toisaalta välilevyongelmatkin kuulemma menevät itsestään muutamassa viikossa ohi, joten pitäisikö munkin vain odotella? Tavallaan kyllä tuntuu siltä etten ikinä enää pääse kyykkäilemään ellen tee jotain muutakin sen levon lisäksi kun ei tämä nyt tunnu tästä helpottuvan. Olen venytellyt paikkoja (joskaan mitään eroa en ole huomannut) ja olen salilla tehnyt selän ojennuksia (ei mitään hyper extensioneja kuitenkaan), ja jalkatreeni on tällä hetkellä 1-jalan kyykkyjä ja GHR:iä.

Onko kellään mitään vastaavia kokemuksia tai vinkkejä/arvauksia mistä voisi olla kyse? Ei näin "mitättömästä" asiasta viitsisi lekurille mennä koska tosiaan kipua ei normaalielämässä esiinny lainkaan, ainoastaan jos kyykistyn kunnolla tai pyöristän selkää esiintyy pientä ikävää kipua alaselässä. Ajattelin että jos 2 viikon tauon jälkeen ei vielä ole normaali niin käyn lääkärillä. Luulisi, että yläkroppatreeni joka koostuu leuoista, dipeistä, hauiskäännöstä ja ranskiksesta sekä alakroppatreeni jossa on näitä 1-jalan kyykkyjä ja GHR:iä ei rasittaisi ihan liikaa alaselkää?

Joo eipä mulla muuta. Kiitoksia.

Voin kertoo oman kokemuksen..
Oma selkäni on sellanen ettei se kestä mitään kumartelua useasti toistettuna pidemmissä pätkissä.
Esim. kahtena peräkkäisenä kesänä oon tehny/mättäny puita pinoon ja molempina kesinä siitä koitu 4-5vko:n saikku! Selkä oli koko ajan jäkissä, särkkärit ei auta ja istuminen tuskaa, jalkoihin kipu ei säteillyt.

Oman selkärankani nikamat ovat yliliikkuvat (naprapaatin ja otm-fyssarin mielestä), selkää ei kylläkään ole kuvattu. Nikamat menevät helposti pois paikaltaan jos syvät lihakset eivät ole kunnossa tai liike on huonosti kontrolloitua. Tietty jos on huono nosto-asento (kumara selkä) jo valmiiksi ja kuorma on painava, nikamile tulee varmaan aikamoinen paine.
Mulle auttaa naprapaatti/OTM-fysioterapia (kummatkin samantyylistä nikamien manipulaatiota). Käyn siellä vain jos on ihan pakko. Omalla kohdallani lääkäri ei ole osannut ikinä selkävaivojani ratkaista - ovat antaneet relaksantteja ja lisää tulehduskipulääkettä (josta tulee vaan vatsahaava). Sitten kun nikamat on paikallaan, on tietty ihan eri fiilis. Venyttely ennaltaehkäisee selkä-vaivoja; taka-reidet ja lonkan koukistajat olisi hyvä muistaa huoltaa!

En muute meinaa ens kesänä puu-hommia tehdä ;)
En tiiä, kaikki selkä vaivat tahtoo olla aika yksilöllisiä. Toivottavasti apu löytyy.

Ensimmäiseksi ohjeeksi voisi sanoa, että anna sille selälle lepoa niin kauan, että se on oikeasti kunnossa ja sitten pikkuhiljaa totuttelemaan treeneihin. Viikko ei luultavasti riitä, pari-kolme viikkoa voi hyvinkin kestää ja jollei homma siihen mennessä rauhoitu, niin viimeistään silloin lekuriin. Jollei kipu ole säteilevää eikä se ilmaantunut alunperin yhtäkkiä, on se luultavasti lihasperäistä ja menee ohi aikanaan. Kevyt venyttely ei ole ikinä pahasta.

Kymmenen vuoden selkäongelmien kokemuksella sanoisin, että lepo on nyt huonoin vaihtoehto mitä voisit tehdä.
Soita kiropraktikolle joka laittaa sun alaselän nikamat paikalleen ja ota viikko rennosti.
(ei maastavetoja, mutta muuten normaali elämää). Todennäköisesti saat käydä jonku pari kertaa siellä kiropraktikolla ja sitte selkä on taas kunnossa.

Itse taidan kans mennä täällä viikolla :)

Sukulaisella oli välilevynpullistuma ylä- ja alaselässä -> säteili käsiin ja lonkkiin. Selkää ei kannata teloa, itellä sen verta kevyt selkäohjelma, ettei paikat hajoa.

Lepoa, muttei liikaa. Pientä kävelyä yms. Tälläisen ohjeen lekuri antoi tolle sukulaiselle ettei sitten selkä mene lukkoon tekemättömyyden takia :)

Kymmenen vuoden selkäongelmien kokemuksella sanoisin, että lepo on nyt huonoin vaihtoehto mitä voisit tehdä.

Tarkoitin itsekin tuolla levolla vain lepoa varsinaisista selkätreeneistä, ei missään nimessä sängyn pohjalle juuttumista tms. Olisi ehkä voinut muotoilla paremmin :).

Kiitos vastauksista.

Tosiaan en olettanutkaan että ihan punkan pohjalla rötvääminen olisi suositeltavaa joten olen pyrkinyt lisäämään hieman liikkumista kävelyn ja venyttelyn merkeissä.

Mutta koska kyseessä on kuitenkin selkä ja en kerta kaikkiaan kestäisi jos pitäisi kyykyt ja maastavedot lopettaa niin kai sitä lienee sitten fiksuinta soittaa jollekin kiropraktikolle. Mieluummin maksaa turhasta kun kuukauden kuluttua menee asiasta valittamaan ja todetaan että aivan liian myöhään hain apua. Ymmärsinkö siis oikein, että kiropraktikolle voi mennä ihan suoraan ajanvarauksella eikä mitään lääkärin diagnoosia tarvita?

Ymmärsinkö siis oikein, että kiropraktikolle voi mennä ihan suoraan ajanvarauksella eikä mitään lääkärin diagnoosia tarvita?

Voi mennä. Ei niihin vissiin oikeen lääketieteessä perusteta :)

Kaikki lääkärit taitaa nauraa kiropraktikoille. Mutta ei anneta sen vaivata. Itse ainakin saan avun sieltä ja niin saa muutkin selkäongelmaiset jotka tunnen.
Rohkeesti vaan koittamaan :)

Noh, en sitten vielä soittanut minnekään kun halusin kokeilla mitä viikon oikea lepo (ei mitään liikettä "kipualueilla" tekisi selälle. Homma alko kulkea tosi hyvin enkä pariin päivään tuntenut enää mitään kipua selässä. Noh nyt sitten taas kipeytyi selkä oikein kunnolla salilla kun tein hauiskääntöä. Ilmeisesti tangon nostaminen maasta aiheutti sitten sen verran rasitusta että teki pahaa.

Olen oikeastaan 99% varma että jotain lihaspohjasta tämä on, kun kipu tuntuu lähinnä oikealla puolella ja vain silloin kun selkä on lähes vaakatasossa ja kaikki rasitus on selällä. Eli selän pyöristys ei oikeastaan enää satu, ja voin kyykätä syvälle ilman kipua, mutta nousuvaiheessa alkaa sattua kun selkä on "varpaana" ja selän lihakset kannattelee torsoa. Eikö kellään nyt olisi mitään idea mikä voisi olla vikana? Joku revähdys? En minä tiedä mitään selän lihasten ongelmista, mutta jotain sellasta tuolla nyt varmaan on. Torson kiertäminen pari kertaa päivässä tuo hetkellistä helpotusta ja aiheuttaa myös välillä lievää naksuntaa alaselässä, mutta en tiedä onko tuo pidemmän päälle hyväksi. Pitäiskö sitä oikeasti vaan käydä lääkärissä/kiropraktikolla heti pääsiäisen jälkeen?

:apua:

Edit: Okei ei helvetti, alko pelottaan vähän liikaa nyt. Vaikka kipu onkin aika laimeaa eikä sitä edes arkikäytössä huomaa, niin en uskalla enää pelleillä ja spekuloida selän kanssa. Kokeilen mennä YTHS:n kautta lääkärille mahd. pian ja jos ei tarpeeksi nopeasti pääse niin yksityiselle vaan suoraan. Silti otan mielelläni vinkkejä vastaan nyt viikonlopun aikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noh, en sitten vielä soittanut minnekään kun halusin kokeilla mitä viikon oikea lepo (ei mitään liikettä "kipualueilla" tekisi selälle. Homma alko kulkea tosi hyvin enkä pariin päivään tuntenut enää mitään kipua selässä. Noh nyt sitten taas kipeytyi selkä oikein kunnolla salilla kun tein hauiskääntöä. Ilmeisesti tangon nostaminen maasta aiheutti sitten sen verran rasitusta että teki pahaa.

Olen oikeastaan 99% varma että jotain lihaspohjasta tämä on, kun kipu tuntuu lähinnä oikealla puolella ja vain silloin kun selkä on lähes vaakatasossa ja kaikki rasitus on selällä. Eli selän pyöristys ei oikeastaan enää satu, ja voin kyykätä syvälle ilman kipua, mutta nousuvaiheessa alkaa sattua kun selkä on "varpaana" ja selän lihakset kannattelee torsoa. Eikö kellään nyt olisi mitään idea mikä voisi olla vikana? Joku revähdys? En minä tiedä mitään selän lihasten ongelmista, mutta jotain sellasta tuolla nyt varmaan on. Torson kiertäminen pari kertaa päivässä tuo hetkellistä helpotusta ja aiheuttaa myös välillä lievää naksuntaa alaselässä, mutta en tiedä onko tuo pidemmän päälle hyväksi. Pitäiskö sitä oikeasti vaan käydä lääkärissä/kiropraktikolla heti pääsiäisen jälkeen?

:apua:

Edit: Okei ei helvetti, alko pelottaan vähän liikaa nyt. Vaikka kipu onkin aika laimeaa eikä sitä edes arkikäytössä huomaa, niin en uskalla enää pelleillä ja spekuloida selän kanssa. Kokeilen mennä YTHS:n kautta lääkärille mahd. pian ja jos ei tarpeeksi nopeasti pääse niin yksityiselle vaan suoraan. Silti otan mielelläni vinkkejä vastaan nyt viikonlopun aikana.

juu lääkäriin vaan, viimeistään silloin ,kun niskat rupee menee jumiin. Lääkäri sua sit vähän tutkii ja venyttelee ja hoitaa sut kuntoon. Vähän tulehduskipulääkettä ja lepoo 1-2 vk.

Itselläni oli selän kanssa ongelmia tuossa jokin aika sitten myös. Juuri tuollainen kumartuminen ja selän pyöristäminen teki pahaa. Vihlaisi alaselkää, kun meni selälleen lattialle jalat koukussa, kantapäät maassa ja siitä lantiota ylös nostaen.
Noidannuoli se kaiketi oli, ainakin näin terveydenhoitaja ja liikunnanopettaja molemmat meikäläiselle sanoivat oireiden perusteella.
Useamman viikon pidin kovasta rasituksesta taukoa, kävin hieronnassa, ja parin viimeisen viikon aikana uskalsi venyttääkin jo ahkerammin. Aiemmin kovempi venyttely saattoi jopa vähän pahentaa kipua. Siitä se pikkuhiljaa parantui.
Itselläkin jo mielikuvitus maalaili kaiken maailman piruja seinille kun tuntui että eihän tuo tuosta mihinkään parane mutta kyllä se vaan ohi meni. Toivotaan että aloittajallakaan ei mitään suurempia ole.

Noh nostetaas vielä kerran tätä ketjua.

Eli kävin muutama viikko sitten fysioterapeutilla, joka epäili että kyseessä on ligamenttien venähdys ja "lievä fasettilukko". Määräsi muutamia liikkeitä jotka helpottaa ja painotti hyvää ergonomiaa istumisessa. Kahden viikon päästä alkoi helpottaan ja kipu katosi lähes täysin, eli pystyi jo mitä tahansa tekemään eikä selän pyöristys haitannut. Sitten selkä kipeytyi jonkin verran uudestaan kun tein push pressiä salilla (joo tosi fiksua taas), mutta nyt sekin on taas "parantunut" (viikko lepoa). Nyt siis selkä on käytännössä terveen oloinen, mitä nyt aina joka toinen päivä on kipeempi kun normaalisti ja joka toinen päivä on normaali. Naksumista tapahtuu vielä jonkin verran ja se hämää aika lailla. Kannattaisikohan käydä kiropraktikolla aukasemassa jos siellä jotain fasettilukkoa on? Lääkärilläkin tosiaan kävin reilu viikko sitten mutta selkä oli silloin jo terveen tuntunen niin eipä lääkäri juuri mitään sanonut, sanoi samaa kuin ft ja kertoi että helposti pari kuukautta menee parantumisessa ja antoi reseptin lääkkeesee (jota en ole hakenut).

Mutta tosiaan, jos tämä nyt häviää lopullisesti tämä pienikin kipu jota esiintyy vain kovassa pyöristyksessä, niin millä tavalla kannattais lähtee uudestaan treenaamaan? Ei kertakaikkiaan uskalla mitään kyykkyä tai mave akokeilla kun tiedän että se tulee uudestaan kipeeksi. Sillon kun viikko sitten loukkasin uusiksi selän, niin salilla tuntu ihan hyvältä ne nostot ja seuraavana päivänäkin oli ihan normaalin tuntuinen, mutta vasta SITÄ SEURAAVANA päivänä alkoi kivut. Tuntuu oikeasti siltä ettei tämä ikinä parane. Tänään olin salilla ja tuntui mahtavalta selkä ja tod näk olisin voinut kyykätä isoilla romuilla ilman kipua mutta sitten olisin taas kaksi viikkoa ollut tuskissani. Uskallanko minä enää ikinä treenata tosissani ja kovaa?

Voi moro että hajottaa. Tuntuu ettei pää kestä enää kauaa jollei pääse treenaamaan tosissaan kohta. Kaikki selkävaivoista tervehtyneet kertokaa kokemuksianne ja antakaa vinkkejä, pliis! Alan olemaan epätoivoinen.

Sitten kun selkä on kivuton, jatkat sen varomista etkä tee mitään mikä sattuu tai tuntuu pahalle. Jumppaat selkää ihan minimipainoilla (selän ojennusta, reverse hyperiä, jullea...), teet keppijumppaa ja venyttelet koko kropan perusteellisesti ja säännöllisesti. Veikkaus: alaselkäsi pyöristyy kyykyssä ja aiheuttaa kipua? Mene vain niin alas, kuin selkä pysyy suorassa. Sama juttu mavessa, pidä se selkä suorana. Mahdollisesti leveä jalka-asento maastavedossa on selkäystävällisempi, kokeile sitä jos vedät nyt kapealla.

Kärsivällisyys palkitaan, ei ne sun lihakset tai voimat mihinkään katoa kovin nopeasti. Mulle fyssari tokaisi, ettei sitä selkää tarvitse pyöristää ollenkaan, ei se tee hyvää selälle. Sitten kun alkaa tuntua, ettei selkää enää kiukuttele yhtään, voit aloittaa kyykky- ja mavetreenit ensin kepillä ja sitten tangolla. Jos ei tule kipeäksi, vähitellen ja varovasti lisäät painoja.

Jumppaharjoituksia kannattaa tehdä myös muuten, samoin venyttelyä. Jos selkä tuntuu parantuneet kunnolla ja vain kyykky sattuu, tekniikassa on todennäköisesti jotain vikaa.

Kyllähän toi julle kannattaa jättää tekemättä ja venyttely kannattaa jos vain kykenee siihen.Lukot kyllä kannattaa käydä aukaisemassa niistähän nuo nikamien kulumat tulee, kun ovat virheasennossa.

ps: alaselän lukot aiheuttavat selkärankaan kieroutta josta ne vaikuttaa aina niskaan saakka.

Kiitos molemmille vastauksista!

Sitten kun selkä on kivuton, jatkat sen varomista etkä tee mitään mikä sattuu tai tuntuu pahalle. Jumppaat selkää ihan minimipainoilla (selän ojennusta, reverse hyperiä, jullea...), teet keppijumppaa ja venyttelet koko kropan perusteellisesti ja säännöllisesti. Veikkaus: alaselkäsi pyöristyy kyykyssä ja aiheuttaa kipua? Mene vain niin alas, kuin selkä pysyy suorassa. Sama juttu mavessa, pidä se selkä suorana. Mahdollisesti leveä jalka-asento maastavedossa on selkäystävällisempi, kokeile sitä jos vedät nyt kapealla.

Kärsivällisyys palkitaan, ei ne sun lihakset tai voimat mihinkään katoa kovin nopeasti. Mulle fyssari tokaisi, ettei sitä selkää tarvitse pyöristää ollenkaan, ei se tee hyvää selälle. Sitten kun alkaa tuntua, ettei selkää enää kiukuttele yhtään, voit aloittaa kyykky- ja mavetreenit ensin kepillä ja sitten tangolla. Jos ei tule kipeäksi, vähitellen ja varovasti lisäät painoja.

Jumppaharjoituksia kannattaa tehdä myös muuten, samoin venyttelyä. Jos selkä tuntuu parantuneet kunnolla ja vain kyykky sattuu, tekniikassa on todennäköisesti jotain vikaa.

Tosiaan, en aiokaan pyöristää selkääni, mutta minusta se on aika hyvä indikaattori selän terveydestä jos selkää ei PYSTY pyöristämään ilman kipua. Terve selkä ei kipuile jos sitä vähän pyöristää. Ja kyykystä: ennen vanhaan kun tein painonnostotyylillä selkä pyöristyi kyllä ihan mukavasti (fyssarikin sanoi samaa), mutta nykyään oon jo tammikuusta lähtien tehnyt vähän korkeammalla voimanostotyylillä eikä siinä selkä juuri pyöristy. Mjooh, otetaan iisisti. Nyt tosin on kuumetta ja mahatautia päällä joten selkä on ihan käsittä-mättömän kipeä, mutta kuumeessahan paikat aina kipuilee.

Koitetaas nyt sitten oikeasti saada tämä terveeksi.

Latest posts

Back
Ylös Bottom