Alaselkä kipu

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kolmisen kuukautta sitten maastavedon nosto vaiheessa vasemman puolen alaselässä tuli naksahdus/outo tunne. Lopetin maastavedon siihen koska vasen puoli alaselästä ei tuntunut normaalilta.
Kuukauden tapahtuman jälkeen pystyin reenaamaan normaalisti pois lukien hieman outoa tunnetta alaselässä (jätin myös maven pois). Kuukauden jälkeen kuitenki koko vasen puoli selästä meni ihan jumiin ja pelkkä kumartuminen oli hankalaa. Lääkärissä käskettiin syömään buranaa ja lepäämään. Vasen puoli aukesi pikkuhiljaa, mutta jumi/pieni kipu pysyin kuitenkin vasemman si-nivelen / pakaran yläpäässä. Lääkäri otti lannerangan magneetin jossa kaikki oli kuulemma kunnossa, mukaanlikien si-nivel joka näkyi kuvassa. Nyt aika fyssarille, mutta olisi kiva tietää onko muilla ollut vastaavaa ja mikä auttanut?

Itsellä tosiaan vasemman si-nivelen / pakaran yläpään kohalla kipua/ jumia joka on pysynyt samana aina siitä mv ”onnettomuudesta” lähtien, välillä pahempana ja välillä lievempänä, kuitenki siten että lievänäkin alaselkä ei tunnu normaalilta.

Pakara, takareidet ja/tai lonkanojentajat kireät/jumissa. Staattista/dynaamista venyttelyä, liikkuvuusharjoitteita ja esim faskiapallolla pakaran/takareiden manipulointia.

Omalla kohdalla saman tyyppinen vaiva, tulee ja menee ja vaikuttaa olevan loppuelämän riesa, mutta pysyy kurissa kunhan viitsii huoltaa yllämainittuja alueita.

Aloituksen teksti kuin omalta näppäimistöltäni, erona vain että selkä on vaivannut vuosia. Magneeteissa ei näkynyt mitään kipua selittävää; lääkäriltä/fysiatrilta/fysioterapeutilta/ hierojilta olen saanut ohjeiksi pakaroiden aktivaatioharjotteita ja niiden hierontaa sekä syvien vatsalihasten vahvistamista. Monet liikkeet olen joutunut jättämään pois kivun vuoksi, mm. jalkaprässin ja maven. Selkä oireilee myös alataljassa, kulmasoudussa, eikä mikään "kumarteluliike" esim. Hyvää huomenta tule kysymykseenkään. Myös kipeät hermopisteet ristiluun ympärillä häiritsevät melkoisesti.

Jään seurailemaan jos viitsit kertoa minkä tuomion sait fysioterapeutilta.

Suosittelen kokeilemaan selkäongelmiin McGill:n Big 3-harjoitteita, esim. tuota Birddog-harjoitetta.

McGill on myös kirjoittanut useamman kirjan selkäonglemiin liittyen esim. Gift of Injury-nimisen teoksen.

Periaatteesahan tuo Birddog on sama harjoite mitä itsellekin fysioterapeutti on teettänyt, mutta noin videon ohjeiden mukaan tehtynä kyllä lisää liikkuvuutta.

Aloituksen teksti kuin omalta näppäimistöltäni, erona vain että selkä on vaivannut vuosia. Magneeteissa ei näkynyt mitään kipua selittävää; lääkäriltä/fysiatrilta/fysioterapeutilta/ hierojilta olen saanut ohjeiksi pakaroiden aktivaatioharjotteita ja niiden hierontaa sekä syvien vatsalihasten vahvistamista. Monet liikkeet olen joutunut jättämään pois kivun vuoksi, mm. jalkaprässin ja maven. Selkä oireilee myös alataljassa, kulmasoudussa, eikä mikään "kumarteluliike" esim. Hyvää huomenta tule kysymykseenkään. Myös kipeät hermopisteet ristiluun ympärillä häiritsevät melkoisesti.

Joo mulla on maanantaina fyssarille aika niin ilmottelen sitten mitä sanoi. Itse kyllä uskon että jotain tuolla alaselässä/pakarassa revähti/venähti/muljahti/repesi/murtui. Ei mitään ongelmia selän kanssa kunnes ton maastavedon jälkeen jossa tuntui vielä ihan selkeä tunne että jotain tapahtui tolla alueella joka siitä hetkestä asti on ollut kipeänä. "Kipu" on myös tullut ihan arkipäiväiseksi asiaksi ja voimistunut tässä kuukausien myötä.

Fyssari katteli ja paineli tota selkää eikä löytänyt selkeää syytä. Huomasi kuitenki että mulla on voimatasapaino vähä huono jaloissa ja se saattaa olla syy miksi tuo selkä meni jumiin. Vaihtoi jalkareenit sellaisiin jossa tehdään liikkeet jalka kerrallaan.

Itsellä on vastaavaa ongelmaa ollut. Ekan kerran ilmeni noin kahdeksan vuotta sitten maastavedon yhteydessä, kun vihlasi alaselästä/lantiosta vasemmalta puolen ja sen kanssa onkin ongelmia sitten ilmennyt aina tähän päivään asti välillä enemmän ja välillä vähemmän. Kävin kiropraktikolla silloin ja totesi, että si-nivel tulehtunut ja käänteli sekä väänteli lantiota niin että se naksahteli. Käski syödä pari viikkoa buranaa. Kipu siitä meni levolla pikkuhiljaa ohitte mutta ei ollu toivoakaan pidempään aikaan tehdä esim. kulmasoutua tai takakyykkyä kun vihlo aivan älyttömästi lantiosta nuo liikkeet missä tulee painetta alaselkään.

Pari kuukautta sitten jälleen alkoi taas tuo enemmän vaivaamaan takakyykyn jälkeen ja taas oltiinkin siinä pisteessä että ei pystynyt alaspäin kumartua. Sain silloin ajan parin viikon päähän fyssarille, jolloin oli jo mennyt pahimmat kivut ohi ja fyssari totesi että kaikki kunnossa kun väänteli jalkoja jne ja oli sitä mieltä että ei syytä mennä röntgeniin tai magneettiin. Käytiin hieman liikkeiden tekniikoita läpi puukepillä ja totesi, että ainakin takakyykyssä itsellä alaselkä pyöristyy joka nyt sitten varmaan on näitä ongelmia aiheuttanut myös silloin aikoinaan maastavedossa. Itse vielä kuvitellut, että pysyy hyvin selkä suorassa näitä liikkeitä tehdessä.

Lantiossa tuntuu edelleen siltä että vasen puoli on jotenkin ''lukossa'' ja välillä tuntuu semmoista pistelyä vasemman jalan pohkeessa ihan kuin joku hermo olisi pinteessä.

Itselläni myös oireillut alaselkä näin kun ikää on tullut lisää. Viimeksi vihlaisi jo ihan lämppäpainoilla mavessa ja veti hermon pinteeseen. Kipuili jo selällään makoillessa jollei laittanut jalkoja koholle. Olen asiaa ihmetellyt ja tehnyt "omaa tutkimusta" omasta vaivastani. Minulla näyttäisi johtuvan paljolti alakropan kireydestä - tuolloin edelliskerrallakin kun vihlaisi oli pakarat aivan juntturassa urheilusuoritteista. Sain homman tässä viime kerralla paranemaan parissa päivässä kun "aukaisin" lihasjumit venyttelemällä koko kropan kahtena aamuna peräkkäin. Hermopinne hävisi toisen päivän venyttelysession jälkeen kun lihasjumit aukesivat!
Nyt yritän lihashuollolla pitääkin ne auki ja venytellä useamman kerran viikossa, katsotaan miten käy. Raskaat mavet kuitenkin nyt minullakin "tauolla" toistaiseksi koska alitajuisesti pelkään kipua ja ei tule oikein mitään.

Moro. Oiskoha jollain täältä neuvoa meikäläiselle. Maastavedossa kun lähen irrottaan tankoa maasta niin alaselässä vihlaisee ikävästi. Se loppuu kun tanko on irronnut maasta, mut ainaku lähtee vetämään ni sattuu. Mikä neuvoksi?

Moro. Oiskoha jollain täältä neuvoa meikäläiselle. Maastavedossa kun lähen irrottaan tankoa maasta niin alaselässä vihlaisee ikävästi. Se loppuu kun tanko on irronnut maasta, mut ainaku lähtee vetämään ni sattuu. Mikä neuvoksi?
Koita päästä lähtö asennossa perse alenmaksi niin ei tuu alasellä niin kovaa rasitusta

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Fyssari katteli ja paineli tota selkää eikä löytänyt selkeää syytä. Huomasi kuitenki että mulla on voimatasapaino vähä huono jaloissa ja se saattaa olla syy miksi tuo selkä meni jumiin. Vaihtoi jalkareenit sellaisiin jossa tehdään liikkeet jalka kerrallaan.
Selviskö tämä ikinä? Aika samantapaista vaivaa itsellä. Alkoi joulukuussa pakara jumina. Meni ikään kuin pois ja suuttui sitten 5 viikkoa sitten kyykystä. Vasemmalla alaselässä pieni alue kipeä jos yrittää pitempään kävellä tai tehdä jotain liikettä joka laittaa painetta sinne kuten selänojennus. Vasen pakara on myös koko ajan jossain jumitilassa, vaikka olen sitä koittanut hieroa. Kävin ortopedillä joka käänteli jalkoja ja pyysi tulemaan uudestaan ellei kevään aikana helpota. Ei suoranaisesti löytänyt mitään vikaa.

Tuossa on video joka käsittelee oikeata alaselän lihasten aktiviointia + pelviksen oikeaa asentoa alaselän kipujen poistamiseksi (n. kohdasta 2:30 videolla):

Latest posts

Back
Ylös Bottom