Alaselkä kipeytyy penkatessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jake76
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
48
Eilen oli taas penkkipäivä ja niinkuin jo parina aiempana kertana alaselässä alkoi tuntumaan vihlovaa kipua kun siirryin hieman raskaampiin painoihin. En nyt oikein osaa paikallistaa tuleeko kipu selkärangasta vai lihaksesta, mutta tänään on jo sen verran kipeä että soitin huomiseksi urheiluhierojalle ajan.
Selkä kestää kyllä hyvin ja kivutta maven, kyykkäämiset ja pienillä painoilla penkkaamisen mutta kun aletaan olla n.80% maksimista niin alkaa kipua esiintymään heti sarjan jälkeen.

Tulipa nyt jälkeenpäin näitä juttuja lueskellessa mieleen että oliskohan sittenkin pitänyt varata aika fysioterapeutille, mutta katsotaan nyt saako hieroja mitään tehtyä sille.
Mutta jos jollakin olisi tietoa/hyvä arvaus miksi selkä ei nimenomaan penkkiä kestä, niin olisin erittäin kiitollinen avusta..

Kyllä perse pysyy penkissä, ja en usko että tyyli on kovin vituroillaan. Aiemmin kyllä on kestänyt nostella hyvin, mutta nyt viimeiset pari kuukautta on ollut pahenemaan päin

aijaa, no sitten on eri juttu. Tuo hieronta voi kyllä auttaa. Ja jos ei kummene niin lääkäriin että onko siellä jokin rikki, tosin jos esiintyy vain penkissä, niin epäilen.

Mulla alaselässä olevat ahtaumat aiheuttivat selän kipeytymistä. Jalat kun laittoi maahan ja penkkasi enemmän oli selkä kipeä (säteili myös jalkoihin).
Jotkut selkävaivat aiheuttaa sitä, että edes suorana seisominen tahdo kunnolla onnistua (saati penkkaus koska kuitenkin jonkin verran kaarta).
Mulla sotilaspenkki onnistui ahtaumista huolimatta, koska painetta ei tullut selkään siinä kulmassa:)
Jos ei rupea petrautumaan, kannattaa käydä aluetta tuntevan lääkärin juttusilla.
Mullakin kesti toisinpäin rasittavat liikkeet (mave jne.).

Onko sinulla muuten taipumusta lievään notkoselkäisyyteen? Itselläni on, ja ainoa joka tuossa tilanteessa (silloin aikoinani kun vielä treenasin :D) auttoi se, että tietoisesti vältti liiallista kaarta selässä. Ei se itseasiassa mikään ideaali asento noin ylipäätäänkään ole, joten ei ihme että penkki aiheuttaa osalle ihmisistä alaselkävaivoja. Samaa ongelmaa on ilmennyt nyt, kun ei ole tullut harrastettua yhtään mitään liikuntaa liki kolmeen vuoteen. Vatsalihasten tuki on pettänyt aika päiviä sitten...

No nyt on hierojalla käyty, enkä tämän asian suhteen ole sen viisaampi kuin eilenkään. Mutta lähes kaikki selän ja hartiaseudun lihakset olivat aivan tiltissä niinkuin hieroja sanoi. Eli ainakin lihashuollossa (venyttely, hieronta) on paljon parantamista. Kiva kun pää kääntyy pitkästä aikaa kunnolla..
Ilmeisesti on sitten mentävä lääkärille näyttämään seuraavaksi, on kuitenkin vielä sen verta kipeä ettei tän kans salille uskalla.

-edit
tuo punttijamin mainitsema jalkoihin säteilevä kipu voi kuulemma johtua myös takareiden lihasten kireydestä

osittain samankaltaisesti normaalissa jalat maassa penkissä mullakin alaselkä kipuili isoilla painoilla nostaessani tätä luettua ymmärtääkseni. se on yksi syy, jonka vuoksi olen siirtynyt lähes kokonaan solttupenaan. siinä ei alaselkä kipeydy kun se notko jää pienemmäksi ja jalat saavat olla rennosti ylhäällä. minulla on myös olemassa iät ja ajat voimakas notkoselkä, sekä suhteellisen heikot vatsalihakset, tosin isot ne kyllä ovat, mutta vaativat treenausta paljon ja mahakin on siis iso, mutta lisäksi selän notko korostaa mahakkuutta.

mave ja kyykky eivät tuota samanlaisia kipuja alaselkään. tosin minun pitää varoa, etten liikaa päästä notkolle selkää vaan yritän pitää sen mahdollisimman suorassa myös vatsalihasten avulla. yläselässä vain saattaa olla pyöristymisongelmaa isoja rautoja nostaessani.

Back
Ylös Bottom