• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

alaselkä kipeytyy maastavedossa?

trenboloni

Banned
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
90
No niin, eli aloittelin taas maastavedon pitkän tauon jälkeen. Olen kahdesti venäyttänyt ristiselkäni salitreeneissä mutta nyt oon vahvistanut alaselkääni kevyillä liikkeillä puolisen vuotta ja nyt tuntuu taas hyvältä.

Ongelmana vaan sellainen kun teen selälle sarjaa isoilla painoilla, tuntuu että alaselkä menee todella vahvaan pumppiin todella helposti. Eli alaselkä on koko selkä-hauis-kyynärvarsitreenin "selkäosuuden" (maastaveto 5x5, kulmasoutu 2x6-8) ajan hirveässä pumpissa ja se tiukkuus ei lähde pois kävelemällä eikä venyttelemällä. Ainoastaan selkänojallisella penkillä istuminen lopettaa tuon jäykän pumpin.

Eli kuulostaako tuo normaalilta? Suvussamme on heikkoja selkiä enemmän kuin ryssillä täitä, mutta aion tehdä poikkeuksen ja omata vahvan selän jolla voi tehdä oikeasti jotain...

Sitten salipäivän illalla selkä on aika jumissa, eli vähän hellä ja yöllä saatan herätä pari kertaa siihen että selkään vihloo jolloin vaihdan asentoa ja uni jatkuu. Seuraavana päivänä selkään koskee hieman, mutta ei mitenkään pahasti mutta se on ihan helvetin jäykkä. Lepopäivän jälkeisenä päivänä selkä on taas ihan normaali.

Eli miltä kuulostaa? Kannattaako huolestua / mennä hierojalle / venytellä helvetisti / lopettaa maastaveto...? Mitkään muut lihakset ei mulla "oireile" tuolla tavalla. Joskus on paikat jäykkänä mutta ei siitä mitään kipua tule. Mahtaisko tuolla alaselässä olla vaan hermot niin lähellä lihasta tai jotain että sit se vaan oireilee herkemmin kun lihakset on hapoilla...?
 
Liittynyt
9.8.2002
Viestejä
67
Vetojuttua

Tolla 5x5 -systeemillä saat ihan varmaan kunnollisen pumpin selkääs koko matkalle, varsinkin jos sarjapainot on välillä 60 % - 80 % maksimista. Ite tein sillai että lopetin varsinaisen vetoreenin ja rupesin tekeen pelkkää jullee ja kyykkyä. Vetoo otan ennen kisoja muutaman ykkösen että tiätää missä suurinpiirtein liikutaan. Ongelmana tossa jatkuvassa vetorenissä on sen rasittavuus hyötyyn verrattuna, eli kun kyykkäät syväkyykkyjä ja teet vetoo, niin molemmat tulee samoilla lihaksilla vaikkakin eri suhteessa. Ite lueskelin ton Hatfieldin vetoreeniartikkelia vanhasta PL USAsta ja muutin omat reenit pakon sanelemana sen mukasiks. Ja tietysti noi venyttelyt on ihan must ainakin jaloille ja lantiolle. Ite pyrin myös käymään selän hierotuttamassa kerran parissa viikossa.
 
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
14
Mulla oli myös sama "vika" muutama vuosi sitten. Tosin myös kyykätessä meni selkä samalla tavoin pumppiin.
Kävin sitten fysikaalisessa hoidossa ja sain ohjeeksi treenata vatsalihaksia vahvemmiksi sekä venytellä todella paljon.

Työtähän se vaati, etenkin tuo venyttely, kun oli aika laiska venyttelemään. Mutta sitten kun huomasi sen tuovan apua vaivaan, niin viitsi paremmin venytelläkin.
Ja hieronta ei varmasti ainakaan pahenna vaivaa.

Eli ainakaan mun tapauksessa jumi ei ollut voimaa :)
 
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
8 412
Mulla oli joskus kyykyssä sama juttu. Alaselkä niin pumpissa että oikein itketti. Sitten kokeilin kerran tehdä kyykyn ilman vyötä ja hokkus-jumalauta-pokkus, kipua ei tullutkaan. Ehkä vyö oli liian tiukalla ja veri ei päässyt kiertämään. Tähän tyyliin
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 017
mä suosittelisin tekemään semmosen kestävyysjakson selälle. kesto kuukauden verran. pidä veto mukana, mutta tee reippaita nostoja välillä 3-5 kuormalla 60-80%. vedon jälkeen seuraava jumppa:

- selkäliike kiertäen ylhäällä
- julle pyöreellä selällä
- vatsalihasliike kiertäen
- askelkyykkykävely paino rinnalla tai pään päällä, lantiota eteen
- jalan vaihto polviseisonnassa, kädet ei koske reisiin
- reverse hyper (vastakkainen selkäliike, jalat nousee) yksi jalka kerrallaan
- selän pikkukierrot vaakasuorassa, keppi hartioilla
- kylkiliike käsipainoilla

pidä jumpan liikkeet melko hapottomina. toistot siellä 15 yläpuolella. kannattaa tehdä huoltavana treeninä muutenkin.

suosittelen vetämään ilman vyötä. opi käyttämään vatsapaineita. ja se perhanan alaselkä ei saa pyöristyy missään vaiheessa. "jaloilla läpi lattiasta".

sitten keskityt vedossa tehoon = nopeus. "tyhjät pois ja rauta kattoon!" älä tee läheskään joka treenissä sarjoja loppuun asti. ehkä kerran kuussa. keskity enemmän suuremmalla määrällä vajaisiin, mutta korkeatehoisiin sarjoihin. rauta rupee nousemaan taatusti ja kivut häviää.
 
Liittynyt
10.12.2002
Viestejä
70
Ikä
41
Mullakin oli aivan sama vaiva. Se on kuitenkin lähtenyt pois kun aloitin painonnostoreenin!!! Olin vuoden tekemättä oikeen kovia kyykky- ja veto reenejä ja niiden tilalle harrastelin painonnostoa. Yllättävää kyllä nyt kun olen palannut noiden liikkeiden pariin takaisin ei ko. vaivaa ole enää ollut. Liekö jotkut selän lihakset olleet vähän heikossa kunnossa... Voihan olla että pelkkä lepokin sai aikaan sen että paikat tuli kuntoon.
 
Liittynyt
29.7.2002
Viestejä
870
Sama vika ollut kyykyissä. Julle, reverse hypers ja boxi-kyykky auttaneet todella paljon,mutta noitahan ei "tosi-lihaksen-kasvattaja" ohjelmaansa ota. Ja pakollinen.:)
 

iivili

kollinmölliskö
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
7 215
Ikä
45
Kaupunki
Turku
Hyviä vinkkejä toistaiseksi!

Lisään yhden pienen vinkin: mulla auttaa jonkun verran, että kovan kyykky- ja/tai maastanostoreenin lopuksi pari sessiota roikkuu leuanvetotangosta niin pitkään kuin jaksaa, välissä kevyesti ravistelee käsiä (forkuissa polttelee) ja jalkojaan sekä tekee ehkä pari kevyttä venytystä (huom! lyhyitä, 10sek riittää). Toi roikkuminen jotenkin venyttää selkää ja saa siitä rennomman tuntuisen.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Treeni 14
Oranki Treeni 75
Treeni 5
Treeni 83
Treeni 22
Ylös