Alaselän, vasemman kehonpuoliskon lihasepätasapaino sekä oletettu lonkan huono asento

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JukkaN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Hei

Lyhyt selostus ongelmasta. Kävin fysioterapeutilla tässä vasta niin hän sanoi että vasen puoli kehostani näyttäisi olevan vallitseva lihasten koon puolesta. Selviten tämä näkyy alaselässäni. Alaselän isoista lihaksista vasen on huomattavasti isompi kuin oikea. Tästä (tai jostain muusta syystä, en tiedä varmaksi) vasenta lonkkaa ja pakaraa kiristää epämiellyttävästi varsinkin istumatyössä.

Olen nyt miettinyt syitä tähän epätasapainoon ja tullut siihen lopputulokseen että yksi syy voisi olla se että olen maastavedon tehnyt aina ristiotteella mutta en koskaa ole vaihtanut käsiä toisin päin. Olen myös miettinyt käsien erimittaisuutta mutta siihen en saa varmuutta. Fysioterapeutin ohjeistuksesta olen myös alkanut panostamaan keskivartalon lihaksiin todella paljon enemmän ja se on ainakin alaselän oireilua vähentänyt huomattavasti.

Ajattelin tässä nyt kysyä että mitä muita juttuja tuohon voisi korjaukseksi tehdä? Vatsalihaksia teen nyt monipuolisesti, pääasiassa syviä rutistuksilla ja staattisilla pidoilla. Maastavedossa käytän ristiotetta mutta olen kääntänyt kädet juuri päinvastoin kuin normaalisti.

Maastavedon jälkeen illalla veto tuntuu menneen kokonaan vasemmalle selän lihakselle :(

Olisin kiitollinen jos jollain olisi jotain fiksuja neuvoja. :worship:

Luulisin että silläkin että vaihdat ristiotetta toisinpäin olisi jo paljon apua ongelmaan. Tälläiseltä sivustolta http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=1397 , löytyi aika hyvin tieto asiasta ja bongasin sieltä sellasen pätkän;
" Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa."

Fiksummat voivat antaa lisäapuja, mutta ajattelin jos tästä nyt olisi jotain vahvistusta asialle. :D

JukkaN: -Johan tuossa oli sulle nuita neuvoja jo annettukin ja ilmeisesti ihan oikean suuntaisia kun kerta oireet on helpottamaan päin.

Jos kuiten jotain etävinkkejä kaipailet, niin sellaisen vinkin antaisin että käy läpi jalkojen, lantion ja keskivartalon alueen lihasten venytyksiä sekä nivelten liikelaajuuksia ja tutkiskele onpiko liikkuvuuksissa puolieroja. Esim. aitajuoksija molemmin puolin, pakaran ja lonkankoukistajien venyt, kylkitaivutukset jne. Jos (ja kun) niitä löytyy, niin kannattaa jo heti alkuunsa panostaa niiden poishoitamiseen. Ja mitä keskivartalon treenaukseen tulee, niin lähtökohtaisesti mitä monipuolisemmin, sitä parempi.

Sitten tieten voi ja mahdollisesti kannattaakin mennä sellaiselle fysiolle tai muulle ammattilaiselle, joka on ennenkin tehnyt töitä voimailijoiden ja heidän ongelmiensa kanssa. Saattaapi hyvinkin löytyä joitain oikein hyviä vinkkejä ja spesifejä harjoituksia sen mukaan mille tarvetta näyttäis löytyvän.

Osteopaatille tai jäsenkorjaajalle. Nää tyypit osaa paneutua ongelman ytimeen eli saavat lantion oikeaan asentoon. Sun ongelma kuulostaa just siltä, että lonkka, SI-nivel tai joku muu on pois paikaltaan tai väärässä asennossa.

Osteopaatille tai jäsenkorjaajalle. Nää tyypit osaa paneutua ongelman ytimeen eli saavat lantion oikeaan asentoon. Sun ongelma kuulostaa just siltä, että lonkka, SI-nivel tai joku muu on pois paikaltaan tai väärässä asennossa.

Olen samaa mieltä, mut jos toinen puoli selästä dominoi voimapuolella, niin se saattaa vetää sen pois paikaltaan/väärään asentoon melkein saman tien korjauksen jälkeen. Eli jos jäsenkorjaajalle päätyy, niin se ei yhtään vähennä sitä omaehtoista duunia sen lihastasapainon suhteen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom