Alaselän vaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Unikko
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
45
Mulla on alaselkä ollut nyt alkuvuoden vaihdellen välillä melkoisen jumissa. Moneen viikkoon en ole esimerkiksi sjmv:a ja mavea tehnyt lainkaan (pidin näitä alunperin syynä alaselän jumiin). Alaselän jäykkyys on ehkä hieman hellittänyt, muttei kuitenkaan mainittavasti. Tänään tein sjmv:a ja alaselkä on nyt yllätys, yllätys ihan hyvän tuntuinen!

Kyykkyä ja prässiä olen koko alkuvuoden tehnyt. Alan pikkuhiljaa epäillä, josko jompikumpi noista vetäisi alaselän jumiin. Prässissä varsinkin heti sarjan jälkeen tuntuu epämukavalta. Kyykkyä olen nyt tehnyt lauta kantapäitten alla, enkä kovinkaan syvälle, ettei alaselkä pääse pyöristymään.

Onko muilla mimmeillä ollut ongelmaa selän kanssa ja oletteko havainneet mikä liike erityisesti vetää selän jumiin? Miten voisi tehdä toisin, että säästäisi selkää? Vinkkejä?

edit. lihasvammojen puolella näkyy olevan samanlainen ketju, mutta mulla nämä alaselkävaivat johtuu todennäköisesti jostain selkää kuormittavasta liikkeestä, jotenka ehkä pikkaisen erilainen threadi kuitenkin (olisi voinut käyttää hakua ensin ja kirjoittaa vasta lopuksi :)).

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen kärsinyt alaselän vaivoista enemmän ja vähemmän koko treeni historiani ajan :( syy on osittain rakeenteellinen (notkoselkä). Syvien vatsalihasten sekä alaselän "jumppailu" ovat auttaneet. Lisäksi selän, pakaroiden ja takareiden venyttely on tärkeää! Välillä vaiva yltyy pahaksi ja kipu säteilee takareiteen ja muuallekkin...Mutta nyt selkä on ollut paljon parempi kun alaselän notko on "suoristunut"...ja myös runsaalla venyttelyllä on osuutensa. Erityisen tehokas venytys alaselälle on kun makaa vatsallaan jumppapallon päällä. Saattaa aluksi tuntua vähän ikävältä jo selkä on tosi jumissa.Tietenkin myös hieronta tekee hyvää :)

Teen kyllä sjmav:a mutta kohtuullisin painoin.Liike on mielestäni hyvä vahvistamaan alaselkää. kyykyissä selkä ei oikein tykkää, mutta teen kyllä niitäkin vyön kanssa kohtuullisin painoin.

Zone-sarja -42%
Minua ohjaaja kehoitti pitämään huolta aina SJMV:a tehdessäni, että vatsalihakset on aktivoitu. Muissakin liikkeissä, joissa saattaa rasittaa selkälihaksia pitää muistaa, että vasalihakset tukevat. Tämä neuvo on helpottanut omia alaselkävaivojani. Kuten myös syvien vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen.

Go-Diva sanoi:
Minua ohjaaja kehoitti pitämään huolta aina SJMV:a tehdessäni, että vatsalihakset on aktivoitu. Muissakin liikkeissä, joissa saattaa rasittaa selkälihaksia pitää muistaa, että vasalihakset tukevat.

Tähän seikkaan olenkin kiinnittänyt nykyisin erityistä huomiota. Ja yrittänyt työntää persiin silleen ankkamaisesti taakse...

Latest posts

Back
Ylös Bottom