Alaselän palautuminen kyykystä ja maastavedosta

Otan kyykyn noin kerran viikossa. Normaalisti kierto kyykystä kyykkyyn kestää 7-10 päivää.

Kuitenkin tuntuu siltä että alaselkä ei ehdi palautua ja on se kohta joka ensimmäisenä hirttää kiinni. Jalat kestää nostaa, mut selkä panee hanttiin.

Tässä mun ohjelma - perusliikeet. Jos jollain on neuvoja miten tota selän palautumista vois nopeuttaa.

1. Jalkakyykky, penkki, vinopenkki, leuanveto, ylätalja yläselälle.

2. Niskantakaapunnerrus, vipunostot, dippi, ylätalja ojentajille, hauiskääntö, pohjeliike istuen, pohjeliike seisten.

3. Maastaveto, kulmasoutu, olankohautus raskailla painoilla koko kehoa käyttäen, vatsa. Suorinjaloin vetoa oon myös tehnyt toisinaan, mutta silloin alaselkä on ihan ´´paskana´´.

Mun kyykky on pikkasen parempi kuin veto. Voisko kyse olla vaan alaselän heikkoudesta?

Kannattaa venytellä kunnolla!
Takareidet ja pakarat ja selkä etenkin.
Jos takareidet ja pakarat on jumissa niin alaselkä kipeytyy ja jumittuu myös.

Jamoz sanoi:
Kannattaa venytellä kunnolla!
Takareidet ja pakarat ja selkä etenkin.
Jos takareidet ja pakarat on jumissa niin alaselkä kipeytyy ja jumittuu myös.

Venyttely pitais olla kunnossa. Vedän lämmittelyn soutulaittella, 5 minsaa-´korppa lämpimäksi, jonka jälkeen venyttelyt. Kämmenet menee suorin jaloin lattiaan.

myöskin vois olla fiksua keskittyä esim. kuukausi kyykkyyn ja pitää veto mukana pelkästään nopeustreeninä tai jullena. sitten seuraava kuukausi keskitytään vetoon ja kyykkyä tehdään kevyemmin. jalat voi tehdä vaihteeksi/lisäksi vaikka prässissäkin reisityylillä eli jalat levyn alaosassa.

Kannattaa tsekata että tekniikat on kunnossa? On hieman outo että alaselkä menisi kyykystä jumiin. Alaselkäähän on helppo reenata jos se on heikoin lenkki. Kevennä kyykkyä roimasti ja kovenna suhteessa veto/selkä treeniä vaikkapa pariks kuukaudeks. Liikkuvuus vaikuttaisi ainakin riittävältä takareisi/pakara osastolta jos vedät kapealta?

tosi... jos esim. alaselkä pyöristyy nostoissa, jumituksen aiheuttaja on löytynyt.

fullpower sanoi:
Kannattaa tsekata että tekniikat on kunnossa? On hieman outo että alaselkä menisi kyykystä jumiin. Alaselkäähän on helppo reenata jos se on heikoin lenkki. Kevennä kyykkyä roimasti ja kovenna suhteessa veto/selkä treeniä vaikkapa pariks kuukaudeks. Liikkuvuus vaikuttaisi ainakin riittävältä takareisi/pakara osastolta jos vedät kapealta?

Kaverin ensimmainen kommenti oli kun näki kyykkäämiseni ´´että ompa puhdas tekniikka´´. Mulla ei selkä pyöristy, mutta kyykyn ihan alaosassa tietenkin tulee nojattua vähän eteen. Tasapainon kanssa ei oo vaikeuksia isoillakaan raudoilla.

Aikanaan reenasin alaselkää roomalaisessa tuolissa enkä ottanut vetoa juur ollenkaan. Silloin ei ollut selkä kipee. Ogelma vaan on että meidän salissa isoin kasipaino on 100 paunaa eikä se riitä lisäpainoksi roomalaiseen tuoliin. (pidin punntia rinnalla kun se on liian kapee niskantaakse laitettavaksi. Toistot oli vähän yli kympin luokkaa) Siinä syy miks siirryn maastavetoon ja SJMV:n.

Vois varmaan kokeilla tota ideaa että ottais vuoroviikoin tai vuorokuukausin toista liikettä keventäen. Pelkään vaan että kehitys pysähtyy. On nimittäin ollut hyvällä mallilla pitkän paikallaanpolkemisen jälkeen.

Veto on kapeella parempi. Toisinaan otan myös sumoa.

Kiuaskivi sanoi:
Kaverin ensimmainen kommenti oli kun näki kyykkäämiseni ´´että ompa puhdas tekniikka´´. Mulla ei selkä pyöristy, mutta kyykyn ihan alaosassa tietenkin tulee nojattua vähän eteen. Tasapainon kanssa ei oo vaikeuksia isoillakaan raudoilla.

Vois varmaan kokeilla tota ideaa että ottais vuoroviikoin tai vuorokuukausin toista liikettä keventäen. Pelkään vaan että kehitys pysähtyy. On nimittäin ollut hyvällä mallilla pitkän paikallaanpolkemisen jälkeen.

Veto on kapeella parempi. Toisinaan otan myös sumoa.

Kyykkäätkö millasella leveydellä? Mitenkäs veto, pettkääkö siinä alaselkä?Lyhkäset kädet? Myös Nivusten ja vatsojen jumiminen aiheuttaa joillakin kovia selkä kipuja. Huomaa kyllä kun on tarpeeks jumissa millon se on nivusista kiinni.

Itsellä ainakin on toiminut toi vuorokuukausittan keventäminen, mutta se on yksilöllistä niinkun kaikki muukin tässä lajissa.

Joka toinen veto tai kyykky kevyempi. Esim. viikko 1. kova kyykky + kevyt veto. Näin olen tehnyt ja hyväksi havainnut. Joskus jätän vedon pois kokonaan viikoksi, tiukka sarja alataljaa saa silloin riittää alaselälle vedon korvikkeeksi.

Sekä hevoslinimenttiä alaselkään ennen vetoa tai kyykkyä, jos selkä jumissa. Varoen kuitenkin linimenttiä, ei montaa päivää peräjälkeen ainakaan. Kerran sain kunnon ihottuman linimentistä, joka kesti noin viikon ja meni ohi kortisonisalvalla.

Kiuaskivi sanoi:
Kämmenet menee suorin jaloin lattiaan.

Niin menee minullakin, kiitos hieman yliliikkuvan selkärangan. Silti alaselän kipuja/jumia joka helpotti, kun aloin venytellä pakaroita oikein huolella. Ja takareisille otin muitakin venyttelyjä kun rintaa/otsaa polviin.

fullpower sanoi:
Kyykkäätkö millasella leveydellä? Mitenkäs veto, pettkääkö siinä alaselkä?Lyhkäset kädet? Myös Nivusten ja vatsojen jumiminen aiheuttaa joillakin kovia selkä kipuja. Huomaa kyllä kun on tarpeeks jumissa millon se on nivusista kiinni.

Itsellä ainakin on toiminut toi vuorokuukausittan keventäminen, mutta se on yksilöllistä niinkun kaikki muukin tässä lajissa.

Kykky on noin hartioitten levynen. Eli ei siis mikään kauheen levee.

Kyllä, vedossa ekana hirttää kiinni alaselkä ei niin etteikö jaksais vetää mutta lihaskipu siellä on kolme kertaa kovempaa kun muualla ja väsyy helposti. Ihan kun olis just eilen vetäny kovat sarjat ja rasittais samaa kipeetä lihasta uudestaan. Vähän niinku tohon malliin on tuntemukset.

Kädet mulla kyllä on lyhyet eli joudun tavallaan vetää alempaa.

Pitää ehkä satsata pikkasen enemmän tohon venyttelyyn ja ottaa toista vaan kevyenä versiona viikottain jos ei toimi niin jättää veto pois ja siirtyä taas roomalaiseen tuoliin.

Kiuaskivi sanoi:
Kykky on noin hartioitten levynen. Eli ei siis mikään kauheen levee.
Mitä kapeampi kyykky, sitä enemmän on käytettävä alaselkää. Jos alaselän jumittuminen on ongelmana, niin jalkoja vaan loitommaksi. Ja jos ei ongelma sittenkään haihdu, niin mavea keveämmäksi. Vaikka kaksi vkoa nopeutta (esim. 6x2) ja siihen päälle fiiliksen mukaan kovia sarjoja, ja kolmantena vkona sitten täydellä löylyllä.

Ite teen kyykyn ja maastanoston samana päivänä. Esim tänään: kova kyykky + boxilta maastanosto. Alaselällä on näin kokonainen viikko aikaa palautua treenistä. Tosin otan jonakin muuna päivänä box-kyykyn. Venyttely on hyvästä.

Olakinte sanoi:
Ite teen kyykyn ja maastanoston samana päivänä. Esim tänään: kova kyykky + boxilta maastanosto. Alaselällä on näin kokonainen viikko aikaa palautua treenistä.

Tota vois myös kokeilla.

[mod] Korjasin quoten :Raven [/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
KePa sanoi:
Niin ja voishan tuon tehdä myös siten, että vuoroviikoin kyykky ja maastaveto.

Tämä auttoi minulle...tai no siis teen Mavea vain 1x 2viikossa koska muuten minun selkä ei todellakaan palaudu ja sitten kärsiikin jo kyykky ja muut liikkeet.

Back
Ylös Bottom