alaselän oikea puoli "vahvaa kipua"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävin keskiviikkona salilla ja puolivälissä treeniä tuntui pieni kipu oikean puolen alaselässä. Salitreeni ei ollut mikään kovin rankka ja rankimmat liikkeet olivat varmaan takakyykky ja leuanveto myötäotteella.

Seuraavana päivänä kävin lenkillä ja lenkin loppupuolella alkoi alaselän kipu vaivaamaan juoksemistakin hieman. Perjantaina kipu oli selvästi havaittavissa, mutta käveleminen, nouseminen ja muut liikkeet eivät tuottaneet liikaa vaikeuksia. Sunnuntaihin mennessä olin jopa kuvitellut että selkä olisi mennyt millin parempaan suuntaan.

Sunnuntaina puolenpäivän jälkeen kipu kuitenkin kasvoi ja lopulta istumaan meneminen, nouseminen, käveleminen ja kaikki pienet asiat aiheuttivat vahvaa kipua. Jopa makaaminen selällään aiheuttaa kipua, kun selkä jännittyy sopivasti (sisään ja ulos hengittämisen vaikutuksesta).

Kipu on siis alaselän oikealla puolella ja mobilat ei auta ja ainoa mikä ehkä auttaa on burana, jota en ole viellä kokeillut, mutta kohta kokeilen kun pitäisi lähteä liikkeellekin.

Noidannuoli:
Noidannuolella tarkoitetaan äkillistä lanneristiselän kiputilaa, johon ei liity hermopuutosoireita. Kipu on paitsi äkillinen myös niin voimakas, että asiakkaan on mahdotonta liikkua, ja lihasjännitys vetää selän kieroon. Lievemmissä muodoissa asiakas kykenee jopa jatkamaan työssä. Kipu ei säteile alaraajoihin, mutta pakaraan säteily mahdollista.

Kipu saattaa kehittyä ilman näkyvää syytä, mutta myös venähdyksen, selän tukisiteiden repeämän, nikaman subluksaation tai kuormituksen jälkeen ja joskus iskiasta edeltävänä. Selän liikkeet ovat rajoittuneet, kivuliaat ja lihakset ovat pingoittuneet sekä palpaatioarat.

Onko kipua jos käyt selinmakuulle lattialle ja nostat jalat (reidet ) rintaa vasten ja ristit nilkat. Psoas-asento. Tässä asennossa selän lihakset ovat rennoimmillaan ja kipua ei pitäisi tuntua / syntyä.
Noidan nuoli tyyppiseen oireiluun ei oikein ole hoitokeinoja. Lääkärit antavat buranaa ja lepoa pari päivää. Voivat myös suositella kylmä/kuumahoitoja sekä fysiota / hierojaa laukaisemaan jännittyneitä lihaksia. Myös kivun rajoissa liikkuminen on tärkeää! Sohvalle ei saa jäädä.
Kipu jos ei ole poistunut ke. mennessä tai muita suurempia oireita ilmenee (hermokipu/jalan alta meno) aikaisemmin niin mene lääkäriin.

Kuulostaa ihan järkevältä.

Otin aamulla buranan ja kävin vähän asioilla. Alku oli vähän hankala, mutta parin tunnin päästä hieman rupesi helpottamaan ja nyt on olo vakiintunut hieman paremmaksi. Enää ei käveleminen, istumaan menot ja nousut enää aiheuta ylitse pääsemätöntö kipua.

Lainaan tätä threadia, eli mulla pamahti eilen prässissä alaselkä, eli pistävä kipu alhaalla ja kelkka tuli sitten alas asti, ilmeisesti perse pääsi hieman irtoamaan ja alaselkä kaarelle. Ja välilevyongelmaa on, tosin ne ei alunperin ole tulleet millään tälläisellä äkillisellä tavalla ja oon pystynyt prässissä treenaamaan ihan kivasti ja muutenkin jo pitkään treenailemaan kaikenlaista. Nyt sitten on ihan alaselässä eli lannerangassa ns. vittumaista kipua, tuntuu välilevykivulta. Tässä olen miettinyt että voiko olla joku ihan venähdys/noidannuoli-juttu vai onko auttamatta välilevyhomma mennyt pahemmaksi, raajojen puutumista tai hermokipua ei ole ollut eikä tunnu nytkään. Jos lääkärille menoa ajatellaan niin ainoa järkevä juttu lienee mennä suoraan uusiin magneettikuviin, mutta mikäli tästä ei aiheudu mitään alaraajoihin säteilevää niin kannattaako tässä vaan katella katoaako kivut jne.

Äkkiähän mä alan tässä kuvittelemaan raajakipuja prkl.

Kaveri teki mulle tänään lannerangan tukiteippauksen.

edit: Ja moni mulle sanoi että prässi olis turvallinen liike vaikka olis välilevyongelmaa...oon muuten käyttäny kylmähoitoja ja heti insidentin jälkeen vedin 800 buranan, mutta sen jälkeen ei mitään lääkkeitä.

themastodontti: -Jaa´a, miksikäs se prässi olisi sen turvallisempi kuin kyykyt/mavetkaan, mikäli se alaselän luonnollinen asento ei säily, vaan se pääsee pyöristymään?

"Ja moni mulle sanoi että prässi olis turvallinen liike vaikka olis välilevyongelmaa... ...ilmeisesti perse pääsi hieman irtoamaan ja alaselkä kaarelle."

Aivan hyvin voi olla kyse ihan lihaksen "nutkahduksestakin", mutta voipi olla myös välilevyperäistä. Ei ne välilevyperäiset ongelmatkaan välttämättä heti hermoihin vastaa ja raajoihin säteile.

"Nyt sitten on ihan alaselässä eli lannerangassa ns. vittumaista kipua, tuntuu välilevykivulta. Tässä olen miettinyt että voiko olla joku ihan venähdys/noidannuoli-juttu vai onko auttamatta välilevyhomma mennyt pahemmaksi, raajojen puutumista tai hermokipua ei ole ollut eikä tunnu nytkään"

Suosittelen paria päivää lepoa kaikesta raskaasta ja nopeasta toiminnasta ja kävelyä kivun sallimissa rajoissa. Tukiteippausta en suosittelisi kovin pitkään, ensimmäisinä päivinä se voi olla ihan hyvästäkin.

Tulehduskipulääkityksestä tuskin on haittakaan, mutta niitä kannattaa syödä ns. kuuriluontoisesti ensimmäiset 5-7päivää että niistä mahdollista apua olisi. Kylmää sen mukaan miten kroppa siihen reagoi, joillakin se kylmän käyttö ei oikein sovi alaselälle, vaan provosoi ongelmia raajoihin. Mikäli se taas tuntuu hyvältä, niin parina ensimmäisinä päivinä ihan hyvä sillä on hautoa pari kertaa päivässä.

Hoitakaa itseänne ja menkää ammatti ihmisen vastaanotolle! Eivät lääkärit venyttele tai hiero, eikä täällä netissä kukaan pysty auttamaan tai tekemään kliinistä alkututkimusta tms...

ps: Nämä on melkein jokapäiväisiä vaivoja mitä eteen tulee praktiikalla. ( on kylkiluu fasettilukkoo yms... ja sitä kuuluisaa si-nivel vaivaa) Kipu pois ja kroppa kuntoon !

Nyt kyllä tuntuu siltä että jopa etukyykky olis pienillä painoilla sitten järkevämpää kuin tuo prässi, koska prässissä jos käy vahinko että laskee liian alas ei ole pakotietä. Oon tehnyt paljon yhden jalan kyykkyjä ja askelkyykkyä eli prässiä vain välillä ja hyvin on menny. Corelihaksia oon saanut vahvistettua paljon, ja siinä kai suurimmaksi osaksi itsehoito mitä mun vaivalle voi tehdä.
Kiitos vaan risumies kommenteista, eiköhän täs lähiaikoina selviä josko välilevykeissi paheni.
Commando kenelle tää oli suunnattu ja mitä tarkoitat? Ainakaan lääkärille menosta ei mulle oo mitään hyötyä tässä vaiheessa ellen oo ensin käynyt kuvissa. Ja ammatti-ihmisillä eli kiropraktikolla on tullut käytyä, mutta se ei liene nyt järkevää.

Ei ainoastaan sinulle ;) ja esimerkiksi kirolle,osteopaatille yms... Miksei olisi järkevää mennä vastaanotolle jos kerran kipuja on ??? Siellähän sitä testataan ja tehdään erilaisia testejä "ainakin pitäisi tehdä" muutenhan se on vaikeaa ,kun ei tiedä mitä tehdä.

info

Ilmeisesti se oli mahdollisesti noidannuoli. Torstaina puolenpäivän aikoihin aikoihin huomasin selvää huomattavaa edistystä, sillä kipuja ei enää ollut. Tänä aamuna oli hieman kipuja, mutta nyt niitä ei ole. Ilmeisesti vihdoinkin rupean pääsemään eroon vammasta.

Pähkähullu ajatus, mutta onkohan mulla krooninen noidannuoli... siinä se taas möllöttää, kipu, alaselässä oikealla puolella omalla vakiopaikallaan ihan ristiluun yläpuolella.

Buranat ja muut sensellaiset eivät auta, hieronta kyllä ainakin jonkin aikaa, osteopaatille en kyllä uskalla mennä enää ikinä, mutta eipä tämän kanssa oikein ortopediäkään kehtaa vaivata, kun ei tälle kuitenkaan mitään vielä kannata tehdä.

Jotakuinkin kurjimmillaan kun selällä maatessa nostaa persettä maasta. Tällä kertaa reisipenkki yhdellä jalalla ei satu, ja maveakin voi varsin surutta tehdä 75kg pienemmillä painoilla. Isommilla sitten alkaa rutina ja valitus, ja seuraavana päivänä sitä sitten elellään aika hissukseen. OK, mutta kun pitäisi kyllä saada enemmän rautaa liikkeelle - nyt sitten heiluttelen pienmetallia klerran pari viikossa, mikä alkaa kieltämättä risoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Selän ojennus sattuu alaselässä oikealla puolella aivan lonkkaluun kohdalla. Tuntee hieroessa, että on kipeä, mutta miten siitä pääsee eroon? Voiko itsehieronnasta olla haittaa, kun pitää aika kovaa hieroa ja peukalonpäällä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom