Alaselän epäsymmetria

Epäsymmetria: Kun teen eteentaivutuksen seisten (tarkoitan seisten tehtävää takareisien/alaselän venytystä), molemmat kädet menevät tasaisesti lattiaa kohti yhtä paljon, mutta alaselkää katsottaessa edestä tai takaapäin on toinen puoli alaselästä korkeammalla(muistaakseni vasenpuoli).

Haitat/kivut: Salilla käytännössä kaikki liikkeet jotka kuormittavat alaselkää (mave, kyykky, kulmasoutu, jopa penkkipunnerruksen kaari jne.) tekevät alaselän kipeäksi. Kipu ei ole ollut tuskallisen suurta (että esim. kävellessä sattuisi), mutta kuitenkin huomattavaa. Eniten kipua tuntuu jos joutuu pitämään tankoa polvien kohdalla (esim. hang clean polvista, jota opettelin pienillä painoilla), jolloin paino on kaukana lantiosta. Hyvää huomenta liikettä en ole voinut tehdä oikein koskaan. Nyt olen vältellyt näitä liikkeitä, mutta helpotusta ei ole tullut hirveästi. Myös nukkuminen kyljellään/mahallaan kipeyttää selän. Päivät istun lukion kovilla tuoleilla, joten sekään ei ainakaan edistä asiaa.

Sivuvaikutuksia (joita epäilen epäsymmetrian aiheuttaneen): Ensin oikean jalan takareisi/polvitaive kipeytyi. Nyt pakaralihas otti itseensä. Nämä ovat haitanneet/estäneet alakropan treenejä.

Miten olen yrittänyt selvittää tätä?: Huomasin epäsymmetrisyyden jo vuonna 2006(on ehkä aina ollut en ole vaan itse huomannut). Silloin menin lievien kipujen takia normaali terveyskeskuslääkärille. Sieltä sain vain lähetteen fysioterapeutille. Fysioterapeutti antoi vain venyttelyohjeita. Asia jäi siihen ja kivut hellittivät kun koitin antaa mahdollisimman paljon lepoa alaselälle.

Venyttelyohjeet eivät ole kuitenkaan auttaneet yhtään. Ja nyt kun olen tämän vuoden alusta lähtien ottanut perusliikkeitä (jotka kuormittavat alaselkää enemmän kuin taljat ja koneet) enemmän ohjelmaan, kivut ovat taas lisääntyneet.

Nyt menin taas terveyskeskuslääkärille asiaa selvittämään. Tämä lähetti röntgen kuviin, että saataisiin selville onko selässä jotain rakenteellista vikaa. Kuvissa ei kuulemma ollut hänen mielestään mitään ihmeellistä. Ja sain taas käskyn mennä fysioterapeutille.

Menen keskiviikkona käymään siellä, mutta aion sanoa että pelkät venyttelyohjeet eivät kyllä auta.

Kysymys: Mistä nämä oireet kertovat? Pystynkö itse vaikuttamaan tähän edistävästi? Haluaisin tietää että mihin suuntaa kannattaa seuraavaksi lähteä. Terveyskeskuslääkäri sanoi että skolioosia on olemassa myös sellaista, että selkäranka on kiertynyt ja sitä ei näe röntgen kuvasta.

Tiedän että näitä samanlaisia threadeja on todella paljon, mutta olen täältä kyllä lukenut että jos selän kanssa on kipua, pitää mennä lääkärille eikä itse arvuutella mikä siellä on vikana. Nyt olen kuitenkin kaksi kertaa käynyt siellä mutta mitään apua ei toistaiseksi ole ollut. Mitä ihmettä teen seuraavaksi? Voimailu on aika suuri osa elämääni niinkuin varmasti muidenkin täällä kirjoittelevien, ja pinnaa kiristää kun treeneistä joutuu todella karsimaan pois.:(

ilmeisesti risti- ja suoliluun kiertymä ja lannerangan fasettioireet esim.alaselkä on nostoarka. Käänny manuaaliterapian puoleen....

ilmeisesti risti- ja suoliluun kiertymä ja lannerangan fasettioireet esim.alaselkä on nostoarka. Käänny manuaaliterapian puoleen....

Muutama lisäkysymys. Onko näin että nuo kiertymät eivät näy röntgen kuvasta?

Lisähuomiona vielä se että kun seison normaalisti suorassa on hartiat suorassa eikä näy mitään epätasaisuutta, mutta sitten siinä eteentaivutuksessa muodostuu sellanen "kumpu" alaselän toiselle puolelle.

Mitäs tämä manuaaliterapia tarkoittaa? Asun keski-suomessa,niin onko mitään suosituksia luotettavasta paikasta tampereelta, jyväskylästä tai esim. lahdesta? Lisäksi onko lääkäriltä mahdollisuutta saada lähetettä mihinkään auttavaan hoitoon? Pystyyköhän normaali fysioterapeutti sanomaan/tekemään jotain mikä auttaa asiaa vai tuleeko sieltä vain niitä venyttelyohjeita? Varmasti riippuu ihan henkilöstä, mutta joku yleinen mielipide olisi hauska tietää.

Kun pitää aika tarkkaan suunnitella mihin menee, sillä matkaa kaupunkeihin on aika paljon ja nää hoidot taitaa olla aika kalliita. Tottakai selkä on saatava kuntoon vaikka se maksaisikin, mutta ei ole oikein vara tehdä hukka reissua.

Muutama lisäkysymys. Onko näin että nuo kiertymät eivät näy röntgen kuvasta?
Kiertymä ilmenee liikkeessä (eteen taivutus) => Kuvissakin se näkyisi siis ainoastaan samassa asennossa olessa, siis tod.näk. seisten/maaten otetussa kuvassa ei näy mitään.

Mitäs tämä manuaaliterapia tarkoittaa? Asun keski-suomessa,niin onko mitään suosituksia luotettavasta paikasta tampereelta, jyväskylästä tai esim. lahdesta? Lisäksi onko lääkäriltä mahdollisuutta saada lähetettä mihinkään auttavaan hoitoon? Pystyyköhän normaali fysioterapeutti sanomaan/tekemään jotain mikä auttaa asiaa vai tuleeko sieltä vain niitä venyttelyohjeita? Varmasti riippuu ihan henkilöstä, mutta joku yleinen mielipide olisi hauska tietää.

Manuaaliterapia: Yleisnimitys kaikille hoidoilla, jotka tehdään manuaalisesti, eli käsin. Yleensä sillä tarkoitetaan nikamien/nivelten käsittelyjä. Kiropraktikko, osteopaatti, OMT, manipulatiivisesti orientoitunut, naprapaatti. Onhan noita nimikkeitä...

Normaali fysioterapuetti? Kuten aiemminkin on todettu: Nimike ei miestä tee, vaan se mitä tekee ja miten? Eli tuohon kysymykseen ei voi sen paremmin ottaa kantaa. Mitä eroa siten on "tavis" fysiolla ja esim: OMT-fysiolla. Lisää koulutusta, ja ennen kaikkea, tarkka seula koulutuksen aikana/"valmistumisess". Eli OMT-nimikkeestä voi päätellä yleisesti, että henkilö on opiskellut lisää ja on suorittanut tietyt standardit, jotta hän voi nimikettään käyttää. Muutoin kuka tahansahan voi opiskella itsenäisesti mitä tahansa, ja voi olla "parempikin", kuin tutkinnon suorittanut. Eli tosiaan, ei se pelkkä tutkinto...

Pätee myös Kiropraktikkoihin. Napra- ja Osteopatian koulutuksista ja tenteistä en tiedä, enkä niistä osaa sanoa mitään?

Kun pitää aika tarkkaan suunnitella mihin menee, sillä matkaa kaupunkeihin on aika paljon ja nää hoidot taitaa olla aika kalliita. Tottakai selkä on saatava kuntoon vaikka se maksaisikin, mutta ei ole oikein vara tehdä hukka reissua.
Ymmärrän tuon näkökannan. Jos ei itse tiedä, on pakko kysyä joltain jotain. Jos ei silti tiedä, sitten pitää vain kokeilla.

Ihminen, ikävä kyllä, on sellainen kokonaisuus, että siitä on mahdaton sanoa etukäteen mitään 100%:sta. Eli joku toimii toisella, toisella taas ei.

Hmmm? Selvensiköhän tuo nyt yhtään...?

Kiertymä ilmenee liikkeessä (eteen taivutus) => Kuvissakin se näkyisi siis ainoastaan samassa asennossa olessa, siis tod.näk. seisten/maaten otetussa kuvassa ei näy mitään.

Manuaaliterapia: Yleisnimitys kaikille hoidoilla, jotka tehdään manuaalisesti, eli käsin. Yleensä sillä tarkoitetaan nikamien/nivelten käsittelyjä. Kiropraktikko, osteopaatti, OMT, manipulatiivisesti orientoitunut, naprapaatti. Onhan noita nimikkeitä...

Normaali fysioterapuetti? Kuten aiemminkin on todettu: Nimike ei miestä tee, vaan se mitä tekee ja miten? Eli tuohon kysymykseen ei voi sen paremmin ottaa kantaa. Mitä eroa siten on "tavis" fysiolla ja esim: OMT-fysiolla. Lisää koulutusta, ja ennen kaikkea, tarkka seula koulutuksen aikana/"valmistumisess". Eli OMT-nimikkeestä voi päätellä yleisesti, että henkilö on opiskellut lisää ja on suorittanut tietyt standardit, jotta hän voi nimikettään käyttää. Muutoin kuka tahansahan voi opiskella itsenäisesti mitä tahansa, ja voi olla "parempikin", kuin tutkinnon suorittanut. Eli tosiaan, ei se pelkkä tutkinto...

Pätee myös Kiropraktikkoihin. Napra- ja Osteopatian koulutuksista ja tenteistä en tiedä, enkä niistä osaa sanoa mitään?

Ymmärrän tuon näkökannan. Jos ei itse tiedä, on pakko kysyä joltain jotain. Jos ei silti tiedä, sitten pitää vain kokeilla.

Ihminen, ikävä kyllä, on sellainen kokonaisuus, että siitä on mahdaton sanoa etukäteen mitään 100%:sta. Eli joku toimii toisella, toisella taas ei.

Hmmm? Selvensiköhän tuo nyt yhtään...?

Ok, Kuvasta ei siis varmaan näkynyt vikaa.

Normaali fysioterapeutilla tarkoitin terveyskeskuksessa toimivaa henkilöä. Menen tällaiselle keskiviikkona. Pystyvätkö tällaiset henkilöt antamaan selälle mitään hoitoa vai pelkkiä omahoito ohjeita? Kun en ole kuin kerran käynyt niin ei ole oikein itsellä tietoa.

Pitää siis ilmeisesti vaan ottaa jostain paikasta selvää ja randomilla kokeilla. Olisikohan kiropraktikko mahdollisesti järkevä vaihtoehto?

Kyllähän vastauksesi selvensi montaakin asiaa jo. :)

Itse selkäkivut on hellittänyt siitä syystä että ei ole päässyt harjoittelemaan juuri ollenkaan, koska nyt sitten koko talvi/kevät mennyt jossain "flunssan" tapaisessa ihan pilalle.

Todennäköisesti selkäongelmat johtuivat siitä, että jalat (erityisesti takareidet) ovat niin kireät että ne vääntää lantiota huonoon asentoon. Eli jalkojen venyttelyä ja syvien keskikroppaa tukevien lihaksien harjoittelua pitäisi päästä tekeen kun saisi nyt olon terveeksi.

Ja pelkästään fysioterapeutilla siis kävin, kun hän sanoi että kiropraktikosta ei tässä tapauksessa ole varmaan hyötyä.

Mulla on pitkät selkälihakset ja sen myötä myös alaselkä epäsymmetrinen (toisen puolen lihakset suuremmat) ja vaivat on ollut samankaltaisia. Olen löytänyt avun vaivaan venyttelystä, vähintään joka toinen päivä kireä lantion seutu ja takareidet pitkillä venytyksillä auki. Ennen treeniä dynaamiset lämmittelyt ja venyttelyt sekä itse treenissä olen keskittynyt symmetriseen suoritusasentoon, joka onkin sitten vähentänyt epäsymmetriaa - opettelin suoritustekniikat uudestaan, ihan pikkupainoista hinkkaamalla lähdin. Käsittääkseni on varsin normaalia, että ihminen on tavalla tai toisella jostain kohdasta eri paria.

Joskus olin sitä mieltä, että en voi koskaan treenata maastavetoa tai kyykkyä kunnolla, kun kaikki kumartuminen tuotti rajoittavaa kipua. Nyt tilanne on se, että kunto on molemmissa 2 numerolla alkava ja maastavedossa ollaan lähempänä 3:sta kuin 2:sta. Niin tosiaan ja vaivat pysyy mulla poissa kun liikkuu ja treenaa paljon, sohvalla makoilu ja koneella lojuminen tuottaa nopean selän jäykistymisen ja kipuilun alkaminen on taattua.

En nyt varsinaisesti vastannut ongelmaasi, mutta ajattelin kuitenkin jakaa tarinani.

eri pituiset jalat aiheutti samanlaisia vaivoja nuorempana

Tuota mietin kanssa. Milläköhän tuon voisi tarkistaa?

Mulla on pitkät selkälihakset ja sen myötä myös alaselkä epäsymmetrinen (toisen puolen lihakset suuremmat) ja vaivat on ollut samankaltaisia. Olen löytänyt avun vaivaan venyttelystä, vähintään joka toinen päivä kireä lantion seutu ja takareidet pitkillä venytyksillä auki. Ennen treeniä dynaamiset lämmittelyt ja venyttelyt sekä itse treenissä olen keskittynyt symmetriseen suoritusasentoon, joka onkin sitten vähentänyt epäsymmetriaa - opettelin suoritustekniikat uudestaan, ihan pikkupainoista hinkkaamalla lähdin. Käsittääkseni on varsin normaalia, että ihminen on tavalla tai toisella jostain kohdasta eri paria.

Joskus olin sitä mieltä, että en voi koskaan treenata maastavetoa tai kyykkyä kunnolla, kun kaikki kumartuminen tuotti rajoittavaa kipua. Nyt tilanne on se, että kunto on molemmissa 2 numerolla alkava ja maastavedossa ollaan lähempänä 3:sta kuin 2:sta. Niin tosiaan ja vaivat pysyy mulla poissa kun liikkuu ja treenaa paljon, sohvalla makoilu ja koneella lojuminen tuottaa nopean selän jäykistymisen ja kipuilun alkaminen on taattua.

En nyt varsinaisesti vastannut ongelmaasi, mutta ajattelin kuitenkin jakaa tarinani.

Tarvii sanoa että erittäin helpottavaa kuulla. :)Itsellä ihan samanlaisia mietteitä välillä, että pystyyköhän tässä enää ikinä tekemään niitä tärkeimpiä liikkeitä kuten kyykky, kun ilman painoakin tehtävät liikkeet välillä vihlaisevat kipuna. Itsellä tuntuisi jotenkin olevan helpompi selän kannalta tehdä ennemmin etukyykkyä kuin esim. takakyykkyä. Tulisikohan tuossa sitten nikamille vähemmän rasitusta?

Muistin nyt myös että itsellänikin on oikealla puolella vähemmän lihasmassaa pitkissä selkälihaksissa. Ja saman puolen jalka kipuilee vähän väliä eri kohdista.

Pistähän lisää tarinaa selkäsi kuntouttamisestasi jos jossain vaiheessa jaksat. Tuo liikkeiden tekniikan huolellinen opettelu on tarkoituksena itsellänikin, sillä haluan päästä siihen tilanteeseen että rauta voi pistää tankoon sen mukaan mitä lihakset jaksaa, eikä sen mukaan että mitä selkä kestää. Oikeastaan ikinä ei ole vielä tätä tilannetta täysin ollut.

Mietin, mitkä asiat lisäsivät kipua ja jäykkyyttä ja aloitin eliminoimalla niitä. Vaihdoin huonon istuma-asennon parempaan ja pehmeän sängyn kovempaan. Vaikka minulla on aina ollut aika hyvä ryhti, otin sen erikoistarkkailuun.

Kahdella yhteen teipatulla tennispalloilla tehtävä omatoimi-ART (Active Release Therapy) on ollut todella suuri apu. Löysin jipon aikanaan T-nationin artikkelista, johon linkki:
http://www.t-nation.com/free_online...g_performance/soft_tissue_work_for_tough_guys

Salilla lopetin vyön käytön aluksi kokonaan ja aloin tekemään vatsalihaksia useamman kerran viikossa erilaisilla tavoilla. Kyykyssä ja mavessa käytin painoja, joilla pystyin tekemään hyvällä tekniikalla sarjoja ja joilla selän oireet treenissä pysyi riittävän alhaisella tasolla (tämän päättelin ihan oman olotilan perusteella). Kireitä takareisiä aloin venyttelemään ennen treeniä dynaamisilla venytyksillä ja monta kertaa viikossa muina aikoina. Helppo ehkä sanoa vaan, että aloin venyttelemään jalkoja ja lantion seutua paljon ja eri tavoin.

Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti kun jaksoi vaan "tehdä toimenpiteitä" ja keskikropan vahvistumisen myötä nykyisin ei ongelmia ole.

Omalla kohdallani epäilen vaivojen johtuneen keskikropan heikkoudesta, lihasjäykkyydestä ja suhteessa "liian vahvoista" isoista lihaksista.

Back
Ylös Bottom