Ihan ekana olis syytä selvittää, mistä toi kipu on alkujaan tullut. Mitä todennäköisimmin nilkkakipu liittyy polvi- ja selkäongelmiinkin. Käveletkö jalkaterät suorassa? Onko jalkaholvit riittävän korkeat? Joku fysioterapeutti tai ortopedi voisi olla oikea henkilö sulle.
Kaipa se näemmä kannattaa vielä käydä fyssalla tiristämässä vähäisiä opiskelija varoja ja painottaa, että TUTKI NYT NE JALKOJEN LINJAUKSET, että mikä siellä mättää! Jalkateräthän mulla on aina ollu vähän vinossa sivuille, mutta ei niistä ole ollut haittaa. Katsoo ammattijuoksijoitakin niin on niilläkin jollakulla jalat vähän vinossa. Fysioterapeutti muuten sanoi yhden kerran, kun käski laittaa jalat suoraan eteenpäin niin polvet kääntyis silloin vähän sisäänpäin...
Tuo vasen jalka tuntuu erilaiselta kävellä silloinkin, kun ei ole mitään oireita. Voisikohan olla niinkin päin, että nilkan vaivat aiheuttaa polvi... Varmaan. Tuo vasen polvihan on ollut mulla nyt se huonompi jo toista vuotta, aluksi oli kummatkin yhtä huonoja, sitten oikea ja nyt tämä tilanne, eli vasen vaivaa eniten.
Olen kuitenkin melkeimpä varma, että tämä robleemi saattais lähteä korjaatumaan, jos juuri oikeanlaisia jumppaliikkeita olisi.
Vielä olis siis WANTED huippulääkäri, mahdollisimman pohjoisesta, esim. Oulussa vastaanottava, joka on taitava alaraajojen vaivojen selvittämisessä. Olen käynyt jo eräällä tunnetulla fysiatrilla, joka ei kovin uskaltanut ottaa kantaa vaan sanoi, että odotellaan jokusen aikaa. No sen verran uskalsi pyörtää tämän "peruslääkärini" reumatologian erikoislääkärin diagnoosipäätelmää: "Ei sitä voi noin vain reumaksi leimata." Että odotellaan, tapahtuuko muutosta tilanteessa. On tapahtunutkin, esim. polvet on aika hyvässä tikissä kun kuntopyörällä ja oikeallakin kestää jo aika reippaasti polkea, mutta kyykistyminen ilman käsillä vastaanottamista on edelleen turn off, samoin kaikki askelkyykyn kaltaiset liikkeet.
Selkärankareuma olisi minusta aika epätodennäköinen juttu, koska aamujäykkyyttä selässä ei ole. Reumatologin mielestä kuitenkin minulla on 95 % varmuudella selkärankareuma, kuulemma löydökset magneettikuvissa selän nivelistä avasi asiaa niin paljon. Kuitenkin tämä tunnettu fysiatri sen verta uskalsi ottaa kantaa, että ei tosiaan noin vain voi sanoa, että JOO sinulla on reuma. Tämä tunnettu lääkäri on Sinikka Levoska. Kannattaisikohan tuolla käydä uudestaan vai onko vieläkin parempaa olemassa? Nimittäin se on sata euroa kerta, että nyt ei enää viiitsisi juosta hirveenä lääkäristä toiseen.