Akillesjänteen kipua, eksentri -mikäsentri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masku
  • Aloitettu Aloitettu
Jes

Eli siis nyt on ollut vasemmassa akilleksessä kipuilua ehkä 4 - 5 päivää. Siten, että väliin tuntuu, että eihän tässä mitään, mutta sitten taas käy kipeää. Käveleminen on tosiaan vaikeaa nyt, vähän semmoista töpöttelyä.

Ei näytä olevan turvoksissa eikä ole kosketusarka. Kannattako minun käyttää noita tulehduskipugeelejä (Voltaren) ja kylmähaudetta vai pompata suoraan kuntoutuspuolelle vaikka vähän sattuukin? Akillesjänteen harjoittelu :: Terveyskirjasto

Kellään kokemusta/taikka jtn tietoa edes? :itku:

Pienoista updaatia siis elikkä nyt on ehkä pikkaisen laskenut kipu. Vaihtelee optimuuden ja pessimyyden välillä, elikkä tuntuu, että kohta sitä kävellään normaalisti, mutta sitten tuntuukin, että ei! :D

Tai sitten kävelytyyli on muuttunut niin, ettei tunnu niin kipeää. Noh oli se kipeämpi aiemmin sittenkin.

Mitenkäs, jos tämä nyt parantuu ensi viikon kuluessa niin kannattaako kuntoutusohjeisiin hypätä heti kun kipu sallii? Vai pitääkö se kaksi viikko - kuukausi olla mahdollisimman pienellä rasituksella jalalle?

Ihan akuutissa vaiheessa kannattaa lähinnä rauhoitella vaivaa käyttämällä kylmää ja joskus tulehduskipulääkkeitäkin. Pitempään ei kannata tulehduslääkkeitä käyttää, koska ne saattavat jopa hidastaa luontaista paranemista. Kortisoni-injektio on vieläkin riskialttiimpaa jännekudosta heikentävän pitkäaikaisvaikutuksen vuoksi. Itse saatan käyttää (olen fysioterapeutti) apuna matalatehoista laserhoitoa, akupunktuuria, kinesioteippausta ja sopivassa vaiheessa hierontaakin. Suotuisassa tapauksessa vaiva parenee kyllä sopivasti ajoitetulla levolla ja omatoimisella kuntouksella ilman muita toimenpiteitä.

Treenata ei kannata väkisin kipua vastaan. Aluksi harjoittelun tärkein rooli on kudosten verenkierron ja aineenvaihdunnan aktivaatio ja sen tulisi olla niin kevyttä, että kipua ei juuri tunnu.Tälläistä "huoltavaa" pumppailua voi tehdä jopa useita kertoja päivässä kunhan kipua ei tunnu eikä mennä hapoille. Esim. linkkisi kaltainen omaa kehonpainoa vastaan tehty harjoittelukin voi olla alkuvaiheessa liikaa. Kun paraneminen on edistynyt, voi vähitellen tehoa lisätä. Tällöin tosin täytyy tietysti harjoittelutiheyttä vastaavasti vähentää. Eksentrisellä eli negatiivisella harjoittelulla on osoitettu olevan erityisen suotuisa vaikutus jännekudoksen paranemiseen. Voit esim. nousta varpaillenousussa kahdella jalalla ylös ja laskeutua alas vain toisella.

Ok kiitos vastauksesta. Pitää lepäillä vielä tämä viikko ja jos on normaalikävelyssä kivuton niin voi noita kuntoutus treenejä kevyesti aloitella.

Masku; tuliko sulla nilkkaan patti, säteilikö kipu pitkin kantapohjaa/varpaita?
itsellä nilkassa kova patti (TÖRKEEN KIPEE) ja lääkäri väitti akillesjänteen tulehdukseksi. Olen tarjoilija, seison/kävelen kokopäivän ja lääkäri käski vain popsia buranaa. Laskeutuukohan tuo nilkan patti itsestään? Kellään diagnoosi ehdotusta? (en oikeen osta tuota akillesjännettä. olen käynyt vain töissä, en ole urheillut liikaa; rasitusvamma tuskin on kyseessä. )

kengät on ihan keittiökengät, olleet vieläpä kantapäästä auki kokoajan, eli mitään hankaamista ei ole tapahtunut (lisäksi ergonomiset pohjalliset, samat kengät ollu jo pitkään käytössä). Tää nyt on vaivannu kohta kuukauden, olen tehnyt kaikenmaailman pohkeen venytyksiä eikä niistä ainakaan vielä ole ollut hyötyä.
Mietin että voisko tuo patti sisältää jotain, että pitäskö se puhkaista. Toisaalta olisi kai lääkäri sen älynnyt.. (?)

Kuva johon yritin piirtää pahimman kipu kohdan.
jalka_zps74e9cdc6.jpg
toivottavasti tuo linkki toimii
Nythän uutena vaiva on tullut myös jalkapohjan kipu, ulkosyrjä (pikkuvarpaan puoli siis) on aivan törkeen kipee, KOKOAJAN. Kävin näyttämässä jalkaa torstaina lääkärille joka katsoi jalkaa 2minuuuttia ja totesi että siinä on turvotusta ja lausahti: "Sinulla on tässä luu. Synnynäinen vika, toisilla jalat on eriparia. Katsotaan kuukausi ja sitten voidaan laittaa kortisonia"
Kysynpähän vaan että kenelle ilmestyy uusia luita, ja ennenkaikkea miksi luussa on turvotusta tai miksi siihen pitäisi laittaa kortsonia :hyper:

Omaan silmään näyttää ehkä kys. akillesjänne jonkin verran turvonneelta, mutta paha mennä sanomaan kun ei pääse käsin kokeilemaan. Pystytkö itse arvioimaan onko eroja toisen jalan kanssa paksuudessa? Onko se kipeä myös liikkuessa, esim varpaillenousu? Joillekin ihmisille kerää tuolle alueelle helposti myös kalkkia, johon kyllä kortisoni muistaakseni pitäisi varsin hyvin auttaa. Tendinoosissa taas on akillesjänteelle hyvin yksinkertaiset jumppaohjeet, joilla monilla kivut helpottaa. Tuo pikkuvarpaaseen säteilevä kipu onkin sitten mielenkiintoista

Kiljusieppo kiitos vastauksista, arvostan tätä!
Laitan vielä yhden kuvan, jos siitä näkis paremmin tuon patin. linkki Tuo jalka tuntuu menevän kokoajan oudommaksi, nyt kävely alkaa sattua molemmin puolin nilkkaa, tuntuu kun puukkoja nakkelis. Varpaille nousu onnistuu, mutta alkaa sattua nilkan sisäsyrjään. Päivällä se jalkapohjan kipu loppui yhdenäkkiä ja koko jalkaterä veti totaali puuduksiin. Puutuminen kesti tunnin-kaksi ja hävisi. Nyt tuo jalkapohjan ulkosyrjä ei satu, mutta saan sen provosoitua koukistamalla nilkan ja nostamalla varpaita polveen päin. (kipu alkaa välittömästi ja jos pidän hetken ko. asennossa alkaa tuntua pistelyä..)
Niin ja nilkka naksuu kun kääntelen sitä.
Nuo jumppaohjeet mitä mainitsit, mä oon jumpannu vaikka miten noita jalkoja mutta helpotusta ei löydy. http://www.yths.fi/filebank/1754-NILKAN_VENYTTELYT031212.pdf esim tuolta sivuilta jos teen Akillesjänteen venytystä, pohje on kivuton ja kipu kohdistuu taas nilkan sisäsyrjälle. Samaisella sivulla löytyy "nilkan etuosan venytys" joka on silkkaa kidutusta. tuolla venytyksellä nilkka naksuu satunnaisesti.
Tuskinpa nilkassa mitään vakavaa on, veemäistä vaan tuo jatkuva kipu. Työn puolesta joutuu olee kokopäivän jalkojen päällä.

Nyt sitä ollaan taas samassa pisteessä, että sama jänne on kipeytynyt. Olen saanut olla siis ilman akillesjänteen vaivoja noin 10 kuukautta. Kävelylenkit pitenivät rauhallisesti kahden minuutin lenkistä nykyiseen 50 minuuttiin. Mutta nyt kävin hieman eri paikassa kävelemässä kovemmalla alustalla, tuntuu, että se laukaisi tämän uudestaan. Kävelyä vaikeuttavaa kipua on ollut nyt 4 päivää. Pyrin kävelemään mahdollisimma vähän nyt parin viikon aikana. Kuitenkaan välillä rasittaminen ei varmaan huonommaksi vie ainakaan tilannetta.

Portaita alasmennessä on ajoittain tuntunut jotain, mutta siitä en ole piitannut, koska se on tuntunut vain silloin. Minullahan on nuo polvet olleet kipeänä lähes neljä vuotta, selkärankareuma todennäköinen.
Akilleksessä minkäännäköistä kosketusarkuutta ei ole eikä turvotusta verratessa toiseen jalkaan.

Varpaille kestää nousta, mikä on minusta pienoinen yllätys. Luulisi siinä käyvän kipeää, mutta ei. Ainoastaan kävellessä sattuu.

Tuntuu, että yksikään KUNNOLLINEN lääkäri ei ole tutkinut minun nivelvaivojani, joista eniten nyt haittaa tietysti tuo akilles. Polvet olen saanut palvelukseen siten, että sinnikkäästi olen vain pyöräillyt ja kävelylenkkejä pidentänyt. Ei ole polvista kauheaa haittaa ollut. Kukas olisi se hyvä lekuri?

E: Kokeilin tuosta sivusta puristella kevyesti niin itse jänteeseen ei käy ollenkaan, mutta jänteen ja jalan väliin käy. Eikös siinä kohtaa ole jotain limapusseja? Tuo jänteen seuta paukahtelee muljahtaen ikävästi harvakseltaan kun jotenkin jalkaa liikauttaa niin oisiko siellä jotain limapussintulehdusta sitten. Niin ja se vielä, että jänne on myös tasainen, ettei siinä viissiinkään ainakaan repeämää voi olla.

Ihan ekana olis syytä selvittää, mistä toi kipu on alkujaan tullut. Mitä todennäköisimmin nilkkakipu liittyy polvi- ja selkäongelmiinkin. Käveletkö jalkaterät suorassa? Onko jalkaholvit riittävän korkeat? Joku fysioterapeutti tai ortopedi voisi olla oikea henkilö sulle.

Ihan ekana olis syytä selvittää, mistä toi kipu on alkujaan tullut. Mitä todennäköisimmin nilkkakipu liittyy polvi- ja selkäongelmiinkin. Käveletkö jalkaterät suorassa? Onko jalkaholvit riittävän korkeat? Joku fysioterapeutti tai ortopedi voisi olla oikea henkilö sulle.

Kaipa se näemmä kannattaa vielä käydä fyssalla tiristämässä vähäisiä opiskelija varoja ja painottaa, että TUTKI NYT NE JALKOJEN LINJAUKSET, että mikä siellä mättää! Jalkateräthän mulla on aina ollu vähän vinossa sivuille, mutta ei niistä ole ollut haittaa. Katsoo ammattijuoksijoitakin niin on niilläkin jollakulla jalat vähän vinossa. Fysioterapeutti muuten sanoi yhden kerran, kun käski laittaa jalat suoraan eteenpäin niin polvet kääntyis silloin vähän sisäänpäin...

Tuo vasen jalka tuntuu erilaiselta kävellä silloinkin, kun ei ole mitään oireita. Voisikohan olla niinkin päin, että nilkan vaivat aiheuttaa polvi... Varmaan. Tuo vasen polvihan on ollut mulla nyt se huonompi jo toista vuotta, aluksi oli kummatkin yhtä huonoja, sitten oikea ja nyt tämä tilanne, eli vasen vaivaa eniten.

Olen kuitenkin melkeimpä varma, että tämä robleemi saattais lähteä korjaatumaan, jos juuri oikeanlaisia jumppaliikkeita olisi.

Vielä olis siis WANTED huippulääkäri, mahdollisimman pohjoisesta, esim. Oulussa vastaanottava, joka on taitava alaraajojen vaivojen selvittämisessä. Olen käynyt jo eräällä tunnetulla fysiatrilla, joka ei kovin uskaltanut ottaa kantaa vaan sanoi, että odotellaan jokusen aikaa. No sen verran uskalsi pyörtää tämän "peruslääkärini" reumatologian erikoislääkärin diagnoosipäätelmää: "Ei sitä voi noin vain reumaksi leimata." Että odotellaan, tapahtuuko muutosta tilanteessa. On tapahtunutkin, esim. polvet on aika hyvässä tikissä kun kuntopyörällä ja oikeallakin kestää jo aika reippaasti polkea, mutta kyykistyminen ilman käsillä vastaanottamista on edelleen turn off, samoin kaikki askelkyykyn kaltaiset liikkeet.

Selkärankareuma olisi minusta aika epätodennäköinen juttu, koska aamujäykkyyttä selässä ei ole. Reumatologin mielestä kuitenkin minulla on 95 % varmuudella selkärankareuma, kuulemma löydökset magneettikuvissa selän nivelistä avasi asiaa niin paljon. Kuitenkin tämä tunnettu fysiatri sen verta uskalsi ottaa kantaa, että ei tosiaan noin vain voi sanoa, että JOO sinulla on reuma. Tämä tunnettu lääkäri on Sinikka Levoska. Kannattaisikohan tuolla käydä uudestaan vai onko vieläkin parempaa olemassa? Nimittäin se on sata euroa kerta, että nyt ei enää viiitsisi juosta hirveenä lääkäristä toiseen.

Kaipa se näemmä kannattaa vielä käydä fyssalla tiristämässä vähäisiä opiskelija varoja ja painottaa, että TUTKI NYT NE JALKOJEN LINJAUKSET, että mikä siellä mättää! Jalkateräthän mulla on aina ollu vähän vinossa sivuille, mutta ei niistä ole ollut haittaa. Katsoo ammattijuoksijoitakin niin on niilläkin jollakulla jalat vähän vinossa. Fysioterapeutti muuten sanoi yhden kerran, kun käski laittaa jalat suoraan eteenpäin niin polvet kääntyis silloin vähän sisäänpäin...

Suorassa niiden kuitenkin kuuluu olla. Miten voit varmaksi sanoa, että vinoista jalkateristä ei ole ollut haittaa? Sähän valitat juuri kaikenlaisista kivuista ja se voi johtua ihan vaan siitäkin. Toiset kestää huonoja asentoja pitkäänkin, mut toiset ei. Jos polvet menee sisäänpäin jalat suorassa, täytyy ongelma korjata lonkasta saakka (kuten jalkojen suoristaminen lähes varmasti muutenkin).

Suorassa niiden kuitenkin kuuluu olla. Miten voit varmaksi sanoa, että vinoista jalkateristä ei ole ollut haittaa? Sähän valitat juuri kaikenlaisista kivuista ja se voi johtua ihan vaan siitäkin. Toiset kestää huonoja asentoja pitkäänkin, mut toiset ei. Jos polvet menee sisäänpäin jalat suorassa, täytyy ongelma korjata lonkasta saakka (kuten jalkojen suoristaminen lähes varmasti muutenkin).

Totta turiset. Siinä voisi olla jopa näiden kaikkien vaivojen alkusyy, johon ei olla puututtu edes.

Back
Ylös Bottom