Aerobisen ja puntin tasapaino..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nunu75
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Semmosta oisin kyselly että mikä olisi sellainen ihanne suhde on aerobisen ja puntin välillä ?!

Tuntuu nimittäin että ns.liika jumppa vie sali treenin tuloksia...
Itse treenaan tosin 3 jumppaa ja 3 salia per viikko..ja noh jumpissakin on painot kyllä aina mukana vaikka aika alakroppa painoitteisia noi jumpat on
meidänkin salilla ja painot pieniä isoin 6kg käsipainois ja ja tanko 8kg joten usein treenaan 2 tangolla kun kyykätään....semmottii.

-30 vuotta tylsyyttä vastaan :rock:

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nunu75 sanoi:
Semmosta oisin kyselly että mikä olisi sellainen ihanne suhde on aerobisen ja puntin välillä ?!

Tylsä vastaus alkaa että riippuu tietysti tavoitteista, onko tavoitteena fitness-keho, voimannosto tai ehkä mahdollisimman iso kiinteä massa vai pelkkä hyvä olo omassa kropassa.

Itse en ole koskaan kovin päämäärätietoisesti treenannut enkä kokenut sitä ongelmaksi. Ainakin minulla treenien painopiste luonnostaan muuttuu vuodenaikojen mukaan, talvella puntti painottuu ja kesällä taas lenkkeily ja muu ulkoliikunta; täällä korvessa voi kesäisin hyvin askelkyykätä tanko niskassa pitkin pihoja mutta keskimääräisesti kesä on aerobista aikaa ja talvi taas voimaa. Jos voisin valita niin talvella olisi 3-4 kunnon punttia ja yksi palauttavaksi tarkoitettu jumppa vastuksilla ja pihalla vaan ulkoillaan; kesä niinkun viimekesä (terveenä) 4-5 eri mittaista juoksulenkkiä ja lisänä 2-3 lyhyttä kevyttä (20 min) punttia lenkin päälle.

(No miks en saa valita? Se on ihan priorisointikysymys perheelliselle työssäkäyvälle, mutta treeniaika kasvaa kun lapset kasvaa... toivottavasti)

Näin kisaavalla mimmillä pääpaino on punttitreenissä, ja aerobista tulee koiran kanssa ulkoillessa, mutta se nyt on sellaista lähinnä lönköttelyä.

Muutoin pari kertaa viikossa, lähinnä reipasta kävelyä.

Suosittelen kyllä hapenottokykyä parantavaa aerobista kerran pari viikossa niin treenikin sujuu helpommin, esim lenkkeily tai vaikka spinningiä.

Itse ainakin hengästyn helposti punttitreenissäkin, varsinkin jalkatreenissä, mikä johtuu juuri tuosta lihasten huonosta hepenottokyvystä.

Tavoitteistahan tuo tietty hirmuisesti riippuu, mutta kyllä se liika jumppailu vie sekä särmää punttitreenistä, että lihasta.

Punttia 4 kertaa ja reipasta aerobista 2 kertaa viikossa lienee aika optimaalinen ratkaisu, jos lihasta haluaa kasvattaa.

Riippuu tosiaan tavoitteista kuten KatiP jo sanoikin. Mielestäni tuo 3+3 on ihan hyvä suhde, mutta vaihtaisin nuo lihaskuntojumpat kyllä mieluummin pelkkään aerobiseen treeniin. Esim lenkkeilyyn, spinningiin tai vastaavaan. Voisit tietty pitää ohjelmassa 1 lihaskuntojumpan jos haluat, mutta tuo punteilla jumppailu vie kyllä jaksamisen salilta...Jos teet vaikka jalkoja jumpassa 3krt vko ja sitten vielä salilla niin on jo vähän liikaa...

Nunu75 sanoi:

Riippuu todellakin tavoitteesta. Nyt kun itse keksin nuo fitnessmallikisat joissa riittää ihan suht timmi kroppa, niin pyrin tekemään 2 punttireeniä (painottuen selkä, vatsa, rinta ja kädet) ja sitten 3 juoksulenkkiä (40min syke ~160-170, 40-60min syke ~145-155, 60-120min syke ~135-155). Keväällä kun pitäis vielä se puolimaraton vetästä parempaan aikaan kuin vuosi sitten.

Palauttavana reeninä uintia, kävelyä ja pyöräilyä.

Piti vielä omasta treenijaosta sanoa sen verran että punttia tulee 4krt vko, lenkkeilyä lähinnä aamuisin kävellen tai hölkäten n.4krt vko n.30min kerta sekä yleensä 1 kovempi aerobinen, näin talvisin yleensä spinning. Lisäksi vedän muutaman jumpan viikossa, mutta ne ovat aika kevyitä treenejä. Aerobista on jonkin verran siis näin offillakin...meikäläisellä toimii hyvin :)

Viime talvena kävin kalliilla salilla, jossa kk-korttiin kuului jumpat ja spinningit. Puntilla kävin 3 kertaa viikossa ja spinningissä 3-5 kertaa viikossa! Ja ehkä vielä joskus bodycombatissakin... :rolleyes:
Tuosta en voi muuta sanoa kuin et se on jo ihan liikaa :D Mutta kun se oli niin hauskaa niin ei osannu vähentää...

Kevyttä aerobista (kävelyä jne) voi kai harrastaa useamminkin mut rankat spinningit yms jättäisin vähemmälle. Jalat on jatkuvasti ihan paskana jos usein polkee (lujaa) ja muutenki kroppa käy ihan ylikierroksilla.

Tällä hetkellä aerobista on liian vähän (haluan kuitenkin vähän tota aerobistakin kuntoa säilyttää) mutta vaikea tehdä sitä sopivasti. Meinaa joskus innostua ahnehtimaan :)

Mä katos tässä oottelen uutta ohjelmaani (treeni ja ruoka)ja tähtäimessä kisaaminen :) josta olenkin neuvoja jo täältä kysynyt.
Olen tällä hetkellä viikot ns.dietillä eli todella kevyttä ruokaa ja stackkeja jaksamiseen.
Viikonloppuna sitten syön ihan jopa mäkki ruokaakin.Makeiset olen kokonaan jättänyt pois jopa mässypäivistä pyrin selviämään viikonlopusta 2 pehmiksellä kun makeaan tulee.
Tuntuu vaan että nyt hävii liikaa lihastakin taitaa olla ihan mun omas dietis vikaa :D ja totta täytyy vaihtaa noi jumpat vaikka muuhun tai tehdä ei niin kovilla painoilla kun nyt.

Kaunis kiitos ikiihanille punttitydyille vastauksista!! :) :worship:

Latest posts

Back
Ylös Bottom