Aamusyönti sucks, osa 2

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Niin. Lueskelin tuossa searchilla löytämiäni threadeja aiheesta aamupala/aamusyönti, ja yleinen mielipide tuntui olevan se, että a) aamulla syödään kunnon aamupala b) jos ei oikein maittaisi, niin noudatetaan kohdan a ohjeita. Mutta entäs jos c) aamupala ei TOSIAANKAAN maistu? Itselläni on nimittäin, varsinkin jos yöuni jää liian vähäiseksi/heikkolaatuiseksi, usein aamuisin sellainen fiilis että mikään ei oikein menisi alas... :( (herään 6.30-7.30 välillä ja menen töihin 8-9.30 välillä)

Mitä siis tehdä? Pitääkö vain silti syödä (puoli)väkisin se ns. kunnon aamiainen? Vai korvata se tuhdilla protskupirtelöllä (helpommin nieltävää aamupöpperössä kuin kaurapuuro&raejuusto)? Vai voinko kipaista töihin pelkän mehulasillisen voimin, ja popsia varsinaisen aamiaisen istahdettuani työpöydän ääreen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Gillyanne
Vai korvata se tuhdilla protskupirtelöllä (helpommin nieltävää aamupöpperössä kuin kaurapuuro&raejuusto)? Vai voinko kipaista töihin pelkän mehulasillisen voimin, ja popsia varsinaisen aamiaisen istahdettuani työpöydän ääreen?

Jos kovasti haluat lisää lihasta, niin pirtelö, muuten mehulasi (tai mieluummin pitkä lasi kylmää maitoo -> jonkun verran protskua, mutta ei kovin paljoo ns. turhia kaloreita eli sokeria, mitä tuoremehussa on, eli hedelmäsokeria, mutta sokeria kumminkin) menettelee, kraanavesi ehkä parempi.

Syötkö muuten minkä verran illalla, ennen nukkumaan menoo? Mä syön illalla melko vähän. Seuraus: herään monesti nälkään. Eli pakko nousta ylös jo ennen kellon soimista, kun nälättää. Silloin eiku kunnon satsi puuroo tulille äkkiä ;)

Kieltämättä joskus, vars. liian lyhyen yöunen jälkeen, ei meinais ruoka maittaa. Yleensä uppoo helposti enemmänkin muonaa aamulla.

Mulla on ollut aina tuo aamusyöminen vaikeaa. Pari kertaa olen kuitenkin huomannut poikkeuksen tässä asiassa. Jos vedän väkisellä aamulla Kellogs? All bränejä, niin jossain vaiheessa alkaa uppoamaan paremmin. Ja sama homma on, kun vetää jenkkityyliin pekonia :hmmm: aamiaiseks.

Mitään syytä siihen, miksi noiden jälkeen alkaa uppoamaan, en keksi, olisikohan se se suola, mikä vaikuttaa...:confused:

Itestäni aika vahvasti tuntuu, että ruoka maistuu aamuisin huonoiten liian pitkien unien jälkeen. Jälleen männä yö oli mainio esimerkki. Heräsin ensimmäisen kerran tuossa 1100 aikaan ja oli niin pirun kiljuva nälkä - mutta mukavuudenhaluinen pikkujamppa sisälläni voitti ja käski ummistaa silmät vielä pariks tunniks =) - noh nytpä ei sitten oikeen nälätäkään enään.

"Aamupahoinvointi" tuntuis olevan kyllä tooodella yleinen onkelma varsinkin naisten keskuudesa. (suosittelen ehkäisyä) :) Ja mutta kuten tonza sanokin, niin 99% varmasti yksinkertasesti totuttelemalla syömään joka aamu aamupalaa myös vatsa oppii sitä hiljalleen kaipaamaan.
ugh.

Originally posted by strike
"Aamupahoinvointi" tuntuis olevan kyllä tooodella yleinen onkelma varsinkin naisten keskuudesa. (suosittelen ehkäisyä) :)

Buahhahhaa... ehkäisy on kyllä kunnossa, tiedoksi vaan :D

Iivili kysyi tuosta iltasyömisestä. Se kyllä vaihtelee hyvinkin paljon, riippuen esim. siitä onko treeni-/vai lepopäivä. Yleensä syön kyllä jotain (pientä) iltapalaa ennen nukkumaanmenoa... tarkoititko Iivili, että siitä pitäisi luopua, että aamulla maittaisi paremmin?

Kesällä kun olin töissä niin söin aina aamupalan vasta töissä. eli heräsin puoli kahdeksan aikaan ja söin aamupalan vasta kello yhdeksän maissa. Aamupala oli leipää, jugurttia jne.
Mulla toimi hyvin tämä systeemi, oli kyllä jo yhdeksän aikaan kunnon nälkä eli leivät ja muut sörsselit meni hyvin alas.

Nyt taas kun syksyllä opiskelut jatkui niin syön aamupalan melko nopeasti herättyäni. Aamupalani koostuu aika pitkälle juotavista tuotteista, ei oikein leivät ja puurot mene alas heti herättyäni. Esim tänään meni rahkaa, mehua jossa oli mukana kaurahiutaleita sekä protskua.

Kokeilin joskus että syön vähemmän iltaisin, jos olisi sitten aamulla kunnon nälkä ja ruoka maistuisi, mutta ei toiminut minulla. Kyllä nälkä on, vaan ei vaan maistu... Blaahh vai miten se nyt olikaan.... :p

Originally posted by strike
Itestäni aika vahvasti tuntuu, että ruoka maistuu aamuisin huonoiten liian pitkien unien jälkeen. Jälleen männä yö oli mainio esimerkki.

Kyllä ne pitkät unet aiheuttaa minullakin aamulla ruokahaluttomuutta, ei hajuakaan kyllä mistä johtuu, ehkä joku täällä osaa kertoa. Silloin on vaan syötävä pakolla!!!:mad2:
Normaalisti viikolla töihin herätessä nälkä on automaattinen ja silloin uppoaa ruokaa ja protskudrinkki myöskin.:kippis1:

Yleensä syön kyllä jotain (pientä) iltapalaa ennen nukkumaanmenoa... tarkoititko Iivili, että siitä pitäisi luopua, että aamulla maittaisi paremmin?

Ei varmaan.

Mulla tuli iltasyömiset vaan mieleen, kun yksi kaverini syö aika reippaasti illalla ja sitten seur. päivänä useimmiten vasta puolilta päivin, kun ei kuulemma millään kykene aamupalaa syömään. Kyseessä siis semmonen ns. normaali jamppa, reenaa kyllä, mutta ei ota lihasten/voiman kasvattamista hirveen tosissaan. Ei kai pienen iltapalan pitäis aamun ruokahaluihin (ainakaan kielteisesti) vaikuttaa, isompi iltapala voi varmaan pyöriä suolistossa vielä aamullakin :hmmm:

Onneksi minulla ei ole kyseistä ongelmaa,jos en syö aamulla kunnolla voi sanoa että kymmenen aikaan aamulla voi olla sen verran huono ole että :mad2:

Minun mielestä se on tottumisesta kiinni. Itselläkään ei aiemmin ruoka maistunut aamuisin, kahvi pelkästään riitti, mutta nykyään ei vois kuvitellakaan että jättäis kunnon aamupalan pois. Kiireen takia ei kuitenkaan tuu laitettua mitään monimutkaista, official pakkotoisto -snack on mainio aamupala.

Ei siitä varmasti mitään haittaa ole, jos syö aamupalan muutama tunti heräämisen jälkeen. On se vaan niin paljon kivempi syödä nälkäänsä kuin väkisin.

Originally posted by naiskovis
Ei siitä varmasti mitään haittaa ole, jos syö aamupalan muutama tunti heräämisen jälkeen. On se vaan niin paljon kivempi syödä nälkäänsä kuin väkisin.

Mä en ainakaan ehdi saamaan millää päivän aikana riittävästi kaloreita kasaan, ellen aloita heti aamusta...

Heh, sattuipa sopivasti, mietiskelin tuossa nimittäin just omia aamupalatottumuksiani. Tökkii nimittäin itselläkin nykyisin. Pari vuotta sitten lapioin joka aamu puurot tai myslit naamaan, nykyisin ryyppään protsku/malto-drinksun ja kiirehdin töihin. Töissä vedän sitten omenan, appelsiinin yms kevyttä (9 maissa) ja lounaalle klo 11. Tällä reseptillä tippui viime talvena n. 10kg laardia, joka oli peräisin liaallisesta palautusjuomasta (ja liian vähästä aeroobisesta liikunnasta). Niin, en nyt mikään sotanorsu ollut talvellakaan, kyljissä vähän kahvoja muttei mitään reppumahaa kuiteskaan.
Dinnerin syön vastaavasti myöhään, joskus 9-10 maissa.
Tuskin sitä aamupalaa tarttee väkisin tunkea kurkusta alas, jos ei siis ole nälkä. Välimeren immeisethän toimii kahvilla ja baakelsilla, naurettavan pienellä pastalounaalla ja myöhäisellä tukevalla dinnerillä. Terkkaritädit on vaan jostain keksineet että aamupala on päivän tärkein ateria - plaah!

Mulla ei ennen menny mikään alas aamulla. Mutta muutin rutiinia silleen, että käyn heti herättyäni kävelyllä about 30-60 min (koiran omistajana se on suhteellisen helppoa) ja tän lenkin jälkeen kyllä rupee maittamaan jo aamupalakin. Kannattaapi kokeilla ihan jotain nopeeta ja lyhyttä lenkkiä (korttelin ympäri tai jotain), se voisi toimia jos muu ei auta

p.s. Ja kaikille "koiraihmisille" tiedoksi, että kyllä koira ennen tätä uutta rutiiniakin ulos pääsi. Ennen laitoin vaan itseni kuntoon ja sitten käymään ulkona, koira sisälle, heti duuniin ja sitten pidemmät lenkitykset vasta illalla.

Originally posted by Tonza
Mä en ainakaan ehdi saamaan millää päivän aikana riittävästi kaloreita kasaan, ellen aloita heti aamusta...

Huoh, ongelmansa kullakin... mä nimittäin kyllä ehdin, joskus vähän liiankin hyvin :p Mutta mä olenkin HYVÄLLÄ ruokahalulla (paitsi siis aamuisin) "siunattu" pienikokoinen naisimmeinen... ;)

Tuota Jaa-a:n ehdottamaa aamukävelyä voisi kyllä kokeilla... mutta kun mä olen niin mahdottoman aamu-uninen, prkl :mad:

Kehittyminen vaatii aina uhrauksia ja mun mielestä aamulla pakkosyöminen on niitä helpoimpia vielä... :)
Mulla ei juurikaan koskaan ole nälkä aamuisin, mutta pakko se on syödä. Ei edes motivoi tehdä mitään aamupalaa, kun se on tylsää ja väsyttää etc...ongelma on ratkennu sillä, että olen tehny seuraavan päivän aamupalan jääkaappiin kelmuun valmiiksi, niin kun aamulla herään, tempasen sen eteeni, avaan pakkotoiston ja mussuttelen hiljakseen sen ruoan minkä täytyy...sekin helpottaa, että mä teen ihan saakutin hyviä sämpylöitä, niitä syö vaikka oksennus kurkussa! :D

Originally posted by Kilppa

Mulla ei juurikaan koskaan ole nälkä aamuisin, mutta pakko se on syödä. Ei edes motivoi tehdä mitään aamupalaa, kun se on tylsää ja väsyttää etc...ongelma on ratkennu sillä, että olen tehny seuraavan päivän aamupalan jääkaappiin kelmuun valmiiksi, niin kun aamulla herään, tempasen sen eteeni, avaan pakkotoiston ja mussuttelen hiljakseen sen ruoan minkä täytyy...

Pitäis varmaan itekin ottaa tuo tapa käyttöön, josko sitten saisi aamulla syötyä riittävästi...

Vähän asiasta kolmanteen, mut ainakin mulla uppoo tosi hyvin ruispuuro + mansikkakeitto yhdistelmä. Sitten muutama siivu ruisleipää ja kinkkuu, ja pakolliset rasvat ja protskut tietty. Mutta siis pointti siinä että joku marjakeitto tms. puuron kanssa auttaa kummasti, ainakin minulla.

Aamupahoinvoinnista (siitä Aidosta) kärsineenäkin voin sanoa, että mulla ainakin uppoaa parhaiten murot, erityisesti riisimurot. Ne on niin haperoa syötävää ettei oikein tunne edes syövänsä :p

Väsymys on paras näläntappaja. Ei puhettakaan että esim. kuuluisilla hotelliaamiaisilla saisi juuri mitään syötyä, kun edellisenä iltana on kuitenkin tullut vähintäänkin valvottua jos ei nyt ihan juhlittua.

Jos tavoitteena on saada energiaa pitkin päivää tasaisesti, niin mielestäni voi ihan hyvin ottaa vaikka protsku- tai protskuhiilaripirtelön ennen töihin lähtöä ja syödä aamupalan vaikka tunnin päästä. Kunhan ei ihan tyhjällä pakilla lähde ettei heikotus yllätä.

Tuota Jaa-a:n ehdottamaa aamukävelyä voisi kyllä kokeilla... mutta kun mä olen niin mahdottoman aamu-uninen, prkl :mad:

Oon itse myöskin aamu-uninen, mutta jostain syystä tohon kävelyyn tottuu hyvin nopeasti. Jonain aamuina kun laiskuus yllättää ja siirrän heräämistä eteenpäin, herätessä ottaa oikeesti pannuun, kun ei enää ehdi kunnon kävelylle (niin ja ei taaskaan saa syötyä yhtään mitään). Koitin kerran myös juoksulenkkiä, mutta se ei sopinu mulle yhtään. Kroppa oli ihan "jäässä" eikä sen jälkeen menny aamupalakaan alas. Joillekin kuulemma toi juokseminenkin sopii, mutta mulle henk.koht kävely on parempi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom