Aamulenkistä

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
Olen siis voittanut itseni ja kammoni aamulenkkejä kohtaan!!! :D Siis tyhjällä vatsalla...
Nyt mietityttää kuitenkin sellainen outo juttu, että kun sykemittarin kanssa vispaan, ja tarkkailen että syke on siinä 130-150, ja lenkki on kestänyt joka kerta saman 55 min. niin silti joka aamu mittarin näyttämä kalorien kulutus on laskenut. Kaksi viikkoa sitten siis samalla lenkillä kului sykemittarin mukaan 380kcal ja tänäaamuna vain 280... Mistä tämä siis johtuu? Vai johtuukohan mistään... Mutta kuuitenkin tulosta olen saanut paljon paremmin (siis rasvanpolttoa ajatellen) tällä systeemillä, kuin muulla aerobisella! Siitä siis hyvin innoissani!

Eipä noita mittarin kalorilukemia kannata ottaa ihan kirjoimellisesti, ne ei ihan kuitenkaan pidä paikaansa vaan ovat osviittaa antavia, ja pääasiahan on että olet huomannut tulosta!
Jatka vaan samaan malliin,mulla tuo sama on edessä helmikuusta lähtien, vaikka mielummin olen sisätiloissa ja poljen kuntofillaria olohuoneessa,tai lähen salille juoksumatolle.

Viimekesänä jäi taakse n. 1000 km rullaluistimilla ja rasvaa paloi takamuksesta senttitolkulla ja takapuoleni alkaa orastavasti näyttää jo hieman pystyltä joten toivoa siis on.
tällä hetkellä en oo kauheesti juoksennellut kun on toi massakausipäällä ja juokseminen ei kauheesti tee hyvää nivelille kun painoa on 10 kiloo enemmän kun normaalisti.
Odotan siis kevättä (kauhulla)

Itse olen huomannut saman asian Polarin sykemittarin kanssa. Sykemittarihan laskee kalorit sykkeen mukaan. Eli kun kunto paranee, niin saa tehdä enemmän töitä, jotta syke olisi samalla tasolla kuin alkuaikoina. Todennäköisesti sinulla on nyt syke alempana kuin alussa (aerobinen kestävyys on parantunut), joten laskennallinen kalorien kulutuskin on alhaisempi. Kokeile vaikka juoda kuppi kahvia ennen aamulenkkiä, niin syke nousee ja "näennäinen" kalorinkulutus on varmasti suurempi.

En sitten tiedä, mutta onkohan se silleen, että kun kunto kasvaa, joutuu tekemään kaksi kertaa enemmän töitä, jotta kulutus olisi samaa luokkaa kuin hounokuntoisempana?

Heips tytöt, olen miettinyt täysin samaa asiaa! :)

Itekin olen ihmetellyt sitä, että esimerkiksi samaisella spinnitunnilla oleva itseäni puolta pienempi tyttönen voi kuluttaa kevyesti saman verran kaloreita kuin itselläni mittari näyttää! Ja niin ainakin olen ymmärtänyt, että isompi kuluttaa periaatteessa enemmän, jos samoista tehoista on kyse...

En jaksa uskoa sitä, että se toinen tyttö tekisi niiiiiiiin paljon kovemmilla tehoilla/isommilla vastuksilla, jotta kulutus sitä kautta olisi suurempi... selitys löytynee siis sykkeestä, luonnollisesti.

Muutenkin, olen tullut siihen tulokseen, että nuo sykemittareiden antamat kulutetut kalorit ovat todellakin vaan suuntaa antavia, sillä en jotenkaan voi uskoa sitä, että hyväkuntoinen kuluttaisi niin paljon vähemmän (lihakset kuitenkin tekevät yhtä lailla, ellei kovemminkin töitä hyväkuntoisella ihmisellä, ja lihashan kuluttaa enemmän kuin läski...). Ja olen myös ajatellut asiaa niin, että yleensähän on niin, että "luonto palkitsee" sellaisen ihmisen, joka pitää kunnostaan huolen (fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi), eli periaatteessa kun harrastat kohtuullisesti liikuntaa, saat "palkintoja" (pirteä mieliala, paino laskee jne.). Miten sit vois muka olla niin, että kuluttaisit kuitenkin vähemmän energiaa, eli siitä ei luonto palkitsisikaan sua, vaan "rankaisisi"...? :confused:

Äh, tajuatteko mitä tarkoitan? :p

varoituksen sana;)

kannattee pysytellä mahdollisimman kaukana nuista kalorien laskuista.pitemmän päälle kroppa ja psyyke ylialtistuu sille eikä jaksa enää toteuttaa toiveita.
meinaan että..elimistömme ei ole mikään kone.se ei pysty millilleen määrittämään kaloritarvettamme, ei treenauksessa, eikä ravinnossa.osviitta tietyst on hyvä juttu.

tilanne on hiukan sama kun ruokavalion laita.ei kaiken tarvitse olla aina niin tiptop.jogurtti voi olla normaalia,ja leipä voi olla runsaskalorisempaa.liika hömpsötys vie loppuen lopuksi vikateille.

mielipiteitähän on aina.tämän olen itse läpikäynyt joten...:rolleyes:
ajan kanssa ja kokemalla paras tulos

hauskaa joulun odottelua ja treenailkaahan ahkerasti, minäkin lupaan.. se on niin kivaa!!

Originally posted by Ränämanni
Kokeile vaikka juoda kuppi kahvia ennen aamulenkkiä, niin syke nousee ja "näennäinen" kalorinkulutus on varmasti suurempi.

Joo mä juon aina puoli litraa vettä ja yhen kupposen kaffea ennen lenkille lähtöä. En tiiä vaikuttaako muuten mutta jaksaa paremmin. Mulla on kans Polarin sykemittari ja hassuja lukemia antaa... No sama kait se on mitä se näyttää kunhan ei ihan nollia!
Lenkkeily pitää kyllä mielen virkeenä koko päivän ja illalla tulee uni silmään. (Ja vatsat piirtyy aina vaan paremmin ;) . )Että samaa rataa jatketaan!! Nälkä vaan tuntuu olevan koko ajan niinä päivinä ku on käyny aamulenkillä. Ruoka vie ehkä tunniksi (tai kaheksi) nälän ja pari seuraavaa tuntia saa odotella sapuska-aikaa. Ja varsinkin sillon jos on vielä salitreeni illemmalla...

Miten usein teette noita aamulenkkejä?
Itselle niitä tulee 7 päivää viikossa. Joka ikinen aamu on lenkkeiltävä sellaiset 55-70 min että minimoi iltapäivällä kotona olevan tuhon, meinaan siis koiria (niistä on siis etunsa ja haittansa). Sykettä oon pitänyt kanssa tuossa 130-150 paikkeilla ja hyvältä on tuntunut.
Aamulla oon juonut pari lasi vettä ja sitten menoksi......

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom