Aamulenkeistä vielä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Drya
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Olen taustaillut jo varmaan puolisen vuotta, mutta nyt ajattelin saada ääneni kuuluviin täälläkin.

Eli siis tuo aamulenkki pitäs tehdä ennen aamupalaa? :confused: Mulla ainaki on niin kauhea nälkä kun herään ettei siinä edes voi kuvitella lähtevänsä minnekkään talsimaan ennen kun on saanut murua rinnan alle. En ole mitenkään erityisen aamu-uninen (rajansa tietysti kaikella), mutta ennen töihin menoa en kyllä jaksaisi käydä muutenkaan. Pitää herätä 5:30 että kerkeää töihin aamuvuoroon, joten se siitä. Mutta nyt kun teen vain sairaslomasijaisuuksia yms pätkiä niin olisi hyvää aikaa käydä aamulenkillä ja tietystikkin myös iltavuoropäivän aamuna.

Kävin lukemassa sieltä katri.netistä sen jutun ja ihan mielenkiintoselta vaikutti ja tuo positiivinen palaute mitä täältä luin. Elikkä siis miten te jaksatte noin syömisen puolesta lähteä sinne lenkille? Pitäiskö minun syyä illalla enemmän? En kyllä nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee edes syö iltapalaa. Minun syömiset on kyllä muutenki niin epämäärästä ja -säännöllistä puuhaa että jotaki pitäs sillekki asialle tehhä. Kun mie en vain tykkää ruuanlaitosta ja sen lisäksi olen vielä aika kranttu tuon ruuan suhteen.

Salilla olen koittanut käydä säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta esimerkiksi aamuvuoron jälkeen olen ihan naatti ja pelkkä ajatuskin jostain liikunnasta ei tunnu hyvälle. Olen hoitaja, joten työ ei ole mitään tietokoneen takana istumista, vaan juoksemista ympäri osastoa, potilaiden nostelemista jne. Hiki tulee töissäkin. Kotia kun pääsee niin kyllä väsyttää. Se on ilmeisesti taas ruokamörkö mikä vaanii nurkan takana.. :itku:

Salilla on kyllä mukava käydä ja on hyvä fiilis kun on saanut jotain aikaiseksi mutta kun on tämmönen peruspatalaiska niin se aloittaminen on niin pirun vaikeaa. Täällä kun käy lueskelemassa niin yleensä saa sali-innon päälle :)
Kiitos ja kunnia teille :worship:

Tiedän, että hoitajan työ on raskasta ja se vaatii oman veronsa, mutta jos söisit kunnolla ja säännllisesti päivän mittaan jaksaisit varmasti lähteä vielä salille. Monesti väsymys johtuu myös nestevahauksesta eli muista juoda runsaasti. Lisäravinteista voisi olla apua.

Minun sali-innostusta kohotti huimasti kun tein itselleni ohjelman jota noudatan. Tuohon aamulenkki asiaan en kommentoi koska en niitä itse harrasta.

Tsemppiä treenaukseen ja koitahan saada innostusta itsellesi :thumbs:

Minä kuulun siihen koulukuntaan, joka tekee aerobista, varsinkin lenkkeilyä, vain pyssyllä uhaten :evil: No, siitä viis, mutta postauksestasi saa tosiaankin sen kuvan, että ensin pitäisi perusasiat saada kuntoon ennen kuin alkaa säätämään sillä, käykö lenkillä aamulla vai illalla. Eli:
1. Ravinto. Syö säännöllisesti, käytä työpaikkaruokailua, varaa välipaloiksi esim. protskujuomia, hedelmiä, ja makeannälkään protskupatukoita. Satsaa erityisesti proteiinin riittävään saantiin. Älä pidä 4 tuntia pitempiä ruokailuvälejä.
2. Treeni. Jos tiedät edes viikottain työaikataulusi, suunnittele niiden mukaan salillakäyntisi. Itselleni on sopinut parhaiten suoraan töistä meneminen, silloin ei tule kotona houkutusta heittäytyä sohvalle. Silloin luonnollisesti on oltava riittävästi evästä mukana ja tankattava ennen salikäyntiä kunnolla ruokaa, tai siis reilua tuntia ennen. Tällä hetkellä teen pitkää päivää, 7-17 tai 18, joten olen pyrkinyt ajoittamaan salikäynnit viikonloppuun. Kerran viikossa jaksaa illallakin raahautua salille, ja sitten la ja su. Viikonloppumenot aiheuttavat joskus taukoja, mutta en ole niistä liikaa ottanut pulttia.

Aerobinen on siinä mielessä tietysti mukava, että "saa" syödä vähän enemmän. Minulla on painon kurissa pitämiseen riittänyt punttitreeni melko hyvin, mutta tiedän, että joissakin tapauksissa tarvitaan aerobista tehostamaan.

Niin itse ainaskin tosiaan syön iltasella sen verran, että aamulla ei sitten kuole nälkään. Jos aamulla on väsymyksen lisäksi vielä nälkäinen, niin eihän siinä kovin hyvällä tuulella voikaan olla. Ehkä tosiaan kumminkin ihan hyvä olla lähtemättä aamulenkeille aamuvuoroa ennen, alkaa mennä sitten jo niin hirmuisen aikaiseksi tuo herätys. Mutta muiden vuorojen aikaan voisit tietenkin testata muutaman kerran. Itsekin olen aina ollut ihan järkyttävän aamu-uninen ja vieläpä aika nälkäinenkin, mutta nakkaan tosiaan ennen lenkkiä sen puol litraa teetä tai kahvia napaan ja sitten eikun menoksi. Hirveän äkkiä siihen hommaan saa myös sellaisen rutiinin. Kuten joku tuolla aiemminkin sanoi, niin myös minulla on tuo liika aamu-unisuus hävinnyt lenkkien myötä ja vatsakin on tottunut siihen, ettei sitä murkinaa heti aamusta heru.

Kunhan nyt sitten muistat, että jos jätät aamulenkit väliin ja rasvat haluat silti palamaan, niin teet aerobiset sen salitreenin jälkeen sitten!!! 20-30 minsaa pyörällä riittää. Tsemppiä sinullekin :thumbs:

Jos illalla syö niin ettei aamulla olis niin nälkä (ei välttämättä silti auta...tottuu siihen), niin muista kuitenkin se, ettet syö illalla hiilareita, vaan proteiineja (ja rasvaa). Glykogeenivarastot on näin aamulla siis mahdollisimman tyhjät! Siihenhän sillä aamulenkillä kuitenkin pyritään (plus aineenvaihdunnan buustaus heti aamusta).;)

Kaffia naamaan ja ulos vasta kun tunnet olosi suht pirteeksi... hyvällä mielellä :)

Minä juon ennen aamulenkkiä pienen protskujuoman (puoli desiä jauhoa) sitten hölkkään puoli tuntia ja suihkun jälkeen syön kunnon aamupalan. Yhtään ei ole aamuisin heikottanut. Kaikkia sääntöjä vastaan juon kahvia vasta lenkin jälkeen aamupalan kanssa...juu tiedän, että se on väärä järjestys, mutta se onkin nautinto! Ehkä pitäisi opetella juomaan ennen lenkkiä, mutta se tietäisi aamupalaa ilman kahvia...

Sellaista vähän tiedustelisin, että kuinka pitkiä lenkkejä te teette aamuisin? Siis niin kuin ajallisesti. Ja meneekö lenkit juosten vai reippaasti kävellen? Ehtiikö rasva alkaa palamaan esimerkiksi puolen tunnin lenkillä?

Vilaisepas toi mun aloittamani keskustelu tossa vähän alempana, otsikolla Aamulenkit...tai jotain sinne päin...itse sain kovasti hyviä vastausksia sinne kun kyselin miten muut täällä hommansa hoitavat... Mimmit veti lenkkejään kävellen sekä tavallisesti, että sauvojen kera, luistellen, pyöräillen ja ties mitä. Itse voisin myös lisätä sen vielä, että tossa talvisaikaan kävin aika usein uimassa, nostaa kyllä sykkeen aika huimaksi ainakin minulla. On myös niin pirun tehokas koko yläkropalle sitten. Ja myös jaloista lähentäjät kipeytyivät aluksi ennen kuin tottuivat puuhaan...hmm...:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom