5:2 Pätkäpaasto

Hei! Tarkoitus on kiristellä pari kiloa ja hurahdin kokeilemaan muodikasta pätkäpaastodieettiä. Aloitin viime viikolla, eka päivä meni hyvin ilman juurikaan nälän tunnetta. Toinen paastopäivä oli raskas, olin käynyt pyöräilemässä ja lyhyellä juoksulenkillä ja olo oli aika hutera (virhe!). Muina päivinä pyrin syömään maltillisesti, mitä nyt viikonloppuna tuli herkuteltua.. onko muita mimmejä kokeilemassa tätä metodia?

Jos tuo tuntuu sulle sopivalta, niin mikäpä siinä, varsinkin kun tarvis kiristellä vain muutama kilo.

Yleisesti silti, oli se sitten mikä tahansa (muoti)dieetti nimeltään, ja metodi mikä sitten olikin, niin kaikki perustuu aina siihen, että käkättimeen menee kaloreita vähemmän, kuin kulutus on.

Ja siksi en ymmärrä, miksi kukaan vapaaehtoisesti miinustelee jossain jopa koomakulutuksen puolella olemalla syömättä, syöden ateriankorvikkeita, tai päivästä toiseen vain rahkaa ja mehukeittoa vetäen, ja on nälkä, pyörryttää, viluttaa, ja mitä kaikkea, kun vaihtoehtoisesti voisi vain laskea kalorit ja kulutuksensa, ja siitä sitten maltillisesti, normaalilla siistillä ruokavaliolla, hyvän olon säilyttäen, ja ilman että kauheasti nälkä vaivaa, miinustella sen tasaisen -300 - -500 per päivä.

Mopsy80

Hopeless Gage
Joo, tai sitten syö vain fiiliksen ja tavoitteen mukaan... Kunhan perusasiat on kunnossa :D

CLK

Heippa! Ensimmäinen paastopäivä takana. Meni yllättävän hyvin, eikä ole tullut järjetöntä tarvetta mässäillä tänäänkään. Kokeilen pätkäpaastoa sen terveysvaikutusten vuoksi, ja muutama kilo pari olisi mukava saada tiputtettua rasvaa. Olen suunnitellut paastopäivät treenien välipäiville, jotta ei tulisi tuota heikotusta.
Oma metodini on, että 2 krt / viikko paastoa, 4pv normaalia terveellistä syömistä ja 1pv vapaasyöntipäivä. Katsotaan miten tämä tästä lähtee, olisi hauska kuulla muilta pitkän ajan pätkäpaasto kokemuksia.

JT`

Kaupunki
Tampere
Ei ole aktiiviliikkujan dieetti tuo!
T Nation | The 5/2 Fat-Loss Diet for Lifters

ps. En ole kyllä punttimimmi, mutta oli pakko postata linkki, kun nyt sattui silmään ;)

pps. Lukekaa siis koko artikkeli. Q&A -osiosta löytyy mm. tämä kohta erikseen naisille:

12.  Will this plan work for women, too?

Damn straight, only they should aim to eat 600 calories per day instead of 800 on their two non-consecutive fasting days.

I should note that the original diet, as envisioned by Mosley and Spencer, recommended that men take in 600 calories per fasting day instead of the 800 I prescribe, along with women taking in 500 instead of the 600 I recommend. I manipulated the numbers because athletes and lifters are different animals than those that make up the general public in that their caloric baseline is higher.

Heippa! Ensimmäinen paastopäivä takana. Meni yllättävän hyvin, eikä ole tullut järjetöntä tarvetta mässäillä tänäänkään. Kokeilen pätkäpaastoa sen terveysvaikutusten vuoksi, ja muutama kilo pari olisi mukava saada tiputtettua rasvaa. Olen suunnitellut paastopäivät treenien välipäiville, jotta ei tulisi tuota heikotusta.
Oma metodini on, että 2 krt / viikko paastoa, 4pv normaalia terveellistä syömistä ja 1pv vapaasyöntipäivä. Katsotaan miten tämä tästä lähtee, olisi hauska kuulla muilta pitkän ajan pätkäpaasto kokemuksia.
Hei Kiva kuulla kun joku muukin testaa tätä metodia! Olin itse pätkäpaastolla 7vk ajan, en tosin juossut vaa`alla joten kilomääriä en tiedä mutta olo on paljon kevyempi. Puolen välin aikaan paino alkoi jumimaan ja jatkoin vielä muutaman viikon jonka jälkeen totesin että ei toimi enää mulle. Nyt on ollut niin paljon viikonloppureissuja joissa on tullut syötyä reilummin niin olen pitänyt maanantait paastopäivinä joten paino ei ole ainakaan noussut mutta ei laskenutkaan. Minulle on todettu PCOS joten se saattaa olla osa syy miksi laihdutus normaalipainoisena on niin pirun hankalaa. Liikkunut olen paastopäivinä yleensä ainakin kävelylenkin (30-80min) verran.

Tänään on paastopäivä, ajattelin kuitenkin viikonlopun vararavinnon turvin käydä salilla ja pienellä kävelylenkillä ;-) Olen yleensä syönyt kerran tai kahdesti päivässä paastopäivän aikana.

JT`Pitääpä perehtyä tuohon artikkeliin, mutta tosiaan ravintoterapeutit ovat olleet myönteisiä pätkäpaastoa kohtaan.

Tungenpas samaan threadiin, kun en jaksa uuttakaan alotella. Toivottavasti jokunen nyt huomaisi viestini, ja kommentoisi jotakin rakentavaa.. :D

Eli tarkotus ois maltillisesti vähä pudotella fläsää, kun sitä on päässyt kertomaan. 5:2 periaatteella mennään, mutta tässä se tarkottaa sitä, että ma-pe syön tietyn ruokavalion mukaan ja punnitsen ruokani. Viikonloppuisin eli la ja su sitten en punnitse ruokiani, ja tällöin kaurahiutaleita saattaa mennä aamupuurossa se 70g, kun arkisin se on 50g. Eli mitään "roskaruokaa" ei ole viikonloppuisinkaan tarkotus syödä, kunhan nyt en vaan punnitse ruokia ja saatan tehdä riisikanakombon tilalle vaikka makaroonilaatikkoa.

ELI kysymys kuuluukin, mites tämmönen toimii? Kaikkihan tietenkin riippuu kulutuksen ja kaloreiden yhteissummasta, mutta noin niinku paperilla. Voiko tällaisella saada tuloksia aikaan, sanotaanko vaikka joulukuuhun mennessä? Eli neljässä (4) kuukaudessa.

Tässä alla vielä ruokavalio, jota noudatan arkisin.

Ateria1:
-50g kaurahiutale
-200g raejuusto
-115g marjat
-20g pähkinät

Ateria2:
-250g maitorahka
-100g marjat
-banaani

Ateria3:
-45g riisi/pasta
-100g kana
-30g raejuusto
-10g oliiviöljy
-200g vihannekset

Ateria4:
-50g riisi/pasta
-20g riisikakku
-100g kana
-200g vihannekset

Ateria5:
-250g maitorahka
-100g marjoja
-15g pähkinät

Ateria4:stä jäi pois toi raejuusto 30g, enkä saanu enää muokkailtua :D

Ikä
39
Riippuu ihan minkä kokoinen olet ja missä rasvat on tällä hetkellä suurinpiirtein sekä kuinka paljon liikut? Ootko laskenut tuon arki-setin makrot ja kalorit? Aika paljolta näyttää näin nopeesti katsottuna, joten vkonloppuna ei kovin paljoo plussilla saa olla. Periaatteessa itsessään ei mielestäni ole mitään vikaa, mutta tarkkana joutuu jokatapauksessa olemaan.

Painoo löytyy apauttiarallaa 67kg, ja pituutta 164cm. Rasva% 25 pintaan veikkaisin. Liikuttua tullee 5krt/puntti + teen työtä, jossa joko seisotaan / kävellään koko työvuoron ajan. Makroja ja kaloreita en oo jaksanu laskea, aattelin puotella ruuan määrää viikolta poies, kun näkee että tuleeko peilin kautta mitään muutosta. :D Suurin kysymys siis olikin vaan se, että toimiiko tuommonen tapa puottaa sitä fläsää. Kiirettä kun ei mihinkää oo, eikä tarvii huomenna olla tikissä.

Ikä
39
Miksei toimisi? Kuitenkin se tärkein ja oleellisin juttu on että kaloria tulee sisään vähemmän kuin sitä kuluu.