3 ateriaa päivässä?

Onko kolme ateriaa päivässä liian vähän liikkuvalle nuorelle miehelle?
Ikää on 21-vuotta ja salilla käyn 2-4 kertaa viikossa ja tämän päälle
lenkkejä sillointällöin 1-4 kertaa viikkoon(jos salilla käyny vähemmän niin lenkkejä sit luonnollisesti enemmän).

Tuntunu kaikista parhaalta syödä kolme tukevaa ateriaa päivässä, eli siis aamupala(6.30-7.00), lounas(11-12) ja päivällinen(18-19).

Olen kokeillut tiheämpääkin ruokailurytmiä syömällä viidesti päivässä mutta tämä aiheuttaa itselläni vain ummetusta ja turvotuksen tunnetta vatsassa. Harvemmin syömällä on aina ainakin nälkä aterialla ja saa syödä itsensä kylläiseksi toisin kuin harvoin syömällä, jolloin aina jää fiilis että lisääkin ois voinu ottaa. Eikä ummeta tai turvota. Tottumus kysymys? Olen kokeillut tuota viidesti päivässä syömistä n. kuukauden ajan ja mitään muutosta ei tapahtunu niin palannu sit tohon kolmesti päiväs ruokailuun.

Energiamäärät siis molemmissa tapauksissa suunilleen samat ja samoin ravintojakauma, samoja ruokia oon vetäny molemmis tapauksis.

Itselläni toimii mielestäni parhaiten näin, mitä mieltä ootte, onko tästä jotain olennaista haittaa palautumiseen / aineenvaihduntaan / muuhun?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä en kyllä mitenkään pärjäisi 12 tuntia syömättä, siis tuo sun päivällisen ja aamupalan väli... Muutenkin pitäny monesti semmosta ohjenuoraa että silloin kun on nälkä, on jo myöhäistä. Eli tulee syötyä tiheampään pienempiä annoksia. Varsinkin liikkuvalle ihmiselle tuntuu aika karmealta IMO olla noin pitkä pätkä syömättä juuri silloin kun kroppa tarvitsee rakennusainetta eli yön aikana. Ainakin jos salihommista/lihastenkasvatuksesta puhutaan.

edit. Vaan ethän vain harhaanjohtavasti tarkoita että nuo ovat ne "lämpimät" ateriat ja sitten syöt vielä päälle välipaloja ja "kylmän" iltapalan. Jotenki joskus tuommoseen ihmeelliseen ajattelumalliin törmänny että porukka sanoo syövänsä vain pari ateriaa päivässä, vaikka sitten todellisuudessa kiskovatkin ruokaa nassuun koko ajan mutta ei ns. "lämpimiä" aterioita.

Nimenomaan siis syön pelkästään nuo kolme ateriaa päivässä. Välissä ei mitään napostelua. Mistähän toi sit vois johtua että ummettaa ja tulee kaasua kun syö vähän useemmin. Vois ajatella että olis just toisinpäin että kun kerran ahtaa navan täyteen niin tulis ummetusta ja pierettäs niin perkeleesti, mutta mulla toimii pakki kyl parhaiten tälleesä.

Ja saapi vielä syödä sen verran että ei oikeesti enää sit tee mieli sitä ruokaa ottaa. Hermot meinas olla kireellä ku viidesti päiväs söi ku aina tuntu että olis lissää halunu ottaa ruokaa, jatkuvasti semmone pikkunälkä päällänsä. Nyt tulee sit siinä ennen ateriaa ihan kunnon nälkä mut ei haittaa ku tietää että saa sen sit tyydytettyä aterial. Ei oo heikottanu tai mitään vaikka tosiaan toi ruokailuväli aika pitkä onkin.

Itse vetelen keskimäärin kaksi ateriaa (joskus yhden, joskus kolmekin) päivässä ja pärjään oikein hyvin. Meni jo aikoja sitten usko näihin "syö 6-8 kertaa päivässä"- höpinöihin... Mä ainakin suosittelen jatkamaan kolme ateriaa päivässä- meiningillä, jos se tuntuu toimivan.

Syön itse 5 kertaa päivässä, ja olen syönyt samalla tahdilla jo monta vuotta.

Aamiaisen syön 7-8 kieppeillä
Lounas 11-13
Välipala 14-15
Päivällinen 15-17
Iltapala 19-21

Minä olen sitä mieltä, että 3 ateriaa riittää vallan mainiosti. Pitää kuitenkin huolen, että ravintoa saa riittävästi niillä kolmella aterialla eli annokset saavat olla aika reilun kokoisia.
Kroppa pitää huolen siitä, että ravinto käytetään tehokkaasti hyväksi.
Tuhdin aterian sulattamiseen menee helposti 10 tuntia, joten ei siinä ehdi tyhjin vatsoin juurikaan olla.

Nimenomaan siis syön pelkästään nuo kolme ateriaa päivässä. Välissä ei mitään napostelua. Mistähän toi sit vois johtua että ummettaa ja tulee kaasua kun syö vähän useemmin. Vois ajatella että olis just toisinpäin että kun kerran ahtaa navan täyteen niin tulis ummetusta ja pierettäs niin perkeleesti, mutta mulla toimii pakki kyl parhaiten tälleesä.
Veikkaisin, et johtuu siitä kun syö tiheämmin, niin vatsassa on koko ajan ruokaa jota pitää sulattaa eikä tällöin ruoansulatusentsyymejä ehdi muodostua riittävästi, vatsahapot laimenee tms. Puhdasta mutua, fiksummat voi korjata.

Minä olen sitä mieltä, että 3 ateriaa riittää vallan mainiosti. Pitää kuitenkin huolen, että ravintoa saa riittävästi niillä kolmella aterialla eli annokset saavat olla aika reilun kokoisia.
Kroppa pitää huolen siitä, että ravinto käytetään tehokkaasti hyväksi.
Tuhdin aterian sulattamiseen menee helposti 10 tuntia, joten ei siinä ehdi tyhjin vatsoin juurikaan olla.
Esim. jos Pertti Perussalijampan pitää saada päivässä 3000-4000 kcal energiaa sapuskasta, niin tuleehan siitä ateriaa kohti n. 1000-1300 kcal. Uskoisin itse ainakin, että ihmiset jotka luulee, ettei pysty syömään määrällisesti paljon kertoina päivässä, niin yrittää silti syödä liian paljon per ateria ja samankokoisia suuria aterioita kuin aina ennenkin. Pienentää hiukka vaan niitä kokoja puoleen, niin uusi nälkä kerkeää jo yllättämään kun seuraavaa sapuskaa on tulossa. Silti samat energiamäärät päivää kohti, jos ateriasta tulee sen n. 500-700 kcal.

Toinen asia on se, että nälkä ja varsinainen energiankulutus ei vaan mene aina käsi kädessä. Jos joku täällä sanoo, että sillä pärjää eikä nälkää ole, niin kalorit voi silti olla tarkoituksessa miinuksella vaikka oletus on, että plussilla mennään. Voi olla kova kulutus ilman, että on nälkä ja nälkä, ilman että on kovaa kulutusta energian suhteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom