200 vedot ja piikkarit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
Aloitin kaksi vuotta sitten lenkkeilemään. Olin silloin 30. Toukokuussa meni eka puolimaraton 1.43. Ikinä en ole juossut alle kilometriä. Ikinä en ole juossut päkiällä. Ikinä en ole juossut piikkareilla.

No, kesäkuun ekalla viikolla vedettiin kaverin innoittamana seuraava treeni. (Kaverilla on lapsuudesta asti pohjat "pikajuoksusta" (lähinnä 200-1500), piikkareista, maratoneista ja koko elämän jatkunut treeni. Hän on minua vanhempi, ja suhteemme on ns. "valmennuksellinen". On itte ollut sm-tasoa)

Treeni:

20 minuuttia lämmittelylenkki

radalle, piikkarit ekaa kertaa jalkaan ja:

3 x 200 täysiä piikkareilla, luonnollisesti päkiäjuoksua

1 x 1000 täysiä piikkareilla

20 minuuttia kevyt loppulenkki

Akilleen ja kantapään kiinnityskohta on VIELÄKIN arka. Treenin jälkeen infernaalista kipua nilkoissa jatkui monta päivää. Epäilen, että siellä on jotain "mikrorepeämiä". Oma tuntemus on, että ne kyllä paranevat entiselleen.

Kaverini totesi, että "Onpa sinulla herkkä elimistö".

Haluaisin kuulla, mikä on totuus. Ovatko nilkkani geneettisesti heikot? Onko tämä normaalia? Onko tämä ok tapa aloittaa päkiä/piikkari/pikajuoksutreenit?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ringside sanoi:
Akilleen ja kantapään kiinnityskohta on VIELÄKIN arka. Treenin jälkeen infernaalista kipua nilkoissa jatkui monta päivää. Epäilen, että siellä on jotain "mikrorepeämiä". Oma tuntemus on, että ne kyllä paranevat entiselleen.

Kaverini totesi, että "Onpa sinulla herkkä elimistö".

Haluaisin kuulla, mikä on totuus. Ovatko nilkkani geneettisesti heikot? Onko tämä normaalia? Onko tämä ok tapa aloittaa päkiä/piikkari/pikajuoksutreenit?

On ihan normaalia, että akillekset, sääret ym. kipeytyy kun alkaa juoksemaan päkiällä ja eteenkin, kun aloittaa juoksemisen piikkareilla.

Jos ekaa kertaa juoksee piikkareilla ja ekaa kertaa päkiällä, ei ole ihme, jos on polvesta alaspäin jalat vähän finaalissa. Anna jalkojen palautua nyt KUNNOLLA. On tietysti mahdollista, että jotain on pielessä, mutta vaikka ei olisikaan, olisi kivut varmasti olemassa.

Anna jalkojen palautua. Jos kivut lähtee suht nopeasti kokonaan pois, niin ei varmaankaan ole kyse mistään vakavemmasta.

Tosiaan yleensä juostaan ensin lenkkareilla pikajuoksua, sitten lenkkareilla pikajuoksua päkiällä, ja vasta sitten piikkareilla päkiällä.

Kuulostaa aika kovalta avaukselta piikkareilla. Itseasiassa 3*200 täysillä juostuna piikkareilla on varmaan kova treeni kenelle tahansa. Itse juoksin ensimmäistä kertaa piikkareilla tässä jokunen vuosi sitten. Juoksin testit jossa oli 3* lentävä 20m ja 3* paikaltaan 30m. Melkein viikon oli pohkeet ja perse kipeenä. Tätä ennen olin juossut reilun vuoden ajan 50-150m vetoja lenkkareilla joten ihan kylmiltään en kumminkaan juossut.

ringside sanoi:
On mun mielestä normaalia. Olis ehkä kannattanut aloittaa kevyemmin, koska oot tottunut juoksemaan pehmusteet jalkojen alla. Oon melko varma että sun paikat tottuvat tohon, mikäli jatkat.

Kyllä jalkojen kipeytyminen on aika tavallista, kun alkaa
tauon jälkeen juoksemaan piikkareilla. Kannatta totutella niihin
pikkuhiljaa. Vaikkapa siten että juoksee ensin vain yhden vedon
piikkareilla ja loput tossuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom