• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

2 vai 1-jakoinen ohjelma

Liittynyt
11.1.2016
Viestejä
38
Moro! Aattelin nyt kysyä täältä apua miten lähteä liikkeelle treenaamisen kanssa 4 kk:n tauon jälkeen.

Elikkäs taukoa tuli pidettyä vamman takia tuo 4 kuukautta, ja taas alkaisi veri vetämään salille päin. G6:sta treenasin ennen loukkaantumista kolmisen kuukautta, ja tulokset ei hirveän kummoiset olleet. Taisi ruokapuolessa olla vika? Tässä hommassa vielä melko aloittelija olen niin jatkaako G6:lla vai olisiko järkevä vaihtaa johonkin 2-jakoiseen? Ja tosiaan tavoitteena saada helmikuun loppuun mennessä, niin paljon lihasmassaa lisää kuin mahdollista.
 
Liittynyt
21.6.2014
Viestejä
130
Ihan mieltymyksistä kiinni. Kyllä 2-jakoinenkin ihan alkuvaiheen treenaajallekin hyvin sopii 3-4 viikkotreenillä. 1-jakoista taas voi tehdä monella muullakin tavalla kuin G6, eli jos haluaa jatkaa koko kropan treenejä, niin voi tehdä vaikka 1-jakoisen missä tulee enemmän vaihtelua liikkeissä. Tai sitten vaikka 2+1 hybridijako. Eli siis ihan mikä tahansa tollanen jako käy, mikä painottuu raskaisiin perusliikkeisiin ja missä treenitiheys on sellainen, että samaa lihasryhmää tehdään useammin kuin vain kerta viikkoon. Tärkeintä lähinnä, että aloittelee sitten suht kevyesti kun kerran aika pitkä tauko just ollut taustalla.

4-jakoiset sun muut on sitten pääsääntöisesti pidemmälle ehtineille treenaajille, mutta ihan noilla perusjaoillakin voi kehittyä vaikka lopun ikäänsä.
 

s18

Liittynyt
31.10.2014
Viestejä
241
Itse teen tällä hetkellä 1-jakoisella 3 kertaa viikossa; 1 voimapäivä ja 2 pitkien sarjojen päivää, joka kerta vähän eri liikkeitä. Ja samalla kun kilot mahan ympäriltä lähtee, niin sarjapainot nousee. Natuna.

Toki ei mulla ole treenitaustaa vielä kuin vähän vajaa 20 vuotta, mutta ajatuksena heitän ilmoille sen, että ei tuo 1-jakoinen välttämättä ole pelkästään aloittelijoiden juttu.

Mutta kyllä itsekin vaihdan 2-jakoiseen kunhan tämä läskinpoltto loppuu. Ihan vain vaihtelun takia.

Edit: 1-jakoisesta huomannut sen hyödyn, että kun samat lihat rasittuu joka treeneissä niin niiden hermotus parantunut entisestään. Mutta treenien suunnittelun kanssa saa olla tarkkana ettei mene ylitreenaamisen puolelle.
 

myo

Muskelikonna
Liittynyt
20.10.2013
Viestejä
469
1-Jakoinen voi olla kokeneemmillekkin harjoittelijoille se parempi vaihtoehto. Proteiinisynteesin ylläpitämiseksi kunnolla natu voi joko syödä riittävästi proteiinia 4-5krt/pv (Oletettavasti kaikki kuitenkin syövät) tai sitten treenata lihaksia. Näistä kuitenkin huomattavasti tehokkaampi tapa proteiinisynteesin nostamiselle on tuo harjoittelu joten sitä kannattaisi tehdä usein.
 
Liittynyt
1.7.2013
Viestejä
52
Kaupunki
raahe
Joo mutta laittakaapa jotain toimivia ja hyviä 1-2 jakoisia ohjelmia.Treeniä n.20.v enemmän tai vähemmän,ny n.6v 4-jakoisella aika aktiivista.nyt kuitenki rupee tuntuu,että pitää kiusata useammin viikossa isot lihasryhmät.kehitys alkaa olla jo hidasta.tilanne nyt, omapaino 94,5kg,penkki 182,5kg,kyykky 185kg(aika paska),mave 240kg.Vituttaa aina ku on ottanut uuden 1-jakosen käyttöön on se jonkun mielestä paska.pistäkää joku sellainen ohjelma joka toimii.vanhemmallakin (40-v)
 
Liittynyt
2.1.2014
Viestejä
1 679
Kaupunki
Sastamala
Joo mutta laittakaapa jotain toimivia ja hyviä 1-2 jakoisia ohjelmia.Treeniä n.20.v enemmän tai vähemmän,ny n.6v 4-jakoisella aika aktiivista.nyt kuitenki rupee tuntuu,että pitää kiusata useammin viikossa isot lihasryhmät.kehitys alkaa olla jo hidasta.tilanne nyt, omapaino 94,5kg,penkki 182,5kg,kyykky 185kg(aika paska),mave 240kg.Vituttaa aina ku on ottanut uuden 1-jakosen käyttöön on se jonkun mielestä paska.pistäkää joku sellainen ohjelma joka toimii.vanhemmallakin (40-v)
Ei mikään lineaarinen lättyjä lisää-progressio enää toimi, jos on parikymmentä vuotta punttia vääntänyt. Ei ainakaan niin kauaa, että siitä olis pidemmässä juoksussa mitään isompaa hyötyä. Jotkut golden sixit ja starting strengthit voit ainakin unohtaa heti, toisto-ja sarjamäärissä kun on oikeesti vähän pakko olla varianssia. Jos sua voimatasojen parantaminen kiinnostaa (oletan näin, kun ison kolmen numerot listasit heti kärkeen), niin kysele vaikka voimailuosion @jto :lta. Jos ihan perus bodaaminen on se juttu, niin siitä en käsitä mitään.
 
Liittynyt
21.6.2014
Viestejä
130
Joo 1-jakoisesta vittuilevaa porukkaa kyllä löytyy. Treenaus kuulemma läpsyttelyä ja löysää, mutta samaan aikaan ei kuulemma palaudu kun tehdään samaa lihasryhmää usein. Eli treeni on samaan aikaan sekä pelleilyä, mutta kumminkin liian raskasta. Ei niistä kommenteista kannata välittää kun niillä ei ole minkäänlaista totuuspohjaa.
 
Liittynyt
2.1.2014
Viestejä
1 679
Kaupunki
Sastamala
Joo 1-jakoisesta vittuilevaa porukkaa kyllä löytyy. Treenaus kuulemma läpsyttelyä ja löysää, mutta samaan aikaan ei kuulemma palaudu kun tehdään samaa lihasryhmää usein. Eli treeni on samaan aikaan sekä pelleilyä, mutta kumminkin liian raskasta. Ei niistä kommenteista kannata välittää kun niillä ei ole minkäänlaista totuuspohjaa.
Ite teen yksijakoista neljä kertaa viikossa ja kyllä tää on omalla tavallaan raskain ohjelma, mitä oon tehnyt.

Kokemusta löytyy yksijakoisista nelijakoisiin. Nelijakoisia oon tehnyt isolla määrällä erikoistekniikoita ja 5-7 päivän kierrolla, että ihan mitään muniin puhaltelua ei sekään ollut, mutta en mä oikeesti osaa pitää kovin raskaana sitä että lihat treenataan suoraan 5-7 päivän välein. Vaikka muussais ittensä kuinka paskaks, seuraavaan treeniin palautuu kyllä ihan helposti.

Eri asia 1-jakoisten kanssa; jos on yhtään taipumusta vedellä sarjoja tiukkaan frekvenssiin nähden liikaa pakkaselle, on se kumuloituva rasitus jotain ihan järkyttävää.

Oikeasti kovaa treenaa ne, joille sali on omaa lajia tukevaa toimintaa, esimerkkinä nyt vaikka uimarit. Siinä kun väännetään monta kertaa viikossa lajitreenit + puntit ja aerobiset päälle, niin saa jo välillä luvan kanssa valittaa. Pelkkä punttitreeni on siihen verrattuna ihan silkkaa tissien läpsyttelyä.

Tän viestin tarkoitus ei oo provosoida nelijakoisiin uskovia höyrykonebodareita, puhun vaan omista kokemuksistani.
 
Liittynyt
21.6.2014
Viestejä
130
Ite teen yksijakoista neljä kertaa viikossa ja kyllä tää on omalla tavallaan raskain ohjelma, mitä oon tehnyt.

Kokemusta löytyy yksijakoisista nelijakoisiin. Nelijakoisia oon tehnyt isolla määrällä erikoistekniikoita ja 5-7 päivän kierrolla, että ihan mitään muniin puhaltelua ei sekään ollut, mutta en mä oikeesti osaa pitää kovin raskaana sitä että lihat treenataan suoraan 5-7 päivän välein. Vaikka muussais ittensä kuinka paskaks, seuraavaan treeniin palautuu kyllä ihan helposti.

Eri asia 1-jakoisten kanssa; jos on yhtään taipumusta vedellä sarjoja tiukkaan frekvenssiin nähden liikaa pakkaselle, on se kumuloituva rasitus jotain ihan järkyttävää.

Oikeasti kovaa treenaa ne, joille sali on omaa lajia tukevaa toimintaa, esimerkkinä nyt vaikka uimarit. Siinä kun väännetään monta kertaa viikossa lajitreenit + puntit ja aerobiset päälle, niin saa jo välillä luvan kanssa valittaa. Pelkkä punttitreeni on siihen verrattuna ihan silkkaa tissien läpsyttelyä.

Tän viestin tarkoitus ei oo provosoida nelijakoisiin uskovia höyrykonebodareita, puhun vaan omista kokemuksistani.
Juu, mullakin pelkkä puntti (+kevyt lenkkeily) ainoat liikuntaharrastukset.

Mä en provosoi minkään jaon käyttäjiä, vaan korkeintaan niitä jotka vähättelevät muita treenijakoja perusteetta, paitsi omiansa. Tota mun mainitseman kaltaista horinaa on täällä joissain ketjuissa suollettu aika paljon. Paras oli kun joku väitti, että kyykky+penkki+leuat ei ole yksijakoinen koska koko kroppa ei ilmeisesti rasitu ilman eristäviä liikkeitä. Tollaseen viitsi edes vastata mitään.

Varmasti kaikki noi jaot väliltä 1-6 on käyttökelpoisia, ja tavoitteista ja ominaisuuksista kiinni mikä parhaiten toimii. Joku sanoi aika hyvin, että parasta jakoa ei voi olla, koska muuten ei muita olisikaan kuin se yksi. Porukkaa on päässyt yhtä hyviin tuloksiin ihan erityylisellä treenillä. Siitä taitaa tosin olla jonkinlainen konsensus että naturaalilla voima tarttuisi keskimäärin paremmin tiheällä frekvenssillä ja siksi itselläkin ne 1-2 jaot käytössä ollut enimmäkseen. Mutta sekin on vain yleisesti eikä voi päteä ihan kaikkiin.
 
Liittynyt
1.7.2013
Viestejä
52
Kaupunki
raahe
Kiitoksia vastauksista.Voimaa haetaan ja alan kyllä kaalistuun vahvasti yksijakoiseen jonka vetäis 3-4-krt.vko.Nykyinen 4- jakoinen menee 4-7päivän kierrolla (riippuu työtilanteesta),mutta siinä voi mennä viikko ennenkuin tulee samalle lihasryhmälle tulee treeniä uudelleen ja se on pitkä aika.
 
Ylös