• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

2-jakoinen vs 4-jakoinen

Liittynyt
15.7.2014
Viestejä
28
Kumpaa pidätte tehokkaampana jakona? Tehdä esim selkää 2x viikossa kumpanakina päivänä esim 2-3 liikettänvai kerran viikossa ja vaikka 5 liikettä? Tuntus tehokkaalta hakata se kerran viikkoon kunnolla saatika tehdä "vähän" 2x viikossa sen. Jos nyt ajatellaan bodailun kannalta asiaa,mukana toki raskaat perusliikkeet. Tossa kun esim kysellyt ammattilaisilta ohjelmia niin ollaan kahta eri mieltä,eikä toki nuo ne pakolloset jaot ole. Tuli vaan mieleen mitä kokemuksia löytyy asian tiimoilta.
 
Liittynyt
17.8.2006
Viestejä
4 046
Ikä
29
Niin. riippuu keneltä kysyy. Jos pystyt sen 10nnen sarjan tekemään selkää tehokkaasti niin hyvä. Muuten tekisin esim. vaikka 5 settii ja 5 settii eri päivinä. (Tää kymmenen sarjaa nyt on hatusta heitetty luku, älkää takertuko siihen)

Toki sitten tulee se mieltymys asia, joku haluaa että tehään kerralla kovaa jotta tietää tehneensä. Onko sillä pitkässä juoksussa sitten merkitystä jos sama volyymi pysyy 1x viikossa vs 2x viikossa reenatessa mene ja tiedä. Itse tekisin 2x viikossa.

Toki sekään ei ole kiveen hakattu, että tästä eteenpäin pitäis valita että aina 1x tai aina 2x viikossa, eikä ikinä voi muuttaa..
 
Liittynyt
15.7.2014
Viestejä
28
Totta. Mietein juuri tuota samaa jos sama määrä tehtäisiin liikkeitä jokatapauksessa kuin yhtenä päivänä niin mikä sen hyödyllinen ero on sitten.
 
Liittynyt
27.11.2008
Viestejä
1 807
Yleismaallisena viisautena voisin sanoa että mitä kokemattomampi treenaaja, sitä harvempi jako. Ihmetyttää nuo ketjusalien pt:t jotka jokaiselle vasta-alkajalle latoo 4-jakoisen kouraan kun aivan takuulla parempaa tulosta saatais 1-jakoinen 3x viikkoon. Paljon mielipiteitähän tuo frekvenssi vs volyymi jakaa, mutta lähtökohtaisesti keskivertotreenajalla frekvenssi > volyymi jos lihaskasvua haetaan.

Se ero viikkotasolla tulee siinä että toisessa lihas saa kaksi ärsykettä viikossa, ja toisessa vain kerran. Lihas palautuu keskimäärin 48h eli viikosta menee iso osa "hukkaan".
 
Liittynyt
15.7.2014
Viestejä
28
No juu. Tuntuu vaan että nykynen 2 jakoinen ei riitä ja tekis mieli tehdä aikalailla enemmän mitä ohjelmassa on, vois toki lisätä niihin mitä haluaa panostaa enempi niin liikkeen taikka 2 per päivä.
 
Liittynyt
15.7.2014
Viestejä
28
Sekin ohjelma penkkipunnerrus.fi kautta, joka yläkroppa päivänä ohjelmassa joko tasa tai vinopenkki tangolla tai kässäreillä, eli yksi rinta liike per päivä,pätee myös olkapäihin ja käsiin. Mielestäni todella vähä tulee töitä ja tuskin kehitys paras taattu.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 843
Ikä
37
Yleismaallisena viisautena voisin sanoa että mitä kokemattomampi treenaaja, sitä harvempi jako. Ihmetyttää nuo ketjusalien pt:t jotka jokaiselle vasta-alkajalle latoo 4-jakoisen kouraan kun aivan takuulla parempaa tulosta saatais 1-jakoinen 3x viikkoon. Paljon mielipiteitähän tuo frekvenssi vs volyymi jakaa, mutta lähtökohtaisesti keskivertotreenajalla frekvenssi > volyymi jos lihaskasvua haetaan.

Se ero viikkotasolla tulee siinä että toisessa lihas saa kaksi ärsykettä viikossa, ja toisessa vain kerran. Lihas palautuu keskimäärin 48h eli viikosta menee iso osa "hukkaan".
Siis frekvenssi vs volyymi? Puhut ilmeisesti yhden treenin volyymista? Mielekkäämpää olisi puhua yhden kierron volyymista joka noissa molemmissa on about sama.

Ja lihaskasvuun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin palautumisnopeus, että on melkoisen paljon oikaistu sanomalla, että viikosta menee suurin osa hukkaan. Joillakin yksilöillä nelijakoinen saattaa toimia jopa paremmin ja tämä saattaa ehkä varmaan luultavasti mahdollisesti liittyä siihen, että korkea frekvenssi totuttaa lihaksen rasitukseen ja yhden treenin aiheuttama kasvuärsyke on paljon pienempi kuin matalammalla frekvenssillä.

Ikävä kyllä tähän ikuisuuskysymykseen ei ole oikeaa vastausta. Se on kokeiltava mikä on se tehokkain vaihtoehto. Hyvin suurta osaa näyttelee ihan myös henkilökohtainen preferenssi. Jos sitä kehittyy kaksijakoisella 1% nopeammin, mutta vihaa koko treenitapaa, niin eihän siinä ole mitään järkeä pitäytyä.
 
Liittynyt
11.2.2015
Viestejä
639
Kaksijakoisessa on myös sellainen hyvä puoli mitä ei yleensä mainita, että se on melko joustava jako. Eli voit tehdä vaikkapa vaan 3 treeniä viikossa muiden kiireiden mukaan ja ei silti tule liian pitkää taukoa lihasryhmien välillä. Jos nelijakoisesta joutuu skippaamaan yhdenkin treenin niin on koko paketti sekaisin samantien.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
4 054
Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
Ja lihaskasvuun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuin palautumisnopeus, että on melkoisen paljon oikaistu sanomalla, että viikosta menee suurin osa hukkaan. Joillakin yksilöillä nelijakoinen saattaa toimia jopa paremmin ja tämä saattaa ehkä varmaan luultavasti mahdollisesti liittyä siihen, että korkea
frekvenssi totuttaa lihaksen rasitukseen ja yhden treenin aiheuttama kasvuärsyke on paljon pienempi kuin matalammalla frekvenssillä.
Oon useamman kerran törmänny sellaiseen spekulaatioon, että itse asiassa toi nelijakosen toimivuus saattaa just perustuakin frekvenssiin, kun aika iso osa liikkeistä, varsinkin isot perusliikkeet, menee vetäville sekä työntäville, esim leuat ojentajiin ja jopa rintaan, mave ihan joka paikkaan jne. + se handupäivän läpsyttely on sekä että jo lähtökohtaisestikin.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 843
Ikä
37
Oon useamman kerran törmänny sellaiseen spekulaatioon, että itse asiassa toi nelijakosen toimivuus saattaa just perustuakin frekvenssiin, kun aika iso osa liikkeistä, varsinkin isot perusliikkeet, menee vetäville sekä työntäville, esim leuat ojentajiin ja jopa rintaan, mave ihan joka paikkaan jne. + se handupäivän läpsyttely on sekä että jo lähtökohtaisestikin.
Tuskinpa, koska kunnon epäsuoraa nelijakoisessa ei saa helposti vahingossa kuin käsille ja siitä eteenpäin joutuu oikein miettimään kikkoja mitkä ei ole perus nelijakoiselle ominaisia. Ja joskus aikoinaan opetettiin tekemään nelijakoinen niin, että epäsuora rasitus eliminoidaan ja joku silläkin kehittyi. Mä kyllä uskon itse vähän tiheämpään frekvenssiin ja siihen tuo fiksu nelijakoinenkin perustuu.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
4 054
Ikä
46
Kaupunki
Helsinki
Tuskinpa, koska kunnon epäsuoraa nelijakoisessa ei saa helposti vahingossa kuin käsille ja siitä eteenpäin joutuu oikein miettimään kikkoja mitkä ei ole perus nelijakoiselle ominaisia. Ja joskus aikoinaan opetettiin tekemään nelijakoinen niin, että epäsuora rasitus eliminoidaan ja joku silläkin kehittyi. Mä kyllä uskon itse vähän tiheämpään frekvenssiin ja siihen tuo fiksu nelijakoinenkin perustuu.
No enpä tiedä näistä sen enempiä, itse olen nyt tykästynyt 1-jakoiseen 3 kertaa viikossa. Sopiva frekvenssi, jalkatreenit pysyy leppoisina ja ei tartte miettiä pitäiskö nyt selän tai käsien tai jalkojen levätä, kun kaikkia on tarkoitus tehdä joka treenissä anyway.
 
Liittynyt
7.10.2016
Viestejä
23
Kumpaa pidätte tehokkaampana jakona? Tehdä esim selkää 2x viikossa kumpanakina päivänä esim 2-3 liikettänvai kerran viikossa ja vaikka 5 liikettä? Tuntus tehokkaalta hakata se kerran viikkoon kunnolla saatika tehdä "vähän" 2x viikossa sen. Jos nyt ajatellaan bodailun kannalta asiaa,mukana toki raskaat perusliikkeet. Tossa kun esim kysellyt ammattilaisilta ohjelmia niin ollaan kahta eri mieltä,eikä toki nuo ne pakolloset jaot ole. Tuli vaan mieleen mitä kokemuksia löytyy asian tiimoilta.
Kumpaa pidän tehokkaampana? Kumpaakin. Mutta tehokkain on noista on se kumpaa tykkää tehdä.. Jos et ole kokeillut 2-jakoista. Suosittelen kokeilemaan 3kk ajan. 4-jakoisenkin voi modata niin että tulee selkää 2x viikkoon ja rintaa tai mitä vaan lihasta. Esim tekee selkä treenin päälle esim 3 sarjaa rintaa pidemmällä toisto alueella 10-15 ja samoin rintareenissä lopuksi selkää.. Itse pidän nykyään 4-jakoisesta mitä modailen välillä esim noin. Tai vaikka tekemällä selkä ja rinta päivänä myös sivuolkapäitä ja olka/ käsipäivänä vähän rintaa ja selkää.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Treeni 10
Treeni 1
Treeni 21
Treeni 11
Treeni 39
Ylös