16-vuotiaan BMR

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xurma
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 180cm ja 80kg, rasvaprosentista ei tarkkaa tietoa mutta ainakin näkyy jonkinlainen 4-pack tietyn valaistuksen kanssa, joten uskon että se on jossain 15% paikkeilla.

Olen netistä yrittänyt saada selville mikä olisi ikäiseni BMR, mutta tulokset vaihtuvat 1500 kalorista 3500 kaloriin, joten osaisiko joku heittää yhtään tarkempaa arviota?

Kiitos

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sitä saa selville kuin inbody-mittauksessa, joka sekin suuntaa antava arvio. Perusaineenvaihduntaan vaikuttaa niin moni asia samanaikaisesti. Sun ikäisellä se on muutenkin verrattain vilkasta, jos on liikunnallinen ja terve ihminen. Joku 2000-2500 kcal/vrk saattaisi olla totuudenmukaisempi tulos kuin nuo mainitsemasi.

Veikkaan että tuo 2000kcal jää vielä liian vähäiseksi, jos noinkin pitkä olet ( itse saman pituinen ) . Mutta kuten sanottu se riippuu hyvin paljon siitä liikunnan määrästä ja koosta muutenkin. Mulla se perustarve on siinä 2500kcal paikkeilla, mutta itse suosittelisin sua nyt kokeilemaan että millä kaloreilla se paino pysyy samassa eikä kuitenkaan ole jumalaton nälkä tai kauhea ähky.

Ei tuo 2000 kaloria vielä vähän ole pelkkien elintoimintojen pyörittämiseen. Kehonkoostumus sen pitkälti määrittää, ei niinkään pituus.

Yksilöllistä... Joka päivä vaihtelee hieman 3000 kcal molemmin puolin ja massaa/painoa ei ota tullakseen kovin helposti. Pituutta alle 180cm painoa vähän yli 60kg. Olen laskenut nuo tarkasti ja ottanut kaikki huomioon. Tosin liikun melko aktiivisesti..

Nyt puhutaan BMR:stä. Liikuntaa ei lasketa siihen mukaan. Se, mitä itse aiemmin tarkoitin liikunnallisuudella, viittasi lähinnä aineenvaihdunnan vilkkauteen, ei kalorien polttamiseen.

Olen tässä 5kk ajan syönyt ainakin 3500-4500kcal päivässä, ja painoa on tullut 6-7 kg sinä aikana, tosin suurin osa tod. näkösesti lihasmassaa kun katsoo voimatuloksia (yksi esimerkki: 5x5 kyykky oli alussa 60kg, nyt 105kg), ja vyötärökin on pysynyt aika samana.

Juoksen viikossa n. 2-3 kertaa 5,5km lenkin, kalorilaskuri antoi arvoiksi n.500kcal per lenkki.
3x viikossa kokovartalotreeni Stronglifts 5x5-ohjelman mukaisesti (kyykky, mave, leuanveto, dipit, penkki, pystypunnerrus jne.)
Pyöräilen viikossa n. 100km reippaalla tahdilla koska salille ja lukioon on matkaa 12km edestakaisin (5x lukioon ja 3x salille = 8x12km = n. 100km)

Osaisiko joku sanoa kuinka paljon kaloreita kuluisi tuollaisen kokovartalotreenin tehdessä? Ei löydy sellaiselle kalorilaskureita...

Veikkaan että se 3500 on ihan hyvä lähtökohta. Vertailun vuoksi mulla on ehkä noin 2800kcal peruskulutus, olen 21v (vanhemmiten se aineenvaihdunta vähenee), olen samanpainoinen ja vähän lyhyempi, sekä läskimpi - ei todellakaan näy mitään vatsalihaksia. Sulla on enemmän rasvatonta massaa, ja pituutta, joten todennäköisesti aineenvaihdunta vilkkaampi. Mutta miksi sun tarvitsee tietää se? Painon muutoksia tarkkailemallahan se selviää.

Suositut

Back
Ylös Bottom