ärtyvä suoli vai mikä?

No voihan nenä. Vatsa on ollut kuralla käytännössä koko ajan viimeisen vuoden ajan. Kävin asian tiimoilta lääkärillä joka passitti minut verikokeisiin, joista ei kuitenkaan löytynyt mitään poikkeuksellista. Kävin myös ravitsemusterapeutilla joka ehdotti maidotonta ruokavaliota joksikin aikaa. Olin ilman maitotuotteita parikolme vkoa muttei maha siitä miksikään muuttunut. Eli maitoproteiiniallergiankin voi varmaankin jättää laskuista pois, kun vaivan syytä määritellään.

Kävin nyt sitten uudestaan lääkärillä (joka oli varsinainen palikka), jonka mukaan kyseessä on ärtyvän suolen oireyhtymä. Sitähän ei ilmeisesti voi poistaa tai parantaa mutta triptyl nimisiä nappeja lekuri kuitenkin määräsi oireiden lievittämiseksi.

Kysymykseni siis kuuluvatkin seuraavasti:
1. Jos mahan sekaisin olo johtuu ärtyvän suolen oireyhtymästä niin heikentääkö vaiva ruoan imeytymistä? Jos heikentää niin heikentääkö paljonkin? (pitääkö syödä enemmän?)

2. Onko pakkisella muita joilla suoli on ärtynyt? miten pärjäätte vaivan kanssa?
Minusta on ainakin ihan saatanan vittumaista huomata alkava vessahätä siitä että mahaan iskee yhdeksän helvetin tuskat ja jumalattomat kouristukset.

3. Vaikuttaako triptyl unen laatuun? Ymmärtääkseni esim. unilääkkeet poistavat unesta jonkun tietyn vaiheen joka liittyy jotenkin elimistön palautumiseen, onko triptylillä sama vaikutus? Eli olenko kohta ylikunnossa nappien takia?

4. Nettiä selatessani vastaan tulivat käsitteet crohnin tauti ja colitis ulcerosa. Onko kellään mitään kerrottavaa näistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla on maha ollu about 3 v ihan outo ( herkkä, kuralla melkein aina. välillä enemmän, välillä vähemmän ). lääkärissä joskus kävin ja verikokeet ym meiningit otettiin, tulos : ei tietenkään mitään. hylaa ja kokonaan maidotonta on kokeiltu, ei vaikutusta.

elämään laatuun ei ole paljoa vaikuttanut, eniten se vaivas sillon alkuun kun siitä stressas, tuntu että se ei vaikuta oikeesti mitään normaali oloon kun sitä ei mieti.

paino mulla ainakin nousee ja tarttuu sitä lihastaki hitaasti. ei siinäkään ongelmia.

halusin vain sano ettet ole ainut, meilläkin on toivoa :)

1. Jos suoli on tulehtunut niin tietääkseni se haittaa ruuanimeytymistä ja sekin riippuu siitä missä kohtaa suolta tulehdus on (eri ravintoaineet imeytyy eri kohdista?)
2. & 4. Crohnin tauti löytyy. Toisinaan pärjään hyvin ja toisinaan hyvin huonosti. Paska tauti loppujen lopuksi.

Kannattaa tuoltakin kysellä:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

itsellä ihan sama homma.. eipä tuohon ole mikään auttanut paitsi et yrittää syyä semmosta sapuskaa missä ei pahemmin ois kovia rasvoja.

se on kyllä todella vittumaista ku se kipu tulee esim jossai perseessä kaukana kotoa ja sää ryömii johki mettään paskantaa ja pyyhkii perse sukkaan.

sen kanssa kyl oppii elämään

Mulla oli samanlaisia vatsaoireita noin 2 vuotta. Ensin alkuun epäilin luonnollisesti maitotuotteita, sitten lisäravinteita...

Vaivat loppuivat n. vuosi sitten, kun aloin kiinnittää huomiota viljatuotteiden syömiseen. Kokeilin eri leipä-, makaroni- ja nuudelituotteita, ja totesin että tietyt vaaleat viljatuotteet eivät sovi meikäläisen vatsalle enää ollenkaan.

Pahimman reaktion saivat aikaan nuudelit. Jos vedin pussin nuudeleita, ruokailun jälkeen oli tasan 5min aikaa siirtyä vessaan, ennen kuin järkyttävä ripulointi ja infernaaliset vatsakivut alkoivat. Ripuli kesti yleensä n. tunnin, ja rauhoittui yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Keliakia yms testeissä en ehtinyt käydä, koska vaivat loppuivat lähes samantien kun jätin vaaleat leivät, nuudelit ja makaroonit pois ruokavaliosta. Ei niistä muutenkaan mitään hyötyä ole.

Joo, jotkin vaaleat viljatuotteet, liika sokeri ja hiiva voi pahentaa vatsaoireita (itse olen voinut paremmin kun jätin pois limut ja pullat). Liiallinen omega-6:n saantikin voi kuulemma pahentaa tulehduksia ja omega-3-lisistä ja sinkista pitäisi taasen olla hyötyä (ainakin crohnissa).

Kyllähän se ärtynyt suoli vaikuttaa ruoan imeytymiseen, kun se "supistelee" tavallista nopeammin --> ruoka tulee nopeammin läpi eikä ehdi kunnolla imeytyä.

Itsellä todettiin alkuvuodesta colitis ulcerosa, ja hyvin on tullut toimeen ko. sairauden kanssa kun lääkkeet sai. Lääkkeillä ei sivuvaikutuksia, treenata ja syödä on pystynyt entiseen tahtiin.

Minulla myös ärtyvän suolen oireyhtymä. Sain ko. diagnoosin kun jouduin sairaalaan kauheiden vatsakouristusten takia, eikä muuta syytä kipuihin löytynyt.
Jonkinlainen säännöllisyys ja monipuolisuus ruokavaliossa on auttanut.
Mitäs lääkkeitä te muut syötte vaivaanne?

pitipä vielä sanoa että makeutusaineet ovat myrkkyä meitin vattalle. laitti limppareitten ryystö on tod harvinaista.

Olen kans epäillyt itselläni tuota ärtynyttä suolta...Mulla ärsyttää monet tuotteet esim. porkkana, kaalit, kaikki "pullamössöt", sokeri, makeutsaineet, makarooni, peruna (joskus), kovaa rasvaa sisältävät tuotteet, Välillä kaurapuurokin pistää oireilemaan. Tämän lisäksi paha laktoosi-vaiva sekä närästys...:( Täytyy vaan oppia tietämään mikä ärsyttää. Säännölliset ruoka-ajat ja rauhallinen syöminen. Kiire ja tressi pahentaa. Maitohappobakteerien käyttö on myös parantanut vatsaa. Mulla vaivana ei ole vain tuo "ripulointi" vaan kouristelut, turvotus ym...

Jaahas, olihan täällä muitakin mahavaivaisia.

"paino mulla ainakin nousee ja tarttuu sitä lihastaki hitaasti. ei siinäkään ongelmia."

Mulla taas paino on nyt viime aikoina laskenut. Se kyllä saattaapi johtua ihan töiden alkamisesta. Läskiäkin näyttää kyllä kertyneen mikä on sinänsä outo jos kerran paino on pudonnut. Optinen harha varmaan?

"Crohnin tauti löytyy. Toisinaan pärjään hyvin ja toisinaan hyvin huonosti. Paska tauti loppujen lopuksi."

Mitenkäs tuo Crohnin tauti nyt todettiinkaan? Letkua mahaan vai jotenkin muuten? Ja miten se lopulta eroaa ärtyvän suolen oireyhtymästä? Ihmetyttää vaan se miten lääkäri päätyy esim. jompaankumpaan näistä, kun kuitenkin samantyyppisiä vaivoja lienevät molemmat.

"Vaivat loppuivat n. vuosi sitten, kun aloin kiinnittää huomiota viljatuotteiden syömiseen. Kokeilin eri leipä-, makaroni- ja nuudelituotteita, ja totesin että tietyt vaaleat viljatuotteet eivät sovi meikäläisen vatsalle enää ollenkaan."

Itsehän en syö oikeastaan muuta viljatuotteita kuin kaurahiutaleita veden kanssa. Niistä otan hiilarini, kerran pari vkossa syön lisäksi tummaa makaronia. Voiskohan ajatella että maha tykkäis paskaa tuosta kauran puputtamisesta? Onkohan se jotenkin liian "raakaa" tavaraa mahalle? Pitänee koittaa syödä vaikka ruisleipää vaihteeksi.

"Joo, jotkin vaaleat viljatuotteet, liika sokeri ja hiiva voi pahentaa vatsaoireita (itse olen voinut paremmin kun jätin pois limut ja pullat)."

Lightilimuja vedän yleensä pullon tai kaksi viikkoon. Pitänee koittaa taukoa tähänkin. Pullia en harrasta.

"Mitäs lääkkeitä te muut syötte vaivaanne?"

Lääkäri kirjoitti Triptylin lisäksi reseptin Librax nimisille napeille. En tosin ottanut niitä(vielä ainakaan). Koitan tuota masennuslääkettä ensin :kuola:
Lääkehiilestä oli myös puhetta.
Osaako joku vastata tuohon aiemman postini kysymykseen Triptylistä ja unesta?

Kiitoksia kovasti vastauksista :)

ps. miten quotataan usempaa postia kerralla?
ps2. miten todetaan colitis ulcerosa?

Nistihuora sanoi:
ps2. miten todetaan colitis ulcerosa?

Tähystämällä. Eli työnnetään kamera hanuriin ja katellaan mitä näkyy sekä otetaan koepaloja.

Osaako joku kertoa mikä ero on colitis ulcerosalla ja crohnin taudilla?

Sama homma itellä, tai siis oireista oon itse diagnosoinu niin, kun lekuri ei vielä ole ihan niin pitkällä tutkimuksissa :D Välillä maha menee totaalisen sekaisin ja tietyt ruoka-aineet vaan pahentaa, kuten jotku viljat (ei pitäis olla keliakiaa, se kun on tutkittu jossain vaiheessa), sokeri on yks sellanen, joka ei sovi ollenkaan. Maha turpoilee väliin aikamoisesti. Tuohon auttaa oikeastaan vaan ruokavalio, sillon kun olin ihan hiilarittomalla dieetillä parisen viikkoa, maha toimi kuin unelma. Mutta kuhan syö puhdasta ruokaa ilman mitään muuta sheissea niin hyvin pelittää myös. Ruisleipä on kans yks pahin, sitä ei kärsi syödä paljoa tai maha on kipeä seuraavat 2 viikkoa.
Mulle lekuri kirjoittu Nexiumia 4 viikon kuurin, saa nyt nähä vaikuttaako esim. happovaivoihin millään tavalla.

Himmentäjä sanoi:
Osaako joku kertoa mikä ero on colitis ulcerosalla ja crohnin taudilla?
Cu rajoittuu paksusuoleen ja crohn voi olla missä kohtaa ruuansulatuselimistöä tahansa. Toinen ero on että tupakointi saattaa helpottaa cu:n oireita, mutta crohnissa se pahentaa. Lääkkeet ovat pääasiassa samoja, samoin taitaa olla oireetkin. Molemmat luullakseni todetaan kolonoskopialla ja koepaloista?

Nistihuora sanoi:
"Crohnin tauti löytyy. Toisinaan pärjään hyvin ja toisinaan hyvin huonosti. Paska tauti loppujen lopuksi."

Mitenkäs tuo Crohnin tauti nyt todettiinkaan? Letkua mahaan vai jotenkin muuten? Ja miten se lopulta eroaa ärtyvän suolen oireyhtymästä? Ihmetyttää vaan se miten lääkäri päätyy esim. jompaankumpaan näistä, kun kuitenkin samantyyppisiä vaivoja lienevät molemmat.
Eikun hanuriin :hyper: Oireet on vähän samantapaiset, mutta crohn ja cu on astetta vakavampia.

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/AErtynyt_paksusuoli.40.0.html
http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Crohnintauti.10.0.html
http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Colitis_ulcerosa.9.0.html

Kannattaa muistaa, että molemmista taudeista löytyy monenlaisia versioita. Joillakin voi olla ihan piilevänä, toisella saa lääkkeillä mahan kuntoon, ja, ikävä kyllä, jotkut sitten ramppaa siellä sairaalassa vähän enemmän. Mutta ei mitään syytä paniikkiin, Suomessa terveydenhuolto on tosi hyvässä jamassa.

gid sanoi:
Kannattaa muistaa, että molemmista taudeista löytyy monenlaisia versioita. Joillakin voi olla ihan piilevänä, toisella saa lääkkeillä mahan kuntoon, ja, ikävä kyllä, jotkut sitten ramppaa siellä sairaalassa vähän enemmän. Mutta ei mitään syytä paniikkiin, Suomessa terveydenhuolto on tosi hyvässä jamassa.
Juu. Uusia hoitomuotojakin tulee koko ajan lisää. Kunhan vain monet lääkärit eivät suhtautuisi niin nuivasti niihin ja lähes naureskelisi päin naamaa kun niistä kertoo, oli miten lupaava ja tutkimuksissa toimivaksi todettu hoito tahansa :david: Matohoito on yksi semmonen.

Itsellä todettu joskus vuonna kivi ja keppi laktoosi intoleranssi. Maitotuotteita tullut syötyä kyllä satunnaisesti, mutta nykyään on pitänyt jättää pois kun tuntunut oireet pahenevan. Jokin aikaa sitten vatsavaivat kävi pahemmaksi, joten laktoosia sisältävät tuotteet jätin kokonaan pois. Maha edelleen sekaisin, joten jätin viljatuotteet pois ja nyt alkaa vatsa toimimaan miltei normaalisti eli viittaisi vahvasti keliakiaan. Pitää nyt kuitenkin käydä ensin testeissä, että tietää tarkasti onko se keliakiaa vaiko ei. Voihan se tosin olla yliherkkyyttä jollekin tietylle viljalajille, kuten aikaisemmissa postauksissa jo todettiin. Totaalista ruokavalion muutostahan se tietää, jos keliakiakin todetaan, mutta ei muu auta, kuin tarttua härkää sarvista. Pahiten pelkään sitä, että oluen juonnin joutuu lopettamaan kokonaan :D. Onkos kellään keliaakikolla kokemusta oluesta, aiheuttaako minkälaisia oireita vaiko pystyykö nauttimaan "kohtuudella"?

Itsellänikin oli maha kuralla yli vuoden, kunnes päätin mennä tutkimuksiin asiasta. Oireina minulla oli kovat alavatsakivut + turvotusta, jonka jälkeen lensi varpusparvi komeasti. Painon sain nousemaan suht hyvin, joten jotain sieltä imeytyi kuitenkin. Ennen tutkimuksia olin siirtynyt kokonaan laktoosittomien ja hyla-tuotteiden käyttäjäksi ja loppuvaiheessa rajoitin jopa vilja tuotteita.

Mikään näistä ei varsinaisesti ratkaissut ongelmaa, joskin auttoi hieman. Kun kyllästyin tietämättömyyteen, menin lääkäriin, joka passitti jatkotutkimuksiin ja colonoskopiaan. Minulta otettiin täydellinen verenkuva keliakia vasta-aiheineen ja tungettiin letkua luolaan. Mitään ei löytynyt, vaan mies on terve kuin pukki.
Lääkärin mukaan ongelmani johtuvat täysin stressistä. Eli silloin kun elämässäni tapahtuu jotain paljon tai on runsaasti huolia, reagoi mahani siihen.

Tämän colonoskopian jälkeen olen siirtynyt takaisin laktoosillisiin tuotteisiin ilman minkäälaista ongelmaa. Painonikin kävi talvella kaikkien aikojen ennätyksessäni..

Itselläni helpotti kun sain selville mikä oli vialla (pää) ja ongelmia ei ole tämän jälkeen ollut lainkaan.

Ei muuta kuin tsemppiä ja toivottavasti löydät oikeat lääkkeet ja ruoka-aineet.

Pellavansiemenrouhe on erinomainen auttamaan varpusparvien poissa pysymisessä. Ainakin itselläni auttoi hyvin jo yksi ruokalusikallinen päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom