Öljyä kuinka paljo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Untamo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Siis paljonkohan on hyvä määrä ottaa oliivi/rypsiöljyä päivässä? tuossa tutkin asiaa niin jotkut ottaa desin ja jotkut 2 rkl päivässä. Tietysti tähän vaikuttaa ruokavalio ja hepun koko mutta noin yleensä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleislöylysääntönä joka on vedetty saunan uunista, voitaisiin pitää että jos syöt päivän kokonaiskaloreista noin 30% rasvaa joka on suositeltavaa hormoniaineenvaihdunnan ja rasvanpolton kannalta, olisi siitä noin 2/3 ainakin öljyjä, maksimissaan jotain 3/4 koska eivät pelkät öljyt jyllää. Eli jos syöt vaikka 3500 kcal päivässä, siitä 20% on 700kcal ja se jaettuna ysillä (1 gramma rasvaa on n.9kcal) on 77.7777grammaa. Desi rasvaa on noin 100 grammaa ja ruokalusikallinen varmaan jotain 20grammaa joten kolme - neljä ruokalusikallista olis varmaan löylyoptimi.

Itse en oo vuoteen enää jaksanu noin paljon säätää, pääasia että söis eniten rasvoista öljyjä, eikä liikaa sitä rasvaa karsi että tulee jotain 25-35% joka päivä energiasta rasvasta.

Jos taas harrastaa kestävyyslajeja tai tekee aerobista enemmän kuin jotain tunnin päivästä voi rasvan suhde kokonaisenergian saannissa laskea ja tilalle tulla enemmän hiilareita.

no samperi ku mä oon karsinu aika huolella rasvoja pois, on päiviä jolloin ei tuu oikein ollenkaan rasvaa ja oon sentään sikabulkilla :rolleyes: .Täytyis varmaan sekotella tota kylmäpuristettuu oliiviöljyy johonkin (pastan sekaan tms?). Mitenkäs on pähkinöiden laita? Ostin just kilon maapähkinöitä ku kuulin että niissä on jotain rasvoja jotka on hyväks hormonituotannolle :D niitä on kiva mussuttaa telkun ääressä...

Originally posted by astro
no samperi ku mä oon karsinu aika huolella rasvoja pois, on päiviä jolloin ei tuu oikein ollenkaan rasvaa ja oon sentään sikabulkilla :rolleyes: .Täytyis varmaan sekotella tota kylmäpuristettuu oliiviöljyy johonkin (pastan sekaan tms?). Mitenkäs on pähkinöiden laita? Ostin just kilon maapähkinöitä ku kuulin että niissä on jotain rasvoja jotka on hyväks hormonituotannolle :D niitä on kiva mussuttaa telkun ääressä...

Syö pähkinöitä vaan urakalla (kunhan ei montaa desia iltapalaksi)minäkin oon syöny jo 1.5 vuotta niitä iltapalaksi protskujuoman kanssa :). Hyvää rasvaa niissä on. Ite syön suolapähkinöitä eikä niiden suolakaan haittaa ellei kyseisessä valmisteessa oo sitä mielettömästi. Jos mättää vaikka 50 grammaa pähkinöitä (noin desi riippuen valmisteesta) on se suolamäärä joka siitä tulee päivittäin ihan merkityksetön kunhan ei nyt sitten muuten suolan kanssa liikaa heilu muutakuin tequilan kanssa ;).
Palmuöljyssä paahdetut suolapähkinät ovat huonompia rypsiöljyssä tms paahdettuihin verrattuna, mutta käytännössä ei sillä oo mitään merkitystä. Hinta ja maku on se mikä merkkaa. Ite syön rainbowin suolapähkinöitä ja heraturboo iltapalaks, sekään ei haittaa kun hera on nopeasti imeytyvää protskuu, koska pähkinöiden kanssa se mössääntyy kivaksi möllöksi mahassa ja imeytyy suolistosta aikanaan aivan varmasti hitaasti :).

EDIT meinasin taas muuten alottaa threadin tuosta ravintoainejaosta, on se kumma kun niin monet vieläkin väittää että pitää rasvaa syödä mahdollisimman vähän ja sit syödään jotain hiilariproteiinivälipaloja jotka vaan heittelee verensokeria kuin heittosäkkiä, väsyttää ja lihottaa. Tasaisesti rasvaa, proteiinia ja hiilaria päivän aikana seuraavin poikkeuksin:

1.ennen nukkumista ei hiilareita (menee vaan läskiksi ja haittaa kasvuhormonin eritystä - tämän käytännön merkityksestä sitten taas kiistellään paljon, itse en ota kantaa)
2.ennen treeniä on päivän aikana pitänyt tankata hyvin
3.treenin jälkeisi(/e)llä aterioilla hiilareita paljon, rasvaa vähän tai todella vähän
4.aamiainen kunnon ateria
5.palautumisjuoma treenin jälkeen joko hiilari&protsku-yhdistelmä tai protsku ekana ja hiilarit vähän protskun jälkeen (etenkin jos ottaa ison palautusjuoman, imeytyy se paljon nopeemmin ja helpommin ottamalla kaksi ohutta juomaa erikseen puolen tunnin sisällä kuin yhden kiisselin)

Itse en syö enään kuin 5 kertaa päivässä, palautusjuoma on yksi niistä, ja on paljon pirteempi ja energisempi olo kuin silloin kun mätti välipalaa joka välissä ja söi 6-8 kertaa päivässä. Treenit on sujunut parin vuoden ajan paremmin kun olen tätä systeemiä toteuttanut, myös aerobiset liikunnat. Lihasmassakin on kasvanut paremmin. Ideoita sain paitsi itse kokeiluna niin myös harmonisesta dieetistä, joka sellaisenaan ei minusta todellakaan ole bodarin ruokavalio, mutta henkilökohtaisin muutoksin se toimii todella hyvin.

Lisätään vielä itsestäänselvyys eli että päivän pituudestahan ne ruokailut riippuu kanssa, useimmiten tulee syötyä 4-5 kertaa päivässä mutta jos päivä venyyyyy vaikka kuten viikonloppuisin niin silloinhan ateriointi vastaavasti lisäääntyyyyy...

Desi rasvaa on noin 100 grammaa ja ruokalusikallinen varmaan jotain 20grammaa joten kolme - neljä ruokalusikallista olis varmaan löylyoptimi.

Perskeles, mulla tuo rypsiöljymäärä pyörii jossain 10-20 rkl välissä. Otan ne ruokailujen jälkeen + ruuasta saatavat rasvat.

Originally posted by Sakkeus

1.ennen nukkumista ei hiilareita (menee vaan läskiksi ja haittaa kasvuhormonin eritystä - tämän käytännön merkityksestä sitten taas kiistellään paljon, itse en ota kantaa)
Mitäs tuosta kiistelemään? Lääketieteellinen fakta on lääketieteellinen fakta. :)

Originally posted by Tomi
Mitäs tuosta kiistelemään? Lääketieteellinen fakta on lääketieteellinen fakta. :)

Oletko sinä siis lopettanut kaurarahkamehukeittomössökombon lapioimisen ennen nukkumaanmenoa? Muistan aikoinaan kysyneen sinulta, että oletko ajatellut mitä Timo Immonen kirjoittaa ennen nukkumaanmenoa nautittujen hiilihydraattien vaikutuksesta kasvuhormonin eritykseen. Vastasit siihen, että olet yrittänyt olla tekemättä mitään mitä Timo Immonen neuvoo tekemään. :)

Originally posted by Hannibal
Oletko sinä siis lopettanut kaurarahkamehukeittomössökombon lapioimisen ennen nukkumaanmenoa? Muistan aikoinaan kysyneen sinulta, että oletko ajatellut mitä Timo Immonen kirjoittaa ennen nukkumaanmenoa nautittujen hiilihydraattien vaikutuksesta kasvuhormonin eritykseen. Vastasit siihen, että olet yrittänyt olla tekemättä mitään mitä Timo Immonen neuvoo tekemään. :)
Toki lapioin kaurarahkamehukeittomössökomboa treenipäivien iltoina, mutta 0-hiilarijuoman voimin mennään monesti lepopäivien iltoina nukkumaan ja dieetillä varsinkin.

Desi rasvaa on noin 100 grammaa ja ruokalusikallinen varmaan jotain 20grammaa joten kolme - neljä ruokalusikallista olis varmaan löylyoptimi.

Ettet vain käyttäis löylykauhaa ruokalusikkana? Oli pakko äsken mittailla omilla ruokalusikoilla ja noin kymmenkunta kertaa sai lappaa ruokalusikallisen vettä desimittaan ennen kuin oli täynnä. Vuorostaan ruokalusikkamitalla riitti 6 kertaa. Eihän tämä nyt sitten ole pilkun viilaamista, eihän?

se ruokalusikka jolla syödään on sitten ihan eri kun se muovinen jolla mitataan. (joskun ennen hopeiset ruokalusikat tosiaan oli ruokalusikan kokosia)

Desi öljyä painaa n. 90 g ja ruokalusikallinen n 13,5 g. Noin sanoi keho.netin ravintoainelaskurisivuilta löytämäni elintarvikkeiden annospainotaulukko.

Originally posted by Krusifiksi
Ettet vain käyttäis löylykauhaa ruokalusikkana?

Ei kyllä toi kauha jäi tonne saunaan taas kun sieltä tossa tulin :D . Kukkurallinen ruokalusikallinen suolapähkinöitä on aivan varmasti noin 20 grammaa kuten sanoin. Kokeile pistää kaksi ja puoli kukkurallista ruokalasikallista desin mittaan niiin koet hämmästyväsi.....mitta tulee täyteen ;).

Kukkurallinen ruokalusikallinen suolapähkinöitä on aivan varmasti noin 20 grammaa kuten sanoin.

Sain itse kyllä käsityksen että puhut öljystä. Ja öljyä omien mittausten mukaan mahtuu tavalliseen(omistuksessani olevaan) ruokalusikkaan 9g ja ruokalusikkamittaan tuo Persikan mainitsema 13,5 g.

Täytyy kokeilla tuota maapähkinä juttua illalla saunan jälkeen. :kippis1:

Originally posted by Krusifiksi
Sain itse kyllä käsityksen että puhut öljystä. Ja öljyä omien mittausten mukaan mahtuu tavalliseen(omistuksessani olevaan) ruokalusikkaan 9g ja ruokalusikkamittaan tuo Persikan mainitsema 13,5 g.

Täytyy kokeilla tuota maapähkinä juttua illalla saunan jälkeen. :kippis1:

Hohoo niinpä puhuinkin sotkin asiat kun postasin. Puhuin siis läpiä päähäni höhöö joo niinhän se on että rkl öljyä on ton verran. Sitä ne löylyhöyryt tekee pistää pään sekasin :D.

3.treenin jälkeisi(/e)llä aterioilla hiilareita paljon, rasvaa vähän tai todella vähän

Muut kohdat tiesinkin jo ennestään, mutta mikä tässä on perusteluna? Yritetäänkö tuolla "rasvaa vähän tai todella vähän" välttää se, että rasva hidastaisi palauttavan aterian imeytymistä vai mitä? En yritä kyseenalaistaa, vaan toivon lisätietoja. Kiitos!

Originally posted by Jylli81
Muut kohdat tiesinkin jo ennestään, mutta mikä tässä on perusteluna? Yritetäänkö tuolla "rasvaa vähän tai todella vähän" välttää se, että rasva hidastaisi palauttavan aterian imeytymistä vai mitä? En yritä kyseenalaistaa, vaan toivon lisätietoja. Kiitos!

Juuri näin kuten meitsikin totesi :), asia on pihvi ja sillä bulius höhöhöo.

"Sinulle joka haluat hyötyä rasvojen ominaisuuksistam, suosittelen nauttimaan 30g kala- tai pellavansiemenöljyä päivittäin neljän viikon ajan. Samaan aikaan otat 4g CLA:ta. Yhdessä nämä nostavat 300kcal kalorinsaantiasi päivässä. Tämä riittää antamaan tarvittavan ärsykkeen lihas kasvulle"

Tää oli B&K nro.3 rasva-artikkelissa, jossa oli paljon tietoa rasvoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom