Ärtyneen paksunsuolen oireyhtymä ja treeniravinto?

Onko täällä muita jotka kärsivät tuosta Vi***sta:curs: vaivasta? Mitkä ruoka-aineet aiheuttavat teillä oireita? Pystyttekö syömään riittävästi esim. bulkilla? Millä ootte saaneet lievennettyä oireita?

Itselläni huomasin että ainakin raejuusto on melkosta myrkkyä mahalle, mutta jugurtti tuntuisi olevan ok.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En saa muodostettua mitään sanaa kohtaan "Vi***sta". Paljasta noi kolme kirjainta, kiitos.

En ole itse kärsinyt kyseisestä vaivasta, mutta jonkin verran on tullut lueskeltua muiden kokemuksia asiasta. Ihan pikaisena yhteenvetona kehottaisin kokeilemaan viljan ja ehkä myös maitotuotteiden vähentämistä/poisjättämistä ruokavaliosta ja runsasta D-vitamiinin syöntiä (luokkaa 100-150 µg/d). Aika moni ainakin kokee hyötyneensä tuollaisesta.

En ole itse kärsinyt kyseisestä vaivasta, mutta jonkin verran on tullut lueskeltua muiden kokemuksia asiasta. Ihan pikaisena yhteenvetona kehottaisin kokeilemaan viljan ja ehkä myös maitotuotteiden vähentämistä/poisjättämistä ruokavaliosta ja runsasta D-vitamiinin syöntiä (luokkaa 100-150 µg/d). Aika moni ainakin kokee hyötyneensä tuollaisesta.

Jep. Mulla on ton suolen kanssa ongelmia ollut niin kauan kuin muistan. Parhaiten suoli toimii tosiaan ku pidän viljan ja maitotuotteet minimissä. Alkoholi on myös sellainen joka pistää suolen todella sekaisin. Niin käy varmaan monella mutta minun kohdalla se menee aivan rullalle.

Juuh, mulla on ollut tuota jo vuosia. Pahimmat oireiden aiheuttajat on vehnä, hiiva ja sokeri. Maitotuotteet ei mulle ole aiheuttaneet mitään, mut on monelta muulta kuullut, et varsinkin lehmänmaitotuotteet on aiheuttaneet oireita. Oon huomannut myös, et mitä prosessoidumpaa ruokaa syön, sitä enemmän oireita. Palkkareissa oon voinut käyttää myös hiilari-protskupalkkareita ilman oireita. En tiä sit minkä takia, ehkä ne hiilarit vaan imeytyy niin nopeesti, etteivät kerkiä aiheuttaa oireita? Vedin vuosia maitohappobakteeritabletteja ja satunnaisesti kasvisentsyymikapseleitakin, ja molemmista oli ainakin mulle paljon apua.

Kiitti vastauksista. D-vitskua syön noin 5000 IU/pvä. Jonkin verran helpotti kun jätin pois dieettilimsat... saa nähä miten reagoi palkkariin...

Maitoa oon aina juonu paljon, jostain luin että ei-homogenoitu(luomu?) maito ei aiheuttaisi oireita niin helposti? Kuitupitoiset tuotteet auttaisivat myös?

Jos joutuu karsimaan maito- ja viljatuotteet pois, niin millä ne olis parasta korvata?

Mulla ainakin helpotti kun jätin aspartaamin ja muut keinomakeutusaineet pois. Samalla lähti ruisleipä, kaurahiutaleet ja kaikki missä on laktoosia .Ja tapanani oli myös käyttää paljon maltoa pitkin päivää, nyt vaan treenin jälkeen ja vatsa on oma hyvä itsensä.

Minulla taas auttoi kokojyväruisleipä aikoinaan. Muistetaanhan nyt vielä mistä se suoli ärtyy: paksusuolen bakteerit alkavat jäystää suolen seinämää, jos niille ei ole kuituja ruoaksi. Eli täysjyvätuotteet ja muut kuitupitoiset yleensä auttaa, ja niitähän nuo lääkäritkin tähän vaivaan suosittelee. Joillain voi myös olla jonkinasteinen diagnosoimaton laktoosi-intoleranssi (ellei peräti keliakia), joten maitotuotteiden vähentäminenkin voi joillain auttaa. Jogurtti, viili ja kypsytetyt juustot voi käydä. Mitään ihmeitä ei tarvitse odottaa vielä seuraavana päivänä ruokavalion muutoksesta, eikä välttämättä vielä viikonkaan päästä.

Kahvi, tee ja alkoholi voi pahentaa oireita.

Taitaa olla niin monimuotoinen vaiva, ettei mitään yleistä kiveenhakattua ohjetta ruokavaliolle voi antaa. Toisille käy viljat, toisille ei, toisille ylipäätään liiat hiilarit pistää vatsan mullinmallin, toisille maitotuotteet jne. Ärtyneen paksusuolen oireyhtymässä on arveltu olevan taustalla serotoniinivälitteinen suolen hypersensitiivisyys, joka saa aikaan suolen epänormaalin motorisen toiminnan, löysyyden/kovuuden ja pöhötyksen. Muitakin tekijöitä varmasti löytyy kasapäin, mutta tuo hermostollinen mekanismi selittää osaltaan sitä, miksi sopiva ruokavalio voi vaihdella kovastikin ihmisestä toiseen. Kannattaa tosiaan käydä hyvissä ajoin keliakiatesteissä, ettei keliakian pohjalta ennätä syntyä laktoosi-intoleranssia.

Mua on kanssa siunattu tällä jutulla, onneksi lääkitys toimii hyvin niin se ei vaikuta elämään mitenkään. Ehkä nyt paskalle pitää päästä hädän yllättäessä vähän reippaammin aka mikään älytön pidättely ei enää onnistu. Ruokavaliota ei ole tarvinnut muuttaa mitenkään, voin syödä ja juoda mitä haluan. D-vitamiinia on nyt lisätty kyllä isolla syötöllä jos se vaikka auttaisi niin paljon, että voisi jättää asacolit pois.

Mua on kanssa siunattu tällä jutulla, onneksi lääkitys toimii hyvin niin se ei vaikuta elämään mitenkään. Ehkä nyt paskalle pitää päästä hädän yllättäessä vähän reippaammin aka mikään älytön pidättely ei enää onnistu. Ruokavaliota ei ole tarvinnut muuttaa mitenkään, voin syödä ja juoda mitä haluan. D-vitamiinia on nyt lisätty kyllä isolla syötöllä jos se vaikka auttaisi niin paljon, että voisi jättää asacolit pois.

Asacol...Tarkoitat varmaan, että sulla on haavainen paksusuolitulehdus?

Muistetaanhan nyt vielä mistä se suoli ärtyy: paksusuolen bakteerit alkavat jäystää suolen seinämää, jos niille ei ole kuituja ruoaksi. Eli täysjyvätuotteet ja muut kuitupitoiset yleensä auttaa, ja niitähän nuo lääkäritkin tähän vaivaan suosittelee.
Noh noh! Esi-isämme, eskimot, Masait, nälänhätäiset ja meikäläinenkin olisivat sitten vailla suolta.
... tai kyllä meikäläinen kasviksia syö, mutta ei viljaa eikä viljakuituja.
Enkä oikein muutoinkaan usko, että bakteeri joka syö kuitua, muuttuisi yht'äkkisesti lihansyöjäksi.

En tiedä olisiko apua ... myönnän että en tiedä tästä taudista juuri mitään, mutta ...
Rankka ruokavalio muutos poistamalla vaikka aluksi lähes kaikki kasvikset ruokavaliosta ... kuitulisänä jotain ei gluteeniviljaperäistä ... ja ruuanyhteydessä aina pitkä lasi vettä, jottei menisi ulosteen ilmeentyminen toiseen ääripäähän.
Ilmeisesti jos tilanne on parantuakseen, niin tämä pitäisi näkyä viimeistään muutaman kuukauden sisällä.
Jos oireet helpottui, niin varovasti lisäämällä joitakin kasviksia ??-viikottain-?? etsitään ne ruoka-aineet ja ruoka-ainemäärät jotka eivät lyö kuralle. (gluteenipitoiset voisi olla hyvä jättää häntäpäähän kokeiltavien listalla)

myönnän että en tiedä tästä taudista juuri mitään, mutta ...
Rankka ruokavalio muutos poistamalla vaikka aluksi lähes kaikki kasvikset ruokavaliosta ...

Löydätkö mistään lääkäriä joka moista suosittelee? Huh huh.. Kannattaako neuvoa jos ei tiedä?

Laajennan vähän vastaustani, koska syy-seuraussuhde ei siitä tosiaan ilmene. Meistä kullakin on paksusuolessa satoja (yli 400 muistaakseni, ainakin ulosteessa) eri bakteereita. Se, missä suhteessa niitä esiintyy, vaihtelee. Osa näistä bakteereista saattaa ärsyttää suolta, osa ei. Mitä enemmän suolessa on näitä "terveellisiä" bakteereita, sitä vähemmän siellä on tilaa muille. Ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan siihen millaiseksi suolen bakteerikanta muodostuu. Täällä lisää aiheeseen liittyen: http://www.vetmed.helsinki.fi/tiedekunta/uutiset/2009/090319_kassinen.html

Nuo täysjyväviljat voi mahdollisesti olla viimeinen asia mitä suolistovaivaisen kannattaa syödä. Vihannesten, marjojen ja hedelmien syöminen toki voi olla hyväksi. Mutta aika yksilöllisiä juttujahan nämä kai on, kannattaa varmaan aika ennakkoluulottomasti testailla minkälainen ruokavalio tuntuu toimivan.

Löydätkö mistään lääkäriä joka moista suosittelee? Huh huh.. Kannattaako neuvoa jos ei tiedä?.... Täällä lisää aiheeseen liittyen: http://www.vetmed.helsinki.fi/tiedekunta/uutiset/2009/090319_kassinen.html

Tuossa linkissäsi ei ole kuitenkaan mitään viitettä siihen, millaisella ruokavaliolla suolen bakteeriflooraa saisi suotuisampaan muotoon. Ok, eroja bakteerofloorassa löytyy, mutta sitä ei kerrota, mitä yhteyttä niillä on oireyhtymän syntyyn. Käsittääkseni kuiduilla ei ole todettu hyötyä ärtyneen paksusuolen oireyhtymässä, tai korkeintaan ollaan todettu marginaalinen hyöty ummetuspainotteisessa oireyhtymässä. Itse en pitäisi ärtyneen paksusuolen oireyhtymän ensisijaisena syynä bakteeriflooran ongelmaa, vaan tuota mainitsemaani hermostollista mekanismia jo ihan senkin takia, koska sopivat ruokavaliot vaihtelevat niin paljon yksilöstä toiseen ja esim. stressi voi pahentaa oireita. Syö enemmän kuituja- ohje on helppo antaa kaikkiin vatsaongelmiin, mutta ei se välttämättä ole niin yksinkertaista :)

Löydätkö mistään lääkäriä joka moista suosittelee? Huh huh.. Kannattaako neuvoa jos ei tiedä?

http://www.vetmed.helsinki.fi/tiedekunta/uutiset/2009/090319_kassinen.html
Hyvin alkaa myös tuo sinun tietopaketti ;=)
'Ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen toiminnallinen vatsavaiva, jonka syyt ovat vielä suurelta osin tuntemattomia.'

Eli vastaus kysymykseesi, kannattaa koska sitä ei tiedä kukaan muukaan.

Jos ruoditaan syitä miksi lääkäreillä on vain yksi resepti ruokavalioksi ... on syynä se etteivät he muuta vaihtoehtoa edes tiedä olevan olemassakaan. Sen verran vahvasti tuota yhden ideologian ruokavalio syndroomaa on levitetty heidän keskuuteen. Keskushallinnollinen sairauden hoito (esim. käypä hoito) blokkaa lääkäreiltä ajattelemisen vapauden. Periaatteessa voisi ko. puljun sivulla olla kyselylomake vaivoista joihin vastaamalla aukeaisi ko. vaivaan sopivan lääketehtaan kotisivut ja valmis resepti jolla voi lääkkeen sieltä tilata.
Tätähän nykyinen sairauden hoito hieman karrikoidusti on.
(Myönnetään on joukossa vielä radikaaleja itsenäisesti ajattelevia ja toimiviakin lääkäreitä, mutta he eivät voi toimia kovinkaan avoimesti)

Syynä voi olla jotkin ruuasta peräisin olevat tekijät. Se ei selviä kuin kokeilemalla. Koska syynä voi olla useampikin ruoka-aine, niin selkeämpää on poistaa kerralla iso joukko ruoka-aineita, jolloin suuremmalla todennäköisyydellä pitäisi näkyä positiivinen vaikutus.
Poistettavien ryhmän voi kasata vaikka ko. oireista kärsineiden henkilöiden keskustelupalstoilta esiintyvistä ruoka-aineista, joilla joku on saanut helpotusta. Listaan voi lisätä lisäksi myös sellaiset joita itse on epäillyt aiheuttajiksi.

Jos tällä tavoin löyttyy apu, niin varovasti ruoka-aineita lisäämällä palauttaa ne ruuat takaisin ruokalistalle jotka eivät aiheuta ongelmia.

Jos ruoditaan syitä miksi lääkäreillä on vain yksi resepti ruokavalioksi ... on syynä se etteivät he muuta vaihtoehtoa edes tiedä olevan olemassakaan. Sen verran vahvasti tuota yhden ideologian ruokavalio syndroomaa on levitetty heidän keskuuteen. Keskushallinnollinen sairauden hoito (esim. käypä hoito) blokkaa lääkäreiltä ajattelemisen vapauden. Periaatteessa voisi ko. puljun sivulla olla kyselylomake vaivoista joihin vastaamalla aukeaisi ko. vaivaan sopivan lääketehtaan kotisivut ja valmis resepti jolla voi lääkkeen sieltä tilata.

Noh, noh...kyllä ne käypä hoito -suositukset ovat loppujen lopuksi varsin hyviä apuvälineitä käytännön työhön. Vaikka menee vähän :offtopic:, taidan kuitenkin vähän kommentoida. Yleisesti taitaa esim. täällä ravintopuolella vallita sellainen näkemys, etteivät lääkärit osaa loppujen lopuksi oikeastaan yhtään mitään, ainakaan itsenäistä ajattelua. Täytyy kuitenkin muistaa, että täällä pakkiksella keskustelu rajoittuu usein hyvin pieneen, vaikkakin tärkeään osaan, lääkärin työstä. Esim. jos vaikka puhutaan ruokavaliosta, vitamiineista, liikunnasta jne. en yhtään ihmettele, jos porukka on sitä mieltä, että lääkärit ovat asioista ihan pihalla. Varmasti monet täällä ovat noiden asioiden suhteen etevämpiä kuin ns. keskivertolääkäri, koska keskivertolääkärillä se osaaminen noissa asioissa ei usein ole se vahvin osa-alue. Ja syykin siihen on aika selkeä: Meidän koulutus on aivan liian vähän ennaltaehkäisyyn painottuva. Koulutuksessa painotus on sairauksissa. Tai näin ainakin olen itse asian kokenut ja puutehan se on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom