Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän selityksiä olla kovaa vauhtia keksimässä ja Christopher Nolan kiinnitetty ohjaajaksi tuleville Nasan videoille.^Kiinnostava tapahtuma, vaikkei Kuun pinnalla käydäkään. Silti enemmän odotan internetin vastavänkäreiden todisteluita kuinka kaikki on vain CGI:tä.
Ydinsota ja asteroidit kai ne suurimmat uhat tuossa suhteessaEn usko että ihminen tulee maapallon ulkopuolella olemaan kovinkaan pitkäikäinen laji ja parhaat tsäänssit olisi satsata tämän pallon elinolosuhteiden säilyttämiseen ja suojelemiseen, ainakin muutaman seuraavan vuosisadan ajan. Mikä järki tunkea jonnekin Marsin kaltaiselle kuolleelle kiviplaneetalle saatanalliseen säteilyyn kun asutamme jo potentiaalista paratiisia.
Uskoisin että maata uhkaavat asteroidit pystytään torjumaan jos törmäys näyttää todennäköiseltä. Ennemmin ihminen omilla toimillaan pilaa elinolosuhteita täällä maapallolla ylikansoittamalla sen, saastuttamalla ja kemikalisoimalla ympäristönsä, tuhoamalla kokonaisia ekosysteemejä ja aiheuttamalla globaalin ilmastonmuutoksen huomattavan lyhyessä ajassa. Nämä kaikkihan on jo selvästi nähtävillä. Ydinsota on toki potentiaalinen uhka mutta se on niin ilmeinen ja helposti ymmärrettävä haittavaikutuksiltaan, että ihmiskunta tajuaa olla lähtemättä siihen.Ydinsota ja asteroidit kai ne suurimmat uhat tuossa suhteessa
Vaatii vuosien varoajan, mutta joitain rohkaisevia tuloksia taitaa jo olla.Uskoisin että maata uhkaavat asteroidit pystytään torjumaan jos törmäys näyttää todennäköiseltä
Eri asia sitten onko tuollainen lajin loppu vai ei. Itse olen toiveikas sen suhteen, että elintaso saataisiin globaalisti sille tasolle, että teknologialla voidaan kompensoida haittoja.Ennemmin ihminen omilla toimillaan pilaa elinolosuhteita täällä maapallolla ylikansoittamalla sen, saastuttamalla ja kemikalisoimalla ympäristönsä, tuhoamalla kokonaisia ekosysteemejä ja aiheuttamalla globaalin ilmastonmuutoksen huomattavan lyhyessä ajassa
Joo en esittänytkään että nämä välttämättä johtaisivat ihmislajin sukupuuttoon (monien muiden lajien kylläkin), vaan heikentävät meidän elinolosuhteita ja tekevät elämästä hankalampaa.Eri asia sitten onko tuollainen lajin loppu vai ei. Itse olen toiveikas sen suhteen, että elintaso saataisiin globaalisti sille tasolle, että teknologialla voidaan kompensoida haittoja.
Tästähän on AppleTV:llä hyvä dokumenttisarja, For All Mankind.En oo kovin syvällisesti asiaan perehtynyt, mutta aika helvetinmoiselta resurssinielulta vaikuttaa. Varmaan pitäisi aloittaa sillä ilmakehän muokkaamisella. Jos se kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti onnistuukin, niin vasta silloin olisi järkevää suunnitella kolonisaatiota. Eihän ihmiskunta tietenkään näin pitkäjänteisesti toimi, vaan joku välttämättä haluaa lähettää sen ensimmäisen miehitetyn sukkulan sinne ja joku toinen välttämättä haluaa olla se ensimmäinen Marsin pinnalla.
Itse olen vähän kyyninen siihen että teknologiaa tullaa enää käyttämään juuri muuhun kuin tuottavuuden lisäämiseen.Eri asia sitten onko tuollainen lajin loppu vai ei. Itse olen toiveikas sen suhteen, että elintaso saataisiin globaalisti sille tasolle, että teknologialla voidaan kompensoida haittoja.
Niinpä, sen takia joku Marsin tai muunkin planeetan asuttaminen on aivan järjetöntä, kun ne haasteet ovat vielä valtavan paljon isompia kuin mitä täällä Maan päällä huonossakaan skenaariossa.Tämä pallo pitäisi ryssiä melko pahasti, että Mars vaikuttaisi asuttavammalta pallolta. En usko että maksimaalinen ilmastonmuutos + ydinsotakaan siihen vielä riittäisi, vaikka varmasti surkeaksi elo täällä menisikin. Täällä on kuitenkin ilmakehä, vettä ja magneettikenttä oletuksena. Asteroidit osannemme jo muutaman vuoden päästä ennustaa erittäin hyvin, kiitos mm. Vera Rubin Observatoryn skannatessa avaruutta. Sitten taas jonkun ulkoavaruudesta ns. ennustamattomasti tulevan kivenmurikan tulemisen todennäköisyys on niin olematon, ettei ihmiskunta sellaisten takia ala resursseja haaskaamaan.
Saati miten nihkeetä marsissa olisi minkään nurtsin kasvattaminen kun lähtökohtaisesti ilmasto on päin helvettiä. Paljon helpompaa on korjata oman pallon ilmasto.Onhan noita Saharan eheytysprojekteja useampikin meneillään, mutta en tiedä minkälaisia menestystarinoita ovat olleet. Jos siellä jokunen pläntti saataisiinkin vihertämään, niin tokkopa siitäkään missään isommissa medioissa uutisoidaan, kun ei sellainen myy.