Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kuka eka, mikä biisi. Lähinnä nopeus kisa.
7226FFAB-0820-40F9-9532-7BBE38DCAFD9.webp

Tuo pemarin sähkövehes alk. 69t on halpa 400kW uusi auto alle 4s sataseen. Samat tehot bensakoneesta ja pelkkää autoveroa tulee tuo 69t. Tai enemmän. Ja kuitenkin laatuauto vs Tesla yms rengasmelupesäkkeet.
Ja mihin tuollaista suorituskykyä tarvitsee normaaliliikenteessä?

Siihen, että joka valoista lähtiessä käämi palaa (pun intented) ku edellä menevä kiihdyttää niin hitaasti?

Eräänä vuonna esitin, että vedän tuonne jotain siimoja ja laitan niihin kasvamaan jotain köynnöstä, ikään kuin naamioverkoksi.
Mites tohtorin ehdotus erinäisistä tarvehankinnoista tulevia projekteja varten, kyllähän runnerikin pari varaosa-autoa tarvii jne... Ny vain kannustamaan, että tarttuu siihen vasta tarjottuun LC.

Ne jonoon ja sitten päälle ihan oikeaa naamioverkkoa.

Pitäis kelvata, uskoisin. 👍🏻😉

Siihen, että joka valoista lähtiessä käämi palaa (pun intented) ku edellä menevä kiihdyttää niin hitaasti?
Tuli jotain aasinsiltaa pitkin mieleen, että joskus 80-luvulla ja 90-luvun alussa meillä oli hyviä autoja, mm. Fiat Panda. Isällä oli joskus tapana, kun kaksikaistaisella tiellä sattui seisomaan liikennevaloihin jonon kärkeen esim. vähän paremman saksalaisvalmisteisen auton rinnalle, huudattaa moottoria ja kun naapuriautosta kääntyi pää että mitäs vittua, osoitella sormella menosuuntaan että nyt lähtee. Sitten, kun valot vaihtuivat, voikin lähteä liikkeelle ihan herrasmiesmäisen rauhallisesti ja virnistää, kun se viereinen vehje katoaa kuminkäryn kera jonnekin kaukaisuuteen. Se oli ihan kivaa viihdettä lapsenkin kannalta.

Useammin tuntuu palavan kun tulen valoissa taakse. Käy vissiin sieluun tesla-petteriä. Hana pohjassa karkuun kun minä köröttelen rauhassa perässä.

On sitä tultu mainiosti toimeen 50 heppasella autolla jolla kiihtyvyys 17s 0-100 mutta onhan se mukavata kun esim. liittymissä valitset itse raon johon menet eikä tartte lappu lattiassa miettiä ehtiiköhän, ohituksia ei tartte kytätä kilometritolkulla kun pitkästä menee ohi heittämällä jne jne.

Eräänä vuonna esitin, että vedän tuonne jotain siimoja ja laitan niihin kasvamaan jotain köynnöstä, ikään kuin naamioverkoksi. Siihen taisi tulla vain kommentti, että no et kyllä laita.
🤷‍♀️ Minusta minä olen kyllä tarjonnut vaihtoehtoja!
Mitenkäs natolanka, oletko ehdottanut? 🤔

jos lippahatussa on suora lippa niin saako sen mennä kääntämään mutkalle vai kuuluuko sen antaa olla suora

Minä vaan kysyn
Riippuu minkä ikäisestä on kyse. 20-vuotiailla se menee nuoruuden piikkiin, mutta +30-vuotiailla ei voi enää vedota nuoruuteen.

Jos lippa on takana, niin pitää pyöräyttää pari kertaa.

Itse kysymykseen vastaus jos on suora lippa ja sitä taittelee, niin siitä tulee sellainen perunapelto.

No eipä noin suuria tehoja enää mihinkään "tarvitse". Pointti itsellä oli tuossa, että jos tehokkaan pelin haluaa, niin selkeästi kääntyneet sähköautot halvemmiksi kuin polttomoottorit, etupäässä tietty koska CO2 verotus.
Joka tuon tilasi omistaa nykyisen 400hv+ maasturin lisäksi 2 venettä, moottorikelkan, prätkän ja vesijettikin oli jossain vaiheessa, mutta myi kun kaksi venettä jo. Mihinkä noita tarvitsee on mahdollisesti väärin muotoiltu kysymys. =D

No eipä noin suuria tehoja enää mihinkään "tarvitse". Pointti itsellä oli tuossa, että jos tehokkaan pelin haluaa, niin selkeästi kääntyneet sähköautot halvemmiksi kuin polttomoottorit, etupäässä tietty koska CO2 verotus.
Joka tuon tilasi omistaa nykyisen 400hv+ maasturin lisäksi 2 venettä, moottorikelkan, prätkän ja vesijettikin oli jossain vaiheessa, mutta myi kun kaksi venettä jo. Mihinkä noita tarvitsee on mahdollisesti väärin muotoiltu kysymys. =D
Köyhät tarvii, rikkaat haluu. 😁

Lakot jyllää, uimahallitkin pari päivää kiinni. En ole ihan jyvällä mistä milloinkin ja minkä takia lakkoillaan.

Palkoista puheenollen tottakai työn houkuttelevuutta pitää lisätä aloilla, jossa on katoa tai työvoimapulaa. Sote-alalla ja monella muullakin alalla puollan palkkojen nostoa, mutta koska puhutaan verotuksesta? Mikäli palkkoja korotetaan suuria määriä, niin kyllähän siinä vastaavasti myös verotetaan enemmän.

Korkea verotus puolestaan näkyy kilpailukyvyssä kansallisella tasolla sekä hinta- ja kustannuskilpailujenkykyjen osalta. Korkea verotus haittaa myös työllistymistä. Työn verotus taitaa olla Suomessa pohjoismaiden suurin.

Mites tohtorin ehdotus erinäisistä tarvehankinnoista tulevia projekteja varten, kyllähän runnerikin pari varaosa-autoa tarvii jne... Ny vain kannustamaan, että tarttuu siihen vasta tarjottuun LC.
Ei kelpaa minulle. Minä en halua pihalle mitään autonromuja; minusta se on karsean näköistä kun pihoilla lojuu ties mitä romuja. Ei sillä että pihan pitäisi mitenkään nätti olla (ei ole) mutta minä en halua kotiin mitään romuttamo-/kaatopaikkafiilistä koska oikeasti tykkään viettää aikaa pihalla.
Sekä Sisun että uusimman projektin hankinnasta kysyin vaan, että mihin ne sijoittuvat -koska ei mahdu pihalle.
Mitenkäs natolanka, oletko ehdottanut? 🤔
En mutta kyllähän sekin pitäisi viritellä jotenkin, että tulisi riittävän korkealle.

Isotuomipihlaja olisi nopeakasvuinen mutta onkin ilm. vieraslajien listalla. Hö.

Kohta alkaa olla sähkösotkalla ajelua takana 2tkm ja kyllähän se ensisijaisesti on kivaa ja sitten halpaakin. 1 800 km kohdalla katsoin, että pelkästään himassa lataamalla on kulunut 500 kWh eli 55e, mutta parasta on ollut ajaa näin talvella takavetoisella 150 kW / 310 Nm autolla vaikka painoa sillä onkin reilu 2000 kg. Todella hyvä hallinta liukkailla ja lähdössä heti täysi vääntö käytössä. Takaveto oli viimeksi alla varmaan 15v. sitten, kun Amazon käyttöautona. Ei ole sähkösotkassa tarvinut laittaa hiekkasäkkejä konttiin.

Eri asia on tuo lähes koko perheen kuljetin Caddy... Katsastaja katkaisi sekä kuskin puolen jousen edestä että käsijarrun vaijerin ja hylkäävä päätös niistä ymmärrettävästi. Tarjousten jälkeen äänestin jaloillani ja vaihdan 1/5 rahaan osat ite sekä saan samaan rahaan uudet tolpat iskareineen sekä kasan koiranluita.

Noilla "säästöillä" tuli mieleen alkaa selvitellä kompuraa kotiin. Olisiko teillä aikaa jutella niistä? Millainen kompura olisi hyvä tee-se-itse hommiin omakotitalossa? Käyttöä olisi satunnaisesti: mm. listoitusta, uimapatjan täyttöä, fillarit, auton renkaat, satunnaiset rakennusprokkikset jne. Olisi ulkoverhouskin talosta olisi menossa vaihtoon, mutta siihen hommaan taitaa olla parempiakin ratkaisuja kuin runkonaulain kompuran letkun päässä... Biltema/Motonet/Tokmanni halvimpien kanssa se varmaan menee vähän ajan päästä toriin myyntiin ja sitten ostaa sen hyvän.

minusta se on karsean näköistä kun pihoilla lojuu ties mitä romuja. Ei sillä että pihan pitäisi mitenkään nätti olla (ei ole) mutta minä en halua kotiin mitään romuttamo-/kaatopaikkafiilistä koska oikeasti tykkään viettää aikaa pihalla.

Liialliset projektit ja varaosa-autot maisemoituvat itsestään kauniiksi, omaperäiseksi ja luonnonläheiseksi osaksi ympäristöä. Kyllä niistä hyvän aidankin saisi.

1648613813554.png

^ Ei.

Back
Ylös Bottom