Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Nyt on yli vuosi takana duunia tunnin työmatkalla. Mikä on muuten ns. vitun perseestä. Tätä kamaluutta oon koittanu lieventää äänikirjoilla. Kirjoja on mennytkin n. 2 per kk. Eli kymmeniä kuunneltuja kirjoja. Yhtään fiktiivistä kirjaa en oo kuunnellut. Semmoseen paskaan en lähde. Mutta tieteellisiä kirjoja historiasta, maailmankaikkeudeusta, ihmisyydestä ja itsensä kehittämisestä. Joskus tuntuu että hyvät kirjat on kuunneltu jo. Mutta iski eteen lupaava. Vasta vähän alkua kuunnellu, mutta vaikuttaa sellaselta että voisin suositella nyt jo:

Ratkaisu: Ajattele toisin​

Työelämässä. Vaikeuksien sattuessa. Ihmisten kanssa.
Opas kaikille oman ajattelunsa kehittäjille kertoo, miten mennä boksin ulkopuolelle, poistua kuplasta, päästä noidankehästä tai kohdata ongelmat.
Mikä avuksi, kun edessä on ongelma, johon ei löydy ratkaisua? Mistä keinot, kun töissä pitäisi keksiä uutta tai luova ratkaisu? Mitä tehdä, kun keskustelu ääripäiden välillä on mahdotonta? Mistä apu, kun ajatukset kiertävät kehää?Antti S. Mattilan johdolla opit ratkaisemaan ongelmat käyttäen hyväksi näkökulman vaihtamisen taitoa. Elämässä eteen tulevien tilanteiden tarkastelu yllättävistäkin näkökulmista on jo antiikin stoalaisten suosima metodi, joka auttaa ongelmien luovassa ratkaisussa työ- ja yksityiselämässä, kasvattaa henkistä sopeutumiskykyä, helpottaa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja on avain onnellisempaan ja pidempään elämään. Tutkitusti.

Ihan pelkästään tätä foorumia (tiettyjä ketjuja) vilkaistaessa kirjasta mainio apu

Mä hokasin etten pysty kuuntelemaan äänikirjoja. Harmi sinällään. Jos joku puhuu, pitäis olla kuva mukana. Kirjasta katoaa jotain oleellista kun mielikuvitus ei yhdisty siihen samalla tavalla kuin lukiessa. Ikään kuin olisin jonkun toisen ihmisen monotonisen tylsässä mielikuvituksessa, weird. Jotain keskustelua, höpöä, podcastia voi kuunnella. Kirja: eij.
Ehkä pitäis vielä yrittää.

Elämänkerroista on mennyt onely Linkolasta kertova. Yleisesti ne ei niin nappaa, vaan enemmänkin juuri tuollaiset fakta/itsensä kehittämisopukset.

Luen sen verran vähän, että pitää olla hyvä jotta innostun. Kun on niin perhhanasti kaikkea muutakin mitä voisi tehdä. mm. keittiövaa'an seinäteline piirtämättä, myös maustemyllyt pitäisi saada ilmaan seinälle. Ois sit pöytä helpompi pyyhkiä.

Heitäs kontsa vähän listaa edes muutamasta hyvästä kirjasta, voi sit kuunnella, kun sopiva hetki.

Nopeasti tulee mieleen:
- Israelin homon Hararin Sapiens ja Deus tietysti ykköset. Varsinkin sapiens on kulttiteos, deusille ehkä 3/5.
- joe dispenza: luo itsesi uudelleen. Kvanttihomma pitää tulkita itse, ei ottaa kirjaimellisesti. Mutta äärimmäisen hyvä. Olen kirjassa mainittua ajatteluhommaa harrastanu pienestä pitäen, mutta kirja kertoo mitä se on.
- Miksi nukumme - Unen voima. Erittäin hyvä unesta ja sitä kautta hyvinvoinnista. Jos on lapsia niin avaa niiden nukkumisen tarvetta.
- Bill Brysonit: Lyhyt historia lähes kaikesta ja Keho. Siinä mieltä avaavaa ja viihdyttävää kerrontaa. Helppo kuunnella.
- Ihmiskehon lyhyt historia. Kertoo miksi olemme tälläisiä.

Mitä muita näitä oli.
- 52 diktaattoria. Olemme hirviöitä sinä ja minä.
- Maailman pisin pajunköysi: 101 historiallista harhakäsitystä. Tämä oli hyvä. Monta asiaa valetta. Se kundi keskiajalla ei kuollut kusen pidätykseen ruokapöydässä vaan virtsatulehdukseen muutama päivä myöhemmin. Eikä Luther hakannu teesejä kirkon oveen.

- Aivot - ihmisen tarina.

edit. Elämänkerroista olen lukenut ihan kansista Haapasalot. Ne pitä lukee, oli niin paljon kuvia. Pidin fiktiivisenä kunnes muutin Venäjälle. Ja Kimi Räikkönen toki formulafaneille.
Lopuks vielä Aki Hintsa. Hyvä kirja sekin.

Viimeksi muokattu:
712CECC1-33E8-433B-AF36-ED57C7C3CDD6.webp

Onkos Kirja vielä äänikirjana ilmaiseksi jaossa? Jos koettaisin antaa äänikirjalle vielä mahdollisuuden, että saisinko ne vehmaat Itävallan maisemat mielikuvitukseeni äänikirjan kautta?

Antiikin kreikasta on hyvä sananlasku tähän liittyen, oisko ollut Herakles tai sit joku filosooffi. Ei muista.

Jotakuinkin homma meni niin, että: Jos laiva ajaa merellä karille ja kapteeni tippuu yli laidan ja pitää valita uusi kapteeni laivalle, joka osaa ajaa laiva takaisin mantereelle. Laivalla pidetään demokraattisesti äänestys, sillä ehdokkaita on kaksi.

Toinen on äänekäs ja kehuu itseään maailman parhaaksi kapteeniksi. Toinen taas on hiljainen, mutta hänet tiedetään hyvänä kapteenina vaikka hän ei tästä osaa ääntä pitää.

Demokraattinen ongelma on siinä, että tämä äänekäs kapteeni vie voiton. Eli aina demokratia ei ole paras lopputuloksen kannalta. Tämä vain siitä esimerkki, en muista tarkkaan miten se meni, mutta jotakuinkin näin. Antiikin kreikassa jo osattiin todeta, että demokratia ei aina ole se paras vaihtoehto.

Voi ton myös nähdä jonkun ihmisen propagandana, antiikin Kreikassa kun oli monenmoista lässyttäjää.

Sen voi kukin nähdä miten vain. Mutta pidän sitä hyvänä esimerkkinä siitä, että demokratia ei aina ole toimivinkaan tapa.

Mutta onko parempaa tilalle.

Nopeasti tulee mieleen:
- Israelin homon Hararin Sapiens ja Deus tietysti ykköset. Varsinkin sapiens on kulttiteos, deusille ehkä 3/5.
- joe dispenza: luo itsesi uudelleen. Kvanttihomma pitää tulkita itse, ei ottaa kirjaimellisesti. Mutta äärimmäisen hyvä. Olen kirjassa mainittua ajatteluhommaa harrastanu pienestä pitäen, mutta kirja kertoo mitä se on.
- Miksi nukumme - Unen voima. Erittäin hyvä unesta ja sitä kautta hyvinvoinnista. Jos on lapsia niin avaa niiden nukkumisen tarvetta.
- Bill Brysonit: Lyhyt historia lähes kaikesta ja Keho. Siinä mieltä avaavaa ja viihdyttävää kerrontaa. Helppo kuunnella.
- Ihmiskehon lyhyt historia. Kertoo miksi olemme tälläisiä.

Mitä muita näitä oli.
- 52 diktaattoria. Olemme hirviöitä sinä ja minä.
- Maailman pisin pajunköysi: 101 historiallista harhakäsitystä. Tämä oli hyvä. Monta asiaa valetta. Se kundi keskiajalla ei kuollut kusen pidätykseen ruokapöydässä vaan virtsatulehdukseen muutama päivä myöhemmin. Eikä Luther hakannu teesejä kirkon oveen.

- Aivot - ihmisen tarina.

edit. Elämänkerroista olen lukenut ihan kansista Haapasalot. Ne pitä lukee, oli niin paljon kuvia. Pidin fiktiivisenä kunnes muutin Venäjälle. Ja Kimi Räikkönen toki formulafaneille.
Lopuks vielä Aki Hintsa. Hyvä kirja sekin.
Pitää ottaa muutama näistä listalle. Joitakin on jo luettukin. Vaihdossa voin suositella Robert Cialdini - Vaikutusvalta ja Carol Dweck - Mindset. Muitakin olis, mutta ei tuu nyt heti mieleen.

Back
Ylös Bottom