Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Minua koitetaan houkutella salakavalasti jahtaamaan unelmiani ja aloittaa opinnot joko koodaamisen tai graafisen suunittelun tiimoilla. Mitähän kieliä sitä nykyään tarvitaan jos uraa haluis tehdä? No tietty riippuu lähteekö pelimaailmaan deviksi vai koodaamaan ovikoodeja irma mummolle (ei meidän irma)
C++ se taitaa pelimaailmassa jyllätä. Ensin pitäs kyllä olla käytynä vähintään joku hyvä käyttöjärjestelmien kurssi, että ymmärtää, mitä tietokoneen sisuksissa tapahtuu ja miten tietokoneen muistinkäyttö toimii, että tuollaisella matalan tason kielellä pystyy touhuamaan niin kuin on tarkoitus. Matikkaakin tarvinnee ymmärtää jonkun lineaarisen algebran kokonaisuuden verran, kun pelimaailmassa tokko voi välttyä kaikenlaiselta vektorin pyörittelyltä.

Mää vähän sanoisin, että juna tuonne pelimaailmaan on kyllä mennyt aikuiselta ilman aikaisempaa koodaustaustaa, mutta jos tuntuu, että hirveä palo on, niin ainahan voi kokeilla.

Jos puhutaan muusta yritysmaailmasta kuin pelimaailmasta, niin Java ja Spring Boot on paljon käytössä. Finanssisovelluksia tunnutaan koodattavan paljon myös C# / .NET:illä. Tietokantoja kannattaa opetella ymmärtämään. Docker ja Kubernetes on kova sana. Julkisen pilven (Google, Azure, AWS) osaamisesta on takuulla iloa jne. Noista saa itelleen hyvän harkkatyön, kun tekee jonkun tietokannan päällä makaavan pienen fullstack-sovelluksen, jonka laittaa Docker-konttiin ja ajaa konttia jossain pilvipalvelussa. Jos haluaa, niin pilvessä voi hostata fronttia erikseen, joka kutsuu tuota kontissa olevaa bäkkäriä. Pilvestä voi ottaa kannan itselleen, jos ei halua lyödä kontin sisään mitään tiedostopohjaista kantaa jne jne.

muoks. tosiaan pelkän jollain kielellä koodaamisen lisäksi joutuu osaamaan aika paljon muutakin, että pystyy tekemään yhtään mitään oikeissa koodaushommissa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvistä neuvoista Max, oliskohan viel tietoa jos tosiaan esim pelimaailmaan tai vastaavaan pyrkis, nimenomanaa graafiselle puolelle niin pitäis varmaan opetella jotain ajankohtaisia 3D sovelluksia, unity engineä yms. Onkohan näihin ihan omia kursseja/kouluja vai hoituu lähinnä "in house" koulutuksilla. Hmm..

Aamuisin olen alkanut miettimään kun klo soi, että keksiskö sitä muita töitä ihan vaihtelun vuoksi kun nykyisessä paikassa ollut töissä vasta 26 vuotta...
Vähän samat fiilikset, onneksi tänä vuonna on saanut ja osannut keventää.
Tänään pitkästä aikaa ihan oikeita töitä tekemässä ja ei tää kyllä maistu yhtään sen paremmalta vaikka kuinka on tehnyt kaikkea muuta välissä.
Yrittäjä kun on niin aika paljon asioita ettei voi tosta vaan vaihtaa hommia.

Yks kaveri oli joskus menossa pillutohtorille ja toinen taas toosalääkärille.

jokatapauksessa epämiellyttävää on. Minusta siis. Joku toinen voi tykätä. Gynellä käymisestä siis. Nimityksillä ei minulle niin väliä.
Oliko nuokin molemmat kaverit käyneet rovinssiviikonloppuna siellä ilmajokisten teltassa?

Jos mä mietin firman pihaan ww2 sakujen vartiotornia jossa hiekkasäkit ja MG40 piiput sojottamassa niin en ihan kahjoin ole.

Kah nyt joku oikeasti tekee tämän.

Muistan nimittäin aikoinaan Huuliveikot ohjelmassa Rakentaja-Rane (tai Raunohan mun oikea nimi on) teki puusta Keravan taakse 1:2 Eiffel-tornin, sillä aikaa kun vakiovieras Arska teki linnunpöntön.

Kah nyt joku oikeasti tekee tämän.

Muistan nimittäin aikoinaan Huuliveikot ohjelmassa Rakentaja-Rane (tai Raunohan mun oikea nimi on) teki puusta Keravan taakse 1:2 Eiffel-tornin, sillä aikaa kun vakiovieras Arska teki linnunpöntön.
Ranehan teki kerran viikonloppuprojektina avaruusaseman.

#moro
l8Tz6dRzA.jpg

oliskohan viel tietoa jos tosiaan esim pelimaailmaan tai vastaavaan pyrkis, nimenomanaa graafiselle puolelle niin pitäis varmaan opetella jotain ajankohtaisia 3D sovelluksia, unity engineä yms. Onkohan näihin ihan omia kursseja/kouluja vai hoituu lähinnä "in house" koulutuksilla. Hmm..
Graafisesta suunnittelusta en kyllä tiedä tuon taivaallista :D Mutta näitä pelinkehitysalustoja (muistaakseni Unityä) käytetään kyllä ainakin paikallisessa ammattiopistossa. Kaveri opettaa siis täällä ammattikoululaisille tietotekniikkaa ja ne touhuavat C#:lla ja muistaakseni tuolla Unityllä.

Paikallisessa yliopistossa taas on tehty omat kirjastonsa yksinkertaista pelikehitystä varten (Jypeli) ja ohjelmoinnin peruskurssilla käytetään sitä + C#. Ohjelmoinnin jatkokurssi sitten Javaa ja JavaFX:ää, jos ei ole kerennyt muuttumaan vuoden sisään. Palvelinohjelmointikurssi Pythonilla ja Flaskilla jne.

Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan polttoaineen hiilisisällöstä perittävä maksu olisi toimivin ja myös kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Pöh. Hallituis vois muutaa ansiosidonnaisen kestämään eläke-ikään saakka. Sehän olis kustannustehokkain tapa vähentää päästöt.
Mä ainakin lopettaisin polttomoottirilla ajelun heti ja veisin skidit sähköpyörällä päiväkotiin.

Back
Ylös Bottom