Käyttöautot joiden arvo ei laske

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansen
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ei puhuta ihan halvimmista peleistä, niin mitkä automallit olisi sellaisia, että sopivat kohtuullisesti jokapäiväiseen käyttöön, ollen kuitenkin hiukan naapurin Corollaa komempia ja paremmin arvonsa säilyttäviä?

Käyttökustannukset usein hiukan nousevat erikoisempien autojen ollessa kyseessä, mutta jos nyt "unohdetaan" se ja ajatellaan vaan jälleenmyyntiarvoa. Monen tavallisen palkansaajan auton hankintahinta pyörinee siellä 5000-15000 eur suunnilla, mitä sieltä löytyisi vähän erikoisempaa peliä ilman roimaa hinnanpudotusta seuraavan viiden tai vaikkapa kymmenen vuoden aikana?

Mazda MX-5 kovakatolla tai ilman, jos kaks penkkiä riittää. Jos ei niin Mazda 3 MPS tai 6 MPS.

Tai Alfa GT, GTV, 147 tai 156 Busso-koneella. Niitten arvo ei enää laske.

Tai siis, löytää auto jonka arvo verrattuna siihen sijoitettuun rahaan käyttöajan kuluessa, se on mahdoton tehtävä.

Mutta remppaatko corollaa satkulla/vuosi ja arvo laskee sen satkun samassa ajassa, vai sijoitatko italialaisen remppoihin muutaman tonnin vuodessa ja hyvällä tuurilla saat kiinnostusta herättäneestä vanhusmallista myöhemmin saman 5 tonttua ku ostaessa...

Se pitää nimenomaan olla harvinaisempi malli, uutena kallis auto mikä +20v vanhana omaa edelleen arvoa useita tonneja ja hinta ei laske vaan jopa nousee. Perus autot menee lopulta siihen että jos ovat leimassa niin arvo on muutama satanen. Harvinaisemmat ei mene ikinä muutaman huntin autoiksi.

Mitä tulee heti mieleen;
Audin originaali S:t eli S2, Ur-S4 ja Ur-S6. Varmaan myös B5 korin 2.7 biturbo S4 alkaa olla siinä iässä.

Kuka oikeasti haluaa E30 jokapäiväiseen käyttöön? Onhan noita klassikoita joiden arvo nousee. Jopa Porsche 924 nostaa arvoaan. Hitto, jopa Fiat Multipla on kohta keräilyklassikko. Mutta ilmeisesti nyt oli tarkoitus löytää suht. tuore, turvallinen, järkevä, luotettava ja ihan näyttävä auto, joka ei heti tiputa puolia arvostaan vuoden aikana.

Alfoja en uskaltaisi itse suositella jokapäiväiseen ajoon, mutta toisaalta kokemukseni perustuu vain Breraan ja GTV:hen.

Bussolla vai Twinsparkilla/JTS:llä?
Bussolla. Ymmärrän viehätyksen, mutta Alfat eivät vain ole kaikkia varten. Enkä mahtunut ajamaan sitä, joten siinä oli sekin.

En tarkoittanut aiemmassa viestissä dissata mitään ko. autoista tosiaan. Enkä kyllä osaa keksiä mitään järkevää mikä ei tiputtaisi hintaansa. Ehkä joku ~20ke hintaluokan BMW tai Audi jollain muulla kuin karvalakkivarustelulla ja jollain fiksulla moottorilla. Itse olen tuumannut Lexusta seuraavaksi autoksi, mutta mieluiten olisin ilman. Kahden auton talous pakon edessä on ihan perseestä, kalliiksi tulee :unsure:

Bussolla. Ymmärrän viehätyksen, mutta Alfat eivät vain ole kaikkia varten. Enkä mahtunut ajamaan sitä, joten siinä oli sekin.

En tarkoittanut aiemmassa viestissä dissata mitään ko. autoista tosiaan. Enkä kyllä osaa keksiä mitään järkevää mikä ei tiputtaisi hintaansa. Ehkä joku ~20ke hintaluokan BMW tai Audi jollain muulla kuin karvalakkivarustelulla ja jollain fiksulla moottorilla. Itse olen tuumannut Lexusta seuraavaksi autoksi, mutta mieluiten olisin ilman. Kahden auton talous pakon edessä on ihan perseestä, kalliiksi tulee :unsure:
Breraahan ei ikinä ole Bussolla edes saanut enkä itsekään noilla GM:n kutosilla ottais. Busso ainut suht hyvämaineinen kone jos noista vanhemmista puhutaan.

Toki huoltohistorian pitäisi olla kunnossa että itsekään vanhaa Alfaa ostaisin.

Mikä vika siinä on? Oon pari vuotta sitten ajanut sellaisella joka päivä. Huippu talvella.
Mullakin joskus aikonaan ollut tuollainen, ihan jees auto.

Meinasin sanoa samaa mutta niitä enää harvoin löytää.
Joku aika sitten ajattelin ihan uteliaisuudesta katella missä hinnoissa e30 bemarit nykyään on, eihän niitä tosiaan saa enää juuri mistään:LOL:

Pahoittelut ooteesta.

On kieltämättä e30 benarien hinnat lähteny kipuamaan:eek:. Toki joku 325 jota ei ole kukaan "tuunannu", on kohtuu harvinaista herkkua, mutta että 30k€:hyper:

Mikä vika siinä on? Oon pari vuotta sitten ajanut sellaisella joka päivä. Huippu talvella.
Makuasioitahan nämä on tietysti, ja itse ajattelen tylsän pappamaisesti näistä. Kolariturvallisuudeltaan E30 suunnilleen samaa luokkaa kuin Saarioisten rusinaton maksalaatikko, ja ei tuo ajokokemuksena musta kummoinen ole. Sama juttu ei-Cosworth Sierran kanssa, kehno ja kömpelö laatikko. Mutta siis juu, joku 325i Cabriona olisi makea kesäauto, onhan se nätti koppa. Käyttikseksi mulle mieluummin mikä tahansa suht moderni auto.

Sori offtopic. Noita E30 325 oli joka toisella sillon kun itse sai kortin, ja se oli jo silloin vanha romu. Hassu ajatus, että se on nyt haluttu ja arvostettu auto.

Ostin e30:n käyttöautoksi Herran vuonna 2007 ja myin 2010.

Ostaessa 250 e, myydessä 750 e. Osiin meni auton ollessa itsellä ehkä satasen verran. Siihen aikaan tuo oli korkoa kasvava ajopeli.

Hyvä auto oikeasti ajaa. Mitä nyt muutama kilo meni pohjaan pakkelia, että sai leiman. Ostaisin heti lakanan alle vanheneen, jos ois lato tms "ilmainen" kylmä säilytystila.

Lancia Delta HF Integrale.

Ei ole uusi, on about mikroauton kokoluokkaa ja hyvästä sellaisesta saa pulittaa 50k, mutta ei kyllä arvo laske, vaan on noussut ihan raivolla.

Pitäisi olla kristallipallo niin näkisi mistä tulee autoklassikoita ja ostaa sellainen. Joku Ford Focus RS 500 luultavasti tulee nostamaan arvoaan sitten joskus, mutta mikä on sitten joskus? Ei tässä varmaan sitä haettu, että että joudutaan arvon nousua odottelemaan?

Back
Ylös Bottom