Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ihminen on kyllä paska (ei mikään uusi asia, mutta ettei ketään unohda).
Vähänkään eläinrakkaana tai muuten empaattisena ihmisenä sitä on mahdotonta unohtaa.

Vähänkään eläinrakkaana tai muuten empaattisena ihmisenä sitä on mahdotonta unohtaa.
Joo, itseä ei varsinaisesti hetkauta pahemmin ihmisten toisilleen tekemät pahuudet, mutta eläimiin, pieniin lapsiin ja muihin täysin puolustuskyvyttömiin kohdistuvat teot saa veren kiehumaan.

Muistakaahan, että eläintarhassa se eläin on samaan tapaan vangittuna kuin kotona oleva lemmikki.

Tai näin itse sen miellän. Sillä kumpikaan ei saa toteuttaa vapaata tahtoaan, vaan on hyödyke, työkalu, seuralainen, nähtävyys.

Mutta itselle kyllä koira tulee, kun aika koittaa. Syönpä kyllä lihaakin, mikä myös on ajatuksissani turhaa, mutta se on luonnon laki, että vahvempi vie voiton. Siksipä myös peukku lemmikeille.

Edit, vai kuinka te miellätte lemmikin vs. eläintarha?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Muistakaahan, että eläintarhassa se eläin on samaan tapaan vangittuna kuin kotona oleva lemmikki.

Tai näin itse sen miellän. Sillä kumpikaan ei saa toteuttaa vapaata tahtoaan, vaan on hyödyke, työkalu, seuralainen, nähtävyys.

Mutta itselle kyllä koira tulee, kun aika koittaa. Syönpä kyllä lihaakin, mikä myös on ajatuksissani turhaa, mutta se on luonnon laki, että vahvempi vie voiton. Siksipä myös peukku lemmikeille.
Sillä poikkeuksella, että eläintarhassa pidetään villieläimiä ja kotona domestikoituneita otuksia ja nimenomaan yksilöitä, joiden luontainen elinympäristö on jo ammoisina aikoina suosinut ihmisten läheisyyttä. Myös tuotantoeläimet elävät nykyään pitkälti luontaiseksi niille muodostuneessa ympäristössä. Tiikeri tai karhu häkissä pällisteltävänä tai hyppimässä palavien renkaiden läpi taas on idiotismia. Makuasioitahan nää ja kyllä koiriakin pidetään huonoissa oloissa vailla virikkeitä ja yhtä lailla se on paskaa.

Sillä poikkeuksella, että eläintarhassa pidetään villieläimiä ja kotona domestikoituneita otuksia ja nimenomaan yksilöitä, joiden luontainen elinympäristö on jo ammoisina aikoina suosinut ihmisten läheisyyttä. Myös tuotantoeläimet elävät nykyään pitkälti luontaiseksi niille muodostuneessa ympäristössä. Tiikeri tai karhu häkissä pällisteltävänä tai hyppimässä palavien renkaiden läpi taas on idiotismia. Makuasioitahan nää ja kyllä koiriakin pidetään huonoissa oloissa vailla virikkeitä ja yhtä lailla se on paskaa.
Niin, ymmärrän kyllä tuon mitä haet. Varsinkin, jos iso eläin ja pieni häkki. Reviirien koot luontaiseen ei taida täyttyä millään lajilla, jos vangittuna on.

Pohjimmiltaan vaan jotenkin miellän, että vangittu, kun vangittu. Vaikkakin eroa lajien kohdalla toki on. Tuollaiset tulirenkaat sun muut nyt on sitä idiotismin huippua jota ei kyllä tajua, jos yhtään miettii. Varsinkin jos vertaa esim yhdenvertaiseen perheenjäseneen, koiraan.

Ihminen on kyllä paska
O. Joskus näin netin ihmeellisessä maailmassa videon jossa pari virolaista käppäili pieni koira sylissä sillalle. Päättivät sitten tiputtaa sen ihan huvikseen maahan sieltä. Yli 10 vuotta kummitellut mielessä sen koiran ilme kun se ei jumalauta edes kuollut heti, vaan käänty katsomaan vielä ylös, kun sen tiputtaneet nauraa räkätti sillalla.

Edit, vai kuinka te miellätte lemmikin vs. eläintarha?
Mikä on sinun mielestäsi koiran lajityypillistä käyttäytymistä?

Esimerkiksi juuri koira on kesyyntynyt, koska ihmisten läheisyydessä eläminen oli sen menestymisen kannalta kannattavaa. Siitä kehittyi molemmin puolinen hyötysuhde.
Sittemmin vuosien saatossa koiria on jalostettu monenlaiseen käyttöön. Näyttelyjalostus nyt on omasta mielestäni sairasta, näyttelyjalostus on jalostustoiminnan syöpä. Eikä toki käyttöpuolellakaan vältytä rodunomaisilta sairauksilta mutta siellä pyritään vaalimaan jalostusvalinnoissa niitä ominaisuuksia, mitä koira on alkuperäisessä tarkoituksessaan tarvinnut. Nämä koirat myös (parhaassa tapauksessa) menevät harrastaviin koteihin, joissa koira pääsee nimenomaan toteuttamaan lajityypillistä ja rodunomaista käyttäytymistä; metsästyskoirat menevät metsästystä harrastaville, noutajat jos ei metsästykseen niin muissa pk-roduissa kisaaville kuten palveluskoirat ylipäätään ym.

Vapaana kulkevat kotikissatkaan eivät ole vangittuja, vaan valitsevat tulla lämpimään nukkumaan. Toki nykymaailmassa kissan on yleensä turvallisinta elää sisäkissan elämää ilman, että se siitä kärsii.

Sitten taas esim. häkkilintu on häkkilintu, yleensä aina liian pienessä tilassa oli sitten eläintarhassa tai kotona.

Eläintarha, silloin kun sillä on lajia sukupuutolta suojeleva tarkoitus tai muu vastaava, on mielestäni ok. Pelkkä näyttely ym. ei.

Minusta on vähän erikoista, että tuo kommentti;
kumisee siihen tapaan, että olisi yhtä paha asia pitää hyvää huolta omalle vastuulle otetusta lemmikistä kuin vangita luonnonvaraisena syntynyt tiikerinpentu häkkiin. Minusta aivan eri asia.

Ennemminkin minä rinnastaisin sen, että jos tämä on ookoo;
3FH1En3.png

niin varmasti sekin on, että idässä kasvattavat samaan tapaan koiria ruuaksi.

Tai ainakin omasta mielestä nuo asiat rinnastuvat enemmän toisiinsa.

Niin, ymmärrän kyllä tuon mitä haet. Varsinkin, jos iso eläin ja pieni häkki. Reviirien koot luontaiseen ei taida täyttyä millään lajilla, jos vangittuna on.

Pohjimmiltaan vaan jotenkin miellän, että vangittu, kun vangittu. Vaikkakin eroa lajien kohdalla toki on. Tuollaiset tulirenkaat sun muut nyt on sitä idiotismin huippua jota ei kyllä tajua, jos yhtään miettii. Varsinkin jos vertaa esim yhdenvertaiseen perheenjäseneen, koiraan.
Kuulen kantasi, mutten samaistu. Vankejahan me kaikki ollaan tuossa mielessä, viimeistään yhteiskunnan kahleissa.

Meillä ei koirat oo sinänsä fyysisesti vankeja, saavat olla ulkona keskenäänkin jos halajavat, mutta harvassa on ne kerrat kun keskenään jäävät ulos kun ite menee sisälle. Ne seuraa luontaisesti laumansa mukana. Samalla lailla mettässä ollaan vapaana ja ne tulee takaisin autolle ilman nakkia ja remmiä, tiikeri tai karhu tuskin tulisi :)

Tietty töissä olon ajan ne kyllä on vangittuna kotiin ja minä olen vangittuna töissä. Onko samalla logiikalla lapsetkin yhtä lailla vankeja ?

En osaa määritellä haluamallasi tavalla varmastikkaan koiran lajityypillistä määritelmää, sillä en niitä harrasta enkä omista. Osaan määritellä kyllä 4t ja 2t erot moottorimaailmassa tai kertoa aseen massan vaikutuksen rekyyliin. Pidän kuitenkin silti asian niin, että se koira on syntynyt ihmistä varten. Ei luonnon luomana.

Ymmärrän kyllä, että asiat voi miettiä monien kautta. En koita kritisoida, jos omistatte lemmikin. Se on täysin ok enkä sitä kritisoi vaan mielenkiinnosta vaan kyselin, miten kukin asian ajattelee.

Mun mielestä on aivan yhtä väärin se, että juon parhaillaan maitoa kuin että jossain kasvatetaan koiria ruuaksi. Tarkoitus ei pyhitä keinoa. Se lehmä ei mulle maitoa lypsä, ellei sitä laiteta paksuksi sitä varten. Toki siitä voi kiistellä, onko elinaikaisilla oloilla sitten merkitystä siihen elukan elämään. Minusta on, vaikkain silti koen että teen vähän hölmösti.

Kuulen kantasi, mutten samaistu. Vankejahan me kaikki ollaan tuossa mielessä, viimeistään yhteiskunnan kahleissa.

Meillä ei koirat oo sinänsä fyysisesti vankeja, saavat olla ulkona keskenäänkin jos halajavat, mutta harvassa on ne kerrat kun keskenään jäävät ulos kun ite menee sisälle. Ne seuraa luontaisesti laumansa mukana. Samalla lailla mettässä ollaan vapaana ja ne tulee takaisin autolle ilman nakkia ja remmiä, tiikeri tai karhu tuskin tulisi :)

Tietty töissä olon ajan ne kyllä on vangittuna kotiin ja minä olen vangittuna töissä. Onko samalla logiikalla lapsetkin yhtä lailla vankeja ?
Meinasin itseasiassa kirjoittaa, että vanki kai minäkin olen, kun tarkotus on tuottaa verotuloja valtiolle.

Lapsilla on täysi-ikäisyyden saavutettuaan oikeus lähteä litomaan. Siinä pieni ero jonka itse näen. Mutta jep, kaikki me vankeja ollaan. :ROFLMAO:

Ja koiran minäkin hommaan, kun olot sille paranee. Metsähommiin. Juonhan maitoa ja syön lihaa.

Onkohan irmalla hyvät mömmöt päällä? Ja koska on se ensimmäinen #prööt?

Vieläki on pää sekasin nukutuksesta plus kipulääkkeet niin on tässä ihan hyvät mömmöt päällä. Epiduraalia ei laitettu tällä kertaa, onneks. En mitää muuta oo tehny ku vaan nukkunu. Se #prööt kuuluu varmaan sitte ku saan syödä jotain.

Back
Ylös Bottom