Farmari tai tila-auto 5 hengen perheelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mp2017
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä hetkellä diesel farmari käytössä mutta vaihto alkaa olla pian ajankohtainen. Nyt kilometrit pienentyneet niin uusi auto harkinnassa bensana? Kilometrejä tulee tällä hetkellä alle 20tkm vuodessa. Auton hinta varmaankin 20 - max 30te hintaluokassa ja vaatimuksia ei muita ole kuin automaatti vaihteisto.
Mitä vaihtoehtoja olisi hyviä tuohon hintaluokkaan? Alustavasti katsonut uudemman korimallin Tourania 1.4tsi+dsg mutta myös perinteistä farkkua esim Mb C vm 2015 eteenpäin.

Vaikka kilsoja tulee vähän niin kannattaa ihan notepadille, wordille tai vaikka exceliin laittaa nuo ylös ja vertailla. Itsekin ajan jotain 15-20tkm vuodessa ja silti dieseliä.

Skoda Superb jos tilaa haluat. Sedaniinkin mahtuu konttiin vaikka ja mitä, mm. 4 rengasta pystyyn. Takaluukku on myös 2osainen = koiraakin saa kyytiin.

Tossa SuperB:ssä on aika kivan hintaset vakuutukset.

Ilman "kriisiturvaa" (12e/kk) ja 300e omavastuulla kevytkasko+liikenne 70+70% = 560e/vuos.

Jotain vertailuja mitä tullut tehtyä:

AUDI(nyk.) 2.0tdi Quattro________6920e/v = 576,66e/kk
Laina erät: 350e/kk = 4200e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

AUDI A5 3.0tdi Quattro__________6135e/v = 511,25e/kk
Laina erät: 260e/kk = 3120e/v
15.000km x 7L/100km = 1050L x 1.300e = 1365e/v = 113,75e/kk

Cadillac CTS 3.2i______________6000e/v = 500,00e/kk
Laina erät: 150e/kk = 1800e/v
15.000km x 12L/100km = 1800L x 1.500e = 2700e/v = 225,00e/kk

CHEVROLET MALIBU 2.4i_______5540e/v = 461,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 8L/100km = 1200L x 1.500e = 1800e/v = 150,00e/kk

SEAT EXEO 2.0tdi______________2773e/v = 414,67e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v

SKODA SUPERB 2.0tdi 4x4______4803e/v = 400,25e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v

LEXUS CT200H________________4640e/v = 379,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 5L/100km = 750L x 1.500e = 1125e/v = 93,75e/kk

SUZUKI SWIFT 4x4_____________3312e/v = 276,00e/kk
Laina erät: 125e/kk = 1500e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.500e = 1350e/v = 112,50e/kk

(eka luku vuosi + kuukausi sisältää kaiken. Sivuille ja alas vielä eroteltuna erikseen)

Vakuutukset

AUDI(nyk.)______________900e/v
AUDI A5 3.0tdi___________900e/v
Cadillac________________1000e/v
CHEVROLET MALIBU_____800e/v
SEAT EXEO_____________730e/v
SKODA SUPERB_________560e/v
LEXUS CT200H__________650e/v
SUZUKI SWIFT__________482e/v

Käyttövoimaverot:

AUDI(nyk.) _____________650e/v
AUDI A5 3.0tdi__________750e/v
Cadillac________________500e/v
CHEVROLET MALIBU____300e/v
SEAT EXEO____________688e/v
SKODA SUPERB________688e/v
LEXUS CT200H_________150e/v
SUZUKI SWIFT_________220e/v

Laskuihin käytetty:
15.000km/vuosi ajoa
Bensa 1.5e/L
Diesel 1.3e/L

Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole.... Meinasin lauantaina käydä hakemassa toisen Suzuki Swiftin meidän talouteen kun kauhistutti noi luvut :D Tarvii vaan vähän isomman auton myös niin piti vähän miettiä uudestaan. Yhtä Chevrolet Volttia piti käydä katsomassa myös mutta oli jo mennyt, samana aamuna...

Joo tuo on totta. Varsinkin isommat autot ovat melkein kaikki dieseleitä ja mietityttää paljonko tuollainen esim Superb veisi bensaa todellisella kulutuksella. Pieni koira meillä myös joten sedan ei tule kysymykseen.
Mikä on VAG merkkien luotettavuus sanotaanko vaikka 2015 eteenpäin? Niistä murheenkryyni malleista (2009-2012) on palstoilla paljon juttua mutta miten esim dsg luotettavuus uudemmissa malleissa?

QUOTE="mrNICEGUY, post: 5463387, member: 44778"]Vaikka kilsoja tulee vähän niin kannattaa ihan notepadille, wordille tai vaikka exceliin laittaa nuo ylös ja vertailla. Itsekin ajan jotain 15-20tkm vuodessa ja silti dieseliä.

Skoda Superb jos tilaa haluat. Sedaniinkin mahtuu konttiin vaikka ja mitä, mm. 4 rengasta pystyyn. Takaluukku on myös 2osainen = koiraakin saa kyytiin.[/QUOTE]

Tonne "auton ostamisen sietämätön tuska" -ketjuun oon listannu aika paljon Vag- ja muidenkin vioista aina välillä ja mitä vm ym. kannattaa vältellä.

Olikohan 2013 vai 2015 eteenpäin kun noi TSI:t ja TFSI(audi) tuli jo ihan luotettavaksi. DSGiden suurin ongelma oli alussa kun johtovian takia joutu uusimaan koko mekatroniikan. Nykyään sen vian korjaus maksaa noin 1000e ja senkin esiintyminen aika harvinaista. Yleisesti VAG 2012-> eteenpäin dieselinä vaan, 2.0tdi tais parantua VW ja Skodissa jo 2010 eteenpäin. Poislukien 3.0tdi mikä parani 2009 eteenpäin(jakoketju kului vanhemmissa).

Tossa mun 2011 superbssä on huollot yli puolet halvempia kun 2013 Audi A4 oli, mm. S-TRONIC öljynvaihtohuolto joka on periaatteessa sama kuin DSG oli Audilla 900e, VW ja Skoda tais olla 100-200€. Jakohihna taas VW ja skoda muistaakseni osineen ~400e ja 210tkm vaihtoväli tai jos näyttää siltä.

Ok kiitos vastauksista.

Noiden vag autojen lisäksi myös tuo 2015 eteenpäin oleva MB c farmari on houkutteleva vaihtoehto mutta saattanee jäädä liian pieneksi kun itse yli 190cm ja muut perheenjäsenet myös pitkiä. Sinänsä aika harvoin on kerrat vuodessa kun koko porukka kyydissä pitkällä matkalla. Täytynee ottaa kuitenkin tuokin testiin.

Tonne "auton ostamisen sietämätön tuska" -ketjuun oon listannu aika paljon Vag- ja muidenkin vioista aina välillä ja mitä vm ym. kannattaa vältellä.

Olikohan 2013 vai 2015 eteenpäin kun noi TSI:t ja TFSI(audi) tuli jo ihan luotettavaksi. DSGiden suurin ongelma oli alussa kun johtovian takia joutu uusimaan koko mekatroniikan. Nykyään sen vian korjaus maksaa noin 1000e ja senkin esiintyminen aika harvinaista. Yleisesti VAG 2012-> eteenpäin dieselinä vaan, 2.0tdi tais parantua VW ja Skodissa jo 2010 eteenpäin. Poislukien 3.0tdi mikä parani 2009 eteenpäin(jakoketju kului vanhemmissa).

Tossa mun 2011 superbssä on huollot yli puolet halvempia kun 2013 Audi A4 oli, mm. S-TRONIC öljynvaihtohuolto joka on periaatteessa sama kuin DSG oli Audilla 900e, VW ja Skoda tais olla 100-200€. Jakohihna taas VW ja skoda muistaakseni osineen ~400e ja 210tkm vaihtoväli tai jos näyttää siltä.

Tourani on yllättävän meluinen ja halvan oloinen koppi. Ja viidelle normikokoiselle aika pieni sivusuunnassa.

Ford S-Max? Takana on kolme saman kokoista erillistä istuinta - ei tarvii sen keskimmäisen änkeä mihinkään jämäpenkille. Bensakoneita löytyy kaikista vuosimalleista OK.

Viimeksi muokattu:
Vieläkö dieseliä uskaltaa ostaa? Eikös ne "kohta" jo kielletä. Meillä perhekoko 4+koira ja vähän houkuttaisi vaihtaa isompaan. Autointo vaan aina laantuu kun alkaa laskemaan euroja. Muutamaa eri SuperB olen ajanut ja tykännyt kyllä kovasti.

Vieläkö dieseliä uskaltaa ostaa? Eikös ne "kohta" jo kielletä. Meillä perhekoko 4+koira ja vähän houkuttaisi vaihtaa isompaan. Autointo vaan aina laantuu kun alkaa laskemaan euroja. Muutamaa eri SuperB olen ajanut ja tykännyt kyllä kovasti.

Höpö höpö! Ei ainakaan Suomessa piiiitkään aikaan.

Miksi ne kiellettäs? Eikös Saksassakin "kielto" koskenut muutamia kaupunkeja ja sielläkin vain muutamia kadunpätkiä?

Ja jos kielto koskisi mm. Taxeja, niin mitäpä veikkaatte että kävisi. Varsinkin kun Taxi"kartellihinnat" vapautettiin ja hinnat tippuivat reippaasti. Saas nähdä kauan kestää että hinta löytää taas stabiilimman kohdan kun tajutaan kuinka paljon kuluja tuon bisneksen ylläpitäminen vaatii...

Puhun nyt tietysti lähinnä omasta puolestani, mutta kun hankin taannoin tuon Toyota Priuksen, niin mä luulen, että en ikinä enää osta mitään muuta kuin hybridin. Eli samassa tilanteessa Toyota Auris hybridin. Sama tekniikka kuin Priuksessa. Kilsoja tulee 30 tkm vuodessa ja se on silti kannattavampaa kuin diesel. Se on todella pihi auto ja kun noista juttua lueskelee, niin tekniikka on todella varmaa.

Puhun nyt tietysti lähinnä omasta puolestani, mutta kun hankin taannoin tuon Toyota Priuksen, niin mä luulen, että en ikinä enää osta mitään muuta kuin hybridin. Eli samassa tilanteessa Toyota Auris hybridin. Sama tekniikka kuin Priuksessa. Kilsoja tulee 30 tkm vuodessa ja se on silti kannattavampaa kuin diesel. Se on todella pihi auto ja kun noista juttua lueskelee, niin tekniikka on todella varmaa.
Ladattava hybridi vai "perinteinen"?

En ole diesel-kieltoa sen tarkemmin seurannut. Kunhan jotain otsikoita silmäillyt. Nykyinen ilmastonmuutosinnostus saa aikaan aika isojakin päätöksiä nopealla ailataululla. Mutta ilmeisesti dieseleiden kielto ei ainakaan tällä hetkellä ole todellinen uhka? Sori, menee vähän ohi aiheen.

Mitkä olisi hyviä vaihtoehtoja, jos autoon pitäisi saada 3 lastenistuinta? Etupenkki lastenistuimelle ei ole vaihtoehto. Mahtuuko tilavaan farkkuun (esim. superb) kolme istuinta takapenkille?

Mitenhän tommoset +50k vuodessa ajavalle vrt diesel, kun 90% ajosta on maantieajoa 80-100kmh nopeudella?
Mulla on ajo juuri tuota ja laskeskelin, että siihen vanhaan diesel-Octaviaan verrattuna pitäisi ajaa 50 000, että diesel alkaisi kannattaa. Mulla on nyt todellinen keskikulutus talvi mukaanlukien 4.8 l / 100 km ja sama oli Octavialla. Välillä jos ajaa huonossa kelissä moottoritietä, saattaa mennä 6 litraa sadalla ja joskus hyvällä kelillä 80 km / h menee 3.5 litraa sadalla. Jos vertailudiesel olisi vähän janoisempi tai dieselvero enemmän kuin Skodan 400 € vuodessa, niin kilometrejähän saa tulla helvetisti enemmän. Suurimpana hyötynä pidän kyllä sitä, ettei tarvitse maksella erillisiä dieselveroja vaan se raha menee tasaisesti joka tankkauksella. Kannattaa vähän laskeskella noita ja miettiä mikä on järkevin vaihtoehto.

Mulla on ajo juuri tuota ja laskeskelin, että siihen vanhaan diesel-Octaviaan verrattuna pitäisi ajaa 50 000, että diesel alkaisi kannattaa. Mulla on nyt todellinen keskikulutus talvi mukaanlukien 4.8 l / 100 km ja sama oli Octavialla. Välillä jos ajaa huonossa kelissä moottoritietä, saattaa mennä 6 litraa sadalla ja joskus hyvällä kelillä 80 km / h menee 3.5 litraa sadalla. Jos vertailudiesel olisi vähän janoisempi tai dieselvero enemmän kuin Skodan 400 € vuodessa, niin kilometrejähän saa tulla helvetisti enemmän. Suurimpana hyötynä pidän kyllä sitä, ettei tarvitse maksella erillisiä dieselveroja vaan se raha menee tasaisesti joka tankkauksella. Kannattaa vähän laskeskella noita ja miettiä mikä on järkevin vaihtoehto.
Jep. Vähän puntaroinut kaasun, dieselin ja hybridin välillä kun varmaan loppuvuodesta taas auton vaihto ajankohtainen.

Nyt alla Volvo V60CC AWD, kulutus 6,7 litraa dieseliä satkulla.

Kaasuautoista ainut järkevä vaihtoehto olisi Subaru Outback ja hybrideistä Lexus NX tai Toyota Rav4.

Ehdottomasti taulukkoon ylös noi vertailut. Se kertoo paljon.. Itse joskus myös karsastin dieseleitä kun se vero on niin paljon, mutta sitten laskin diesel vs. bensa autojen kulutuksia veroineen, niin hyvin usein vaikka dieselvero oli +700€/v tuli diesel halvemmaksi polttoainekulutuksen ja polttoaineen hinnan takia. Hybrid vs. diesel onkin sitten vähän eri, kun ladattavilla pääsee käsittääkseni kaupungissa lähes ilman polttoainekulua. Eikö noihinkin saanut nykyään adaptereita että voi tolpasta ladata? Taitaa vaan aika hitaasti ladata?

Itse vertailen yleensä kulutuksessa sitä pelkkää kaupunkiajo lukemaa jos olen laiska.

Täältä tarkenpia lukemia, ja mm. huolto ja korjauskuluja joihinkin: https://www.spritmonitor.de/en/

Tuolla porukka laskee kulutuksia muuten kuin mitä mittari näyttää. Eli tankkauksien ja kilsojen perusteella. Muistaakseni Mersun kulutuslukemat tehtaalta ym. valehtelivat eniten.

Itse luultavasti katselen seuraavaksi autoksi Lexusta. LS460H tai LS600H olisi unelma..

Back
Ylös Bottom