Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Valaisimet on joko sarjassa (rasiasta rasiaan), tai sitten tulee sulakkeelta suoraan siihen valaisinpistorasiaan. Todennäköisesti siellä kaapelissa on 3 johdinta. Pienissä taloissa eikai vedetä 5 johtimella, että 1 vaihe kytketään tähän valoon ja pari vaihetta jää jatkoja varten..? Piuha itse voi olla muovisessa putkessa, vapaana katossa, tai mitenkä se siellä rakenteissa sitten onkaan vedetty.

Jos katossa näkyy pyöreä kilpi sen valaisinrasian lähellä, niin jakorasia on tod.näk siinä, ja pistorasian piuha tulee sieltä. Helpoiten selvinnee availemalla rasioita, ja vähän katselemalla, jos ei piirustuksia ole käytettävissä (pistesijoitus tms. tasokuva, jossa on kaapeloinnit esitetty). Ehdottomasti sitten sulake irti ennenkuin availee yhtään mitään, pelkän seinäkytkimen varassa ei todellakaan kannata lähteä johtimia kopeloimaan. Ja jos ei tiedä, mikä sulake (tai johdonsuojakatkaisija), niin KAIKKI irti.

Noi kiinteät sähköasennukset on kyllä sitten niitä töitä, mitä ei sopisi tehdä muun kuin ammattilaisen. Onpa noilla tulipalojakin kai saatu, jos liittimet jää löysiksi..

Ei näy pyöreitä kilpiä missään, enkä tee muuta kuin laitan lampun roikkumaan toiseen koukkuun ja mitään sen kummempaa sähköasennusta ei tule kuin että laitan töpselin kiinni sinne minne se muutenkin menisi. Tai no vaihdan siihen pidemmän johdon, mutta se nyt on sama homma joka tehdään monien lamppujen kanssa joka tapauksessa, nyt johto vain on pidempi. Se koukku tulee pistorasian ja ikkunan väliin, siihen mihin usein amppelikoukkuja laitetaan ikkunan eteen.

Nyt kaikki pakkotoiston verotietäjät ja -kiertäjät jeesiä.

Alkuvuodesta kesäkuun alkuun tein ovihommaa. Kotipaikkakuntani ollessa x, jolloin työmatkaksi kaupunkiin y kertyi 20,5km, edestakaisin siis 41km. Kesäkuun alusta sain työpaikan josta tuli päätoimeni ja ovihommat säilyivät sivutulona, ovihommien speksien säilyessä ennallaan. Kuitenkin uusi päätyö (vartiointi) sisälsi kohteita sekä kaupungissa y, että kaupungissa c. Kaupunkiin y, työmatkaksi tuli 21.1km, 42.2km edestakaisin. Kaupunkiin c, työmatkaksi tuli 7.2km, edestakaisin 14.4km.

Pystyn laskemaan kilometrit tarkalleen aina 1.1.2014-3.11.2014 tarkalleen edellämainittujen kilometrimäärien perusteella paikkakunnalta x paikkakunnille y ja c.

3.11.2014 tuli kuitenkin toimipisteen vaihdos paikkakunnalle K. Olen edelleen kirjoilla paikkakunnalla x. Asumisjärjestelyt ovat sellaiset että voin asua paikkakunnalla K, mutta minun ei siitä juuri mitään tarvitse maksaa, tästä ei ole myöskään mitään muuta todistetta kuin sana. Myös työpaikkani sijaitsee samalla paikkakunnalla, mutta työmatka asumispisteestäni työmaalle on 42.6km eli edestakaisin työmatkaa kertyy 85.2km. Jos kävisin töissä paikkakunnalta x, jossa olen kirjoilla, työmatkani olisi 307km, eli edestakaisin 614km.

Millä tavalla minun kannattaisi nyt tämä laittaa matkavähennyksiin tämän vuoden veron osalta? Ei ole uskottavaa, että kävisin +-5 vuoroa viikossa töissä, jos työmatka olisi 307km suuntaansa, mutta koska en ole kirjoilla paikkakunnalla K, niin miten tämän kukaan näyttää toteen?

Muitakin vähennyksiä tulee esim työvarusteiden osalta, mutta niiden kanssa itselläni ei ole epäselvyyksiä.

Ei näy pyöreitä kilpiä missään, enkä tee muuta kuin laitan lampun roikkumaan toiseen koukkuun ja mitään sen kummempaa sähköasennusta ei tule kuin että laitan töpselin kiinni sinne minne se muutenkin menisi. Tai no vaihdan siihen pidemmän johdon, mutta se nyt on sama homma joka tehdään monien lamppujen kanssa joka tapauksessa, nyt johto vain on pidempi. Se koukku tulee pistorasian ja ikkunan väliin, siihen mihin usein amppelikoukkuja laitetaan ikkunan eteen.

Öh, kysyit siis että saako jatkojohdon laittaa kattoon? :) Jatkojohdot noissa on helppoja, senkun sokerissa kytket johtimet saman värin mukaan. Uuden koukun saa porattua kivasti katosta riippuen joko kattoruoteisiin tai onteloon. Jatkon pituudella ei oo ees lamppujen suhteen väliä, ei häviä jännitteet.

Herää kysymys, miksi teet lampuista näin vaikean asian, ja joko sait sen rukattua :)

Öh, kysyit siis että saako jatkojohdon laittaa kattoon? :) Jatkojohdot noissa on helppoja, senkun sokerissa kytket johtimet saman värin mukaan. Uuden koukun saa porattua kivasti katosta riippuen joko kattoruoteisiin tai onteloon. Jatkon pituudella ei oo ees lamppujen suhteen väliä, ei häviä jännitteet.

Herää kysymys, miksi teet lampuista näin vaikean asian, ja joko sait sen rukattua :)
En kysynyt. Teen asiasta "näin vaikean", koska minulla ei ole intuitiivista tietoa sähköjohdoista.

Hieman jännityksellä tulee luettua näitä Delgadon seikkailuja sähkökytkentöjen maailmassa. Oma neuvoni tässä asiassa on: "Älä availe niitä jakorasioita tai sotke itseäsi kytkentöihin". Täällä on jo aiemminkin mainittu, että kyse on kiinteistä asennuksista, joita ei saa tehdä ilman pätevyyksiä. Asiathan eivät ole vaikeita, mutta elämä vakuutusyhtiön kanssa tulee olemaan, jos jotain sattuu. Tämä on vakuutusyhtiön näkökulmasta sama kuin ajaisi autolla kortitta ja kännissä. Käytä mielummin jo kattorasiassa olevaa liitintä tai sokeripalaa ja vedä johto valaisimelle vaikka liimattavassa muovikourussa, jos vapaana roikkuva johto häiritsee.

En ole tekemässä kiinteitä asennuksia. Tuo aikaisemmin tekemäni lampun liittäminen suoraan katosta tulevaan johtoon, johon sain kuvat ja kaikki, oli paljon enemmän "sähköasentamista" kuin tämä, mitä nyt teen. Siis minä poraan koukun kattoon, laitan lampun killumaan siitä (eikä roiku edes sähköjohdosta, vaan siinä on oma metallinen koukkunsa), ja kiinnitän johdon 50 cm päähän pistorasiaan. Tätä varten minulla on tavallinen lampun johto, jonka asentaminen kuuluu myös amatöörille sallittuihin toimenpiteisiin ja joka tehdään oletusarvoisesti mm. jokaiselle Ikeasta ostetulle lampulle. Ainoa erikoisuus tässä on se, että johto on tavallista pidempi, ja siksi sain vähän nähdä vaivaa että hain sen keskustasta enkä lähimarketista. En ronki mitään olemassa olevia rasioita, enkä tee uusia pistorasianpaikkoja.

E. ja johto saa jäädä sellaisenaan näkyviin, en jaksa nähdä vaivaa että haen mitään peitelistoja koska alan oplla jo täynnä tätä askartelua ja sitä, että näinkin yksinkertaista hommaa varten olen joutunut ravaamaan ties missä kaupoissa, mukaanlukien lampun hakureissu Raholasta, eikä siinä vielä ole edes halogeneeja/ledejä koska närkästyin niiden hintaa kaupassa.

Noniin, tulee ulkomailla vietettyä hyvän aikaa ja osa suomalaisista sivustoista blockaa mun nykyistä ip-osoitetta. Netflixikin vittuilee eikä tue kyseistä maata eikä varsinkaan tarjoa pääsyä suomalaiseen versioon. Milläs tän saisi parhaiten ohitettua? Jotain ilmaisia http-proxyja oon aikaisemmin kokeillut lähinnä paskoin tuloksin.

Sulakkeet irti.

Avaa se katossa oleva kojerasia jonne sähkö tulee tällä hetkellä. Katso minne suuntaan sieltä piuhat lähtee ja tiedät että et ainakaan suurinpiirtein niihin poraa.

Hei äijät. Saman poraamisen saa suorittaa vaikka asentaessa palohälytintä. Eikö se oo hyvä että tajuaa varmistaa tälläisiä asioita :)

Hieman jännityksellä tulee luettua näitä Delgadon seikkailuja sähkökytkentöjen maailmassa. Oma neuvoni tässä asiassa on: "Älä availe niitä jakorasioita tai sotke itseäsi kytkentöihin". Täällä on jo aiemminkin mainittu, että kyse on kiinteistä asennuksista, joita ei saa tehdä ilman pätevyyksiä. Asiathan eivät ole vaikeita, mutta elämä vakuutusyhtiön kanssa tulee olemaan, jos jotain sattuu. Tämä on vakuutusyhtiön näkökulmasta sama kuin ajaisi autolla kortitta ja kännissä. Käytä mielummin jo kattorasiassa olevaa liitintä tai sokeripalaa ja vedä johto valaisimelle vaikka liimattavassa muovikourussa, jos vapaana roikkuva johto häiritsee.

Eikö ihmiset osaa lukea saatana.

Back
Ylös Bottom