Mulla alkoi yht´äkkiä puutumaan sormet käytännössä ilman syytä - erityisesti nimetön ja pikkusormi. Pikkuhiljaa alkoi oireet kuitenkin pahenemaan ja kyynerpäästä pikkusormeen tuntui aina välillä siltä, että sitä poltteli ja kuin koko käsivarsi tältä osin olisi ollut muurahaisia täynnä. Oireet alkoi sitten useammin ja useammin toistumaan ja pian oli vähemmän hetkiä jolloin kipuja ei ollut kuin hetkiä kivun kanssa. Erityisesti kipua provosoi tilanteet joissa mun piti pitää käsiä pään yläpuolella ja makuulla ollessa. Noh, sitten mentiin lääkäriin ja hermoratatutkimuksiin. Lääkärin mukaan kyynerpäässääni oli hermovaurio mikä aiheutti tämän ja sanoi että pitää leikata nopeasti ettei pääse pahemmaksi. Lääkärihän on aina oikeassa ja tämän seurauksena olin menossa leikkaukseen parin päivän sisällä.
Kaikki ei kuitenkaan tuntunut ihan siltä kuin piti. Halusin urheilla kilpaa ja tiesin että jos hermoja leikellään ne tulevat muistuttamaan aina itsestään ja voivat estää tiettyjä juttuja lajissani. Ja jos on hermovaurio toisessa kädessä miksi molemmat oireilee? Ja vaikka kuinka omalla google lääkäri diagnoosillani yritin hermoratatutkimuksen tuloksia tulkita en löytänyt mitään vauriota.
Lisää googlailua ja törmäsin TOS-syndroomaan. Luin siitä paljon (netti on täynnä hyviä artikkeileita joten en ala siitä sen enempää kertomaan) ja otin yhteyttä kyseisen "taudin" erikoistujaan Martti Vastamäkeen. Hän teki muutamia helppoja testejä minulle ja totesi että "kuule tyttö sinulla on niskat niin jumissa ja liian nopeasti kehittyneet trapezukset (vai mikä lihas se nyt on...) jotka nyt painavat hermoja niskassa jotka kulkevat suoraan käsiin ja sormiin. Antoi hoito-ohjeet ja muutama kuukausi niin oireet väheni huomattavasti. Nyt, muutama vuosi jälkikäteen ei ole enää mitään. Hoito-ohjeet oli perus venyttely, fyssari ja extra paljon ammattitaitosta hierontaa. Hartioihin saatava vaan lisää tilaa ja lihakset rennoksi.
Erityisesti urheileville nuorille tuo tulee helposti. Itselläni oli ennen oireilua tullut paljon olympianostoja lisään treeniohjelmaan, jonka lisäksi tein paljon töitä päätteellä.
Toivottavasti tää helppaa jotain. Kirjotan kauheella kiireellä, joten pahoittelut kirjoitusvirheistä ja johtolangattomasta jäsentelystä. Lisää saa kysyä jos mietityttää