kädet puutuu mikä avuksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jjuhku
  • Aloitettu Aloitettu
elikkä puoli vuotta sitten riuhdoin puntilla menemään huolella, pudotussarjoja (nyt jättänyt pois) tuli tehtyä liikaa. kädet meni jumiin puristus voimat todella huonot ja kädet puutu. kävin hierojalla 5-10 kertaa ja siitä lepoa päälle kuukausi niin kädet oli mielestäni normaalit. kuukausi sitten ostin salikortin ja ajattelin aloittaa rauhallisesti kevyillä painoilla ja rauhallisesti. nyt taas lihakset jumissa (ainakin forkut hauis ja ojentaja) ja kädet puutuu salin ulkopuolella esim käteen nojatessa tai pitämällä sitä vain ylhäällä. liikeradoissa ei ole häikkää lämmittelen ja venyttelen huolella ja lihakset silti tuppaavat varsinkin käsissä menevän jumiin. mistä voisi johtua tämä jumiin meneminen ei huvittaisi taas käydä heirojalla ja pitää taukoa sali reenistä perkele.

Osta joku putki millä rullailet forkut auki (esimerkiksi kaulin on hyvä, 5-8cm paksu), sillä pöytää vasten rullailet, jos rullailet forkkujen "yläosia" (http://www.memrise.com/s3_proxy/?f=uploads/mems/251163000130414172424.jpeg) niin kannattaa katsoa ettei rullaile tuota hermoa kyynärvarren alapuolelta mikä tuossa on. Päivittäin kevyttä rullailua ja forkkujen venyttelyä, niitä pitäisi myös treenatakkin niin auttaa asiaan. Tolla saa forkkuja auki, hauiksille ja ojentajille reippaasti päivittäistä venyttelyä niin eiköhän hyvää tule. Kannattaa ainakin kokeilla.

Käsittääkseni iso osa hermoradoista käsiin kulkee niskan ja hartiaseudun kautta, voisiko kyse olla näiden alueiden jäykkyydestä jos kerran itse käsiä venyttelet ja silti puutuvat?

Kannattaisi ainakin kokeilla kokonaisvaltaista hartiaseudun venyttelyä ja katsoa onko sillä vaikutusta. venyttele läpi yläselkä (trapezius, supraspinatus), niska (splenius, levator) ja kaulan lihakset.

Voi toki olla jostain ihan muusta kyse..

Kannattaa käydä lekurin puheilla. Kaverilla oli käden puutumista ja syyksi paljastu ylimmät kylkiluut jotka painavat suonia niin että paluuverenkierto häiriintyy. Veritulpan vaara on kuulemma todella suuri. En halua pelotella, mutta itse menisin lääkäriin aika nopeasti.

Edit: ja kaverin käsien verenkierto häiriintyi juurikin kädet ylös nostaessa, esim. moottoripyörällä ajaessa.

Millaista työtä teet jjuhku? Itse joskus kun tuli töissä käytettyä painepesuria 8h päivässä 40h viikossa niin siinä kädet olivat kokoajan puutuneet, ite otevoimailua harrastan ja harrastin tuolloinkin, mutta töiden aikana oli taukoa niistäkin, kun työt loppuivat niin rullasin ja venyttelin lihaksia+ aloitin treenejä sitten lähti kädet "pelaamaan normaalisti" (ei puutuneet). Ja mulla puutui siis forkut kokonaan+ hauikset ainakin.

ei huvittaisi taas käydä heirojalla ja pitää taukoa sali reenistä perkele..

Jos ottaa tavaksi käydä hierojalla säännöllisin väliajoin ennaltaehkäisevässä mielessä, niin eipä tuo yleensä hirveän kalliiksi tule. Jos ongelmana ovat vain tukottavat olkapäät/kädet ja tuntopuutokset yläraajoihin, joka voisi olla seurausta näiden lihasryhmien korkean volyymin treeneistä ja niita joskus seuraavista hermopinteistä, niin ongelma ei ole kummoinenkaan.. tapaa tosin uusiutua tasaisesti, jollei asialle mitään tee - Itse kävisin mielelläni kerran kolmessa tai neljässä viikossa hierottavana että paikat pysyisivät auki, kudokset elastisina ja verenkierto pelaisi kuten pitää.

kiitos vastauksista. ihan koko ylä roppaa olen myös venytelly, mutta lisään sitä. no tuskin tämä mikään veritulppa on mutta jos oikein pahenee niin menen lääkäriin. töistäni se ei johdu olen itsekkin koittanut sieltä hakea syitä. tuo niska jumi on ihan mahdollinen syy kun ne ovat erittäin usein jumissa ja sen takia tullu myös hierojalla käytyä. nyt ne eivain ole ollut kipeät mutta ehkä olen tottunut sitten vain siihen, että ne on kunnolla jumissa. venyttelen itse nyt oikein perusteellisesti ja sitten alan käymään hierojalla jis se ei auta.

Googlaa TOS-syndrooma. Erityisesti Martti Vastamäen artikkelit.

Jos kolahtaa niin voin kertoa lisää omasta kokemuksestani.

Nimim. Ohi on vaivat :)

Googlaa TOS-syndrooma. Erityisesti Martti Vastamäen artikkelit.

Jos kolahtaa niin voin kertoa lisää omasta kokemuksestani.

Nimim. Ohi on vaivat :)

Kerrotko omasta kokemuksestasi?

Mulla alkoi yht´äkkiä puutumaan sormet käytännössä ilman syytä - erityisesti nimetön ja pikkusormi. Pikkuhiljaa alkoi oireet kuitenkin pahenemaan ja kyynerpäästä pikkusormeen tuntui aina välillä siltä, että sitä poltteli ja kuin koko käsivarsi tältä osin olisi ollut muurahaisia täynnä. Oireet alkoi sitten useammin ja useammin toistumaan ja pian oli vähemmän hetkiä jolloin kipuja ei ollut kuin hetkiä kivun kanssa. Erityisesti kipua provosoi tilanteet joissa mun piti pitää käsiä pään yläpuolella ja makuulla ollessa. Noh, sitten mentiin lääkäriin ja hermoratatutkimuksiin. Lääkärin mukaan kyynerpäässääni oli hermovaurio mikä aiheutti tämän ja sanoi että pitää leikata nopeasti ettei pääse pahemmaksi. Lääkärihän on aina oikeassa ja tämän seurauksena olin menossa leikkaukseen parin päivän sisällä.

Kaikki ei kuitenkaan tuntunut ihan siltä kuin piti. Halusin urheilla kilpaa ja tiesin että jos hermoja leikellään ne tulevat muistuttamaan aina itsestään ja voivat estää tiettyjä juttuja lajissani. Ja jos on hermovaurio toisessa kädessä miksi molemmat oireilee? Ja vaikka kuinka omalla google lääkäri diagnoosillani yritin hermoratatutkimuksen tuloksia tulkita en löytänyt mitään vauriota.

Lisää googlailua ja törmäsin TOS-syndroomaan. Luin siitä paljon (netti on täynnä hyviä artikkeileita joten en ala siitä sen enempää kertomaan) ja otin yhteyttä kyseisen "taudin" erikoistujaan Martti Vastamäkeen. Hän teki muutamia helppoja testejä minulle ja totesi että "kuule tyttö sinulla on niskat niin jumissa ja liian nopeasti kehittyneet trapezukset (vai mikä lihas se nyt on...) jotka nyt painavat hermoja niskassa jotka kulkevat suoraan käsiin ja sormiin. Antoi hoito-ohjeet ja muutama kuukausi niin oireet väheni huomattavasti. Nyt, muutama vuosi jälkikäteen ei ole enää mitään. Hoito-ohjeet oli perus venyttely, fyssari ja extra paljon ammattitaitosta hierontaa. Hartioihin saatava vaan lisää tilaa ja lihakset rennoksi.

Erityisesti urheileville nuorille tuo tulee helposti. Itselläni oli ennen oireilua tullut paljon olympianostoja lisään treeniohjelmaan, jonka lisäksi tein paljon töitä päätteellä.

Toivottavasti tää helppaa jotain. Kirjotan kauheella kiireellä, joten pahoittelut kirjoitusvirheistä ja johtolangattomasta jäsentelystä. Lisää saa kysyä jos mietityttää

Mulla alkoi yht´äkkiä puutumaan sormet käytännössä ilman syytä - erityisesti nimetön ja pikkusormi. Pikkuhiljaa alkoi oireet kuitenkin pahenemaan ja kyynerpäästä pikkusormeen tuntui aina välillä siltä, että sitä poltteli ja kuin koko käsivarsi tältä osin olisi ollut muurahaisia täynnä. Oireet alkoi sitten useammin ja useammin toistumaan ja pian oli vähemmän hetkiä jolloin kipuja ei ollut kuin hetkiä kivun kanssa. Erityisesti kipua provosoi tilanteet joissa mun piti pitää käsiä pään yläpuolella ja makuulla ollessa. Noh, sitten mentiin lääkäriin ja hermoratatutkimuksiin. Lääkärin mukaan kyynerpäässääni oli hermovaurio mikä aiheutti tämän ja sanoi että pitää leikata nopeasti ettei pääse pahemmaksi. Lääkärihän on aina oikeassa ja tämän seurauksena olin menossa leikkaukseen parin päivän sisällä.

Kaikki ei kuitenkaan tuntunut ihan siltä kuin piti. Halusin urheilla kilpaa ja tiesin että jos hermoja leikellään ne tulevat muistuttamaan aina itsestään ja voivat estää tiettyjä juttuja lajissani. Ja jos on hermovaurio toisessa kädessä miksi molemmat oireilee? Ja vaikka kuinka omalla google lääkäri diagnoosillani yritin hermoratatutkimuksen tuloksia tulkita en löytänyt mitään vauriota.

Lisää googlailua ja törmäsin TOS-syndroomaan. Luin siitä paljon (netti on täynnä hyviä artikkeileita joten en ala siitä sen enempää kertomaan) ja otin yhteyttä kyseisen "taudin" erikoistujaan Martti Vastamäkeen. Hän teki muutamia helppoja testejä minulle ja totesi että "kuule tyttö sinulla on niskat niin jumissa ja liian nopeasti kehittyneet trapezukset (vai mikä lihas se nyt on...) jotka nyt painavat hermoja niskassa jotka kulkevat suoraan käsiin ja sormiin. Antoi hoito-ohjeet ja muutama kuukausi niin oireet väheni huomattavasti. Nyt, muutama vuosi jälkikäteen ei ole enää mitään. Hoito-ohjeet oli perus venyttely, fyssari ja extra paljon ammattitaitosta hierontaa. Hartioihin saatava vaan lisää tilaa ja lihakset rennoksi.

Erityisesti urheileville nuorille tuo tulee helposti. Itselläni oli ennen oireilua tullut paljon olympianostoja lisään treeniohjelmaan, jonka lisäksi tein paljon töitä päätteellä.

Toivottavasti tää helppaa jotain. Kirjotan kauheella kiireellä, joten pahoittelut kirjoitusvirheistä ja johtolangattomasta jäsentelystä. Lisää saa kysyä jos mietityttää

Mielenkiintoista. Eikös tuossa "kaulan etumusta" erityisesti venytellä, kun nuo sen alueen luut ja lihaksisto painaa suonia?

Jos puutuminen johtuu siitä, että olkavarsien ja kyynärvarsien lihakset ovat hyvin jumissa, niin suosittelen hankkimaan Armaid:in. Mielestäni voittaa kaikki muut tavat hieroa käsiä, mukaan lukien ammattihierojat. Kädenvääntö tunnetusti pistää koko käden aika helposti totaalisen jumiin ja omassa kädenvääntöseurassani onkin neljällä kaverilla kyseinen laite.
Armaidin käyttö vaatii kyllä hieman opettelua ja tunnustelua, joten pari viikkoa voi mennä, että saa homman toimimaan kunnolla. Ekoilla kerroilla tulee myös luultavimmin hierottua aivan liian kovaa ja kädet menevät vain hetkellisesti ehkä jopa pahemman tuntuisiksi. Itselläni oli ekan session jälkeisenä aamuna 1/3 kyynärvarsista mustana..
Jos aikoo olkavarsia vähän enemmän hieroa, niin suosittelen ottamaan myös tuon oranssin pallon.

Jos puutuminen johtuu siitä, että olkavarsien ja kyynärvarsien lihakset ovat hyvin jumissa, niin suosittelen hankkimaan Armaid:in. Mielestäni voittaa kaikki muut tavat hieroa käsiä, mukaan lukien ammattihierojat. Kädenvääntö tunnetusti pistää koko käden aika helposti totaalisen jumiin ja omassa kädenvääntöseurassani onkin neljällä kaverilla kyseinen laite.
Armaidin käyttö vaatii kyllä hieman opettelua ja tunnustelua, joten pari viikkoa voi mennä, että saa homman toimimaan kunnolla. Ekoilla kerroilla tulee myös luultavimmin hierottua aivan liian kovaa ja kädet menevät vain hetkellisesti ehkä jopa pahemman tuntuisiksi. Itselläni oli ekan session jälkeisenä aamuna 1/3 kyynärvarsista mustana..
Jos aikoo olkavarsia vähän enemmän hieroa, niin suosittelen ottamaan myös tuon oranssin pallon.

Viddu, tilaukseen menee!

T: Krooninen kyynärvarsi-potilas

MIstä muuten tilasitte? Joku helvetin Rogue-shop pyysi ylihinnan lisäks vielä 49$ shippinkiä, täytyy kattoo jos löytyy halvemmalta/lähempää jostain. Armaidin nettisaitiltakin saa tilattua Jenkeistä suoraan, en tiä tuleeko EU-alueelle asti??

Tilasin noita kolme kappaletta (parille kaverille samalla) Englannista The Climbing Academysta. Sain muistaakseni neuvoteltua kokonaan postikulut pois kun kolme tuli ostettua samalla kertaa. Asiakaspalvelu pelasi tuolla hyvin.

Jes, tuolta kanssa ekana kattelin mutta niillä tuote loppu. Ruottista löyty nettikauppa, täytyy soitella josko ne laittais postissa tänne Härmään. Massera bort musarm, karpaltunnelsyndrom, spända och stela muskler med hjälp av Armaid

edit: Tai vaihtoehtoisesti sä tai sun kaverit voi myydä mulle toki yhden käyettynä, jos on jääny yksinäisenä nurkkaan :)

Tarjoan 75e (oranssilla pallolla) ja maksan postit.
Jos ei Ruotsista tärppää, niin tilaa suoraan jenkeistä. Yksi kaverini tilasi sieltä, eikä ollut mikään ongelma.

Voinhan tuota treeneissä kysyä, mutta liekee tyhjä arpa, sen verran hyvä kapistus kyseessä.

Back
Ylös Bottom