Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Uskovaisilta kannattaa kysyä "kuka loi jumalan" ja kun siihen saa aina saman "jumala on ikuinen" vastauksen, niin tähän voi heittää yhtä vammaisesti "universumi on ikuinen, aina on ollut materiaa, sitä ei ole kukaan luonut". Homma on taputeltu siltä osin, tosin tiede selittää teoriaansa infernaalisesti pidemmälle mitä uskonto. Uskonto kaatuu jo alkumetreillä raamatun ongelmiin. Toki nää sitten lopettaa keskustelun aina kaikesta huolimatta "Jumala rakastaa sinua Mike", eli koko debaatti oli täysin turha. Uskovaiset ovat ignooraamisen maailmanmestareita.

Ota toki selvää niin ei tarvitse arvailla. Ei sitä absoluuttisena totuutena (kaikessa) moni pidä, mutta esimerkiksi antiikin kulttuurien tutkijat pitävät sitä yhtenä tärkeimmistä lähteistään ja arkeologia on tukenut sen kertomaa pitkälti – vaikkakin arkeologeilta kesti 1800-luvulle asti ennen kuin löysivät esim. Niniven (tätä ennen sitä oli tietyissä piireissä pidetty myyttinä). Hyvänä nyrkkisääntönä on, että mitä tuoreempaa raamatullinen historiallista tietoa sisältävä matsku on, sitä luotettavampaa se on. Juutalaisten varhaishistoriassa on epäselvyyksiä, sillä asiat on toisinaan kirjattu ylös pidemmänkin aikaa niiden tapahtumisen jälkeen.

Tarkoitin lähinnä sitä, että raamattu ei ole kovinkaan uskottava kirjallinen tietolähde historian tutkimuksessa, kuten ei ole mikään muukaan yksittäinen kirjallinen lähde. Juuri sen takia koko uskonto on todella huterilla perusteilla, koska siinä on niin paljon kaikkea epäloogista ja uskomatonta, ja kuitenkin ainoaksi todisteeksi näistä kaikista asioista tarjotaan raamattua.

Roomassa kaikilla oli uskonvapaus, kunhan keisarin jumaluus tunnustettiin. Juutalaisilla oli tästä erivapaus, mutta kun tajuttiin, että kristityt ja juutalaiset eivät ole samaa porukkaa, kristittyjä (jotka eivät tunnustaneet keisarin jumalallisuutta) alettiin vainota. Konstantinuksen aikaisilla tapahtumilla tosin ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa.

Ei liity raamattuun. Mun mielestä toi on vaan todella hauska esimerkki siitä, kuinka pienestä oli tavallaan kiinni, että kristinusko sai vankan aseman keskiajalle siirryttäessä, mistä sen nykyinen ylimitoitettu asema läntisissä yhteiskunnissa vielä nykyäänkin juontuu.

Siitä, missä määrin tästä on kiittäminen tasa-arvouskoa ja muuta modernia tuhoisaa huuhaata, voi toki keskustella.

Mikä tarkoitat tuolla modernilla tuhoisalla huuhaalla? Kyllä nimenomaan uskonnot ovat minun mielestäni sitä pahinta huuhaata nykyaikana.

Tuo on kummallinen myytti vailla mitään pohjaa, ja tulee tässäkin ketjussa vastaan varmaan sadatta kertaa. Tiede ei vastaa lainkaan niihin kysymyksiin, joihin uskonto vastaa. Kristinusko ei puolestaan ole koskaan ollut tieteenvastainen, päinvastoin.

Tarkoitin lähinnä sitä, että on helpompi uskoa esimerkiksi lääketieteeseen, kuin ihmeparantumiseen jumalan armosta. Eikö esimerkiksi tapaus Galileo Galilein vuoksi voida sanoa, että kristinusko on tieteenvastainen?

Miksi kristinusko ja sen toteuttajat ovat niin epäloogisia ja härskin kaksinaismoralistisia?

go-sell-everything-you-have-pope-catholic-religion-atheist-j-demotivational-posters-1309313361.jpg

Miksi Paavi, jumalan lähettiläs ei itse usko jumalaan ja tämän kaikkivaltiaan suojeluun?

benedict-in-popemobile-cropped1.jpg

Loppujen lopuksi jos kaikki uskovaiset pistettäis viivalle ja kyseessä olisi elämä tai kuolema, niin 99% jättäisi uskonsa, koska kaikki uskovaiset sisimmässä tietävät, ettei mitään jumalaa ole pelastamassa.

Kovat on väitteet. Yhtä varmana väitän takaisin, että sisimmässäni tiedän Jumalan olevan olemassa ja jokainen ateistikin sen pohjimmiltaan tietää. Helppo uhota, kun ruumis on vielä terve ja voimansa tunnossa, eikä kuihtumaan päin. Toki on selvää, että tuollaisessa elämän ja kuoleman kysymyksessä moni nimellisesti uskoa valitsisi jättää uskon, mutta että 99 %...

Jumala todella on ikuinen, mitä ei voi käsittää ihmisjärjellä: "Minä olen alfa ja omega, ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä"(Ilm.). Kun me mietimme Jumalan syntyä palaamalla ajanlaskumme tavalla taaksepäin ja taaksepäin vuosissa, niin tosiasiassa aika sellaisenaan kuin me sen tunnemme, on käsite joka on Jumalan sisässä. Hän on käsittämämme ajan alku ja loppu, alfa ja omega. En tiedä ja kykene ymmärtämään Jumalan olemuksen syvimpiä salaisuuksia, mutta en kysy tuota lapsellisesta kysymystäkään, mistä Jumala sitten on tullut. Nämä on taas niitä asioita mitä minä en ymmärrä, että joku noin helpolla voi ignorata Jumalan olemassaolon, omalla järjenpäätelmällään. Se järki ja "hyvin eletty elämä" ihmisstandardein, kun ei vaan pelasta ketään, vaikka tuntuisi niin oikealta ja loogiselta.

Jesaja 43: "Teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt, eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä."

Ihmettelen, miten uskovaiset (ovat he sitten kristittyjä, muslimeja tai mitä tahansa) luottavat siihen, että jumala on hyvä ja sitä ikuisesti. Koko ajatusmalli perustuu sille ajatukselle, että tämä entiteetti on ollut olemassa ikuisesti ja jossain vaiheessa tätä äärettömyyttä päättänyt luoda universumin. Siis ikuisuus tyhjiössä takana, yhtäkkiä halu luoda. Mistä tämä yhtäkkinen halu muutokseen? Jos jumalallakin on tarve muuttua ja tehdä muutoksia ympäristöönsä jollain aikajänteellä, niin eikö ole odotettavissa, että ikuisuuden aikana näitä jumalallisia päähänpistoja tullaan tyydyttämään kaikilla mahdollisilla ihmisen mielikuvituksen ylittävillä tavoilla, mikäli jumalallakin on kyky kyllästyä. Tänään pelastaja, huomenna rankaisija? Vai epäilevätkö jumalaan uskovat, että herran äkillinen halu maailailla universumi oli ainoaa laatuaan eikä hän enää ikinä halua äärettömän ikuisuuden aikana kokeilla, mitä kaikkea hän voikaan mahtavilla voimillaan tehdä?

Kovat on väitteet. Yhtä varmana väitän takaisin, että sisimmässäni tiedän Jumalan olevan olemassa ja jokainen ateistikin sen pohjimmiltaan tietää. Helppo uhota, kun ruumis on vielä terve ja voimansa tunnossa, eikä kuihtumaan päin. Toki on selvää, että tuollaisessa elämän ja kuoleman kysymyksessä moni nimellisesti uskoa valitsisi jättää uskon, mutta että 99 %...

Jumala todella on ikuinen, mitä ei voi käsittää ihmisjärjellä: "Minä olen alfa ja omega, ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä"(Ilm.). Kun me mietimme Jumalan syntyä palaamalla ajanlaskumme tavalla taaksepäin ja taaksepäin vuosissa, niin tosiasiassa aika sellaisenaan kuin me sen tunnemme, on käsite joka on Jumalan sisässä. Hän on käsittämämme ajan alku ja loppu, alfa ja omega. En tiedä ja kykene ymmärtämään Jumalan olemuksen syvimpiä salaisuuksia, mutta en kysy tuota lapsellisesta kysymystäkään, mistä Jumala sitten on tullut. Nämä on taas niitä asioita mitä minä en ymmärrä, että joku noin helpolla voi ignorata Jumalan olemassaolon, omalla järjenpäätelmällään. Se järki ja "hyvin eletty elämä" ihmisstandardein, kun ei vaan pelasta ketään, vaikka tuntuisi niin oikealta ja loogiselta.

Jesaja 43: "Teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt, eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule. Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä."

Kyllähän vanhantestamentin jumala voidaan aika tarkastikin jäljittää, pieneen pronssi aikaiseen jehovistien yhteisöön jossa nussivat isät tyttäriään, tästä mm. hyvänä ns. jämänä Lootin tyttäret. Siellä se on syntynyt. eli ei ole ikuinen eikä alfa eikä mikään muukaan kreikkalainen aakkonen.

Kyllä ne ihmisstandardit ainakin tällä planeetalla vielä toistaiseksi on enemmän ihmisiä pelastanut, esim lääketiede ja psykologia. voit ihan hyvin ehdottaa vaikka rukousta kirurgian sijaan tai kriisiapuna maanjäristyksen uhreille, soita vaikka heti kyllä ne varmaan ottaa sen käyttöön kun näytöt puhuu puolestaan.

mahdoton palikka purtavaksi varmaan tuollainen joka luulee harhaisesti että jossakin päänsisällä oleva kirjain on jonkilainen mittakeppi aikaan ja avaruuteen. Tuntuuko kulmikkaalta pitää niitä kirjaimia siellä päänsisällä? onko esim hublella nähty kreikkalaisia aakkosia, livahtiko ne niin nopeasti, vai olivatko viisi ulotteisia.

ja mitä tulee jumalan syvimpiin olemuksiin, niin eikö sen nyt voi lukea raamatusta että mielisairas paskiainen.

Manuel: Olen ateisti, joka on ollut lahella kuolemaa. En ole tuntenut sisallani tasan mitaan mika viittaisi Jumalan olemassaoloon. Oikeastaan ainoa mita tunnen sisallani on epauskoisuus sita kohtaan miten joku "jarkeva" ihminen voi uskoa tuollaiseen alyttomyyteen.

Loppujen lopuksi jos kaikki uskovaiset pistettäis viivalle ja kyseessä olisi elämä tai kuolema, niin 99% jättäisi uskonsa, koska kaikki uskovaiset sisimmässä tietävät, ettei mitään jumalaa ole pelastamassa.

Joka todella uskoo ymmärtää myös sen että kuolema tulee joka tapauksessa.Se voi tulla huomenna tai 50v päästä,mutta varmasti se tulee.Kyllä mä voisin sanoa että en usko mihinkään jos se pelastais mut jostain tiukasta paikasta,mut ei se mun ajatuksia muuttais mihinkään.En tiedä kenen palveluksessa tuo katolinen kirkko on,enemmän se vaikuttaa saatan palvonnalta kuin joltain muulta.Vähän niinku susi lampaan vaatteissa?

Joka todella uskoo ymmärtää myös sen että kuolema tulee joka tapauksessa.Se voi tulla huomenna tai 50v päästä,mutta varmasti se tulee.Kyllä mä voisin sanoa että en usko mihinkään jos se pelastais mut jostain tiukasta paikasta,mut ei se mun ajatuksia muuttais mihinkään.En tiedä kenen palveluksessa tuo katolinen kirkko on,enemmän se vaikuttaa saatan palvonnalta kuin joltain muulta.Vähän niinku susi lampaan vaatteissa?
Tarkoitus oli tuoda esille skenaario, jossa jollakin olisi aukoton vastaus onko jumala olemassa vai ei. Eli tupla tai kuitti. Ja vaikeutetaan vielä. Otetaan siihen vierelle rakkain ihminen sun elämässä ja uhataan tämän henkeä. Uhkaajalla on aukoton vastaus siihen, onko jumala olemassa vai ei ja sinun pitää valita on tai ei. Jos vastaat väärin, rakkaimpasi on mennyttä. Tässä vaiheessa ihminen alkaa ajattelemaan terveellä järjellä ja puntaroi hyvin tarkkaan kristinuskon täysin järjettömiä ja olemattomia perusteluita ja 99% valitsisi vaihtoehdon EI OLE.

Ja manuel, ole hiljaa, mä juuri sanoin, että 99%, todista se vääräksi tai muuten se on totta. Eikö olekin kivaa väitellä kun toisen ei tartte perustella mitään, voi vain heittää jotain ja pyytää sua todistamaan se vääräksi.

99% pallon uskovaisista kieltäisi jumalansa jos aukoton vastaus olisi edessä ja pitäisi valita se oikea. Olen puhunut, eikä kukaan kykene todistamaan väitettäni vääräksi. Ai jeesus kun on kivaa väitellä kuten uskovainen, puhua mitä huvittaa ja silti on kokoajan oikeassa :D

Miksi kristinusko ja sen toteuttajat ovat niin epäloogisia ja härskin kaksinaismoralistisia?

Uskonnollisuus lienee yksi harvoista psykologisista ilmiöstä jota ei diagnosoida, vaikka selkeästi uskotaan johonkin henkeen,ääniin, päänsisäiseen puheeseen jne. joita ei "oikeasti" ole olemassa. Uskonto kuitenkin eroaa merkittävästi siinä esimerkiksi vaikkapa skitsofreniasta, että useimmat uskovat käyttäytyvät kuin jumalaa ei olisi olemassa, vaikka siihen väittävät uskovansa. Esimerkiksi uskovat menevät lääkäriin kun sairastuvat ja rikkaat henkiparantajat palkkaavat parhaat lääkärit, jos on omasta hengestä kysymys.

Tarkoitus oli tuoda esille skenaario, jossa jollakin olisi aukoton vastaus onko jumala olemassa vai ei. Eli tupla tai kuitti. Ja vaikeutetaan vielä. Otetaan siihen vierelle rakkain ihminen sun elämässä ja uhataan tämän henkeä. Uhkaajalla on aukoton vastaus siihen, onko jumala olemassa vai ei ja sinun pitää valita on tai ei. Jos vastaat väärin, rakkaimpasi on mennyttä. Tässä vaiheessa ihminen alkaa ajattelemaan terveellä järjellä ja puntaroi hyvin tarkkaan kristinuskon täysin järjettömiä ja olemattomia perusteluita ja 99% valitsisi vaihtoehdon EI OLE.

Ei sen tiedon takia ketään tarvii tappaa.Mä uskon tällä hetkellä johonkin ja sitten kun mun aika loppuu tässä elämässä niin nään että uskoinko satuihin vai en.Meinasit sä oikeesti lopettaa vapottelun ja antaa sun elämän jumalalle!?

Jaa niin tossa piti vasta tai muuten se joku delaa.Mä vastaisin että on olemassa luoja koska se joku muuten kuolis mun mielestä.

Jaa niin tossa piti vasta tai muuten se joku delaa.Mä vastaisin että on olemassa luoja koska se joku muuten kuolis mun mielestä.
Valehtelet itsellesi, mutta itsepetos ei ole mitenkään tavatonta uskovaisille, vaan se on kokolailla koko homman ydin.

Ja jos nyt oikeasti kuulut siihen 1% väestöön, niin osaatko kertoa miksi kannatat olentoa, joka sallii viattomien lasten kokeman pedofilian? Onko tossa joku Stockholm-syndrooma vai mitä? Jumala voi toteuttaa pahaa kaikin mielenkiintoisin keinoin, kuten vaikka lennättämällä taivaalta ihmispaskaa kaikkien päälle ihan vain huvikseen, tai vaikka pistää päiväksi nelinkertaisen vetovoiman maapallolle. Sen sijaan, että tämä sadisti tekisi näin, hän valitsee pedofilian, viattomat puolustuskyvyttömät lapset ja joku jumalauta vielä on lippu korkeena hurraamassa tälle kusipäselle sadistille, joka syyttää sormi perseessä saatanaa tai vapaata tahtoa, vaikka on kummatkin itse luonut varta vasten. Kerro miksi kannatat tämmöistä olentoa?

Valehtelet itsellesi, mutta itsepetos ei ole mitenkään tavatonta uskovaisille, vaan se on kokolailla koko homman ydin.

Ja jos nyt oikeasti kuulut siihen 1% väestöön, niin osaatko kertoa miksi kannatat olentoa, joka sallii viattomien lasten kokeman pedofilian? Onko tossa joku Stockholm-syndrooma vai mitä? Jumala voi toteuttaa pahaa kaikin mielenkiintoisin keinoin, kuten vaikka lennättämällä taivaalta ihmispaskaa kaikkien päälle ihan vain huvikseen, tai vaikka pistää päiväksi nelinkertaisen vetovoiman maapallolle. Sen sijaan, että tämä sadisti tekisi näin, hän valitsee pedofilian, viattomat puolustuskyvyttömät lapset ja joku jumalauta vielä on lippu korkeena hurraamassa tälle kusipäselle sadistille, joka syyttää sormi perseessä saatanaa tai vapaata tahtoa, vaikka on kummatkin itse luonut varta vasten. Kerro miksi kannatat tämmöistä olentoa?

Mun mielestä on olemassa joku korkeampi voima jonka motiiveja tai muuta vastaavaa ei kukaan ihminen voi ymmärtää.En mä pysty sanomaan miks mikäkin asia tapahtuu.Sama kun joku terrieri yrittäis kelata jonkun suurkaupungin infrasrtuktuuria,se ei pysty siihen ikinä,mut se tuntee omistajansa ja luottaa siihen.Olisko sun mielestä elämässä mitään järkeä jos syntymästä kuolemaan kaikki olis valmiiks tehty eikä tarviis koskaan kohdata mitään haasteita?Oppisko siinä yhtään mitään?

Jos mä huomaan että joku asia ei ole niinkun mä uskoin sen olevan niin suhtautumiseni siihen muuttuu.Se että joku netissä sanoo mulle että mä petän itteäni ei sinäänsä vaikuta muhun.Se että aina uskoo nielemättä muitten mielipiteet pureksimatta johtaa siihen että on vaan yks lammas muitten joukossa.Suurin osa näistä "uskovaisista" näyttäs olevan näitä lampaita,ne on niellyt muitten ajatuksia sen ilman sen kummepaa ajattelua ja sitten ne laulaa jotain virttä tuolla muitten lampaiden seassa.

Samanlaisia lampaita on myös ne jotka ostelee turhaa tavaraa kulutusluotoilla ja ei voi esim jättää jotain huonoa työpaikkaa koska nää luotot kaatuis sillon niskaan.Ehkä orja olis parempi sana tollaselle kuin lammas?

Mun mielestä on olemassa joku korkeampi voima jonka motiiveja tai muuta vastaavaa ei kukaan ihminen voi ymmärtää.En mä pysty sanomaan miks mikäkin asia tapahtuu.Sama kun joku terrieri yrittäis kelata jonkun suurkaupungin infrasrtuktuuria,se ei pysty siihen ikinä,mut se tuntee omistajansa ja luottaa siihen.Olisko sun mielestä elämässä mitään järkeä jos syntymästä kuolemaan kaikki olis valmiiks tehty eikä tarviis koskaan kohdata mitään haasteita?Oppisko siinä yhtään mitään?

Mun mielestä tämä on yhtä naurettavaa, kun uskominen UFOihin. Ihmiset ajattelee, että tuolla jossain on miehitetty planeetta, josta käydään suhaamassa jollain lentävällä lautasella täällä ja jätetään itsestä jotain pieniä signaaleja, esim jotain vitun neliöksi leikattuja peltomerkkejä. Miksi he eivät tapa meitä, miks ne ei tuu heittään yläfemmoja? Maan päällä insinöörien taito ja avaruussukkuloiden toteutus on vähän hataralla pohjalla, mutta jotkut elffit osaa rakentaa toimivan teflonpannun, millä matkaa tänne ja vilahtelee välillä taivaalla.

Jumalan ja muiden korkeempien voimien totuudenmukaisuus on yhtä heikoilla antimilla, kun UFOjenkin. Paitsi, että joku Carl Barksin isoisä kirjotti erään satukirjan, jonka mukaan liian moni koittaa elää ja johon kaikki meidät koitetaan aivopestä. Tuo vaan on mielestäni vitun järjetöntä.

Back
Ylös Bottom