Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

No mä ymmärsin ton niin, että suljettujen ovien takana voidaan päättää ihan mitä tahansa, mutta vasta molempien osapuolten hyväksyntä antaa Sharia-oikeudelle tai tälle toiselle lainvoimaisuuden myös Brittien omassa oikeusjärjestelmässä.
This law, which covers Jewish Beth Din courts, gives legal powers to a tribunal if all parties involved accept its authority

Tuossa kyllä oikeastaan sanotaan, että tämä laki antaa lailliset oikeudet tuomioistuimelle (esimerkiksi Beth Din ja Sharia-oikeus), jos kaikki asianosaiset hyväksyvät sen auktoriteetin. Viittaisi minun mielestäni hieman siihen, että sinne ei edes mennä, jos joku sen auktoriteettia ei hyväksy. Mutta pitää selvitellä asiaa lisää.

Beth Din-oikeudet ovat muuten tainneet toimia Britanniassa jo sata vuotta muun oikeuden ohella...

Viittaisi minun mielestäni hieman siihen, että sinne ei edes mennä, jos joku sen auktoriteettia ei hyväksy.

Kukaan ulkopuolinenhan ei sitä pysty seuraamaan, että mitä nämä päättävät omissa suljetuissa yhteisöissään, mutta jos joku asia tulee Brittien tuomioistuimen tietoon, niin jos voidaan katsoa osapuolten olleen yhtä mieltä tämän Sharia-oikeuden olemassaolosta, niin silloin samainen tuomio saa lainvoimaisuuden myös Brittien tuomioistuimen silmissä. Näin minä sen ymmärrän. Sä nyt ilmeisesti meinaat sitä, että riitatilanteessa osapuolet ensin sopisivat, että kummassa oikeudessa asiaa lähdetään käsittelemään, mutta eiköhän niissä yhteisöissä sinne (Sharia) tallusteta aika oletuksena. Tällaisen sopimisen jälkeen asiahan olisi selvä kummankin tuomioistuimen osalta.

Vaikken kovin pitkälle oikeusoppinut olekaan, mutta minusta tuollaisen kahden eri oikeuden olemassaolo, ja tuo kyseinen hyväksymissääntö antaa mahdollisuuden melkoisen kirjaville asetelmille (vielä jos mukaan otetaan kv-normisto), ja myös siitä syystä ihmettelen, että miksi tuollainen on alunperin edes hyväksytty.

Kukaan ulkopuolinenhan ei sitä pysty seuraamaan, että mitä nämä päättävät omissa suljetuissa yhteisöissään, mutta jos joku asia tulee Brittien tuomioistuimen tietoon, niin jos voidaan katsoa osapuolten olleen yhtä mieltä tämän Sharia-oikeuden olemassaolosta, niin silloin samainen tuomio saa lainvoimaisuuden myös Brittien tuomioistuimen silmissä. Näin minä sen ymmärrän.

Minä ymmärrän edelleen, että Sharia oikeuteen tai Beth Din-oikeuteen mennään, jos osapuolet hyväksyvät ko. oikeuksien auktoriteetin.
Sä nyt ilmeisesti meinaat sitä, että riitatilanteessa osapuolet ensin sopisivat, että kummassa oikeudessa asiaa lähdetään käsittelemään, mutta eiköhän niissä yhteisöissä sinne (Sharia) tallusteta aika oletuksena.

Osapuolilla on joka tapauksessa oikeus päättää mitä oikeutta käytetään. Olet toki oikeassa, että esimerkiksi suvun painostus asian päättämiseen Sharia tai Beth Din oikeudessa voi olla kova.

Vaikken kovin pitkälle oikeusoppinut olekaan, mutta minusta tuollaisen kahden eri oikeuden olemassaolo,

Tarkoittanet kolmen oikeuden olemassaoloa.
ja tuo kyseinen hyväksymissääntö antaa mahdollisuuden melkoisen kirjaville asetelmille (vielä jos mukaan otetaan kv-normisto), ja myös siitä syystä ihmettelen, että miksi tuollainen on alunperin edes hyväksytty.

Minäkin ihmettelen sitä. Ja että tuollaista on sovittu yli sata vuotta sitten, on outoa.

http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/asiantuntija-erkki-pennanen-suomen-afrikka-kehitysavusta-menee-jopa-90-prosenttia-rikollisille

Asiantuntija Erkki Pennanen: ”Suomen Afrikka-kehitysavusta menee jopa 90 prosenttia rikollisille!”
Suomalaiset veronmaksajat lapioivat lähetystyöhön ja kehitysapuun yli miljardi euroa vuodessa, mutta ehkä vain noin parikymmentä prosenttia päätyy oikeisiin kohteisiin. Avustustyötä riivaa korruptio, hölmöily ja suoranainen hulluus.

Afrikan maissa tilanne on jopa niin huono, että pahimmillaan vain 10 prosenttia avustuksista menee oikeaan kohteeseen.

Lukuja esittää Erkki Pennanen, jolla on kymmenien vuosien kokemus suomalaisesta lähetys- ja kehitysaputyöstä ympäri maailman, mutta lähinnä entisen Jugoslavian alueelta. Hän on järjestellyt yrityksensä kautta eri avustustahojen tavarakuljetuksia ja varastointia.

-En ole keksinyt lukuja aivan itse, vaan niitä on esittänyt myös YK:ta lähellä oleva Action Aid. Sen varovaisen raportin mukaan puolet avusta menee perille ja puolet minne nyt sattuukin, Pennanen toteaa.

Kehitysapuun liittyvää korruptiota ja erilaisia petoksia Pennanen sanoo nähneensä niin paljon, että voisi kirjoittaa siitä kirjan. Joissakin maissa jopa kirkon piispat ovat kuorimassa avustuksista kermat päältä itselleen.

Lue Hymyn jättiraportti aiheesta elokuun numerosta!

Kuva: Suomalaisia on puhuttanut toistaiseksi romanialaisten kerjääminen ja siihen mahdollisesti liittyvä rikollisuus. Onko aika avata silmät laajemminkin?

Tuttua juttua, mutta onhan se kyllä perseestä. Paikan päällä jeesaaminen olisi useimmiten paljon fiksumpi keino jeesata hädän alla olevia, kuin kuskata heidät toiselle puolelle maapalloa täysin vieraaseen kulttuuriin.

OT.
Aina x-määrä avustuksista menee väärään osoitteeseen, mutta onkohan tän herran motiivit heiman kyseenalaiset. Pennanen on tainnut itkeä samasta asiasta vaikka missä mediassa. Eihän siinä mitään, mutta herralla on itsellään "avustusalan" firma ja on tainnut vetää poroja nokkaan kun urakat on mennyt ohi. Ja nyt hymyssä... Haiskahtaa helppoheikille.

OT.
Aina x-määrä avustuksista menee väärään osoitteeseen, mutta onkohan tän herran motiivit heiman kyseenalaiset. Pennanen on tainnut itkeä samasta asiasta vaikka missä mediassa. Eihän siinä mitään, mutta herralla on itsellään "avustusalan" firma ja on tainnut vetää poroja nokkaan kun urakat on mennyt ohi. Ja nyt hymyssä... Haiskahtaa helppoheikille.

Ei ne aina ole edes paikallisia "rosvopäälliköitä". Kaveri teki 90 -luvulla elämänsä kesätyön jossain päin Afrikkaa kaivon teko projekteissa. Oli siellä 3 kk tietokone vastaavana ja näki ensimmäisen tietokoneen lentokentällä laskeutuessaan maahan ja seuraavan samalla kentällä pois lähtiessä. Ihan kohtuullinen palkka juoksi nimeltä mainitsemattomasta suomalaisesta avustusjärjestöstä ja aika kului lähinnä olutta nauttien ja naisten kanssa seurustellessa. Syy miksi pääsi siihen oli setä joka oli jonku sortin projektipäällikkö. Että semmosta :)

Ei ne aina ole edes paikallisia "rosvopäälliköitä". Kaveri teki 90 -luvulla elämänsä kesätyön jossain päin Afrikkaa kaivon teko projekteissa. Oli siellä 3 kk tietokone vastaavana ja näki ensimmäisen tietokoneen lentokentällä laskeutuessaan maahan ja seuraavan samalla kentällä pois lähtiessä. Ihan kohtuullinen palkka juoksi nimeltä mainitsemattomasta suomalaisesta avustusjärjestöstä ja aika kului lähinnä olutta nauttien ja naisten kanssa seurustellessa. Syy miksi pääsi siihen oli setä joka oli jonku sortin projektipäällikkö. Että semmosta :)

Joo, ei missään nimessä. Näitä "rosvopäälliköitä" taitaa olla joka tasolla korjaamassa oman siivunsa potista. Oikeaan osoitteeseen menee sitten jotain, jos sattuu jäämään.

Joskus sitä on näköjään ollut eduskunnassakin ihmisiä, joilla on ollut munat tallessa :D

Eduskunta
Sulo Aittoniemi : Somalipakolaisten paluumuuton tukemisesta

Eduskunnan Puhemiehelle

Olen useita kertoja sekä talousarvioaloitteiden että kyselyjen muodossa tuonut esiin ehdotuksen, että täällä olevia toimettomia somalipakolaisia ryhdyttäisiin palauttamaan kotimaahansa ja auttamaan uuden elämän alkuun. Esitykseni perusasioita ovat olleet ensinnäkin se, että heille kustannetaan ilmainen kotimatka ja tämän lisäksi heille annettaisiin rahasumma, joka edesauttaisi uuden elämän alkuun pääsemistä. Alun perin ehdotin 10 000 markan "starttirahaa", jolla voisi perustaa, sanotaan nyt vaikka suutarinliikkeen tai jonkin muun pienverstaan Mogadishuun. Esimerkiksi juuri suutarintöitä näyttäisi sikäläisissä olosuhteissa olevan kosolti tarjolla, ihmiset kun joutuvat kävelemään paljain jaloin tai aamutossuilla. Sittemmin olen tuplannut rahallisen ehdotukseni. Esitykseni on leimattu rasismiksi.

Nyt on lehtitietojen mukaan Ruotsissa suunnitteilla juuri samanlainen operaatio siten, että peruspääomaksi annettava summa olisi 30 000 markkaa. Ruotsi siis näyttää olevan viemässä hyvän idean Suomelta, niin kuin on käynyt monessa asiassa. Suomi on kuitenkin ottanut monessa asiassa myös mallia läntisestä naapurista.

Tämän vuoksi rohkenen taas valtiopäiväjärjestyksen 37 §:n 1 momenttiin viitaten esittää valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko Hallitus ryhtyä palauttamaan täällä olevia toimettomia somalipakolaisia kustantamalla heille ilmaisen lentolipun Helsinki_Mogadishu sekä antamalla uuden elämän perustaksi rahasumman, joka Ruotsin mallin mukaisesti voisi olla esimerkiksi 30 000 markkaa, kansankielellä sanottuna "per kärsä"?

Helsingissä 29 päivänä toukokuuta 1997

Minä ymmärrän edelleen, että Sharia oikeuteen tai Beth Din-oikeuteen mennään, jos osapuolet hyväksyvät ko. oikeuksien auktoriteetin
Joo, mutta mä tarkoitin sitä, ettei tolla lailla ole mitään merkitystä sellaisissa asioissa, jotka käsitellään suljettujen ovien takana omassa porukassa, ja jotka eivät tule Brittien tuomioistuimen tietoon.

Tarkoittanet kolmen oikeuden olemassaoloa.
Puhuin pelkistä muslimeista.

Joo, mutta mä tarkoitin sitä, ettei tolla lailla ole mitään merkitystä sellaisissa asioissa, jotka käsitellään suljettujen ovien takana omassa porukassa, ja jotka eivät tule Brittien tuomioistuimen tietoon.

Näinhän se on tietysti kaikkien kohdalla. Monet rikokset eivät valitettavasti tule koskaan poliisin tietoon.

Puhuin pelkistä muslimeista.

Itse asiassa taisit puhua Britannian oikeuslaitoksesta ja Britannian Sharia-oikeuksista, mutta jätit juutalaisten Beth Din oikeudet pois. Britanniassa on minun tietoni mukaan ainakin nämä kolme järjestelmää.
Vaikken kovin pitkälle oikeusoppinut olekaan, mutta minusta tuollaisen kahden eri oikeuden olemassaolo,

Eli oletan, että sinusta tuollaisen kolmen eri oikeuden olemassaolo ei ole järkevää. Ei minustakaan.

Itse asiassa taisit puhua Britannian oikeuslaitoksesta ja Britannian Sharia-oikeuksista, mutta jätit juutalaisten Beth Din oikeudet pois. Britanniassa on minun tietoni mukaan ainakin nämä kolme järjestelmää.

Eli oletan, että sinusta tuollaisen kolmen eri oikeuden olemassaolo ei ole järkevää. Ei minustakaan.

Tai sitten vain sharia oikeuden olemassaolo ei ole järkevää.

Ja No-1 puhui edelleenkin vain muslimeista.

Tai sitten vain sharia oikeuden olemassaolo ei ole järkevää.

.

Niin juu. Eli juutalaiset voivat hoidella itse busineksiaan, mutta muslimit eivät.

Minä taas voisin kuvitella, että yksi ja sama laki voisi toimia kaikille.

Ja No-1 puhui edelleenkin vain muslimeista.

Eikö tässä puhuta kahdesta eri oikeudesta?

mutta minusta tuollaisen kahden eri oikeuden olemassaolo,

Niin juu. Eli juutalaiset voivat hoidella itse busineksiaan, mutta muslimit eivät.

Mielummin niin, mikäli mielestäsi tiedät juutalaisilla olevan tuomioistuimen samassa asemassa kuin sharia.

Minä taas voisin kuvitella, että yksi ja sama laki voisi toimia kaikille.

Mielummin niin.

Eikö tässä puhuta kahdesta eri oikeudesta?
Siinä puhutaan oikeasta oikeudesta ja müslien vahvemman oikeudesta, kyllä.

Yhteen joka sallii esimerkiksi muslimeille ja juutalaiselle tiettyjä asioita.

Äsken niitä oli mielestäsi kolme:
Britanniassa on minun tietoni mukaan ainakin nämä kolme järjestelmää.

Kolmeko niitä on? Vai yksi? Vai kaksi?

Back
Ylös Bottom