🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tämä oli siis vastaus Hecca31:lle.

Treenipäivinä proteiinia tulee noin 250g, välipäivänä noin 200g. Kalorit treenipäivinä noin 2800 ja välipäivänä noin 2600, eli ihan reilusti miinuksella.

Kokeile ens kerralla VLCD, proteiinia 90g ja kalorit n.500kcal. ei kiinteää ruokaa. Joillaki kuulemma liika proteiini estää ketoosiin pääsyn.

Jos saa tähän väliin esittää tyhmän kysymyksen, niin mikä on tuo VLCD? Miten käytännössä toteutetaan ja kuinka pitkä ajanjakson ajan?

Jos saa tähän väliin esittää tyhmän kysymyksen, niin mikä on tuo VLCD? Miten käytännössä toteutetaan ja kuinka pitkä ajanjakson ajan?

KVG. very low calory diet. n.500kcal vrk. pari vkoa, en sen kauempaa uskaltaisi, jos rupeaa syömään enemmän lihasta.

Olisko tämä sitte niin, että pelkkää proteiinia tuo 500kcal? Mistäs kuidut?

selaa googlea. proteiinia 60-90g ja hiilarit alle 50g(mitä vähempi sitä parempi, esim.treenin aikana dextroa 20-30g).rasvaa 3-5g(omega3). Ei kiinteää ruokaa(ruoan sulatus menee tauolle, eikä kuluta energiaa). Kuidut jostain kuituvalmisteita, tolosen tabletteja tms litkuja. vitamiinit+mineraalit. vettä yli 3L,suolaa ainaki tl. ei voimatreenejä, pitempää sarjaa vain. rasvanpoltto aerobista.

vittumaista vain alun nälkä, jne. sekä lopuksi taas opetella syömään hitaasti.

Tai sitten käyttää normi ketodiettiä. -1000kcal 2vkoa.

En osaa sanoa kumpi polttaa enemmän rasvaa ja säästää lihasta 2vkos :) Voi olla että VLCD polttaa jopa puolet enemmän rasvaa kuitenkaan lihaksia polttamatta enempää, mutta vittumaisempi se on käydä läpi. Halvempaa tosin kun ei tarvi syödä :D

Ensimmäinen VLCD kokeilu päättyy huomenna, jolloin 2vk täynnä. Tavasin tätä ketjua ja aiheentiimoilta nettiä muualtakin ja päätin rohkaista mieleni ja ostin ihan perus s-kaupasta nutrilett:in vlcd dieettipaketteja (suklaa ja mansikkajauhe). Noissa n. 650kcal / pv. 6 pss / päivä:
(alla viittä pussia kohden sisältö = naisen pv-annos)
Energiaa, kcal 111 555
Proteiinia, g 12 58
Hiilihydraatteja, g 10 52

Noiden lisäksi en juuri ole muuta syönyt. Nälkä ei ole ollut kertaakaan, ei pääkipuja yms. lieveilmiöitä. Välillä kotimaista kurkkua on tullut järsittyä, mutta ei muuta kiinteää. Huomenna on aamusta punnitus omronin ( http://www.lohenette.fi/product_15151.html ) vaa-alla. Lähtöpaino 90,4kg (pituus 189cm) ja viime pe välipunnitus antoi 86,3kg. Yhteensä reilut 4kg ja 2vk. Tiedän että tuo vaaka ei ole atomikellon tarkka, mutta jokaisessa punnituksessa on suhteet muuttuneet "oikein" eli paino on pudonnut rasvapainosta ja lihasten osuus on noussut.
Vyötäröltä on selvästi sulanut ylimääräisiä senttejä, joten tässä vaiheessa en voi moittia tuota dieettiä. Ketostix:it kertovat ketoosin olevan syvän, eli värikoodi tumman punainen.
Tästä nyt pitäisi alkaa nostamaan kaloreita vähän kerrassaan jotenkin ja seurasta, että jos hiilarit pitää edelleen vähissä, niin jatkuuko ketoosi ja rasvan palaminen miten edelleen.

Että tällaisia kokemuksia. Jollain muilla valmistajilla voi varmasti olla fiksumpiakin energiasisältöisiä jauheita tms. mutta kyllä nuo omalla kohdalla ovat toimineet ja noita saa melkein mistä vain normikaupasta.

Onko kellään helle vaikuttanut ketoiluun. Itselläni reipas viikko ketoilua takana edellisen hiilaritankkauksen jälkeen ja tänään herätessä tuntu, ettei jaksa nousta sängystä.
Lihakset tuntuu armottoman voimattomilta, joten saattaa olla hiilaritankkauksen paikka jo tässä vaiheessa. Onko muilla ollut samoja oireita ja vaikuttaako kuumuus glykogeenivarastojen kulumisnopeuteen?

Onko kellään helle vaikuttanut ketoiluun. Itselläni reipas viikko ketoilua takana edellisen hiilaritankkauksen jälkeen ja tänään herätessä tuntu, ettei jaksa nousta sängystä.
Lihakset tuntuu armottoman voimattomilta, joten saattaa olla hiilaritankkauksen paikka jo tässä vaiheessa. Onko muilla ollut samoja oireita ja vaikuttaako kuumuus glykogeenivarastojen kulumisnopeuteen?

Voi olla ku iteki ollu pian 3vkoa ketolla eikä enää jaksa ees treenata, hiki vaan valuu ja paino tippuu :D lihaksista varmaan. Mut nyt loppu ja aloitan läskikauden. Jaksaapi taas aloittaa treenit jne.

Nyt keto takana. 2.5kk ketolla. Painoa 7kg pois ja vyötäröltä 8cm. Oli mikä mahtavin. Vielä 7cm pois, mut sillä ei ole kiire. Nyt vaan rusketusta ja lisää lihaa.

Varmaan sataan kertaan kysyttykin, mutta kun ei ekalla 10 sivulla mulle ainakaan selvinnyt (tai sit en osaa lukea) eli: Kalorivaje ketolla?

Varmaan sataan kertaan kysyttykin, mutta kun ei ekalla 10 sivulla mulle ainakaan selvinnyt (tai sit en osaa lukea) eli: Kalorivaje ketolla?

Riippuu.

Miten paljon haluat laihduttaa.
Miten kauan haluat laihduttaa.
Liikunnan määrä.
Liikunnan teho.
Proteiinin määrä.
Kehon rasvan määrä.
Hiilaritabkkausten tiheys.

Jne.

Normaali kalorivaje on (n.500kcal) riittävä. 1000kalorin vajeellakin voi vedellä mutta se rupee olee aikalailla maksimi omasta mielestä.

Normaali kalorivaje on (n.500kcal) riittävä. 1000kalorin vajeellakin voi vedellä mutta se rupee olee aikalailla maksimi omasta mielestä.

Itse olen nyt vetänyt ketolla ns. syklitellen. Normi ruokavaliolla (lue: 150-200g hiilaria per päivä) 6-8vko ja sitten ketolla 3-5vko, jolloin mennään jopa tuolla -1000kcal per päivä. Tuolla ketojaksolla saa hyvin karistettua rasvaa, kuitenkaan sen vaikuttamatta vielä negatiivisesti treenipainoihin.

Pakko nyt työntää omaki lusikka tähän soppaan.... :rolleyes:

En jaksanut kahlata kaikkea läpi, mutta parikymmentä sivua luin. Monet kyselee, että miten palata ketoilun jälkeen normiruokaan....miksi pitäis palata? Ja mikä on normiruoka? Mulle normiruoka kevättalvesta saakka ollut VHH eli aivan hyvin voit karppausta jatkaa ton induktiovaiheenkin (eli ketoilun eli alle 20 g hh/vrk) jälkeen. Mikäli et halua, että paino nousee, nosta vähitellen hiilarit sille tasolle, ettei nouse. Itse voin parhaiten, kun hiilarit on pääsääntöisesti 20-30 g/vrk. Ehdoton yläraja on 50 g/vrk.

Monet on myös esitellyt päivän syömisiään täällä foorumilla ja mun karppauskokemuksella näyttäis siltä, että monilla rasvan saanti jää liian alas. Kyllä sitä rasvaa tulisi vähintään se 100 g päivässä saada. Mikä sitten on itselle sopiva määrä rasvaa? Voit laskea sen aloittamalla hiilareiden määrästä, jos haluat esim. 30 g hiilaria päivässä, tulee siitä 120 kcal. Tähän lisätään protsku eli 1-1,5 g/painokilo (tai mikä sitten haluamasi määrä onkaan) eli minulla (painan 60 kg, pituutta 168) 1,5 x 60 = 90 g proteiinia, joka on 360 kcal. Tähän mennessä kaloreita on siis kasassa 480 hiilareista ja protskusta. Loput pitäisi sitten saada rasvasta. Oma perusaineenvaihduntani on vajaa 1400 kcal/vrk eli ns. koomakulutus, jonka kulutan makaamalla päivän sängyssä. Siihen sitten liikunnat päälle, joita tulee vaihtelevasti. Pääsääntöisesti olen pitänyt päivittäiset kalorini noin 1800 lukemissa, mutta riippuu paljon siitä kuinka paljon tulee liikuttua.

Elikkäs, 1800-480 = 1320 eli tämä on kalorimäärä, joka pitäisi saada rasvasta. 1320:9 = n. 146 g/rasvaa.

Päivän makrot siis HH: 30 g, P: 90 g, R: 146 g, KCAL: 1800

Jos pyrkii ketoosiin tulee hiilarin määrää luonnollisesti laskea ja tämä vaje korvataan rasvalla, eli silloin rasvan määrä olisi minulla vieläkin suurempi kuin tuo 146 g/vrk.

Rasvaa käytän seuraavasti: voita paistamiseen ja höyrytettyjen kasvisten päälle, pihvin päälle. Oliiviöljyä salaattiin, kermaa munakkaaseen ja turkkijugun kanssa jne... toisin sanoen rasvan kanssa en säästele!

Toinen minkä huomasin on kasvisten vähyys. Vihreät kasvikset, joissa on vähän hiilareita (kurkku, lehtisalaatti, kesäkurpitsa jne...) kannattaa käyttää runsaalla kädellä. Vatsakin toimii helpommin eikä tartte mitään pellavansiemenrouheita hiilareita nostamaan.

Proteiinin kanssa kannattaa olla tarkkana ettei sitä tule liikaa, se kun käyttäytyy liikaa saatuna elimistössä hiilarin tavoin eli nostaa insuliineja. Liian runsas proteiinin käyttö (ja liian alhainen rasvan käyttö) voi jumittaa painoa.

Tässäpä nyt asiaa rautalangasta, monet tämän varmaan jo tiesivätkin....

Pakko vielä mainita, että olen aina ollut normaalipainoinen. Tällä ruokavaliolla painoni tippui muutamassa kuukaudessa noin 5 kg.

Pakko nyt työntää omaki lusikka tähän soppaan.... :rolleyes:

En jaksanut kahlata kaikkea läpi, mutta parikymmentä sivua luin. Monet kyselee, että miten palata ketoilun jälkeen normiruokaan....miksi pitäis palata? Ja mikä on normiruoka? Mulle normiruoka kevättalvesta saakka ollut VHH eli aivan hyvin voit karppausta jatkaa ton induktiovaiheenkin (eli ketoilun eli alle 20 g hh/vrk) jälkeen. Mikäli et halua, että paino nousee, nosta vähitellen hiilarit sille tasolle, ettei nouse. Itse voin parhaiten, kun hiilarit on pääsääntöisesti 20-30 g/vrk. Ehdoton yläraja on 50 g/vrk.

Monet on myös esitellyt päivän syömisiään täällä foorumilla ja mun karppauskokemuksella näyttäis siltä, että monilla rasvan saanti jää liian alas. Kyllä sitä rasvaa tulisi vähintään se 100 g päivässä saada. Mikä sitten on itselle sopiva määrä rasvaa? Voit laskea sen aloittamalla hiilareiden määrästä, jos haluat esim. 30 g hiilaria päivässä, tulee siitä 120 kcal. Tähän lisätään protsku eli 1-1,5 g/painokilo (tai mikä sitten haluamasi määrä onkaan) eli minulla (painan 60 kg, pituutta 168) 1,5 x 60 = 90 g proteiinia, joka on 360 kcal. Tähän mennessä kaloreita on siis kasassa 480 hiilareista ja protskusta. Loput pitäisi sitten saada rasvasta. Oma perusaineenvaihduntani on vajaa 1400 kcal/vrk eli ns. koomakulutus, jonka kulutan makaamalla päivän sängyssä. Siihen sitten liikunnat päälle, joita tulee vaihtelevasti. Pääsääntöisesti olen pitänyt päivittäiset kalorini noin 1800 lukemissa, mutta riippuu paljon siitä kuinka paljon tulee liikuttua.

Elikkäs, 1800-480 = 1320 eli tämä on kalorimäärä, joka pitäisi saada rasvasta. 1320:9 = n. 146 g/rasvaa.

Päivän makrot siis HH: 30 g, P: 90 g, R: 146 g, KCAL: 1800

Jos pyrkii ketoosiin tulee hiilarin määrää luonnollisesti laskea ja tämä vaje korvataan rasvalla, eli silloin rasvan määrä olisi minulla vieläkin suurempi kuin tuo 146 g/vrk.

Rasvaa käytän seuraavasti: voita paistamiseen ja höyrytettyjen kasvisten päälle, pihvin päälle. Oliiviöljyä salaattiin, kermaa munakkaaseen ja turkkijugun kanssa jne... toisin sanoen rasvan kanssa en säästele!

Toinen minkä huomasin on kasvisten vähyys. Vihreät kasvikset, joissa on vähän hiilareita (kurkku, lehtisalaatti, kesäkurpitsa jne...) kannattaa käyttää runsaalla kädellä. Vatsakin toimii helpommin eikä tartte mitään pellavansiemenrouheita hiilareita nostamaan.

Proteiinin kanssa kannattaa olla tarkkana ettei sitä tule liikaa, se kun käyttäytyy liikaa saatuna elimistössä hiilarin tavoin eli nostaa insuliineja. Liian runsas proteiinin käyttö (ja liian alhainen rasvan käyttö) voi jumittaa painoa.

Tässäpä nyt asiaa rautalangasta, monet tämän varmaan jo tiesivätkin....

Pakko vielä mainita, että olen aina ollut normaalipainoinen. Tällä ruokavaliolla painoni tippui muutamassa kuukaudessa noin 5 kg.

Ihan asiaa tuossa on, mutta tuohon pellavasiemenrouheeseen on pakko kommentoida. Hiilaria 2g/100g eli melko paljon saat sitä mättää, että suuresti hiilareita nostaisi. :)

Toki ne kuidut voi ottaa vihreästä, mutta ainakaan näin opiskelijalla ei ole varaa popsia vihreää siihen tahtiin, että saisi siitä tavittavan kuitumäärän. Vihreää menee itsellä ketoillessa sen 500-700g/vrk ja loput kuidut sitten pellavansiemenrouheesta.

Ps. Pahoittelen tätä pilkun viilaamista. :D

Älä suotta pahoittele, ihan asiaa puhut...en ajatellut lainkaan tuota budjettinäkökulmaa.

Meinasin vaan, että varsinkin miehillä noi kasvikset jostain syystä karttaa lautasta. :rolleyes: Onhan se helpompaa toki ottaa pari ruokalusikallista rouhetta, kuin syödä kasviksia, mutta sitten jääpi muut kasvisten edut saamatta....

Älä suotta pahoittele, ihan asiaa puhut...en ajatellut lainkaan tuota budjettinäkökulmaa.

Meinasin vaan, että varsinkin miehillä noi kasvikset jostain syystä karttaa lautasta. :rolleyes: Onhan se helpompaa toki ottaa pari ruokalusikallista rouhetta, kuin syödä kasviksia, mutta sitten jääpi muut kasvisten edut saamatta....

Joo, siis jos vaan kukkaron nyörit antaa periksi, niin ilman muuta liputan kasvisten puolesta. Mikäs sen parempaa jauhelihan kylkeen, kuin itse tehty salaatti, jonka päälle jotain hyvää salaattikastiketta/öljyä.

Mikäs sen parempaa jauhelihan kylkeen, kuin itse tehty salaatti, jonka päälle jotain hyvää salaattikastiketta/öljyä.

Aivan! Käytän myös paljon höyrytettyjä kasviksia (parsakaalia, keräkaalia, kesäkurpitsaa jne...) ja niihin voita päälle sulamaan, njam! Höyrykattila on kyllä paras ostos pitkiin aikoihin....

Back
Ylös Bottom